Infrastruktura Silnice

Zastupitelé Plzeňského kraje schválili téměř dvě miliardy na západní okruh Plzně

První etapa Západního okruhu Plzně - přemostění Vejprnického potoka. Foto: Plzeň.eu
První etapa Západního okruhu Plzně - přemostění Vejprnického potoka. Foto: Plzeň.eu

Zastupitelé Plzeňského kraje dnes na neveřejném jednání schválili financování dostavby západního okruhu Plzně. Kraj dá na dosud největší stavbu za svou dvacetiletou existenci 1,941 miliardy Kč včetně rezervy. Z evropského programu IROP dostane po etapách zpět 1,541 miliardy Kč. Zastupitelé se spojili videokonferencí. Pro financování okruhu hlasovalo všech 38 přítomných zastupitelů, což je nevídaný úkaz, řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).

Smlouvu s dodavatelem podepíšeme do týdne, hned poté předáme staveniště. Stavba začne ještě v dubnu. Peníze máme,“ uvedl. Nová 3,5 kilometru dlouhá silnice od Křimické po Karlovarskou třídu musí být hotová do 34 měsíců od podpisu smlouvy. Okruh odvede část tranzitní dopravy z Klatovské a Karlovarské třídy, nejfrekventovanějších tepen procházejících centrem Plzně. Postaví ho firmy Berger Bohemia s Metrostav s nabídkou 1,792 miliardy korun.

Okruh je největší stavbou v historii Plzeňského kraje financovaného z jeho rozpočtu. Celý okruh odvede část tranzitní dopravy z Klatovské a Karlovarské třídy, nejfrekventovanějších tepen v Plzni.

Trasa Západního okruhu Plzně - 2. etapa Křimická – Karlovarská. Foto: Plzen.eu
Trasa Západního okruhu Plzně – 2. etapa Křimická – Karlovarská. Foto: Plzen.eu

Kraj už loni investoval 18 milionů korun do přeložky vysokého napětí, letos plánuje prostavět 342 milionů Kč a příští rok 560 milionů.

Dalších téměř 370 milionů korun dá na stavbu okruhu město Plzeň, zejména na kanalizační sběrač na Roudné, retenční nádrž a sjezdy z okruhu.

Nová komunikace naváže na první etapu dokončenou před 5,5 roku. Celý okruh o délce 5,9 km, který propojí silnici I/26 na Domažlice a I/20 na Karlovy Vary, spojí největší sídliště na Severním Předměstí s průmyslovou, obchodní a univerzitní zónou města Borská pole. Po dokončení stavby s šesti mosty se řidiči mířící od Klatov, Domažlic a z jihu Čech dostanou rychleji na Most a Karlovy Vary. Zatížení má být až 20 000 aut denně.

ČTK

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ceky

Jezdim od mostu pres plzen na domazlice a do mnichova. Kdo a jak prisel na to, ze novy obchvat urychli cestu i smer most???? Pokud pojedu po tom novem obchvatu z borskych poli, to me dovede na karlovarku ke globusu a abych se dostal na most tak se budu muset vratit castecne do plzne a jet tak jako dosud. Dokud nebude jeste etapa III, ktera propoji vypadovku u globusu se silnici na most pres ten les, tak stejne cast dopravy se bude muset vracet z okruhu do mesta. K napojeni 3 etapy by se klidne mohla vyuzit ta nova muk… Číst vice »

pavel2

nápad je to dobrý, ale optikou roku 2020 asi zatím moc nadčasový.

Gejza

Za tuhle stavbu Plzeňskému kraji palec nahoru!
Co by za podobné schopnosti dali jinde… Plzeňští správně chytili příležitost z IROPu za pačesy, zatímco řada jiných krajů zaspala. Bojím se, že se v budoucnu už jen tak nenajde podobně štědrý dotační titul pro krajské silnice… A IROP brzy skončí.

Eduard

Dobrá zpráva pro Plzeň i pro jeho obyvatele. Škoda jen, že to není 2+2. To by řidiči měli ještě větší radost.

Zbyněk

V českém podání je to špatná zpráva pro obyvatele Plzně i okolí. Více aut, smradu, hluku, rakoviny, další zábor půdy, bariéra v krajině. Dopravní indukce. Dobrá zpráva je to maximálně tak pro spedice a tranzitující autem z velké dálky.

Jirka

Jenže ti tranzitující by jeli přes centrum Plzně. Nyní pojedou s minimální spotřebou po okruhu.

Zbyněk

To je stále dokola. Takhle těch tranzitujících ale pojede víc, i když po okruhu. A uvolněné místo v Plzni se rychle zaplní jinými auty, říká se tomu dopravní indukce. Takže ve výsledku jich bude víc, klidně dvounásobek. Můžu doložit i čísly, chcete – li.

zesp

No a jak byste tedy tu dopravu řešil vy??? To by mě docela zajímalo…

Zbyněk

Na to není jednoduchá odpověď. Ale jajko první výkop bych připoměl starou urbanistickou poučku, že nejlepěí doprava je žádná doprava. Nikoli ve smyslu restrikce, ale územního plánování.

pavel2

byty na BPolích už se nějaké staví:-)) myslím ty mezi ZČU a Bauhausem;-) kupte pole za konečnou tramvaje dvojky v Zadních Škvrňanech a postavte další:-) ale Lochotín+Košutka II z toho asi nebude…

mirek

Pokud by se adekvátně omezil tranzit Plzní, tak by to byla dobrá zpráva. Ale jsme v Česku…

pavel2

jak? většina dopravy je vnitroměstská. řemeslník si fidlátka tramvají nepoveze…

frantam

To není pravda. Minimálně to bude využívat celé severní Plzeňsko při cestách do práce na Borská pole, cestách do DE a podobně.

kakov

nebude, je to pro většinu severního plzeŇska výrazně delší

pavel2

ale časově rychlejší.

pony

> Okruh odvede část tranzitní dopravy z Klatovské a Karlovarské třídy, nejfrekventovanějších tepen procházejících centrem Plzně.

Předpokládám, že žádná opatření k omezení kapacity pro auta na ulicích, kde se „odvede doprava“ se tradičně ale nechystají, takže to prostě vyplní jiná auta…

kakov

hlavní problém Plzně není tranzit, ale vnitroměstská a „příplzeňská“ doprava, tj. nejvíce aut generuje doprava uvnitř Plzně a doprava, která v Plzni buď končí nebo začíná. Proto máte bohužel pravdu.

J.K.

No já nevím, přes centrum jezdí zatím v autech spousta uhlí, písku a podobně, už aby to bylo pryč…

kakov

to nepopírám, ale také tam jezdí spousta jiných aut a komodit (mimoto uhlí třeba do teplárny na Jateční, písek do betonárek na Jateční, Borský), to že jede náklaďák s pískem ještě neznamená, že je to tranzit,

proto je třeba si uvědomit, že okruh je potřeba, ale jenom okruh je málo

Martin

Myslím, že okruh nám hodně pomůže. Směr K. Vary – Domažlice nebo Klatovy jezdí teď přes město. A to nejen tranzit. I dojíždění do práce z příměstských oblastí bude rychlejší. Bydlím na Vinicích(Sylván) a pro mě bude nejrychlejší volit okruh pro směry viz výše. Na této trase jsou také obchodní domy Globus, Makro, průmyslová oblast Borská pole a většina dopravců jako PPL apod.

Tomáš Gottschalk

V Plzni se auta líhnou?

FlyingJ

No jen škoda že to není čtyřpruh stejně jako plánované východní části okruhu.

Haha

Protože to staví kraj. ŘSD furt jedes sverojižní průtah…

kakov

potřeba je obojí, průtah i okruh už si konečně uvědomte, že mezi krajským městem se skoro 200k obyvateli, a „vesnicí“ je obrovský rozdíl, „vesnice“ (může to být i malé město) – drtivá většina aut jen projíždí, tj. obchvat (sám o sobě) je postačující a dokonce nejepší řešení velké město, které je přirozeným centrem regionu – majoritní podíl dopravy nemá tranzit, ale cesty do/z města, nelze považovat obchvat/okruh a jediné postačující řešení již hotové části okruhů (a nejen v Plzni) jsou toho důkazem, i přes jejich existenci jsou stále směry do centra velmi frekventované, a není to jen tím, že okruh… Číst vice »

Rahul

Nutnost severo-jižního průtahu preferovaného ŘSD bude možné ověřit až po dostavění celého západního a minimálně části východního okruhu města. Zatím jiná možnost jet ze severu na jih přes centrum nění a to jak pro městskou tak i pro mimoměstskou dopravu. Je třeba si uvědomit, že celé severní předměstí, které mimo jiné má více obyvatel než krajská města Jihlava či Karlovy vary, i s výpadovkami na Most a K. Vary je s centrem a dalšími směry spojeno defacto jedinou ulicí. Nelze tedy odhadnout, jakou část městské dopravy z jedné okrajové čtvrti do druhé okruhy „ukousnou“. Čtyřpruh, který je na západním okruhu… Číst vice »

kakov

Kdepak není, musíte vzít v potaz, také rozvoj a zkvalitňování života města (popř. ve městě), já jsem plzeňák, takže přehled mám, uvědomte si, že teď veškerá doprava + život města se kumuluje na jedno místo (Sady 35) a do „jedné“ ulice (Karlovarská+Klatovská), samozřejmě je to spíše obrazně řečeno, jde o to, že teď se ve vyjmenovaných místech potkává jak pěší (a MHD), tak automobilová doprava + kulturní život a to vše se odehrává jednu ulici od hlavního náměstí a „hlavních bulvárů“, vybudováním průtahu (ale musí začínat u lékařské fakulty ne na rondelu, jak byl původní návrh za dob KSČ), umožní… Číst vice »

Rahul

Ano zcela jistě se teď veškerá doprava kkumuluje na křižovatce Sady 35, protože jiná rozumná možnost napojení severu s centrem není (ulici u Boleváku a přes Roudnou lze v tomto zanedbat). Dopravní modely máte pravdu ukazují převahu městské a příměstské dopravy, ale zde je nutno poznamenat, že tato ve velké většině nesměřuje přímo do centra města nýborž do jeho jiných čtvrtí, ovšem tato musí být vedena přes Sady 35. Lze tedy předpokládat, že minimálně polovinu této dopravy odvedou okruhy, které budou (hlavně u západního) rychlejší a s minimem světel. Kupříkladu pro spojení Severního předměstí s průmyslovou zónou, ale i Bor… Číst vice »

kakov

tak to máte pravdu, ten CAN (budoucí zástavba) mi hned nedocvakl, bral jsem to tak, že je to na okraji „Korandovky“ a tu jednu řadu u kalikováku jsem bral jako minimální dotyk, stejně mi pro takovou silnici přijde nové umístění lepší, než stávající Klatovská, kde ten dotyk obyvatel bude vždy větší

Jan

Já teda nevím, ale v oblasti MUK Sylván tam vidím mosty navržené s rezervou pro čtyřpruh.

Haha

Je to pozemkově a „mostově“ navržené na čtyřpruh, kraj s tím počítá, ale nemá na to peníze.

Frantam

Bude to připravené na čtyřpruh někdy v budoucnu, což zatím stačí.
A východní průtah se staví jako čtyřpruh rovnou, kde jste přišel na to, že ne?

bkv

Když seženete ty chybějící 1,7 mld. Kč tak to postaví rovnou jako čtyřpruh.

cestujici

zaklekněte na Babiša 😀

Bob

Babišovci odmítli přispět, protože dávají jen těm krajům, kde mají hejtmana.

Partneři

Škoda transportation