Železničáři se rozloučí s banány na koridoru Praha – Ostrava – Slovensko

Lokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhy

Od změny jízdního řádu zůstává tato řada nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou kusech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem.

S příchodem nového jízdního řádu v neděli 15. prosince oficiálně skončil po 46 letech provoz lokomotiv řady 151 (původně E 499.2), přezdívaných například banán nebo dvojka, na železničním koridoru Praha – Ostrava – Žilina. K vidění na této trati ale ještě budou, České dráhy pro ně naplánovaly rozlučkové jízdy.

Lokomotivy E 499.2 vyrobila v roce 1978 v počtu 27 kusů plzeňská Škoda. Určené byly pro těžké dálkové rychlíky a expresy na hlavním železničním tahu socialistického Československa z Prahy do Košic a Čierné nad Tisou.

„Tento typ lokomotiv odvedl pro ČSD a ČD velký kus práce. Dodnes patří mezi železničáři a železničními fanoušky mezi nejobdivovanější stroje. Jediná lokomotiva bez pomoci dalšího stroje dokázala dopravit přes horské rampy v Beskydech a Tatrách i více než 600 tun těžký expres s 15 nebo 16 vozy. Díky modernizaci zajistila řada 151 také zavedení rychlosti 160 km/h na koridoru z Prahy do Ostravy. Za dobu svého provozu ujely tyto lokomotivy přes 216 milionů kilometrů, což odpovídá úctyhodné vzdálenosti ze Slunce na Mars. Odcházející stroje si zaslouží naše poděkování za odvedenou službu. Železničním fanouškům chceme umožnit rozloučit se s touto řadou legendárních lokomotiv na jejich původní trati, proto jsme připravili na konci roku mimořádné nasazení několika strojů na vybraných spojích,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Od nového jízdního řádu na koridoru z Prahy na východ republiky jezdí nové lokomotivy Siemens Vectron. Do 14. prosince bylo turnusováno ještě osm lokomotiv řady 151 především pro vlaky Praha – Bohumín – Žilina. Od změny jízdního řádu zůstává tato řada nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou kusech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem.

Lokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhyLokomotiva řady 151 přezdívaná banán. Pramen: České dráhy

Mimořádné nasazení řady 151

České dráhy plánují v rámci rozloučení s dosluhující řadou 151 na její historické trati mimořádné nasazení v těchto dnech a na těchto spojích:

– ve dnech 21. a 22. prosince pojede řada 151 po své historické trase, pro kterou byly v roce 1978 určeny, a to na vlacích EC 241 / 240 Košičan Praha – Košice – Praha

– ve dnech 27. a 28. prosince se uskuteční v areálu Centra historických vozidel v Olomouci setkání lokomotivních legend z původního prvního československého železničního tahu Praha – Košice – Čierná nad Tisou, vedle řady 151 se předpokládá účast např. lokomotivních řad 121, 122, 140, 141, 182 a dalších

– v plánu jsou také jízdy zvláštních vlaků v okolí Olomouce a z / do Prahy, v pátek 27. prosince se uskuteční také přehlídka lokomotiv před rotundou u točny s možností fotografování (v čase 14:00 až 15:30 a 17:00 až 18:30)

– mimořádné nasazení řady 151 na vlacích EC 241 / 240 Košičan Praha – Košice – Praha také ve dnech 27. až 30. prosince 2024.

– dne 31. prosince vyjedou lokomotivy řady 151 na koridoru Praha – Žilina úplně naposledy, a to na vlacích EC 141 / 140 Praha – Žilina – Praha, IC 546 / EC 143 / R 342 Jablunkov – Praha – Žilina – Ostrava-Svinov a R 343 / EC 142 / IC 547 Ostrava Svinov – Žilina – Praha – Bohumín

Na rozlučkové vlaky se plánuje nasazení především lokomotivy 151.023 v retronátěru a 151.006 v nátěru Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera. Změny při nasazení hnacích vozidel z provozních důvodů jsou podle ČD možné.

Tagy banán České dráhy lokomotiva 151
6 komentářů