Zbývající část D48 kolem Frýdku-Místku se otevře v polovičním profilu ve čtvrtek
Na prvním úseku obchvatu řeší ŘSD reklamace, druhý má být hotový kompletně do poloviny příštího roku.
Zbývající část obchvatu Frýdku-Místku se otevře ve čtvrtek večer. Dálnice D48 se tam tak propojí z obou stran, od Brna a Ostravy i od Českého Těšína a Polska. Po druhé části obchvatu se bude zatím jezdit v polovičním profilu, tedy po polovině silnice v jednom pruhu každým směrem. Novinářům to ve Frýdku-Místku řekli ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
„Bude to znamenat významnou úlevu pro město a další příslib zjednodušení podmínek pro všechny občany Frýdku-Místku do budoucna. Platí, že v polovině příštího roku by se obchvat měl otevřít i v té druhé části v plném profilu,“ řekl ministr.
Stavbu zkomplikoval mimo jiné sesuv půdy, původní termín otevření byl v létě. Dosud byla v provozu jen první část obchvatu, tedy ze strany od Brna či Ostravy po kruhový objezd ve Frýdlantské ulici na jižním okraji Místku. Otevřela se před půlrokem. Části obou etap musely letos navíc znovu získat stavební povolení, protože o něj přišly, poté co Nejvyšší správní soud vyhověl stížnostem spolku Děti Země.
„Není to ještě dálnice, není to ještě plynulá jízda. Na druhou stranu tvoříme to zejména kvůli tomu, aby zde projely kamiony, které jsou tranzitní dopravou, které nemají cíl ve Frýdku-Místku, a ty už Frýdek-Místek objedou, což si myslím, že je dneska to nejdůležitější,“ řekl Mátl.
Desítky let čekání
Frýdek-Místek na obchvat, který z města odvede tranzitní dopravu, čekal desítky let. První etapa obchvatu se začala stavět v roce 2018, druhá o rok později. Celý obchvat je dlouhý 8,5 kilometru a přijde zhruba na čtyři miliardy korun. Na jedné straně se napojil na dálnici D48 ve směru na Český Těšín a Polsko a na druhé straně na dálnice D56 od Ostravy a D48 od Olomouce.
Frýdecko-místecký primátor Petr Korč (Naše Město F-M) řekl, že má radost hlavně z toho, že se stažením dopravy z centra otevírá příležitost posunout centrum města zpátky lidem. „Můžeme pracovat s, dnes už můžeme říct bývalým, průtahem, udělat tam zásahy, aby se dal bezbariérově přejít, abychom tam mohli přidat zeleň, abychom mohli napojit některé ulice, které byly slepé, protože průtah neumožňoval připojení,“ řekl primátor.
Město podle něj bude chtít například vybudovat kruhové křižovatky, aby byla doprava pro místní plynulejší. Zároveň chce na začátku i na konci průtahu udělat maximum opatření, která všechny, kdo nemusí přes město jet, přimějí najet na obchvat. Některá opatření se začnou dělat příští rok.
Symbol problémů
Mátl řekl, že obchvat Frýdku-Místku je symbolem problémů přípravy staveb v Česku a legislativní problémy tam byly obrovské. „V průběhu stavby bylo zrušeno stavební povolení de facto po dvou a půl letech výstavby, to byla obrovská komplikace. My jsme se od začátku roku snažili veškerá zpoždění včetně sesuvu eliminovat, tak abychom do konce roku byli schopni alespoň částečný profil zprovoznit,“ řekl ředitel ŘSD.
Situaci podle něj zkomplikovalo i nynější velké množství sněhu. Vše se podařilo stihnout jen s jednodenním zpožděním, v posledních dnech se tam ale pracuje hekticky a prakticky nepřetržitě. Do otevření se musí ještě například udělat veškeré dopravní značení a dosadit svodidla.
Podle ředitele je možné, že se podaří další úseky zprovozňovat během jara, bez omezení by se po celém obchvatu mělo jezdit nejpozději od 26. června. „Práce je tady velké množství. Asi nejproblematičtější úsek je samotné místo sesuvu, kde ještě je potřeba udělat zemní práce, konstrukční vrstvy a posléze betonovou vozovku. Tam ještě práce bude nejvíce a je to kritické místo zprovoznění celého úseku,“ řekl Mátl.
Problémy ale jsou i na první části obchvatu. „Nejsme tam úplně spokojeni s kvalitou, to říkám na rovinu. Budeme v průběhu zimního období i jarních měsíců s dodavatelem řešit reklamace částí zejména vozovek, kde jsou problémy. Zatím jsme úsek nepřebrali,“ řekl Mátl. Je podle něj velmi pravděpodobné, že se tam příští rok budou dělat reklamační opravy.
ŘSD chtělo ještě letos v kraji alespoň v omezeném provozu otevřít také další důležitou dopravní stavbu, poslední část obchvatu Třince na Frýdecko-Místecku. To se ale podaří nejdříve v lednu. Stavbu silnice I/68 mezi třineckou částí Nebory a Třanovicemi provázejí od počátku potíže, například komplikované upevňování násypů, a zpožďuje se.