lot
Letecké společnosti Letectví

Zaveďte povinné testování na Covid-19 před odletem, vyzvalo sdružení aerolinek

Prázdno, prázdno, prázdno. Terminál 2 v době koronavirové. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com
Prázdno, prázdno, prázdno. Terminál 2 v době koronavirové. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com
Cestující podle leteckých společností odrazuje hrozba karantény, rychlé testy by měly být alternativou.

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) se domnívá, že poptávce po létání by mohlo pomoci povinné testování cestujících u všech mezinárodních letů. Podle IATA by testy nahradily karanténu či zákazy cestování. Aerolinky si stěžují, že poptávka dál klesá a před slabší zimní sezónou omezují dál výrazně lety.

Šéf IATA Alexandre de Juniac uvedl, že cesta k tomuto závěru nebyla jednoduchá, protože přinese velké logistické komplikace i náklady na samotné testování. „Je před námi hodně práce. Ale pokud se podíváme na stav poptávky a počty cestujících, jde o velké zklamání,“ řekl de Juniac.

IATA se opírá o průzkum mezi cestujícími v 11 zemích. Podle něj 83 % z dotazovaných nechce letět kvůli obavám, že se nestihnou včas vrátit kvůli možné karanténě. „To je jasný signál, že k obnovení poptávky nedojde, pokud nebude alternativa ke karanténě,“ dodal Juniac. Podle něj průzkum ukázal, že by s testováním lidé souhlasili.

Aerolinky věří, že farmaceutické firmy přijdou brzy s novými, rychlými a levnějšími testy. Od vlád pak očekává, že si výsledky budou vzájemně uznávat.

Má jít o takzvané antigenové testy, které by mohl provádět i nelékařský personál. Jsou ale méně spolehlivé než molekulárně diagnostické testy v laboratořích. Podle de Juniaca by ale i tak šlo o velmi účinné řešení, které posílí důvěru v létání. „Letectví se v kritických chvílích dokáže spojit, podobně jako po 11. září 2001. Toto je podobný příklad,“ dodal de Juniac.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Myslím si, že podmínky pro cestování budou během velice krátké doby nastaveny tak, že letecká doprava bude opět na nule.

Kyblik_2

Nechci cestovat na letiště s hadrem na hubě. Nechci na letištii trávit čas do odletu s hadrem na hubě. Nechci si neustále matlat nějaký Anti-cosi na ruce. Nechci, aby se mi někdo šťoural v nose a ještě jsem za to musel cokoli platit. Nechci sedět X hodin v letadle s hadrem na hubě. Nechci se dívat v letadle na posádky vymustrované tak jako kdyby bouchnul Černobyl. Nechci tyhle obstrukce absolvovat i cestou domů.
Takže já letecké společnosti spasit nehodlám.
Toť můj subjektivní názor.

Samo

Amen. Tieto pokusy aeroliniek nadbiehať vystrašeným ľuďom sú márne, aj tak nepoletia. Už by im to mohlo po tej spackanej sezóne dôjsť a mohli by začať cieliť na ľudí čo sú pripravení letieť bez tohto divadla.

Na návrat cestujúcich je potrebné rozvolniť opatrenia. Nič viac, nič menej.

poletucha15

Zrovna tem aerolinkam to dochazi od zacatku, bohuzel je tu neco jako verejne mineni, PR a media. Ktery jakykoliv pokus o navrat do normalniho zivota okamzite vydaji nekolik clanku o tom, jak je dana spolecnost nezodpovedna, protoze nechce dodrzovat bezpecne rozstupy mezi pasazery, chce vsechny covidem nakazit a nedela nic proti zamezeni nakaze. A to vede v prokazatelne znacny pokles pax (a to v podstate v okamziku nekolika hodin, dni). Jenze co maji ty aerolinky dle vas delat? Snazi se tomu pomoci IATA, kterou ovsem nikdo neposloucha. Aerolinky aby s nima aspon nekdo malo lital, prichazi (a dokonce dle zakona… Číst vice »

Jan Sova

Pokud jsou ochotni to za litr z Madridu nabízet podnákladově, nechť padnou. Jejich slevičky nehodlají daňoví poplatníci platit té hrstce rádoby cestovatelů… Kdo má potřebu létat, musí to řádně zaplatit, stejně tak, jako někdo musí cvakat přeshraniční přechod ve vlaku, pokud nemá režijní výhody nebo hodně předem dáno, že fakt pojede za „evropskou včasnou“….

poletucha15

Taky se mi libi, jak nektere aerolinky nuti svoje posadky bejt v komplet obleku pripadne u CC mit stity.
Ono az potom nastane ve FL400 nejaka dekomprese kde tech vterin na nasazeni masky moc neni, bude zajimavy sledovat jak ta situace dopadne, protoze uz vidim to jak si kazdej ve zmatku sundava respirator, brejle, masku a ja nevim co vsechno a teprve pak resi kyslik.

Proste safety first… stejne tak se na simulatorech upustilo kvuli hygiene od trenovani dekompresi – ale to nikoho nezajima.

Jaroslava Skálová

Spíš je potřeba podpořit evropskou občanskou iniciativu za „Ukončení osvobození leteckých pohonných hmot od daně v Evropě“. Je potřeba dát aeroliniím definitivní zářez. Létání v masovém měřítku opravdu není potřeba. Už nyní v době coronaviru se to jasně ukazuje.

Já jsem to před chvílí podepsala:
https://eci.ec.europa.eu/008/public/#/initiative

Jan

Vy jste pomatená…

kulhán

Neodhadla dávku nové halucinogeny 😬

David

To je kráva….. Buďte laskavě od té dobroty, zalezte si za ohrádku ke svému puntíkatému hrnku s turkem, vemte si zástěru, udělejte si tu vysoce nevzhlednou ale praktickou trvalou a prosim Vás….nevylejzejte vubec ze dveří, než aby ste takhle kybicovala ostatní.

Jan Sova

tak proč ji kibicujete vy ?

mik

Za sebe si podepiste co chcete a nejlip navrhnete setkani s Gretou ,ale nemluvte za ostatnii a ten odkaz si strcte za klobouk v poslednich 4 letech jsem mel diky low cost aerolinkam 50-60 letu za rok letos budu diky hysterii Covid rad za 50 % a drzim palce vsem leteckym spolecnostem aby nemusely omezovat a rusit lety kvuli politicke snaze ovladat obyvatele

Jan Sova

Vidím že zastáváte styl „po nás potopa“. Jak typické pro voličskou skupinu jistého Bábušky.

Jirka B.

Ano a tímto krokem navýšíme nejen ceny letenek (o což vám asi jde), ale také emise vypouštěné letadly nad námi, protože kde bude levněji (nižší daň z paliv), tak kažbý nabere „po špunty“ nebo na max MTOW a tam kde bude dráže, tak naprosté minimum a čím těžší letadlo, tím více energie potřebuje na let a tím více prdíků vypustí …. super nápad … tleskám ….

kulhán

Jaruško volej 112 a všechno jim pověz!

Martin V.

Sice neplatí daně z paliva, ale zato si platí komplet letištní infrastrukturu v přistávacích poplatcích. To se pak těžko srovnávají různé druhy dopravy, když každý platí něco úplně jiného. 🙁

Jan Sova

Kdo jim brání ty poplatky přeúčtovat zákazníkům ? Srovnávat to pochopitelně jde, ale musí se na to chtít slyšet, že….

Karel Jezbera

Tohle je naprosto skandální tvrzení. Zaprvé jakékoliv povinné testování povede k tomu, že to spoustu lidí odradí od jakéhokoliv cestování (nejen leteckého). Osobně půjdu raději do karantény, než si nechat strkat něco do nosu, nebo i kdyby existovala jiná metoda, aby sbíral někdo moje DNA. To je také důvod, proč už jsem si nenechal brát krev alespoň posledních 20 let, protože nevíte, co všechno se s vaším vzorkem za vašimi zády děje. Dále pokud by se na výsledek testu čekalo 1-3 hodiny, což je docela běžná doba, tak by to znamenalo vát na letišti 3 až 4 hodiny před odletem,… Číst vice »

Leden

„To je také důvod, proč už jsem si nenechal brát krev alespoň posledních 20 let, protože nevíte, co všechno se s vaším vzorkem za vašimi zády děje.“
Nebojte se, paranoia se z krve zjistit nedá.

kanafasik

a přitom na to všechno stačí obyčejná čepička z alobalu. Tu zvládne udělat každý sám doma.

Nekdo

No tak zrovna soudruh Jezbera je moc rad za zavrene hranice a moc se tesi az bude v komisi rozhodovat o tom, kdo dostane vyjezdni dolozku a kdo nikoliv. Pro tyhle bolseviky a jinak zcela neschopne lidi zavidejici vsechno vsem je to splneni zivotniho snu….

mik

Bylo by zajimave vedet v kterych zemich se pruzkum delal a ktere spolecnosti se k nemu pozitivne vyjadrily Podle meho to spis soucasne minimum, co pravidelne litaji jeste omezi ,alespon v Evrope urcite ,porad jsou zeme ,ktere jsou bez nutnosti testu, nebo karanteny , chapu ,ze kdyz nekdo chce na par dnu nekam ,ze je pro nej karantena prekazkou ,ale jsou lide co jim to nevadi ,navic by to poskodilo ty co ziji v zahranici a maji moznost litat za rodinou a pribuznymi a znamymi Pokud by byl test zadarmo a ne stylem aby mi nekdo necim stoural v nose… Číst vice »

Petr

Pokud se má poptávka vrátit zhruba tam, co byla dřív, tak by ty testy hlavně musely být zdarma. Soukromé letecké cesty po Evropě jsem teď škrtnul na nulu, ačkoliv jsme dřív se ženou létali tak jednou do měsíce někam „na kafe“. Jenže když k jedné noci v nějakém pěkném hotelu a k tomu kafi přihodíte pár set eur za testy, tak ten výlet vyjde tak na dvojnásobek. A mně se prostě příčí platit takový ranec za něco, co je podle mě v rámci Evropy úplně zbytečné.

jakub (easydrink)

Letět na jednu noc mi přijde teda docela málo. Než dorazíte na místo a druhý den musíte s dostatečným předstihem už zase na letiště, tak moc času nemáte. Ideální je alespoň mít jeden celý den na místě (tzn. dvě noci).

Petr

To záleží, kam se letí. Třeba Paříž už známe jako své boty. Transavia létala (možná už zase létá) v sobotu v 9 ráno tam a v neděli v 7 večer zpátky. Orly je z města co by kamenem. Na pěkný pohodový víkend to bylo úplně ideální. Nebo třeba Amsterdam s Easyjetem – v sobotu ve 12 tam, v neděli v 7 večer zpátky. Samozřejmě někde, kde to člověk nezná a chce vyrazit po památkách apod., máte pravdu, že to chce aspoň dvě noci 🙂 Jinak znám střelce, co létají i na jeden den (v 6 ráno tam, večer zpátky). To… Číst vice »

jirka

jet lůžkovýcm vlakem 🙂

Samo

Ja som točil Londýn aj za jeden deň (a občas aj iné destinácie, najvzdialenejšou bol Madrid). Ak človek vyrazí nejakym ranným letom medzi 6 a 7 a vráti sa okolo 23, tak v destinácií je dosť času stihnúť v podstate celý deň.

Dorota

Máš jezdit na kafe se Sacher dortem do Vídně autem.

medvěd

Tady už mrzne. Oňi si myslí, že udělají testy (výsledky) pro ně za chvilku ???? Když na letišti prošlo 10 000 000 cestujících za rok = 27 397 denně = cca 1150 za hodinu , tolik vyšetření zvládnou a čím to budou hledat ????? Letenka bude levnější než test! Fakt položili leteckou dopravu na kolena.

Poutník99

S testy za rozumnou cenu bych neměl problém. Ale nesmí být za 250-300 €, ale o řád níže.

Poutník99

mluvím o cenách na letišti…

Jan

Jo musí nejdřív vymyslet spolehlivé a velmi rychlé testy, které budou stát 5-20 EUR… Taky tu jsou orientační alternativy v podobě COVID vycvičených psů nebo AI-based dechových testů… Uvidíme, jak se osvědčí v Helsinkách…

Jan

Nejdříve je potřeba zajistit kapacitu levných, rychlých a spolehlivých testů. Dále to dává smys pro dálkové lety. Minimálně v rámcí EU (Schengenu) bych preferoval jednotná opatření a létání ve „vnitrostátním“ módu bez nutnosti testování. Ale to by se o tom muselo konečně začít seiozně jednat na úrovni EU. Je vtipné, že jsou nastaveny jednotné parametry na složení másla ale jednotný semafor a opatření prosadit schopni nejsou…

Y.K.

Ono to není překvapivé. EU vznikla jako ekonomicky a politicky motivovaný spolek, do zdravotnictví nijak nezasahuje a nechává je zcela v gesci jednotlivých zemí. Ještě před třičtvrtěrokem nikoho nenapadlo, že by to mohl být pro to ekonomické spolčení problém.

Jakub P

Hlavně má EU přesně tolik a takových pravomocí, kolik jí národní vlády chtěly / byly ochotny předat…

Greta

Přesně tak, kdyby Evropská Komise navrhla jednotný semafor, tak V4 byli první, kdo by dal zamítavé stanovisko (tedy ČR dnes už možná ne, když je třetí nejvíce nakaženou populací.

JIŘÍ

Se nedivte, když se obecně EK (potažmo EU) k národním státům chová tak, jak se chová (viz nucení kvóty a relokace imigrantů). Kdo by pak chtěl rozšiřovat její pravomoce na úkor suverénních států, že. Já tedy ne.

Y.K.

Tak jistě, nejlepší je nechat azilanty co moře vyplaví na kru Řekům a tvářit se, že nás ve vnitrozemí se to netýká. Prachy chceme, ale společně řešit problémy ne.

Jan

To beru. Jinak v rámcí EU testování před odletem nedává tolik smysl, protože, je tu většinou méně pohodlná alternativa cestování autem, vlakem, lodí. A taky by test činil významný relativní náklad navíc, což by u mnohem dražších dálkových letů, kdy se navíc neléta jen na „otočku“ neměl být takový porblém. Ale pokud tu budou rychlé a spolehlivé testy v ceně 5-20 EUR, tak to možná začne dávat smysl i na kratší lety.

os.ka.rek

Co se stalo 11.9.2011? Není tam chyba?

Pavel

Dle mne vůbec níc, den jako každý jiný. Autor se evidentně „sekl“ o 10 let.

medvěd

Zmizely 4 dopravní letadla z radaru. 2 letadla narazila do 2 budov a 3 budova „sama spadla“. Potom letadla nesměla létat, než se událost vyšetřila. Tak toto letecké společnosti stálo peníze.

Radek Janata

To ale bylo v roce 2001.

Jirka B.

To jako myslí tak, že lidi budou ochotni koupit letenku, aby se 2 hodiny před odletem dozvěděli, že nikam nepoletí, protože jim vyjde pozitivní výsledek (ať už pravý, nebo pozitivně falešný) jo? Tak to se jim opravdu zákazníci pohrnou ….

VíKo

Ono to chce na tu záležitost kouknout i jinak než černobíle. Pokud to pro mě bude znamenat, že budu moct letět a v případě pozitivního testu mi dají peníze zpátky, pak se určitě dost lidí necá přesvědčit a letenky koupí. Sám bych s tím problém neměl. Logistika na pozadí bude určitě taky promyšlená. Je to jedna z mála možností, které letecké společnosti mají, jaktrh rozpohybovat.

Viki

Nepočítej s tím, že ti bude někdy někdo něco vracet…

M H

Pokud se nebude vracet, nebude se kupovat…ne v této značně nejisté době.

VíKo

No ale to je to, co právě bude brzdit letectví. Otestovat a případně vracet peníze. Jinak mi je info, že jsem pozitivní, úplně k prdu a radši nepoletím.

mik

V pripade provedeni testu je celkem jedno jestli test dopadne pozitivne nebo negativne ,nekdo ty naklady zaplatit musi a protoze test navrhuje spolecnost tak at to spolecnost , stat ,letiste , plati ,me jako zakaznika test nezajima navic kdyz neni uplne jiste ze je presny a spolehlivy
Navic pri kratkodobem vyletu to bude znamenat minimalne 2 testy a na letisti to je casove nezvladnutelne ,musela by se prodlouzit doba pobytu na letisti pred odletem a na to neni nikdo zvedavy

Jan

a peníze za hotely atd. v den odletu jsou běžně hotely také již nevratné. jo a manželka bude mít negativní a já pozitivní a tak vrátí jen peníze mě a ona bude muset letět sama jo? tak takto si to představujete. a nebo nám oběma vyjdou pozitivní a náctiletým dětem, co jsou s námi negativní, tak ty děti pošleme samy. hm, pěkně si to představujete…..

VíKo

A vy máte v ruce nějakou přesnou metodiku, jakou ty společnosti předkládají? Domnívám se, že manažeři, kteří to vymysleli, zase nebudou takoví prosťáčci, aby to neupřemýšleli. Budou tam určitě postupy, které tohle zohlední širší souvislosti. Ale jinak máte svaté právo plivat na jakýkoli pokus o oživení letectví. Mě tenhle připadá jako jeden z tech zdaleka nejlepších.

Jirka B.

Peníze za testy sice může zaplatit společnost, ale v reálu je uhradí stejně zákazník. Stejně jako miliardové půjčky leteckým společnostem prostě bude muset zaplatit zákazník v ceně letenky, nikdo jiný. Vrácení peněz za letenku neřeší propadlé rezervace ubytování, aut a podobně, takže ano, nelze vidět svět černobíle, proto píšu, co píšu …

David

Tak hlavní problém je, že dodnes téměř nikdo neuznává ani PCR testy natož nějaké méně přesné alternativy. Většinou musíte do karantény test netest.

Jan

Proč čekat, až to bude povinné? Ať si sdružení aerolinek zavede testování dobrovolně, pak si to můžou dát do reklamy a letíme.

VíKo

jde o to, aby toto testování uznávaly i cílové destinace. Jinak je to k prdu že…

Kalina

V článku postrádám důležitou informaci a sice míru spolehlivosti zmíněných testů, o kterých je jen nic neříkající zmínka „Jsou ale méně spolehlivé“.

Ondrej Kucera

Spolehlivost antigenového testu závisí na tom, ve které fázi nemoci se test provádí. Nejspolehlivější je pár dní před a pár dní po okamžiku, kdy se projeví první příznaky. Více zde: https://www.nature.com/articles/d41586-020-02661-2

Peet

Tohle je všechno zbytečné, když ani v rámci EU, která vznikla pro vzájemnou spolupráci, nejsou schopni nastavit a hlavně dodržovat stejná pravidla, pro všechny země. Člověk by se i nějakému testu podrobil, ale musí ho platit státy (když už se vyhazují mnohem větší peníze za větší šílenosti, viz aktuálně přesídlování migrantů), ale nejistota, co tak která konkrétní země vymyslí a kolikrát se to změní, je doslova hřebíkem do rakví nejen leteckých společností, ale celého cestovního ruchu a všech služeb na ně navázaných, kam patří i prádelny, pekaři, údržbáři a vlastně jakákoliv možná činnost podnikání. Takže státy nejdříve lijí miliardy peněz… Číst vice »