Závislá i nezávislá trakce. Dráhy chtějí koupit až 30 duálních lokomotiv za 4,2 miliardy

Lokomotiva Class 99 ve Velimi. Foto: VUZLokomotiva Class 99 ve Velimi. Foto: VUZ

V nezávislé trakci musí být stroj schopný jet 140 km/h, v závislé pak 160 km/h. 

Odebírat
Upozornit na
guest
42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
noerf

Kolik výrobců lokomotiv umí 25 kV + 15 kV AC a 3 kV DC + diesel nebo baterie?
Pokud vím, Vectro Dual mode je na 15 kV AC a výhledově bude i na 25 KV AC, ale o kombinaci s DC zatím Siemens neuvažoval.

Rejpal

Stadler to umí.

Os5600

Jen v šesti kolech a je to trochu dražší.

Lars

Brzo bude mít stadler i čtyřosý EuroDuFour, respektive už se dá určitě objednat.

Juraj

Už i na čtyřech kolech: https://www.stadlerrail.com/en/solutions/rolling-stock/locomotive-euro-dufour

Výslovně uvádějí podporu až čtyř elektrických systémů.

a8n

Jsem hodně zvědav, kombinace parametrů které slibují je myslím i v současné době stále považována za nerealizovatelnou (myšleno +alternativní zdroj a hmotnost hodně pod 90t).

libor

se stejně divím… MD prostě má bouchnout do stolu a říct, na které tratě chce objednat rychlíky do budoucna v EL trakci, kde není drát, tak urychleně drátovat a pokud to manažeři u SŽ nechápou , tak jim ukázat dveře, on to vezme někdo jiný. chtít prostě jasný výsledek.

Pat

No, a právě u toho MD je ten zásadní problém, dokonce více jak na SŽ…

libor

Sosna? 😀

Zahn

Těch zásadních problémů je více, neřku-li mnoho. Naprosto zásadní vliv má ministerstvo financí. Značné zdržení způsobuje jev NIMBY a nezanedbatelně mohou přípravy zpomalit i bojovníci proti novotám.

Os5600

Sosna, Sosna a Sosna.

a8n

• Vzhledem k tomu, že v předchozích vyhodnoceních podobných PTK bylo navrhováno jednání s dalšími subjekty jako je MD, MO jak k plánu elektrifikace, tak ke strategické záloze a dosud přes veškerá jednání není uspokojivý závěr, pro účely vypsání VZ toto není relevantní a není to zde proto uvedeno

Pedro

Tak mě se líbí nejvíc ten Vectron, tak když jich budou mít 50ks ve 230km/h, tak to můžou sjednotit na stejném výrobci. 😉

Mates

Napíš p. Krapincovi, zajtra ich objedná.

Kubrt

Nenašel jsem konkrétnější zadávací dokumentaci, takže se zeptám: počet náprav, nápravová hmotnost, výkon/hmotnost vlaku vedeného uvedenými rychlostmi? Je to volné, nebo jen neumím hledat zadávací dokumetaci? Děkuji.

a8n

Zajímavé body z PTK: – Je velmi reálný předpoklad, že nasazení ať už nových nebo modernizovaných lokomotiv v osobní dopravě skončí před polovinou jejich životnosti V porovnání s předchozími PTK na tento segment tendence počtu případných zájemců klesá. V obdobné PTK zaslalo své nabídky v roce 2022 a 2023 celkem 4 subjekty. Nyní odpověděl pouze jeden zájemce. Z toho vyplývá, že se velmi zužují možnosti dodávky nových duálních lokomotiv a nabízený produkt ne ve všech parametrech uspokojí podmínky infrastruktury v České republice. Na základě zjištěných skutečností doporučujeme tento postup: • Vypsat veřejnou nadlimitní zakázku na pořízení duálních lokomotiv v počtu 10 + 20 s opcí a zároveň vypsat veřejnou… Číst vice »

Ondřej Wagner

Jistě takové lokomotivy budou vhodné v případě rychlíku, kde dochází k přeprahani, protože pro část trasy chybí trolej. Jenom se divím, že není specifikovano, jak dlouhou část trasy ujedou ty lokomotivy bez napájení. V každém případě se budou hodit také pokud někde na elektrizovane trati dojde k poškození trakce.

Caprad

Přechodnost? Taková mašina bude mít s jistotou oněch maximálních 90 tun a tolik většina vedlejších neelektrizovaných tratí nezvládá.

Jaroslav Tyle

Důležité je, do jaké traťové třídy je lokomotiva zařazena. Zatímco 4-nápravový Siemens Vectron DualMode splňuje třídu C2, 6-nápravový Stadler EuroDual má být na D2, tudíž se prakticky na žádnou neelektrizovanou trať nepodívá ….

Lars

Tak správa tu přechodnost snad zatím pořád přepočítává. Nezapomeňte, že taková maxima mohla (nebýt jednoho výpravčího) jet třeba po horním pacifiku.

Os5600

Voith Maxima má dokonce podle měření nižší negativní vliv na svršek než Siemens Vectron.

RS Zero

Což platí jen a pouze v Česku, kde nenávidíme šestikola, protože jsme sami neuměli vyvinout funkční třínápravové podvozky s odpovídajícím zavěšením. Ve zbytku Evropy se lokomotivy zařazují normálně podle nápravových tlaků, z čehož šestikola vychází samozřejmě lépe. Absolutní většina lokomotiv na světě má šest náprav, a to i na úzkokolejkách s velmi náročnými směrovými poměry. EuroDual má podvozky vycházející z EMD konstrukce, která je na tenhle typ provozu určená.

Mark

Tohle to mě taky překvapuje, proč jen u nás a na Slovensku je s šestikolama problém. Když si vezmu třeba jen Polsko nebo Maďarsko či Balkán, kde i na řadě vedlejších tratí, které nejsou v nějakém perfektním stavu, se jezdí běžně i s šestikolama (sergeje, sulzery,..).

Alibaba

Tak to berte tak, že si v Česku nechceme zbytečně nechávat ojíždět koleje.
Ale jak to mají ve světě s poloměry tratí versus rychlost v daném úseku? Ony ty lokomotivy lecos projedou, ale jakou rychlostí?

N.N.

Ve Švýcarsku mají se „šestikoláky“ velmi dlouhou historii.

Alibaba

S uspořádáním Co’Co‘? A myslíte si, že si tam u nich nepřepočítávají přechodnost případně neměří vodící síly?

N.N.

Ano, Co’Co‘. Lokomotivy Ae 6/6 na Gottharské trati v osobní a Re 6/6 v na nákladní dopravě. Dožily se vysokého věku ve službě.

Os5600

Stadler EuroDual v ČR nemá přidělenou žádnou třídu, nikdo si ho tu totiž neschválil.

Mates

Zaujímalo by ma, prečo u Stadleru všetci automaticky počítajú s EuroDualom, keď Stadler má na toto iný produkt.

Os5600

140 milionů za mašinu a duální? Pesa Gama Dual stojí i s několika letou údržbou 180 milionů korun za kus. Za 140 milionů seženou leda tak dieselovou mašinu se čtyřmi nápravami s hmotností 80 tun a výkonem tak maximálně 2,8 MW.

Tom

Takže Praha – Luhačovice, Praha – Trutnov… co dál?

Tom

Rožmberci. Tam by pak dávalo i smysl využít Sysla kvůli obratu v Jihlavě.

Caprad

Tam je taková obluda overkill. Tam by stačil současný Vectron DM v 25 kV verzi.

Happy

Jděte k šípku se syslem…. A smysl by to fakt nedávalo, když může být jednotka. Tohle by zas tahalo kdejakou veteš na v130 by to mohlo zapomenout…

Náhodný Kolemjdoucí

Další elektrodieselové jednotky?

vladki

Tak zrovna v Jihlavě kde je úvrať spojená s preprahem z elektrické na diesel to až tak nebolí. Než fíra přejde na druhou stranu tak je zapojeno, odpojeno, můžeme jet.

Náhodný Kolemjdoucí

Praha – České Velenice (- Vídeň)?

Kubrt

To snad bude v dohledné době pod dráty. Předmětné dvouzdrojové lokomotivy s německým napájecím systémem mají být předmětem opce (ale jestli to dobře chápu, soutěží se stejně jen rámcová smlouva, bez zaručeného odběru??).

Náhodný Kolemjdoucí

Snad ano.

Ondřej Wagner

Praha – Český Krumlov, České Budějovice – Brno. Předpokládám, že dojde k úplnému vyřazení brejlovcu v osobní železniční dopravě. A i když se všechny tratě, kde dosud jezdí rychlíky, potřebujici přeprah zelektrizuji, tak budou tyto lokomotivy využitelné pro případ poškození nebo opravy trakčního vedení, popř. možná k zajížděni nákladních vlaků do míst, kde elektrická trakce není. Jinak si ale myslím, že by byly vhodnější takové duální lokomotivy na baterie, zejména pro vedení vlaků, kde se trakční vedení opravuje. Nebyly by starosti s načerpanim pohonných hmot apod

Náhodný Kolemjdoucí

Český Krumlov měla být prostá elektrizace, ne?