Ze Seattlu přiletěl do Prahy další Boeing 737 MAX pro Smartwings
Nový Boeing 737 MAX 8 pro Smartwings. Pramen: Smartwings

Na první komerční let s cestujícími se letoun vydá do Dubaje.
Na první komerční let s cestujícími se letoun vydá do Dubaje.
Je zvláštní, že se Smartwings tak zarputile drží letounů od společnosti Boeing. Firma která několikrát se projevila jako neseriózní a nebezpečná.
Nebo nezáleží na cestujících i personálu Smartwings?
Nebo za průšvihy a výpadek nabídli tak eodolatelné slevy?
Smartwings měl zatím štěstí, ale když odejde, tak každý řekne, že to mohli čekat…
Dnešní A321neo a A350 jsou špičkou v běžné letecké dopravě a jejich výkony budí respekt. Další pozitivum je, že většina modelů se vyrábí v Evropě.
Až budete máť ánung o tomto byznyse tak potom sa k tomu vyjadrujte. Takto to z vašej strany vyšlo ako naprostá hlúposť.
Ja si tieź prečitam članok o lokomotívach ,ale nevyjadrujem sa takymto spôsobom ,pretoze tomu jednoducho nerozumiem.
Miloši co ty víš o dopravních letadlech ? A co víš o produktivitě v leteckém průmyslu za oceánem, konkrétně v USA ? Podívej se na několik videí na You tube s výroby a údržby Boeingů 737,747,757,767,787 -a potom porad‘ – Smartwingu , Boeingu nebo ještě lépe VŠEM !
Naprostý souhlas. Výrobní štítek Boeing 737 Max na vstupních dveřích do letadla ve mě vyvolává jen špatné vzpomínky na spadlé letouny, zapomenuté nářadí v konstrukci letadla a pod.
Plus ten fakt, že nejlepší je kupovat co nejvíce skoro domácí výrobky.
K excesům a montážím vyřazených vadných dílů do nových strojů a vadám softwaru. Třeba už to mají vychytane. To, co Boeing v nedávné době provedl je těžko uvěřitelné a divím se tomu že ty letadla někdo kupuje.
Pevně doufám že se Boeing poučil a nebude tak už docházet
Takže ČSA což byla zavedená značka zmizely a nahradila je chytrá křídla. Přijde mi to jako v KFC Ale je to asi jen marketing.
Doufám, že tuhle partu brzy postihne krach a zmizení z leteckého nebe
ty jsi taky jeliman… Přát někomu neúspěch umí opravdu jen tupý čecháček…
Jsem zvědavý kolik toho Petr v životě dokázal když má takové chytré řeči. Asi vybudoval obrovskou a dobře fungující leteckou společnost 😂😂
Právě že asi nedokázal nic….
V článku se píše, že do léta má přijít ještě pět letadel. Pravděpodobně teda OK-SWL a pak ty A220 a myslím, že měli objednané dva A320.
Ve flotile mají poměrně hodně letadel starých kolem dvaceti let. Chtěl jsem se zeptat, jestli je tady někdo, kdo má o chlup více informací než je možné najít běžně na internetu, zda chtějí postupně přejít na airbusy 220, nebo pronajmout další Boeingy a nebo pro dalších pár let zůstane flotila tak, jak je dnes. Děkuji
2x 737 MAX 8 OK-SWL, OK-SWN a 3x A220 OK-EYB, OK-FYC a OK-FYD, nic jiného (veřejně) objednáno nemají.
Smartwings určitě přecházet na A220 nechce – je to vlastně „jen“ pozůstatek po ČSA.
Pořád je to charterovka, a tam má své vlastně zcela nenahraditelné místo 737 (nyní).
Pokud by na něco mohli v tomto segmentu přecházet, tak leda na A320/A321.
Na druhou stranu, je to charterovka, která se ve velké míře živí (a celkem úspěšně) ACMI pronájmy a tudíž jim flotila A220 nejspíš nijak nevadí, protože příklad Air Baltic ukazuje, že o A220 je zájem. Navíc jimi můžou nahradit B737-700, protože i některé charterové linky B737-800 nebo B737 MAX8 nenaplní.
Je potřeba se podívat kam pronajímá svoje a220 air baltic a kam 737 SW. Neviděl jsem že by baltic pronajímal svoje 220ky dál než po Evropě, ale možná se pletu
vsak take nepisu, ze by jim ta flotila a220 mela vadit .)
V poslední výroční zprávě (2023) se uvádí, že letos končí leasing těmto letadlům: OK-TSE (2.2. – 11 let), TVO (31.3. – 23 let), SWW (30.5. – 22 let), TSM (31.5. – 17 let), SWT (21.11. – 22 let) a OM-TSG (15.12. – 21 let). TSE je jeden z nejnovějších 800, takže bych řekl, že zůstane a jako náhrada TSM by musel přijít nějaký MAX 9, jinak TVO a TSG mohou být nahrazeny MAX 8 a B737-700 asi A220-300. A vzhledem k tomu, že nedávno vrátili TVX, tak dodávkou 3 MAXů pro tento rok bude počet letadel vyrovnán.
Myslím že většinu pronájmů prodlouží/prodloužili. S 2x 737-700 a 2x 737-900ER se ještě počítá na letní sezónu, OK-TSE je celkem nový stroj takže by vyřazení nedávalo moc smysl, vyřazení je však možné u OK-TVO (ani nemá lak) a OM-TSG jelikož jsou 20 let+.
Proč si SW nekoupí aspoň jedno dvě širokotrupé? Nebojím se že by nebyla poptávka
To pro koupáky moc nedává smysl, celý spodek pro cargo budete mít k ničemu. Spíš by uživili A321LR/XLR, ale k tomu nejspíše nikdy nedojde vzhledem k oblíbenosti Boeingu u vlastníků společnosti.
To asi nebude jen oblíbenost…,
ale je pravda, že nové typy A321 by určitě našly dobré využití.
No, vy se mozna nebojíte. Ale TVS je asi opačného názoru. a preci jenom, oni v tom budou malinko informovanejsi.
krom toho – co by s těma širokotrupýma letadlama měli dělat? dlouhých charterů moc nemají, aby na to potřebovali 2 wide body.
a na tech kratkych – ono není zrovna ekonomické honit nějaké hezké widebody, které je stavěné na poněkud jiný poměr cyklů a letových hodin, na 2,5 hodinových charterech do recka a bulharska. nemluve o tom, ze ho na tom charteru musíte 3x – 4x zaplnit.
O krátkých vůbec nepíšu a létat do BL ne GR třeba B787 mě ani nenapadlo. Měl jsem na mysli např. zájezdy Čedoku do Thajska nebo Vietnamu, ty jsou nonstop a létá to B787 od italské chartrovky Neos.
Vietnam neni cedok ani 787
Stačí si zadat do Googlu Čedok a Vietnam… Ale pointa není konkrétně ve Vietnamu, pointa je ve „zbohatnutí“ Čechů, kterým už nestačí zájezd do Chorvatska, léta se po celém světě. V paměti mám torturu letu do Dominikánské republiky letadlem Smartwings B737 s mezipřistáním na Azorách. Tehdy jsem si řekl nikdy více s jednouličkovým letadlem déle než 4hodiny letu a toho se držím. SW létá mimo jiné do Dubaje, to je práce pro širokotrupé letadlo.
Zas taková tortura to nebyla, letěl-li jsem takhle v byznysu:-)
takze to mame cca 4 zpatecny lety
co ta dve letadla budou delat ve zbytku casu?
Nepřijde mi, že charterových dálkovek je v česku málo jen co si vzpomenu tak Zanzibar, Vietnam, Dominikánská r., Mexiko, Kuba, Thajsko, Mauricius, Madagaskar, Keňa a navíc něco z toho se létá napřímo i z BTS, létá tu Neos a World2fly. Dvě wide body jsou určitě uživitelné. V létě je to horší, ale není problém létat AYT, HRG, RMF apod., však denně množství koupackých letů do Egypta, Turecka, Řecka je vysoké. Navíc sám SW si půjčuje na výpomoc wide body v létě, takže nějaké spojování dvou různých cestovek do jednoho letu určitě problém není. Tui, Sunclass, Condor apod. létají s jejich… Číst vice »
nezapominejme, ze cast tehle charteru se lita skrz neos, kde cast kapacity letadla plní italská cestovka..ktera (ale tady si nejsem jisty) je snad i ze stejne skupiny, jako neos.
Widebody na výpomoc v létět je v TVS vždy nouzovka.
Je to jenom sezónní záležitost. Nikdo nepopírá, že mezi listopadem a dubnem by se zde 1-2 taková letadla uživila. Ale co mezi květnem a říjnem ?
Tak si myslím že 1 širokotrupé letadlo by se uživilo minimálně na trase Praha-Hurghada. Když se podívám na letecky plán, tak běžně z Prahy v rozmezí 1,5h letí i 5 letadel do HRG. Popřípadně i Antylia by byla možná.
Vyslat dvě plné 737 MAX do HRG je levnější než jedno wide-body typu 787/330.
Spis je to o tom, ze ty dve 737 pronajmou vzdy cele, pokazde jine CK, takze to bude full charter, kdy rizika nese CK. Zatimco wide-body by museli rozdelit mezi vic CK a udelat to jako konsolidovany let, kdy maji vic prace a taky i vic odpovednosti a rizik na sobe.
Jedna z věcí, co urcite nechcete, je mít ve flotile „1 kus letadla“ pro nejakou specifickou vec.
neco se stane, pocitane technickou zavadou, pres planovanou udrzbu, konce tim, ze vam do nej jebne vozejk handlingu, a máte problém.
Je zajimave, ze ceske CK lety s wide-body uz rozjely. Kdyby ve SW lepe pocitali, tak by to neletali zahranicni spolecnosti.
na tom neni nic moc zajimaveho.
o scjopnost pocitani ve smartwingsu bych obavu nemel.
otazka neni “prodame to na par letu s cestovkama”, ta klicova otazka je “vyprodame to na cely rok”?
Všichni ví, že SW nedělají business, kde jim veškerá rizika nepokryje někdo jiný. Oni jen těží ze situace na českém/slovenském trhu, kdy místní konkurence fakticky zmizela. Naštěstí se už české CK po letech rozkoukaly a čím dál tím víc tu budou létat zahraniční chartery. Sice bázováné jinde, ale pořád to bude konkurence. No a uvidí se, jak to dopadne s prodejem SW. Už by k tomu mohlo konečně dojít a éra devadesátek snad postupně skončí i v letectví. Český trh by vyprodal dvě wide-body celoročně, destinací je celá řada. Jsou to nejenom čeští turisté, ale i ti zahraniční. A sice… Číst vice »
Lety pro cestovky tu již několik let zajišťují i jiné letecké společnosti než SmartWings, ono to není na první pohled zřejmé, ale cestovky mají zablokovaná místa na normálních pravidelných linkách (některé z těch linek by bez cestovek ani neexistovaly) – např. Eurowings, Aegean, Wizz, Ryanair, Air Montenergo, Bulagria Air…) k tomu Ryanair a Eurowings provozují z Prahy i čistě chartery a pokud jako příklad začínající konkurence myslíte lety Blue Style do Egypta s Ukrajinci tak toto léto ty lety bude zase provozovat Smartwings, protože mají dvě výhody – v tom objemu letů to pro cestovky vyjde levněji než poptávat jen… Číst vice »
Jak jste přišel, že v létě bude pro BS letat do Egypta SW?
Pokud si myslíte, že CZ trh uživí 2 widebody, běžte do toho. Založte si firmu, sežente pronájem a rozjeďte to. Po pár dnech pak napište, jak to jde a jestli přežijete další měsíc.
Na rovinu, lid v QS moc dobře ví, co dělají a jaká pořizují letadla a na které způsoby a lety jej využijí. Provozování widebody letadla je nekonečný sen českého cestujícího, ale už si málokdo umí spočítat, že to finančně na CZ trh prostě nejde.
Naštěstí žijete v demokratickém světě, takže pokud nechcete využívat letadla QS, máte volbu a vždy do cílové destinace doletíte jinak s jinou společností.
Musí každý, kdo si myslí, že by šlo něco nějak dělat jinak, zakládat kvůli tomu firmu? Když se mi nelíbí ovladače v autě, mám si postavit automobilku?
Ne ,ale chce to aspoň v základu věci rozumět. Letecký byznys je velice náročný a sofistikovaný Fascinuje mě jak dokážete vynášet soudy i když tomu rozumíte stejně jako neurochirurgii.
Po světě se najdou widebody, které brousí právě ty krátké lety do cca 2,5 hodin, často i kratší, a že už mají něco nalétáno. Takže ty cykly asi problém nebudou..
tech widebodies, ktere hobluji vyhradne shorthauly, je minimum. potkame se s nima prakticky jen v japonsku.
jinde sice widebodies shorthauly hobluji (treba a380 u emirates jich par maji), ale po jednom kratkem letu maji dalsich deset dlouhych, takze se to srovna.
ty cykly problem jsou. a velky. u widebodies, ktera hobluji vyjradne shorthauly se problem cyklu resi treba tim, ze se jim snizuje mtow a vykon motoru.
coz je fajn pokud to letadlo leta jen sborthauly, ale dost to komplikuje zivot, pokud to letadlo chcete tocit mezi kratkymi a dlouhymi lety.
Jo, přesně, v Japonsku u ANA a JAL už 767 a 777 za více než 20 roků stihly těch cyklů požehnaně.
to sice ano, ale administrativne upravene tak, ze jsou zase nepouzitelne pro dalkovky.
V létě by s tím museli zkusit linku a to je hodně velký riziko. Že by to hoblovalo Egypt místou dvou 738 by moc ekonomicky přínosný nebylo. Navíc si dnes objednat A350 nebo B787, reálně by ho dostali ve 2030.
Linka třeba do Dubaje je malé riziko.
linka do dubaje je male riziko? ja jen ze smartwings na leto do dubaje vubec radeji neletaji. a ted by tam meli zacit litat widebody?
dubaj jako cilova destinace je sezonni, a to vylozene zimni destinace.
V Brně má být v létě bázováno minimálně 4x A320. Část asi bude OK-HEU a OK-IOO. Zbytek bude na ACMI nebo přibude i nějaká A320 do flotily?