Železnice je letos bezpečnější než loni, ukazují oficiální statistiky. Přibylo ale usmrcených
Červenec přinesl výrazný nárůst chyb strojvedoucích, celoroční čísla ale ukazují mírně zlepšující se trend i v počtu nehod na přejezdech.
I přes extrémní mediální publicitu železničních nehod a pochybení je letos provoz na české železnici bezpečnější než loni. Ukazují to zveřejněná data Drážní inspekce o počtu mimořádných událostí na české železnici.
Za prvních sedm měsíců došlo k celkem 683 mimořádným událostem, loni za stejné období to bylo 740 případů. Následky letošních událostí jsou ale tragičtější: na kolejích letos zahynulo 140, loni 131 lidí. Podobně stoupl i počet zraněných ze 150 na 161. Nejde ale o data, která plně vypovídají i bezpečnosti provozu: většina usmrcených jsou sebevrazi, případně lidé, kteří přišli o život pouze vlastní nepozorností při přecházení kolejí nebo na přejezdu.
I přes nepříznivá čísla za červenec, kdy došlo k 26 střetům, je letos výrazně lepší i statistika nehod na železničních přejezdech. Za prvních sedm měsíců došlo k 84 střetům aut s vlakem, loni to bylo 117. Pokles přitom nemusí souviset jen se slabším provozem během nouzového stavu, menší počet nehod byl i v únoru a lednu. Nehody na přejezdech jsou ale tragičtější: letos zemřelo na přejezdech 25 lidí (loni stejné období 23), zraněných bylo 65 (loni 56).
I přes velký nárůst chyb v červenci a červnu ubylo letos zatím i chyb strojvedoucích. Nedovolených jízd (lidově většinou jízda na červenou) za návěst nepovolující jízdu bylo letos 91 oproti loňským 97. V červenci ale počet těchto případů stoupl o 50 %, což vedlo k velké medializaci tématu bezpečnosti na železnici. Loni v první polovině navíc došlo také k velké sérii chyb strojvedoucích, což meziroční porovnání částečně ovlivňuje.
Během července se bezpečnost železnice stala velkým tématem, ministerstvo dopravy ohlásilo vznik speciální komise, která řeší některé konkrétní kroky, jak omezit nehodovost. Zatím prvními dvěma konkrétními výsledky je aplikace pro strojvedoucí Českých drah nebo chystaná změna předpisu D3 Správy železnic.