Železniční most v Táboře vymění za 269 milionů Firesta, výluka začne v červenci
RegioPanter při testování na trati Tábor - Bechyně. Foto: Jan Chaloupka / České dráhy

Náplní rekonstrukce mostu z roku 1905 bude především náhrada obou ocelových konstrukcí.
https://x.com/Spravazeleznic/status/1882036926057722307 most ve staronové podobě má vizualizaci (barva asi provizorní)
Svoboda se na sítích vyjádřil, že nový most bude kopie původního. Výborně, nácvik na repliku Výtoňského mostu.
Nebourat!!!! 😃
Proč?
Most je na konci životnosti.
Pán to zřejmě myslel jako satiru.
Všem nebouračům VM bych nařídil, aby své nové auto okamžitě vyměnili za vůz z roku 1901. Samozřejmě po rychlé výměně 15% poškozených součástek.
Že tehdy ještě žádná auta nebyla? V tom případě jsem pro, aby se jim zdarma přidělil pár koníků a vozík s okovanými koly a bez odpružení.
Přesně kvůli vám jsem připojil toho smajlíka. Zjevně nepomohlo ani to.
Já už to za humor nepovažuji, ale budiž.
„Rekonstrukce mostu z roku 1905. Náhrada obou ocelových konstrukcí. V podstatě replika.“
Vidíte, jde to. Normální věc. Mnoho dalších podobných příkladů.
Není třeba přidat další kolej, není třeba zvýšit podjezdnou výšku, není třeba zvyšovat napětí TV. Stačí?
Třetí kolej na vlastních pilířích se přistavuje souběžně s mostem. Byla to jedna z možností vyhlášené soutěže. Byl to jeden z vybraných návrhů. Sama SŽ ve 2015, když most již začala řešit, přišla s prvním návrhem, ve kterém nový most vede vedle starého. Ostatní věci jsou taky řešitelné. Konstrukce se bude nasazovat znovu, v kompletní obměně a pilíře musí projít sanací. Při tom je možno pilíře nastavět a zvýšit. Původní pilíře stejně zůstávají a zvyšují se i u moderní varianty. Vše si jistě všichni pamatují.
Jednže od roku 2015 se nám doba změnila a podrobný průzkum vyloučil normální opravu starého mostu. A tu nesmyslnou požadují nebourači. Prostě most je na konci životnosti a soudný mostařský odborník se vám pod opravu nepodepíše.
Pořád nechápete, co je u takovéhoto mostu oprava. Zrezivělé díly se vyměňují za nové, na nich není co opravit. Každý díl který je třeba vyměnit se vymění. Si představujete že ten zrezlý díl který ztratil vlastnosti chtějí obrousit a vytmelit či co. Pokud je potřeba vyměnit 95% dílů, tak se vymění. Tohle je zvláštní fórum teda. Prostě: když se např. opravují středověké trámové krovy střech kostelů, tak zetlelé dřevo se nahradí čerstvým a opět se krov sestaví. Když je na katedrále kamenný chrlič a odpadávají z něj již kusy pískovce, tak se vezme čerstvý blok pískovce, vytesá se z něj… Číst vice »
k těm příkladům ještě Průmyslový palác, Výstaviště Praha. Montovaná ocelová prosklená konstrukce. Levé křídlo shořelo. Dnes opět stojí.
Jenže na té Výtoni to není jen o tom, že ten most je na hraně životnosti (daleko za tou plánovanou). Vyrobit repliku by nebyl problém (teda bylo by to drahý a náročný, ale rozhodně možný) Jde o to, že ten most svými parametry nevyhovuje dnešním potřebám, ani kdyby byl fungl novej. A snažit se ho upravit tak, aby jim aspoň trochu odpovídal, znamená obrovskej (nebourači bagatelizovanej, ale reálně velmi patrnej) zásah do jeho vzhledu a historické hodnoty na jedné straně a furt velmi diskutabilní funkční vlastnosti na tý druhý. Oprava a úprava pilířů, nová horní stavba (zachovaná pro Prahu atypická… Číst vice »
Ve druhém odstavci si prosím doplňte to, že ta opravená nebo replikovaná horní konstrukce bude sloužit jako lávka o kus vedle, na což její parametry stále stačí.
Tak ale takhle máte argumentovat. Soustředit se na potřebu širšího mostu, pro dnešní vlaky. Ne že nelze opravit, ne že nelze zvýšit, ne že je za životností, ne že třetí kolej nejde přistavět vedle. Nepodsouvat jiným a nestrašit výmysly, že zůstanou zrezivělé části. Chápete toto? Člověk musí vyvrátit padesát lží, aby se to z bourače pomalu jako z chlupaté deky konečně dostalo. Obecně úroveň veřejné diskuse v ČR…vlastně neexistuje. Je to jen pořvávání z pavlače.
Informace o tom, že u diskutovaného mostu v Praze je třeba 3. kolej a trolej 25kV jsou běžně dostupné. Pouze je některé iniciativy neberou moc na vědomí, nebo je zvládnou vyřídit bez respektování zákonů fyziky, případně to přejdou líbivými kecy o estetice, podpořené ještě líbivějšími vizualizacemi.
Podle pana Bistřického třetí kolej není potřeba. Dá se jet přece jinudy. 🙂
Ja se takto snazim argumentovat od zacatku a rozhodne v tom nejsem sam. A co se tyce nefer argumentu, nemaj si myslim obe strany diskuse co vycitat,objevujou se na obou.
Když jste byl ve vývoji a rostla vám noha, taky jste si koupil boty příslušné velikosti a staré, jeté, boty (byť jste je možná nosil rád) šly do popelnice.
Nebo jste to praktikoval jinak?,
Hm, nesouvisející alegorie. U bot si můžu koupit ten úplně stejný model, jen o číslo větší. A třeba polobotky vypadají stejně už nějaké to století.
Tuhle vaší teorii uplatňujete i u oblečení?
Jojo, dlouhé špice zavěšené na řemínku pod koleny vz. Václav IV…
I materiálově jsou stejné (pokud tedy přijmu tezi, že se fakt na vzhledu nic nezměnilo)? A pokud i ano, i cenově (vzhledem k užitné hodnotě)?
A vy stále nechápete, že se takto mosty neopravují (nejsou na to navržené), protože je to pracné a neekonomické. Nýtování je nerozebíratelné spojení, na rozdíl od spojení trámů. Bohužel ty díly nerostou v lese jako to dřevo na krovy a každý díl se musí pracněji vyrobit než trám. A pokud takhle musíte vyměnit 95% mostu, tak je něco špatně. Ono je špatně už těch 70 % deklarovaných v původní studii. Myslíte si, že těch zbylých 5 % (30 %)starého materiáu je schopné pak s tím novým fungovat? U dřeva ten problém není, pokud dřevo není schnilé (ale tady píšete, že… Číst vice »
Ten most v Táboře je tak subtilní, že i ta lávka pro pěší tam bude dost patrná změna. Ale je dobře, že tam bude, bude užitečná a když se udělá dobře, bude to změna, která vzhledu mostu neublíží, jen ho změní. Podobně na Výtoni si fakt nenamlouvejte, že „replika“ s přidáním toho všeho, co byste musel přidat, aby ten most odpovídal dnešním potřebám města kolem, bude nějak moc podobná tomu, co tam je teď. Reálně to taky bude pořádnej zásah do vzhledu toho mostu (zejména z dálky, v panoramatu, kdy neuvidíte zreplikovaný detaily, ale hlavně daleko větší a jinak rozloženou… Číst vice »
Ohledně výluk, toto pomáhá řešit třetí kolej na vlastních pilířích (zatímco pův. most dvoukolej). V první fázi se staví třetí kolej, na ní se převede dnešní stejně jednokolejná doprava. V druhé fázi se přistupuje k přestavbě původního mostu.
(moderní varianta, nemusím říkat, bude znamenat úplnou výluku, nejdřív sanace pilířů, nástavba, nebude to pár víkendů).
Myslel jsem že takový je logicky plán, no následně SŽ uzavřela jednu kolej bez náhrady a k tomu ještě zcela přerušila provoz na Branickém mostě, na jehož zdvoukolejnění měla desetiletí. Následně rozkopala Smíchov, takže víc než jedna kolej v trase není (tohle se zvláštně opomíjí). SŽ, koordinace prací a nadcházející stavby v trase se ve veřejné diskuzi úplně opomíjí. To je velmi zajímavé. SŽ teprve teď projektuje třetí kolej od Hlaváku, která bude spojena s celkovou rekonstrukcí tratě, takže stejně bude jednokolejný provoz. Co nevidět, začne oprava Vinohradských tunelů. Opět, omezení. A z druhého směru, taky zajímavé. Beroun – Praha… Číst vice »
Jedna kolej nevyhovuje.
Je to jen nouzové řešení s výrazným obezením počtu vlaků. Platné do doby, než se to podaří celé uvést do stavu odpovídajícího potřebám současného a budoucího provozu.
Jo, to by pravda pomohlo, ale zaroven tam ty dalsi pilire jineho tvaru budou jak pest na oko a to je treba pripocitat do toho zasahu „rekonstrukce“ nove navrzeny most ze soutezniho dialogu tu spodn stavbu nemeni tak vyrazne.
Druhá kolej není zapotřebí, nicméně si kladu otázku, zda by zakladatel a propagator elektrické kolejové dopravy František Křizik souhlasil s tím, že kvůli starému trakčnímu systému jezdí po trati prakticky jenom dieselove vlaky a ne moderní elektrické jednotky.
Moderní jednotky nejezdí proto, že jim nevyhovuje poloměr oblouko 125 m. A předělat tento oblouk znamená dle mého tunel o délce cca 1 km.
Spíš by mě zajímalo, zda by Křižík trval na takhle blbém smerovém řešení, když vozidlobá technika pokročila do vyšších rychlosti?
Spíš by mě zajímalo proč když už se tam dělají takové titánské počiny jako elektrárna a most přes Lužnici, se tam takový kravský oblouk vyrobil.
A co jiného by tam mělo být?
Most se spodním obloukem (potřebujete překonat velké rozpětí a výšku na to máte) je pro navrhování a provoz velmi vhodný.
On nemysli oblouk mostu, ale ten oblouk o malem polomeru k nadrazi, kvuli kteremu tam rozumne neprojede panter.
Holt dedictvi doby vzniku trati, kdy zeleznicni vozidla byla daleko kratsi, zejmena ta nova elektricka.
Aha. Pardon za nepochopení.
Podle mě se tam vyrobil proto, že to bylo na konci úseku, tudíž žádný propad rychlosti, a tehdejším vozidlúm (v podstatě to byla větší tramvaj) to nevadilo. Křižík chtěl ušetřit maximálně na spodních pracech.
Jasný, ale i tak je oblouk o tomto poloměru na dráze úlet i na místní dráze. To je na tramvaj nebo polní drážku.
Zajímalo by mě, jaký je nejmenší poloměr do Sedlčan nebo do Dolních Kralovic…
Tady jsou běžné poloměry okolo 200 m. A může za to Křižík. U tech dvou vámi zmíněných tratí bych tipnul poloměry okolo 250 m, protže v těchto hodnotách se nacházelo tehdejší minimum pro lokální dráhy. Ale není to dogma.
Křižík na to asi moc peněz neměl a pro tehdejší krátká vozidla nebyl malý poloměr oblouku překážkou. Ty ostré oblouky jsou na trase asi 4, ale ten nejostřejší je přímo v Táboře v Mostecké ulici. Druhý oblouk obchází statek ve Starých Horkách, třetí je v Sudoměřicích a poslední před nájezdem na most k „novému“ nádraží.
https://mapy.cz/zakladni?l=0&q=Tra%C5%A5%20202&source=base&id=2332679&x=14.5806444&y=49.3602638&z=12
No a jaká je tedy budoucnost Bechynky? Pořád si myslím, že pro plnění odkazu Františka Křizika by bylo vhodné trať modernizovat tak, aby tam jezdily moderní elektrické vlaky. Zda předělat trať anebo zajistit vlaky, kterým nevadí tak malý poloměr oblouku, to nevím. Jako technická památka je to proto, že to byla první trať na našem území, kde byl jenom elektrický provoz
Pro osobní dopravu do Bechyně stačila tramvaj a ten malý oblouk v Táboře by lehce projela.
Nejsem si ale jistý, že by se vojáci vzdali vlečky do areálu letiště v Bechyni.
Svého času se mluvilo o tom, že by se v Česku měl vyzkoušet vlakotramvajový provoz, ale nějak je ticho po pěšině.
https://zdopravy.cz/tramvaji-na-dobris-nebo-do-hostivice-stat-zacina-resit-vlakotramvaje-cd-privezou-vozidlo-na-testy-166097/
Jste velice moudrý chytrý muž, problém je na MD, že nechtějí žádný pokrok ani připravit legislativu, uvidíme časem tady. Liberec – Jablonec – Tanvad v r. 2003 také „zařízlo“ MD. On je problém i Rybník -Lipno, kde jsou také malé oblouky a nízká rychlost.
Z mého pohledu by se měly předělat poloměry, protože tím dojde ke zrychlení. Vyhovující vozidla pro malé poloměry jen zakonzervují nevyhovující traťovou rychlost. A zrychlení přinese atraktivitu, ne tramvaj, která by to sice projela, ale stále stejně pomalu jako současné vlaky.
I prodloužení do Týna nad Vltavou bych stáe bral v úvahu, nebyla by to jen pouhá koncová trať.
A přepínatelné napětí pro moderní vozidla a muzejní provoz.
Ty lokálky jsou prvky nějakého starého plánu na železniční spojení Vodňany – Tábor.
https://netolickadraha.webnode.cz/historie-netolicky/tynka/vodnany-tyn-bechyne-tabor/
Týn/V. leží na druhém břehu Vltavy, než Bechyně. Náklady na most by zabily ekonomickou návratnost, kdyby teoreticky vycházela bez mostu. Myslím, že to propojení není reálné.
Zatím so se tady bavíme o ekonomické návratnosti, tak se silnice vesele staví, o nějaké stejné ekonomice se neuvažuje.
I u silnic se samozřejmě ekonomika řeší.
Ale úplně jinak než na železnici.
Kolik projede na nějaké silnici do Bechyně za hodinu aut (osobních, nákladních) a kolik vlaků na trati???
Zatím co u železnice se stačí podívat do jízdního řádu, u silnice se dělají sčítání a odhady. A pak z toho něco počítejte, kdy mám pocit, že na silnicích II. tříd a nižších se sčítání nedělá.
Myslím, že v dnešní elektronické době, se to dá technicky obstarat velmi jednoduše. Už nemusejí okolo silnic sedět študáci a čárkovat, jako v minulém století.
Od kdy jezdí řada 113, postaru E426.0 na naftu?
Pokud občas jezdím do Tábora, tak jsem moc neviděl vlaky tažené elektrickou lokomotivou.
Na Bechyň jezdí lokomotivy (elektrické9 s vagónama (lépe řečeno jedním vagónem většinou.)
Jezdí se hlavně elektricky – na osobních vlacích tam jezdí žehličky (elektrické). Regíny (motorové) jen, když je provozních žehliček nedostatek.
A nákladní vlaky (s motorovou lokomotivou) jsou už velice vzácné.
Já myslím, že nejste ve při – i kolega Sáček je pro nový most, alespoň z tohho co napsal, to tak vyznívá.
Líbá se mi spojení „replika“ a „štěrkové lože“. Ale proboha ano, ať se to udělá pořádně.
Jestli tam bude stěrkové lože, tak to žádná replika nebude. Očekávám moderní konstrukci se zopakováním siluety s horní mostovkou. Slovo replika pravděpodobně SŽ použila, aby uklidnila veřejnost. Proti náhradě moderním řešením nic nemám, ale ta komunikace SŽ mi nepřijde úplně fér.
Něco jako případ mostu v Pňovanech. Ale veřejnosti, spolkům atd. bývá jedno, jak bude vypadat pojezdová část. Pro ně bývá hlavní tvarosloví a vzhled konstrukce-typ (příhradový). Dokonce, i kdyby některé pruty konstrukce už neměly vyloženě nosnou funkci, ale byly tam navíc, v podstatě jako dekorace, čímž by i nový most vypadal stejně jako starý, tak by to každému vyhovovalo.
Tak zrovna most v Pňovanech dával zástupce Nebouračů Štorch za příklad špatně provedené rekonstrukce…
https://taborsky.denik.cz/galerie/krizikuv-most-pres-luznici-v-tabore.html?photo=3&back=674719079-2334-52
Protože zde replika pro současný provoz vyhoví a splní požadované normy. Což na Výrtoni neplatí, viz výčet předchozích přispěvatelů, ke kterému bych doplnil osovou vzdálenost a postraní prostory pro bezpečnost práce na mostě.
Proč všechno tak trvá? Tohle je akce která se musí zvládnout za jednu víkendovou výluku, samozřejmě s patřičnou přípravou.
https://www.youtube.com/watch?v=k9NJs-w95NU
Sanace kamenného mostu. Vidíte ten kamenný viadukt. Proč nečtete článek a představujete si, jak se jen vyměňuje jedna kovová konstrukce za jinou.
Tak jasně, že v Táboře bude víc práce než na tom videu, ale zase na videu to udělají za pár hodin vs. pár měsíců u nás.
Třeba proto, ze se musí kompletně provrtat pilire a opery mikropilotami az ulozneho prahu do podlozi, udelat nove ulozne prahy a mista kolem je strasne malo…
A za ty čtyři a půl měsíce výluky se na trať sáhne? Třeba nějaká oprava…? Nebo se zavře zase jindy, aby to cestující měli pestřejší?
Nebojte se. Sotva skončí výměna mostu, začne výluka na něco jiného.
Přes vyndaný most se tam přece nedostane žádná mechanizace, to je snad jasné.
Ona musí jet nutně po kolejích? Tak to jo. Třeba takovej bagr.
myslím že to byl vtip
Bagr neumí pokládat delší kolejové pásy, montovat TV…
Výluka bude využita pro opravu kolejového svršku a hlavně výměně/zřízení nových trakčních podpěr a rekonstrukce trakčního vedení na cca polovině trati. Další výluka bude příští rok na druhé půlce tratě.
Super investice pro budoucnost. Nalít miliardu do trati, kterou jezdí sto lidí denně a ve zbytku kraje autobusy jak noty na buben, jezdící zcela náhodně a jen v kladiva…
To je tak, když si někdo za 30 let nenašel čas vytvořit normální krajský IDS…
A myslíte, že IDS zachrání to, že je ta trať pomalá a vede tak nějak pustinou….
Když se výluka mostu nevyužije k opravě zbytku tratě, je to špatně, když využije, je to taky špatně. Je to trať s hodinovým intervalem i o víkendu, to je v Jihočeském kraji v regionálce spíš nadstandard, nikdo to nechce rušit.
Připravuje se tam pilotní ojedinělý projekt v ČR, který přepravu výrazně zrychlí a zlepší dopravní obslužnost celé oblasti. Více zatím sdělit nemohu, snad se to konečně jednou podaří jako v Německu.
Vy zřejmě nesmíte ani naznačovat.
Takže budu pouze naslepo spekulovat:
– Bude se provádět rekonstrukce mostu a půlky trakčního vedení = s polohou traťového tělesa se hýbat nebude.
– Tak mi vychází, že by se snad ledy hnuly a po zprovoznění mostu by mohlo následovat testování vlakotramvaje.
Zavřel bych to ještě potom příští léto na pár měsíců 😀
Ne aby to někdo vykecal v Praze, že se to dá řešit i v klidu a selským rozumem. 😁 😁
Selským rozumem se to v Praze naštěstí řeší. Výměnou mostu za nový. Když máte doma shnilé jablko tak jej začnete leštit hadrem a pak sníte a nebo jej vyhodíte?
To není o jablku. To je že místo jablka kiwi, když můžete mít čerstvé nové jablko.
Právě že se pořádala soutěž, aby to nové ovoce vypadalo velice podobně jablku a nebylo to kdejaké kiwi. Dokonce zapracovali na barvě, aby byla správně zralá jako u toho přezrálého (někdo by řekl už řádně nahnilého) jablka.
Selský rozum je dneska synonymem pro nevzdělanost, kterým se ohání kdejaký hlupák. Raději zůstaňme u rozumu bez přívlastku.
Obávám se, že nějaký obyčejný sedlák neměl nikdy páru o dopravní obslužnosti. Rozuměl svému statku a jak se o něj dobře starat, ale to bylo asi tak všechno.
Bylo již prosím někde zveřejněno, jak bude po dobu výluky probíhat vlaková doprava Tábor ↔ Bechyně? Náhradní busy v celé trase, nebo na zbytku trati za mostem poběží nějaký ostrovní provoz? Tuší někdo? Díky!
Poptáme u ČD.
Náhradní busy v celé trase? Aby se lidi naučili, že je to rychlejší a staví to na návsi? Kdepak. Jen pěkně přestup.. :o)
Asi tak…
Vzhledem k tomu, že mezi Táborem a Bechyní jezdí autobusy už teď, asi by to pro místní žádná novinka nebyla.
– Autobus jede 25 km trasu 30- 35 minut – za 35 Kč.
– Vlak jede 24 km trasu 47 minut – za 64 Kč .
Vlak má asi o 50% delší jízdní dobu, zato je to 1,8x dražší, než bus. 🙂
Pokud by byla NAD zavedena pouze na úsek Tábor – Horky, cestující ČD by na této atrakci za svých 64 Kč ještě navíc obdržel nutnost přestupu. 🙂
https://idos.cz/vlakyautobusymhdvse/spojeni/vysledky/?f=T%C3%A1bor&fc=1&t=Bechyn%C4%9B&tc=1
Pokud trasu Tábor ↔ Bechyně nejezdíte denně, ale jen 4× ročně a vždy ve skupině 20–40 lidí, tak je pro vás dražší a delší vlak stejně výhodnější. 🙂 Pokud pojede…
To máte naprostou pravdu. U volnočasové aktivity (4x do roka), to překousnete téměř cokoliv.
Ta trať by měla být atraktivní (rychlost a pohodlí) v obvyklých parametrech první čtvrtiny 21. století, zejména pro obyvatele okolo ní, aby jí rádi denně používali (viz nahoře pan alibaba – poloměry) a ne brali jako poslední možnost, když jim náhodou ujede autobus.
Takže Elinka ani Bobinka letos nepojedou?
Bohužel se s nimi letos nepočítá.