Infrastruktura Železnice

Zbytečné či potřebné protihlukové stěny? U Českého Těšína rostou mezi tratí a silnicí

Stavba protihlukových stěn u Českého Těšína. Foto: Miroslav Vyka
Stavba protihlukových stěn u Českého Těšína. Foto: Miroslav Vyka

Jen necelý kilometr protihlukových stěn vyrostl loni podél českých železničních tratí. I přes zpomalení růstu ale instalace nových budí velké diskuze, zda jsou skutečně potřeba.

Zatím posledním příkladem je protihluková stěna na trati mezi Karvinou a Českým Těšínem. Na její stavbu mezi tratí a silnicí upozornil prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Správa železniční dopravní cesty ale odmítá, že by stěny stavěla jen tak. „Návrh protihlukových opatření vychází z přísných požadavků platné legislativy, kterou je povinen provozovatel dráhy plnit. Tento návrh opatření vždy podléhá schválení zástupcem orgánu ochrany veřejného zdraví, tedy Krajské hygienické stanice,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Stěny, na které Vyka upozornil, podle něj primárně slouží pro eliminaci překročení limitních hladin hluku z dopravy na železniční trati v chráněném venkovním prostoru staveb a v chráněném venkovním prostoru. Dokládá to i leteckým snímkem, na kterém jsou zakreslené šipkou místa, odkud fotky jsou. „Je patrné, že nechrání pouze automobily a les,“ dodal Illiaš.

Podobný rozruch budí například i nová monumentální stěna jižně od Veselí nad Lužnicí, která uprostřed luk bez jakékoliv zástavby odděluje nový úsek dálnice D3 od 4. koridoru. Obě tepny zde vedou souběžně jen pár metrů od sebe. Stěnu mají na svědomí tentokrát silničáři z Ředitelství silnic a dálnic, železničáři zde naopak svou vášeň pro zdi drželi na uzdě.

Podle posledních dat je v Česku podél železnice 238 kilometrů protihlukových stěn. Délka stěn je započítána za každou stranu tratě zvlášť, protože ne vždy jsou z obou stran. Pokud je tedy například kilometr po obou stranách, jsou počítány kilometry dva.

Protihlukové stěny na české železnici vadí často nejen cestujícím, ozvali se i hasiči, že jim komplikují příjezd k případné nehodě. Vznikají navíc na místech, kde na první pohled chrání od hluku maximálně les. SŽDC se  odvolává na zákon o ochraně veřejného zdraví a limity hluku z roku 2011.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Projel jsem vlakem velkou část Evropy a nikde jsem nezaznamenal takovou vášen pro tyto zdi jako u nás. Myslím, že není náhoda, ve kterém roce vznikl zákon o kterém se pojednává v článku. Dle mého názoru holt dobrý kšeft. Nějaký vyhled cestujích, komfort a nebo užitečnost nejsou pro jisté lidi zjevně důležité) pouze osobní názor

Martin
Host
Martin

Tak tohle je fakt uz uchylny, modernizace trati snizi hluk od vlaku, tak vybudujeme stenu, aby jsme hluk zvysili od automobilu… Dobra prace…
PS: Tohle me fakt nebavi, uz konecne nekdo vysvetlete zainteresovanym lidem, ze modernizovana trat je mene hlucna a ze staveni sten je draha zalezitost…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„ze modernizovana trat je mene hlucna a ze staveni sten je draha zalezitost…“
To je ovšem jen část pravdy: pokud se postaví PHS, tak se sice ještě trochu víc sníží hluk v okolním prostředí, ale mnohem víc se zvýší hluk v samotném vlaku, protože PHS, zejména ty hodně vysoké, odrážejí hluk zpět na boky vozidel – a zatímco okolní prostředí je hlukem obtěžováno pouze při průjezdu vlaku, jsou cestující v něm obtěžováni téměř průběžně hlukem odráženým od všech překážek podél trati, kterých stavbou PHS ještě výrazně přibývá!

Martin
Host
Martin

Ano souhlasim…
Poukazal jsem na skutecnost, ze automobilovy provoz na te komunikaci bude hluk odrazet od te postavene PHS…
Samotna PHS zvysi hluk ve vlaku, znemozni vyhled z vlaku pokud bude vysoka a pritom modernizovana trat je mene hlucna nez ta puvodni bez PHS…
Nekde chapu PHS jako notnou ochranu, ale dost se to prehani, jsou jak vhodnejsi materialy, tak velmi casto staci nizsi steny, … vzdyt i na celkove rekonstruovane trati muze byt nizka stena v urovni podvozku, takze i dvoukolejna trat muze mit nizke steny….

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nižší PHS by určitě byly prospěšnější, než ty zbytečně vysoké – především mi ale připadá nesmyslné budovat PHS jako svislé: z logiky fyziky usuzuji, že užitečnější by byly PHS aspoň mírně zešikmené, aby odrážely více hluku do prostoru nahoře nad „koridorem komunikace“místo zpět k vozidlům, která hluk „plodí“ …

Martin
Host
Martin

Ono by stacilo stavet z pohltivych materialu a ne z betonu, … on se hluk odrazi i v atmosfere, a take sikme by zabirali vice prostoru… tezko rict,… asi by se to muselo odzkouset, navic sikme by asi zrejme vice smerovali hluk do salonu pro cestujici… Ja si myslim, ze pohltive nizke steny mirne prekryvajici uroven podvozku (pod okna) z pohltivych materialu, postupna obnova vozoveho parku a udrzba modernizovane trati by mela stacit,… nova izolacni okna take hluk priliz nepropousti,… Ve spouste pripadu mi prijdou steny uplne zbytecne, jinde nesmyslne vysoke a material odrazejici hluk (tedy beton nejcasteji), to uz… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Jsem z Těšína a to místo znám naprosto přesně. Ano, jsou tam asi 4 domy v blízkosti železnice + nefungující autosalon a kvůli tomu se staví asi kilometr zdi. Nicméně když už se staví, nevím, kde je určená výška stěn. Tyto v úseku Český Těšín-Chotěbuz jsou ze 3 komponent na základním betonu (stejné jsou použité i přímo ve městě, ale v bezprostředním obvodu stanice, kde vede trať hned před okny městské zástavby žádné zdi nejsou, ikdyž hluk a vibrace zde obtěžují nejvíce lidí. Naopak v souběžně renovovaném úseku Dětmarovice-Karviná jsou zdi o 1/3 nižší, 2 komponenty na základním betonu, rozdíl… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Mate pravdu, … na spoustech trati v zahranici jsou steny zhruba na urovni oken, … jsou samozrejme i vyssi, a nekde dokonce zadne, .. u nas prakticky vsude a vysoke…

Václav Novotný
Host
Václav Novotný

Úplně se také zapomíná na jedno negativum phs. V případě nehody vlaku znemožňují příjezd záchranářů. Hasiči už několikrát zkoušeli nácvik zásahu za stěnou a vždy to zpozdilo zásah min. o 10 min. Jenže to vždy vyšumělo do ztracena.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Na posledních stavbách se v PHS již pro jednotky IZS dělají bezpečnostní prostupy.

jan
Host
jan

Proto na Choceň Ústí nad Orlicí radši ať nešahají vůbec.

VRT
Host
VRT

Ale v případě PHS přeci vůbec nejde o hluk. Jde o to, proinvestovat co nejvíc peněz. Betonárky jedou a vše je pokryto lidmi v SŽDC.

Rado
Host
Rado

Již jsem o problematice PHS reagoval pod starším článkem. Tak tedy opět. Ano jsem přesvėdčen o tom, že v ČR při železnici funguje betonová lobby. Ochránit obyvatelstvo určuje EU svými smėrnicemy. Že je náš úřednický šiml vždy papežtější než jeho svátost sama, je neoddiskutovatelný fakt. DB Netz ve spolupráci se spolk. min. dopravy nebo zemským min. dopravy, vždy když opravují či stavėjí trať, tak hlukovou zkoušku dėlají až ve zkušebním provozu. Tedy až si gleise tzv. sednou, přebrousí a zajedou. Dělá se to proto, že se poté většinou ukáže, že mnoho zdí se stavět vůbec nemusí. Tím se šetří kapsa… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Nebo oboje.
Nikdo si nechce život komplikovat, teď zrovna čtu zajímavou knížku o fungování kanceláří ministerstev, korporací a podobně kde se dá zašívat. Živé mrtvoly se to jmenuje, myslím že to dost vysvětluje proč se děje co se děje a neděje co by se mělo.

Jinak myslíte že by bylo možné s použitím menších protijiskerných zábran využít vysokých okrasných trav k potlačení hluku?

Jinak co se týká lobby, tak kdosi tu kdysi psal dokonce kdo by s kým měl být propojený, možná si někdo vzpomene.

Asdf
Host
Asdf

Přesně tak. Český absurdistán neustále překvapuje svými absurdnostmi.

K.S.
Host
K.S.

Vás to ještě překvapuje? Já jsem už jako ten lord ve vtipu:
Přiběhne Jean za lordem.
„Promiňte, Sire, ale právě jsem viděl něco děsivého, vašeho syna jak si to rozdává ve skleníku se zahradníkem.“
Lord klidně odpoví: „S tím komunistou?“

Spíš by mne začalo děsit kdybychom o tu absurdnost přišli.

Souprava
Host
Souprava

Člověče, mluvíte o stejném Německu? Vždyť ty stěny jsou tam mnohem vyšší a častější (intenzivně dostavované), často nevidíte ani z patrového vlaku. Průjezd Ingolstadtem, Augsburgem = před městem začne stěna a skončí za městem. Neuvidíte z města vůbec nic. Ani v patře. Nedávno si Němci ještě zpřísnili normu, což přineslo povinnost postavit protihlukovky i na tratích jako Regensburg-Hof, kde se plánuje elektrifikace a pravděpodobně to povede ke zvýšení výšky plánovaných stěn z Bad Schandou do Drážďan. Taktéž jinde to bude znamenat ještě vyšší stěny.

Rado
Host
Rado

Re. Souprava No ano. První Německá dvoustovková trať Mnichov – Augsburg. 6 kolejí a každá dvojce má své koryto. Pokud by jste utrpěl vzdělání, tak by jste vědél že ve skriptech Mnichovské techniky je toto jako odstrašující příklad. Tzv. velké oči neboli papežtější jak papež. Názorný příklad plýtvání s minimálním účinkem. Nebo také – my jsme Bavorsko, my na to máme. Nic hloupost. Ad. Normy Ano nová norma je 69 decibelů ve dne a 59 v noci. Celkově snížena o 10 decibelů. Švýcarsko má více, tedy 75 přes den. Jak jsem již psal. Ano budou se stavět na síti db… Číst vice »

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Já spíš nechápu, že to ministerstvo nedokáže objednat tak, aby případná protihluková stěna byla jen jedna. Viz to Veselý nad Lužnicí…. Očekávám v nejbližší době doplnění stěny i u kolejí, protože hluk od vlaků se akorát odrazí od stěny u silnice a vše půjde na zástavbu.

Petr.R
Host
Petr.R

na tym satelitním snímku se zdá, že se tam bude stavět, chce to nahlédnou do katastru a plánu obce co to je tam za půdu, která může být zasítována a nachystaná na stavební parcely třeba za rok.

Martin
Host
Martin

Proto budou chtit odrazit hluk od silnice?

Stan
Host
Stan

Možná hluk z přilehlé silnice ruší kolejové obvody stejně jako druhá lokomotiva…

Rathouský
Host
Rathouský

Řešením je změnit příslušné právní předpisy. A rozlišovat mezi občasným hlukem z průjezdu vlaku a trvalým hukotem z dálnice.

Rado
Host
Rado

Re. Rathouský
Srandisto.
Navrhujete souvislost rozlišení dvou aspektů.
To je nad rozlišovací schopnosti ministerských úředníků.
Nebo si dokážete představit, že by zasedly k jednomu stolu zainteresovaní několika ministerstev a institucí? Ne, nejsem tak naivní.

K.S.
Host
K.S.

Já si to představit umím, ale jako zápletku nového byrokratického sci-fi.

Nicméně k PHS, měly by se spíše instalovat ty nízké, eventuálně by se měla dělat příslušná místní opatření na domech, zejména pokud tam ta dráhy byla dříve, takto to ze satelitu vypadá na smíšenou zástavbu, tedy stěna je otázna. Vím že hluk je nové kouření a vůbec neradno si zahrávat se zdravím, ale měla by být podle mne volena jiná opatření. betonové PHS jen hluk odráží, chybí jim jakékoliv tlumení, guma, polyuretan, popínavky, nebo polystyren, prostě materiál vyznačující se útlumem zvukových vln. Beton je jen odražedlo.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Klasická PHS má absorpční výplně, které hluk (zvuk) pohlcují/roztříšťují. Dnes se dokonce tyto výplně dávají i z boku na nástupiště, pokud je jejich bok tvořen L-bloků (na dříve stejně provedené nástupiště je však nikdo nedoplňuje). Problémem na nádražích je také zejména rozhlasové zařízení, směřující nikoli střídavě k jedné a druhé koleji (tedy do země), jak praví norma, ale do betonové plochy nástupiště, což je samozřejmě nesmysl. Kdo to takto hovadsky montuje, netřeba dodávat.

Partneři