Zásadní prolomení principů podnikání. Dopravci se obávají povinnosti pořizovat bezemisní kamiony

Hybridní kamion se solárním pohonem. Foto: ScaniaHybridní kamion se solárním pohonem. Foto: Scania

Dopravci: Vyzýváme politiky doma i v Bruselu, aby bez otálení prosazovali zásadní revizi Green Dealu.

155 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr K.

Přátelé, asi mě po mém posledním příspěvku odsud vyhoděj, takže… mějte se fajn a osobně jsem proti nikomu z Vás nic neměl 🙂

Petr K.

Že se někdo diví, vždyť to muselo přijít… Ovšem daleko hrůzostrašnější je důvod této povinnosti:
„XXX by musel … povinně pořídit YYY…bez ohledu na…
Cílem má být ZVÝŠENÍ POPTÁVKY po YYY“
…čili žádná ekologie, pouze kšefty…

A po čase si budete moci za XXX a YYY dosadit jinou cílovou skupinu a jiný sortiment, který bude třeba prodat… čili někomu nasypat peníze

Asd

Rozumný požadavek. EU by nejvíce pomohlo, kdyby se vrátila ke svým kořenům. Volný pohyb lidí, zboží a kapitálu. GD a další věci jsou cestou do pekel. Byť a to uznávám dlážděnou dobrými úmysly.

Petr K.

Jéééžišiii
„vrátila ke svým kořenům….“ zase někde někdo vymyslel slogan, který bez vysvětlení nic neříká…
Taky tu kdysi byla třicetiletá válka…
a jestli je grýndýl obchod se špenátem, tak na tom není nic špatného (pokud si ovšem ten špenát nebude muset povinně koupit i ten, komu je po něm špatně)

hroch.obojzivelny

Kořeny EU jsou spíše básnický obrat. Nicméně pokud řeknu, že EU by se měla vrátit zpět ke svému prvnímu pilíři, tak už je to snad exaktní dostatečně, nebo ne?

troglj

Potíž je v tom, že společný trh se nedá dělat bez společných pravidel. A třeba v pravidlech kapitálového trhu je ta jednotnost potřeba jako sůl, resp. USA nás tady válcují daleko více než kvůli cenám energií. A tak je to s řadou dalších pravidel – potřebujeme mít volný trh opravdu „federální“, aby se na něm dalo podnikat jako v USA.

hroch.obojzivelny

To se lehko řekne, pravidla. Jenže někdo na stejnou věc potřebuje tisícisvazkový kodex a někomu stačí desatero, že.

Čistě racionálně – jednotný evropský trh je jednoznačně potřeba. Ale otázka je, jak extenzivní mají být jeho pravidla. Pokud ořežeme z EU ideologickou nadstavbu a byrokracii, tak se pravidla zjednoduší. To myslím samozřejmě hypoteticky, protože právě tato nadstavba je obživou pro velké množství lidí, kteří do toho mají co mluvit. :-/

Petr K.

kořeny, pilíře… já se Vám oběma omlouvám, ale… EU by si měla v první řadě vytáhnout hlavu z p*dele a začít něco dělat… Puding nám vyhrožuje, Pomeranč si z nás dělá srandu, a co na to předseda? předsedová prohlašuje… něco… neustále… už jsem to tu sice psal, ale vložím znovu Když na tu ekologii sere zbytek světa (a Amerika se tím ještě chlubí), tak tu všichni můžeme spáchat sebevraždu a neochladi se tu ani o prd… Pokud si EK myslí, že svým sveřepým prosazováním grýndýlu donutí zbytek světa se „morálně zastydět“, tak to ani ho***… Zbytek světa z nás bude… Číst vice »

hroch.obojzivelny

No co, aspoň to máte dlouhé.

Petr Hlavička

Upřímně, po přečtení článku mě to s úsměvem nutí strouhat autodopravcům hořkou mrkvičku. KONEČNĚ, povídám KONEČNĚ, je někdo donutí „podnikat“ s ohledem na své okolí a právo na klidné bydlení spoluobčanů. Když jdu po chodníku a kolem jede kamion (zachránit lidi, aby neumřeli hlady, samozřejmě veze do supermarketu chleba z Penamu a mlíko z Olmy) (nebo čímkoliv jiným, třeba nárazníky na vagony, nebo rovnou lokomotivou) tak jde slyšet asi jako kdyby zezadu přilétala stíhačka. Pak projede, zvedne oblaka prachu, další dvě minuty necejtíte nic jiného než prach a dýzlovej smrad a ještě 5 minut slyšíte hluk, jako by se stíhačka… Číst vice »

xyz

Kamiony toho vozí daleko více. Navíc těžkotonážní kamion obvykle jezdí na dlouhé vzdálenosti a ne z nejbližší pekárny (ať už Penamu nebo jakékoliv jiné). Resp. když už je to těžký kamion, tak toho zase uveze víc než kdyby jelo více menších nákladních vozů. Mmch. prach např. z posypu na již suché silnici je potenciálně zvířen jakýmkoliv vozidlem, bez ohledu na jeho pohon. A „zadarmo“ nejezdí ani skrz ty obce – dokud jezdí na naftu, jsou poplatníky spotřební daně z ní. Ovšem, pokud by jezdily na elektřinu, tak už by takovou spotřební daň neplatily (pokud/dokud nebude zavedena) – a to i… Číst vice »

Petr K.

Myslím, že na Islandu (snad se nemýlím) byla spotřební daň z „autoelektřiny“ už zavedena (a jinde se chystá) neb se s hrůzou zjistilo, že s nástupem baterkoaut povážlivě klesl přísun prachů za spotřební daň z uhlovodíkových paliv do státní kasy
V ČR už začíná být sazba „elektromobilita“ dodavatelů elektřiny také „obzvláště příznivá“ 😀 😀 😀 😀 😀 😀 takže ekologičtí majitelé Tesel a Čína-sel dobíjejí své miláčky prodlužovačkami z oken sazbou „pro domácnosti“ 😀

troglj

To vyřeší brzy konkurence.
Kdo má na garáž, tak předpokládám nemá problém pořídit si i nabíječku, to je zlomek pořizovací ceny. A nabíjet u ČEZu za 15 Kč/kWh, když v zásuvce mám za 3+3 Kč (a na spotovém tarifu mimo špičku i 1,50+3) nedává smysl.

xyz

A ty miliony lidí, kteří žijí v bytových domech?

Bob

Mám na garáž a mám v ní 6A jistič, víc prý nelze – staré přívody. Moje argumentace „když jsou staré, tak ať je distribuce vymění, já pak navýším odběr a vyděláte nakonec víc“ nefunguje – oni počítají okamžité náklady, nemyslí na budoucnost. Takže nic měnit nebudou = nemůžu si pořídit nabíječku, když do ní nedostanu elektriku.

Asd

Uvědomte si že bez kamionů bychom neměli život takový jaký máme. Nejde jen o potraviny ale o hospodářství jako takové. Dost na tom že máme nejdražší energie široko daleko.

Petr Hlavička

Ano, nedovedu si představit život bez zaprášených domů u hlavních tahů ve městech, bez dýzlsmradu a bez zničených krajských silnic. V supermarketech by nemohly být brambory z egypta, ale musely by být české, rozmajdané Znojmia okurky by se nemohly vozit z Turecka, neměli bychom vietnamce přeprodávající čínské šunty. Opravdu nepředstavitelné, to by byl strašný pravěk. Ještě, že ty spasitele kamiony máme. VŽdyť ani ti naftaři by nic nevydělali, kdyby nejezdily zbůhdarma kamiony se vzduchem.

xyz

Ad 1. věta – k tomu jsou řešením dálnice/obchvaty + spolu s tím zákaz vjezdu nad X tun do měst.

Na jednu stranu kritizujete (možná oprávněně) dovoz z Egypta a Turecka, v předchozím komentáři jste psal o české výrobě (pečivo + mléko)…

Asd

A materiál a jiné věci jak chcete dostat z fabrik? Stejně jako hotové výrobky? Zkuste poradit.

Petr K.

Naši dědové si poradili… železničními vlečkami… a my? my jsme je coooo? 😀 my jsme je zrušilíííí 😀 a teď budeme vymýšlet „trolejkamiony“ 😀 😀 😀 😀 😀

SYN

A že tehdy měli „hromadu“ jiných alternativ!
Ostatně, doufám že nepoužíváte mobil, je to naprosto zbytečný předmět, naší předkové už dávno vyřešili komunikaci po drátě!

PvvS

Halásek zas dorazil ?

El Barto

Ano. Nanejvýš do pár dní očekávám minimálně jeden přitakávací nick.

Kubicek Martin

To je výzva nejméně hodinu po dvanácté. Ale máte dopravci jinou nátlakovou alternativu – dohodněte se a přestaňte vozit do Bruselu.

Vojtěch

Pátá kolona promluvila. A pak se nemůžeme divit, že západ nikdy nedoženeme.

troglj

S ČESMADem lze souhlasit v tom, že ESG představuje nadměrnou byrokracii a také v tom, že dosažení cílů uhlíkové neutrality by šlo lépe, kdyby nástroje byly spíše motivační než restriktivní. Nicméně zásadně revidovat (nebo dokonce zrušit) GD by mohlo znamenat, že nakonec dobrovolné závazky Pařížské dohody EU nesplní, zatímco takové USA, ačkoliv dočasně odstoupily, ano. V diskuzích o Green Dealu se tak nějak často zapomíná na významný antropogenní příspěvek ke klimatické změně a že ho na úrovni EU má právě GD řešit. Trocha dat: Celosvětově představuje doprava druhý nejvýznamnější zdroj emisí s ekvivalentem CO2 kolem 8 Gt ročně. Horší je… Číst vice »

Jirka

Já s Green Dealem taky souhlasím. A pod Váš příspěvek bych se bez výhrad sám podepsal. Nicméně nařizovat dopravcům, jaká mají kupovat auta, v době, kdy na trhu stále neexistují uhlikově neutrální auta, se stejnými kvalitativními parametry, jako auta se spalovacími motory je blbost, jakou může vymyslet jen opravdu někdo na úrovni intelektu eurokomisaře současné Komise.

Péťa

Já taky souhlasím že se s tím „něco“ musí dělat.
Ale jít na to hlavou proti zdi jak to dělá EU fakt nejde. Zatím to vypadá tak že za pár let budeme muset bydlet v uhlíkově neutrální noře se solárním panelem.

Šejdr

Spíš se boj proti GD stane nosným politickým tématem, nejdřív populistů, co budou vykřikovat, že se celý GD musí zrušit. Pak se s kritikou dílčích segmentů GD přidají další strany, které si všimnou, že se odporem ke GD dají získat hlasy. A pak bude záležet na tom, který směr vyhraje a jak progresivní škrty přijdou. Taky se může stát, že GD padne úplně a bude to názorná demonstrace úsloví o vylití vaničky i s dítětem.

Asd

Pokud se zruší emisní povolenky a podpora občasným zdrojům energie o svobodě výběru pohonu ani nemluvě bude jen a jen dobře.

troglj

Zrovna emisní povolenky jsou poměrně motivačně-tržním nástrojem, který navíc (sice jen částečně) kompenzuje externality a tím i srovnává fosilní energie a udržitelnými. Představa levných fosilních energií je jen iluze daná neplacením těch externalit.

xyz

Jaké emise produkuje zemní plyn (i jej se mají povolenky týkat)? Děkuji za odpověď.

VS

CH_4 + 2× O_2 => 2× H_2O + CO_2

To poslední musíte buď nějak z atmosféry odstranit (zpětně nebo předem, řekněme když použijete místo zemního plynu bio-metan), jinak zvýšíte množství oxidu uhličitého v atmosféře. A samozřejmě se hodí vrátit zpět i spotřebovaný kyslík, což opět bio-metan zajistí, jinak nevím, existují-li průmyslově uplatnitelné postupy.

Přeji hezký den.

xyz

O. K., tzn. (jen) oxid uhličitý. Díky za info.

Mmch. jsem zvědav, co vlastně má být řešením pro topení – protože výroba FVE je v zimě nejnižší, tzn. přesný opak vůči topné sezóně.

P. S. realita s vlivem dražšího plynu se ukázala už v době, kdy začal být drahý vlivem jiných okolností (než jeho cena začala jít – naštěstí – opět slušně dolů) – o to víc topení jinými způsoby, které toho produkovaly daleko víc než „jen“ CO2.

Petr K.

Mohu mít také dotaz? Kolik g, kg,tun) se vyprodukuje v Evropě neekologickou výrobou (kvašením) vína?

Petr K.

bože, jsem vůl…
…Kolik g nebo kg nebo tun CO2 se vyprodukuje neekologicky kvašením vína?

troglj

Zanedbatelně málo. A hlavně nekvasíme fosilní palivo, ale přírodní materiál. Uhlík na tento CO2 byl v daném roce vzat z atmosféry fotosyntézou. Produkce v EU byla v roce 2024 139 mil. hl. vína. Pokud počítáme, že z toho je 10% ethanolu, tak to představuje cca 14 mil. tun, čemuž odpovídá cca 28 mil. tun uvolněného CO2, tedy cca 3% emisí z fosilních paliv. Jinak je to ale stejně jedno, protože cukr z té révy skončí z větší části nakonec jako CO2 v atmosféře, ať už kombinací kvasinka+konzument vína, nebo konzument moštu nebo to shnije a sežerou to bakterie a houby.… Číst vice »

SYN

A také pro výrobu šumivého (syceného) vína…

troglj

1. Při dobré spalování CO2.
2. Při těžbě a dopravě i ten methan, záleží na míře úniků (a to mohou být jednotky procent, i nižší desítky).

SYN

Jo, to bohužel je tak že přímý únik metanu do atmosféry je citelně horší věc než CO2 vzniklé jeho případným spálením… metan je několikanásobně „silnější“ skleníkový plyn než oxid uhličitý…

troglj

Ano, to jste napsal výstižně a lépe bych to nenapsal. Regulace a zákazy lidi naštvávají (ba přímo s.r.u). Motivační opatření by byly účinější.

Jan Sova

Motivovat/regulovat IAD ale i NAD je obtížná disciplína. Pomohly by některé restrikce ve spotřebě. Např. zákaz otevírání obchodů v neděle a svátky. No a pak „daň za zbytečnost“ určenou přemíře cetek, převážených po planetě za účelem různých marketingových zkrášlovadel již vymyšlených věcí (EU teď řeší malá balení potravin, kde obal je větší emisní zátěž než ten malý obsah). Nemusím ani připomínat ty eshopy s nesmyslným levným zbožím (převážně plasty) s životností pár let…. Fosilní paliva se dají pouze danit, ale přirážky budou nutné i na tlumení spotřeby….

Bob

Zákaz otvírání obchodů v neděle a svátky pomůže čemu přesně? Jen se lidi nakupující v tyto dny rozprostřou do zbytku týdne a zahustí tím dopravu v ostatní dny. Toto je opatření k ničemu a je to vidět v Rakousku. Ale jo, v neděli je tam před obchoďákama prázdno, to je pravda 🙂

Jaaa

Pánovi holt nevadí zvýšení průměrné teploty v ČR o 5 stupňů do konce století. On nepotřebuje zachovat české hospodářství v dlouhodobém horizontu. On ani nepotřebuje energetickou nezávislost na despociích, ani USA. On prostě jen chce jezdit kamionem a zachovat si svůj současný byznys.

xyz

Odkud se dá dovážet uranové palivo pro jaderné elektrárny, aby to nebylo z despocií (do čehož pochopitelně řadím i Rusko) a ani z USA?

xyz

Ještě bych přidal dotaz – ty despocie (u kterých je typické, že smluvní ujednání beztak nedodržují, ochranu životního prostředí mají vcelku tzv. na háku + přehazují v lecčem vinu na ostatní) se ke Green Dealu připojí/nepřipojí?

Pokud nepřipojí (+ totéž co do nepřipojení se k emisním závazkům platí např. pro Afriku, i když i ta je docela v korelaci s tou definicí despotických zemí), pak se namísto 5 stupňů oteplí české území do roku 2100 o kolik stupňů?

Petr K.

Ale nééééé… Pokusím se vysvětlit… O zvýšení teploty v ČR nechci polemizovat ale ani kdyby celá ČR přešla na „soláry, větrníky a zboží bychom vozili na kárkách“ tak se teplota v ČR nesníží ani o čtvrt stupně… Když na tu ekologii sere zbytek světa (a Amerika se tím ještě chlubí), tak tu všichni můžeme spáchat sebevraždu a neochladi se tu ani o prd… Pokud si EK myslí, že svým sveřepým prosazováním grýndýlu donutí zbytek světa se „morálně zastydět“, tak to ani ho***… Zbytek světa z nás bude mít prču a bude vesele rejžovat na levných neeko technologiích. A i kdybychom… Číst vice »

MKzB

Já bych zakázal sport, když si uvědomím, kolik CO2 zmetabolizuju navíc proti válení. Naopak by měli dotovat povalečství.

František

A home office! Takovej dotazník o tom pljak podporují home office a kolik workforce ho používá by mohl pomoci víc než dotazník o způsobu dopravy do práce

Šejdr

To už děje, home office se uvádí do ESG reportu v rámci výkazu o firemní kultuře. To je to prostřední písmeno ve zkratce: S = Social.

troglj

Obávám se, že v tomto případě jde o nepochopení celého problému.

Petr Hlavička

Přesně, zakázat chodit do práce v rámci ESG.

David Peca

Dá se to svým způsobem srovnat s náklady, jaké mají dopravci na železnici s výhradním provozem ETCS.

david

Jasne, protoze u kamionove prepravy nejsou emisni pozadavky a ani podle emisi neni myto. Dale ty nakladaky nemusi a nemaji zadny pred kolizni systemy, nikdo tam nemusi zadne prestavky a nebo kvalifikaci…

Richard

Cena za mýto, včetně do něj přenesené co2 v ubohých pár procent ani zdaleka nedosahuje vzniklých externalit. Plus nepokryje to ani údržbu a opravy dálnic.

David Peca

Povinné přestávky má i železnice, stejně jako maximální dobu jízdy. A profesní odbornost řidič kamionu/strojvedoucí je neporovnatelná.

Bohumil Pokorný

Silniční dopravci alespoň rámcově získají představu o tom, co je pro ty železniční každodenní chleba.
Nicméně měli bychom silničním dopravcům pomoci. Tedy těm, kteří budou svážet a rozvážet přepravní prostředky v kombinované přepravě. Tam vzhledem k relativně krátkým vzdálenostem již dnes existují spolehlivé a technicky plně vyhovující elektrické akumulátorové automobily. A řidiči by byli každý dom doma u rodiny, nikoliv na cestách někde v Evropě. Konečně by byla naplněna neustále skloňovaná teze o spolupráci železniční a silniční dopravy. Čekat na nějaký vývoj elektrických kamionů pro přepravy napříč kontinentem je technický, ekonomický i energetický nesmysl.

David Peca

Samozřejmě,to by měl být logický vývoj, misto otrokářství v dálkové kamionové dopravě. Na první a poslední míli je kamion ideální.

Richard

A i tak ty náklady na železnici budou furt násobně vyšší

Náhodný Kolemjdoucí

Pravda, po rozpadu EU půjdou emise v Česku asi solidně dolů.

Aleš Kratina

K tomuto tématu poznamenám snad jen tolik, že o téma nízkoemisní mobility se zajímám dlouhodobě a všechny cíle EU v globálním měřítku byly vytyčeny již minimálně před deseti lety. Výměnou za lepší ovzduší měly (a to se i děje) do tohoto segmentu téct poměrně významné dotační peníze. To, že se o to někdo nestará je jiná věc. Vím, že jedna významná přepravní firma z Vysočiny investuje velké peníze do výroby a distribuce zeleného vodíku, dokonce k tomu plánuje vlastní větrníky a pokládku silového kabelu podél naší silnice. Ptám se tedy, jak k tomu tito zodpovědní podnikatelé respektující dlouhodobě nastavené cíle… Číst vice »

Šejdr

Když přišlo povinné EET, tak restauracím a obchodům nikdo nedal dotace na potřebné vybavení. A když další vláda EET zrušila, tak mohli obchodníci a restauratéři hodit část vybavení do koše, protože už jim k ničemu nebylo. To je bohužel riziko podnikání.

xyz

Jen drobnou útěchou bylo, že se pořízení té pokladny dalo dát do nákladů.

U restaurací pak totéž (a skoro ve stejný čas) u těch, které investovaly do stavebního oddělení prostor pro kuřáky x nekuřáky, aby nedlouho poté přišel legislativní zákaz kouření v restauracích. Taky těm provozovatelům nikdo nevrátí vynaložené náklady na stavební úpravy.

Petr K.

Když přišlo povinné EET, nikdo podnikatelům nenařizoval, JAKÉ vybavení si mají pořídit. A šlo to i s aplikací do chytrého mobilu (zdarma) a tiskárnou za 2.000,- (tedy případná ztráta 2 litry, telefon se kupodivu hodí i na telefonování)
Daleko horší byla POVINNOST rozdělit prostory restaurace na kuřácké a nekuřácké a následně zákaz kouření VE VŠECH prostorách, navíc debilně vysvětlovaný „ochranou zaměstnanců restaurace před prací v zakouřeném prostředí“… a hosté si chodili huntovat zdraví před hospodu… TO UŽ NEBYLO RIZIKO PODNIKÁNÍ ALE ZCELA REGULERNĚ ZMAŘENÁ INVESTICE!

xyz

Významným prostředkem snížení emisí ve městech je i kvalitní MHD.

Vy jste ta osoba, která během svého 12letého působení v čele dopravního odboru Městského úřadu Třebíč nenavýšila objem spojů MHD ani jejich zrychlení (kdy i vlivem toho jezdí i v rámci vnitroměstských cest dost lidí autem)?

Nebo je to shoda jmen?

Pokud jste to vy, nepovažujete to za rozpor ve slovech (snížení emisí zejména tam, kde se provoz koncentruje do ulic + s vysokou četností provozu) vs. činech?

JackBrno

To že nějaký bolševik vymyslel něco před deseti lety ještě neznamená, že to není totální pitomost a že se to nedá zrušit. Se sovětským svazem a RVHP to taky bylo „navždy“ a přesto se to povedlo zrušit. A to samé se může pověst i s Green dealem a bolševickým vedením EU. Ono stačí jen chtít, volby naštěstí ještě zakázat nestihli

xyz

https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/8859435/KUJIP018IWMR.pdf?backlink=4b6e3

Propagace „bezemisnosti“ v podobě série přednášek byla v roce 2018 zasmluvněna od Kraje Vysočina směrem ke spolku pána, na kterého reagujete (není-li to shoda jmen), smlouvou v hodnotě 350 tis. Kč bez DPH.

Přičemž ten pán byl v té době předsedou Dopravní komise Kraje Vysočina – tedy toho kraje, který si u jeho spolku toto smluvní plnění objednal.

Aleš Kratina

Chápu, že napadat vědecká fakta je v dnešní době populární. Podle mého názoru to ale bez udržitelnosti to v dnešním přeplněném světe nepůjde a lidé to pochopí buď s menším nebo větším nárazem či šokem. Dodal bych, že „populistům navzdory“, ale definice populisty je při existenci sociálních sítí obtížná a chápu dnešní politiky, že jinak se už asi existovat ani nedá. Za mě je GD výzva, která, když se dobře uchopí, nám přinese prosperitu a dlouhodobou perspektivu existence.

xyz

Proč jste se tedy neřídil a neprosadil jste výraznější navýšení objednávky MHD Třebíč v nové smlouvě od 1. 1. 2017 tak, aby „v přeplněných ulicích města“ ubylo aut (a tím pádem i emisí, protože emise „na osobu“ při využití byť naftového autobusu jsou nižší než emise „na osobu“ při využití ať už naftového, či benzínového auta)? Naopak se k tomu dni objem vozokm mírně zredukoval. P. S. Za to „výběrové řízení“ dostal váš úřad 1,5mil. pokutu, protože diskriminoval ostatní uchazeče. Váš úřad argumentoval (na námitku, že mj. mezi otevíráním obálek a začátkem plnění kontraktu byly jen 4 měsíce), že ostatní… Číst vice »

Pavel

Jedním z problémů Green Dealu je, že se opírá o technologie, které ani po deseti letech od vyhlášení nejsou k dispozici v průmyslově použitelné měřítku, dostupnosti a spolehlivosti. A ekonomicky nefungují vůbec.

Petr Hlavička

Železnice. Další komentář netřeba.

Jimm

Kam ty vlaky chceš nacpat..? Už teď na koridorech není kapacita…

Petr Hlavička

Dobrá otázka. A ještě lepší odpověď. Postavit další koridor, který problém s kapacitou vyřeší.

Otakar

To tak další 2-3 koridory, aby to pobralo současnou kapacitu.

Bohumil Pokorný

Postavit další koridor potřebné není. Stačí nevyčkávat a postavit několik krátkých spojek, mimoúrovňových křížení a v některých úsecích položit další kolej a hlavně modernizovat objízdné trasy. Zbytek pomůže dotvořit vystavba VRT, VOCHOC a modernizace tratě z Plzně přes Domažlice do Bavorska. Všude jinde je kapacity dost.

Tomáš Záruba

Naprostý nesmysl.
Jediným skutečně problematickým místem je Praha-Libeň, a pak bohužel samozřejmě německé pokračování za Děčínem. Všude jinde by se toho ještě provezlo až hanba…

xyz

I Brno dol. n. – Hrušovany u Brna, kde spojů jezdí víc než mezi Děčínem a Pirnou?

Tomáš Záruba

Metodou „přískokem vpřed“ ano.

xyz

A v čem je v této věci horší úsek Děčín – Pirna?

Tomáš Záruba

Tam to neumím přesně analyzovat, ale navenek se to tak projevuje.

xyz

Což je ale zvláštní – 4 vs. 2 páry regio. vlaků za hodinu (z Děčína do Bad Schandau ani to), jen 1 pár dálkových vlaků za 2 hodiny vs. až 3 dálkové vlaky za hodinu (opět daleko vytíženější je to pod Brnem).

David Peca

Oni to tak často opakují, až tomu někteří věří.

Oldřich Sládek

Přidal bych Poříčany – Kolín a neexistenci použitelných objízdných tras při vylukach v kombinaci s kompenzací nákladů dopravcům

David Peca

Často opakovaná lež.

Petr K.

Uděláš ze stadionu jednu bránu (koridor), stejně ti ho lidi jednou ucpou…
Uděláš-li víc dveří (menších tratí), propustnost se kupodivu zvětší…
My teď ty malý dveře zazdíváme a pak se divíme, že když nám v bráně někdo omdlí, všecko se zastaví…

František

A jako na úkor osobky? Nebo až třeba za 20-30 let kdy ty investiční peníze půjdou do něčeho jiného než oprav nádraží či úprav tratě v původní stopě s minimem změn parametrů?

A co zrušit peníze a zavést potravinové lístky? To by mohlo omezit nákladní dopravu natolik, že by to železnice zvládla…

Zdeněk Fila

Nevím jak po EU ale u nás je železnice na hlavních tazích totálně přeplněná. A třeba do žádného velkoskladu supermarketu nevedou koleje. Takže pokud chcete platit překládání veškerého zboží tak si připravte hooodne peněz.

Bohumil Pokorný

Jděte si na půl dne stoupnout k nějaké hlavní trati a pak nám řekněte, jak ta trať byla přeplněná. Přeplněno je pouze několik málo úseků a jen v omezeném čase. Největší problémy vytvářejí neustálé výluky a neexistence kapacitních objízdných tras. a zcela největší problém nákladní dopravy vytváří MD ČR, které ty potřebné úpravy několika málo hrdel na železniční síti již více než dvacet let vůbec neřeší.

David Peca

Samozřejmě jde také o způsob řízení provozu. Dneska je systém „nákladní vlak naposled“. Přitom je rychlejší, než regionální. Propustnost tratí není využívána, ale nepopírám, že úseky jako Kolín-Lysá nad Labem jsou v určitých časech plné.

Petr K.

o přeplněnosti železnice nechci polemizovat, věřím však že je to pouze o lepší či horší organizaci provozu

a že do žádného velkoskladu nevedou koleje? to se dá:
a) změnit a kde to jde, koleje zavést
b) přeložit kontajner z vlaku na kamion a „poslední míli“ ho dovézt po okresce
(a hooodně peněz netřeba 😀 )

Vojtech

“… který nutí podniky k sledování a vykazování stovek detailů z fungování firmy, jako by předjímal, že samy nejsou dost uvědomělé a nevyhovují progresivistickým vizím”.

Firmy si vždy budou stěžovat, když někdo bude zjišťovat jejich negativní externality a nejraději by si audity dělaly samy: “Zkontrolovali jsme své počínání a neudělali jsme nic špatného.”

Ano, je důležité se ekonomicky a ideologicky nezruinovat, ale opravdu chceme dotovat diktátorské režimy a zaostávat za Čínou, která nám tak muže své technologie nutit sama?

ABCD

Čína a Indie staví mimo jiné ve velkém uhelné elektrárny a důvodem není jejich zaostalost, ale to, že dávali ve škole ve fyzice pozor a teď z toho těží. Přečtěte si knihy Václava Smila, čte je mimochodem i Bill Gates. Fosilní zdroje tady s námi budou o něco déle, než si mnozí dnes myslí.

Vojtěch

Čína investuje do obnovitelných zdrojů výrazně více než EU, jejich podíl na obnovitelných zdrojích v poměru k celkové produkci je 30%, v ČR je to cca 18%. Asi tak.

Do uhlených elektráren investují, protože jejich elektrifikace a spotřeba expanduje vzhledem k počtu obyvatel mnohem více než v Evropě.

Co čte zazobaný miliardář mě opravdu nezajímá a vytipování jednoho člověka s fakty opravdu nepohne.

Chronosphere

Opravdu chcete svému zaměstnavateli vyplňovat dvakrát ročně dotazník,kde mimo jiného bude hlásit,v jaké vzdálenosti od zaměstnání bydlíte,čím se do práce dopravujete,pokud je to automobil,tak proč nepoužíváte veř.dopravu,nebo mikromobilitu,nebo chůzi,jaký je to automobil,kolik žere,kolik vás v něm jezdí,jak je starý a jaké má emise. Jestli se vám tohle reportování zdá O.K.,tak asi máte jiné starosti než 99% lidí, nehledě na nějaké to právo na soukromí,že.

mimochodem

Zamestnavatel ma povinnost tento dotaznik vyplnit, plebs vsak nema povinnost jej vyplnit. Potud dobre. Ze si vetsina lidi neuvedomi, ze si timto na sebe a sve zamestnavatele sije bic a dotaznik tedy s usmevem na tvari vyplni, je vec druha. Nabyvam vsak mirneho optimismu, nedavno jsem slysel rozhovor s Hanou Landovou (Hospodarska komora, zadna „jen tak nejaka nahodna pani“) stran toho, co nas ceka a prej nemine ohledne baraku… povinne stitkovani, zateplovani, hlavne invindi projekty pro kazdej jeden barak, to vse samozrejme napojeno na emisni povolenky a dotace… korunovano pak tim, ze u nevyhovujicich nemovitosti ma dochazet k omezovani vlastnickych… Číst vice »

Bohumil Pokorný

A ona ta zlá EU tohle od zaměstnanců nákladních silničních dopravců opravdu chce? Já že jsem to v tom článku nikde nečetl…

Vojtěch

Kde jste přišel k tomu, že budou muset zaměstnanci vyplňovat, čím a jak jezdí do práce? Dezinfo si šiřte na novinkách nebo twitteru, s tím mi tady nelezte.

Tomas

Jaky dezinfo po mě už to chtěli vloni, přitom je to čistě má soukromá věc jak se dopravuji do zaměstnání.

František

Opravdu chceme v rámci vysoce konkurenčni globální ekonomiky zavádět nějaký lokální regulace a omezení, který všechno jen zdraží?

Zatím ty regulace mají vliv jen na přesun výroby kde čeho mimo EU.

Jaaa

Naopak, ty regulace mají vliv na to, že se mění pravidla i jinde ve světě: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brussels_effect

Petr K.

Jaký je rozdíl mezi vašim odkazem na wikipedi
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brussels_effect
a tímto
https://en.wikipedia.org/wiki/Brussels_effect ?
Ten „váš“ má v adrese navíc „m.“ a stránka nabízí k instalaci jakousi podivnou „aplikaci“… a vůbec, má i jiný layout a je nějaká podezřelá !!!!
A tady z té (podle mě základní) stránky
https://www.wikipedia.org/
není dostupná (možná naštěstí)

Vojtěch

Už teď zaostáváme za Čínou, která má největší prodeje EV na světě a komu pak tedy budeme ta spalovací auta po roce 35 prodávat? Číně a potažmo Asie ne, v UK už také táhne EV více než v EU, Amerika stále pojede na vlně patriotismu a Afrika stále bude moc chudá na to, aby se nám to finančně vyplatilo. Chcete hromadně propouštět kvůli své zatvrzené ideologii? 🙂

xyz

Jak tedy Afrika přispěje proti změnám klimatu, když nepřejde na tzv. bezemisní dopravu?

Movia

Pracuju ve firmě, která koordinuje dodavatelský řetězec pro velkou část evropských automobilek a každý z nich má část přeprav nízkoemisních (LNG, CNG, elektro LKW, intermodální přepravy), zákazníci to sami vyžadují už celkem dlouhou dobu. Že z hlediska včasných dodávek je to peklo (zejména intermodál), je věc jiná.
Přijde mi to ze strany ČESMADU jako zbytečný řevot a snaha svést to na EU, i když s tím přicházeli a přicházejí zákazníci sami od sebe.

Nástupiště

Sháním použité kalhotky Vladimíra Putina. Napište mi na nastupiste@gmail.com, případně krob10@seznam.cz

Movia

Good for you, jak to souvisi s mym komentarem?

Dusmor

Zákazníci to dobrovolně nevyžadují, ale jsou k tomu násilím nuceni.

Alibaba

Silniční doprava škodí, a když ji někdo chce omezovat tak najednou kvičí.

Ale souhlasím se zrušením ESG, to je čirá buzerace z Brusele.

Nástupiště

jsem ruský zmrd, který nikdy nic nedokázal

Alibaba

Nekonkurenceschopnou železnici si děláme sami preferencí rozšiřování sítě pro silniční dopravu. Za posledních cca 70 let se v podstatě nepostavila žádná trať, rozsah zlepšení parametrů železnice se zlepšuje náhodně, jediná systematická změna byle v poslední době trať Benešov – Ševětín (a to i tak se odfláklo rychlostí „jen až“ 185 km/h, protože na MD nemají žádnou strategii.

Petr K.

…nákladové nádraží Žižkov, kam se dalo dovézt zboží „pro půl Prahy“ a odtud rozvézt eko elektrododávkami jsme zrušili a rozprodali developerům…
(aby ČD dostala „skryté dotace“)

richmond

železnici se nakládá byrokarice, bezemisnost, zabezpečení a diktování podmínek v extremní míře. Poplatek za žel. dopr cestu je několikanásobně vyšší i při zahrnuti co2 do mýtá u kamionů, který kromě dálnic a silnic I.třídy jinde není a na silnicích I. třidy je o dost nižší než na dálnici, ale kamionová lobby je prostě metla a zbytek ať si doplní každý sám…

J.K.

Na věci typu tankování paliva mimo EU s jiným zdaněním se musí dát pozor a najít spravedlivý mechanismus, jak to má běžet. I třeba věci typu pneumatik, jak bylo uvedeno v článku. Musíme si dávat pozor, zda nám nešikovné nastavení zákonů nedusí i jiné zajímavé cesty k úsporám, např. EL s range extenderem (u nákladní dopravy např. 200hp čtyřválec z traktora a 400 hp. el, který je schopen ne mařit, ale rekuperovat elektřinu z dlouhého klesání). V širším smyslu jde i o spravedlivé legislativní nadtavení i mezi módy dopravy, např. znevýhodnění železničních dopravců oproti silnici. Ale obecně, musíme hledat řešení,… Číst vice »

Zrs

Nezlobte se na mě, ale zatahovat do elektrotechniky středověké americké idiocie (hp), to už vybočuje z mezí zdravého rozumu. A navíc to svědčí o vaší naprosté nekompetentnosti v oboru elektrických pohonů.

Chronosphere

Ale vždyť on si to celé to vlastnictví firmy vymyslel,a navíc ani nepochopil, že předmětem regulace jsou kamiony. A pak tu píše o Passatech.😄 Celé to působí jako by to sosal z nějakých anglosaských stránek, a přepsal to z překládače i s těmi jejich jednotkami.
Jestli teda vůbec chápe,co to znamená,to hp. Prostě chtěl být zajímavý v diskusi. Beztak bydlí u maminky na mamahotelu,a nemá ani řidičák.

J.K.

Je mi Vás líto, že se uspokojujete urážením.
Nemáte něco k věci? Nejsme na novinkách, tady se diskutuje věčně a slušně.
Děkuji zdopravy.cz že máte dobrý obsah a mimo takové ojedinělé excesy jako je tento tady daří držet úroveň vysoce nadprůměrná, chodím sem rád.

Petr K.

USA je zločinný režim?? a to jsi vzal kde, kámo?

J.K.

Pane Zrs, omlouvám se Vám za sebe i za Volvo trucks, Mercedes trucks, Case New Holland, John deere apod, že se uvádí v informacích o modelech vozidel a strojů výkon v HP.
Většině lidí to je jedno, umí si jednotky zhruba přepočítávat, i když se probudí o půlnoci.
Váš apel je pro diskusi naprosto nepodstatný, spíš chcete jen tak ponižovat a urážet. Tady na zdopravy.cz bývá diskuse slušná.

Karel IV.

Protože čistě psychologicky větší číslo u výkonu vypadá tak nějak lépe a krásněji. A když nám to ti koníci v mezích slušnosti trochu pošoupnou nahoru, tak proč toho nevyužít? 😉 Nebojte, i vámi uvedené firmy mají propracovaný marketing a psychologii znají velmi dobře.

Na téma proč používáme jednotky SI (a z nich odvozené další jednotky) se už rozepisovat nebudu.

Jimm

A ty baterie do EV aut si myslíš že jsou odkud? V 80 % je to Čína

Náhodný Kolemjdoucí

Chápu, že je to pro dopravce nemilá situace, a rozumím jejich snaze o změnu podmínek, ale řeči o prolomení principů podnikání jsou nesmysl – stát podnikání dlouhodobě reguluje a to nejen v dopravě.
Tu část s ESG bych doporučil přepsat, protože jak je to napsané teď, možná část lidí spíš víc utvrdí, že ten reporting sakra potřebujete.

Poručík Mazurek

ESG je skvělý byznys pro auditorské agentury. Vydělají miliardy, které v konečném důsledku zaplatí zákazníci, protože firmy to ze svého platit nebudou.

Hans

Brzy se může stát, že bezemisní přepravu budou požadovat samotné firmy, pro které dopravci tuto službu poskytují. Po celé evropě probíhá výstavba nabíjecích středisek pro kamiony. Nelze ale čekat žádný razantní nástup. Není to zbytečná hysterie ze strany svazu Česmadu?

Clovek

Firmy to budou požadovat protože je k tomu v rámci ESG opět nutí Greendeal, takže cíl jejich snahy je správný. Mají ale smůlu, že EU není příliš demokratická, a greendeal se jede dál bez ohledu na výsledek posledních voleb.

Jaaa

“ EU není příliš demokratická”

Ale jistě, sice všichni ti zpátečníci mají po volbách pořád velkou menšinu, ale najednou by měli určovat politiku? To je podle vás demokracie?

xyz

U té „většiny“ je zajímavé, že Green Deal (ať už obecně či konkrétně) odhlasovala, ale po pár letech je proti.

Ať už se k tomu předchozímu odhlasování hlásí (ODS) nebo dělá mrtvého brouka (ANO).

Vojtěch

„EU není demokratická“

Asi nerozumíte demokracii, jestli nejste spokojen, na východě určitě budete.

Vesper

Proč by jakákoli firma měla požadovat bezemisní přepravu?

Náhodný Kolemjdoucí

Třeba protože část jejích zákazníků je „uvědomělá“ a „progresivistická“?

J.K.

Já s otcem jsme jednatelé naší rodinné firmy, 35 zaměstnanců. Do EL šlapeme, jak jen to jde. Máme ve vozovém parku aut 2x BEV, tretí bude koncem měsíce (2x Toyota BZ4x a bude Id.7) 3x plugin hybridy (Passat, některé přes 200km, baterie a spolehlivost super), 1x hybrid, 1x mild hybrid a 1x LPG a až to bude možné, chceme EL nebo plugin hybrid dodávku. Po rekonstrukci budeme mít FVE a nabíjet ze i ze slunce. Při tankování paliv přes CCS přispíváme necelou korunou na výsadbu stromů, abychom kompenzovali dopad spalování paliv. Uvědomujeme si dopad našeho konání. Nelze mít rád svoje… Číst vice »

J.K.

Oprava, Passaty mají 213 tkm r. 2017, 185 tkm r.2020, 120 tkm. r 2017.
Bez závad, všechny původní kotouče a destičky, bez poklesu dojezdu, nabíjíme v práci a doma.
Jo a ani jeden požár 😀

Otakar

Však 200k jsou normálně zajeté auta. To není nějaký nájezd, kdy by se mělo něco kazit.

Petr K.

Poslyšte, ten „J.K.“ se chlubí nebo si stěžuje?
Ani jedno není hezké, říkala moje babička

tomas.vachalec

Pro doplnění prosím, kolik jste čerpali dotace? Na ta vozidla, samozřejmě.

Vojtech

Velká část podnikatelů čerpá dotace, včetně miliardářů (Babiš, Tykač). Proč buzerovat jejich používání rodinnými firmami? Hloupý, kdo dává, hloupější kdo nebere.

Jouda

Jenže ta otázka je správně – taky by takhle přecházely firmy na elektriku, pokud by na to nebyly dotace? Takže budeme dotovat „kraviny“, které, pokud by měly ekonomické opodstatnění, by si firmy pořídily samy, Místo toho, aby se více dotovalo školství, věda, nemocnice, bezpečnost, aby se budovala základní infrastruktura apod. Né, daňový poplatníci jsou tak bohatí, že klidně budou dotovat někomu firmu… Opravdu smutné.

Jimm

Ne, nepřecházeli. Ještě nějaké zbytečně otázky? 😁

J.K.

Dotované je i jídlo ve vašem nákupním košíku (skrze zemědělské dotace), dotovaný je rychlík, autobus, pokud budou těžké profese chodit dříve do důchodu (a ano, je to správně), tak pokud nebudou mít vyšší odvody, je to také dotace.
Např. pokud by se dále těžilo uhlí a horníci chodili do důchodu dříve, tak uhlí by bylo dotované.
Ale ano, souhlasím, s dotacemi opatrně a pomálu.

Vojtěch

Jestli vám 2 miliardy na dotace pro EV přijdou hodně, zkuste Fialovi a Stanjurovi navrhnout, aby narovnal výši daně z nafty zpět na úroveň před rokem 2021, přicházíme tak o miliardy ročně. Bude více peněz na všechno zmíněné. Zdanění tichého vína by také pomohlo 😉

xyz

A výpadek daní vzniklý tím, že skoro nic nebude jezdit na benzín/naftu, bude po roce 2035 řešen jak?

Dusmor

Samozřejmě zvýšením daně z elektřiny spolu s navýšením zdanění práce. Čekáte snad něco jiného?

xyz

Jo, alternativu v podobě mýta i pro osobní (i elektrická) auta. 🙂

J.K.

Ano, Toyoty bZ4x a VW Id.7 jsou na dotace 200 tis na auto, + dotace na 2 wallboxy 2x 50 tis. Plugin hybridy bez dotací. Nová technologie potřebuje podpořit, pomocí ji rozšířit a dále nepodporovat. Další vozidla už budou pouze za naše, a budou EL, protože při 1kWh nyní za 3,5 Kč z našeho wallboxu a při podstatně nižších nákladech na servis je provoz EL auta levnějsí. Stavbu ropovodu Družba, TAL, teď jeho rozšíření, stavbu rafinérií, letišť, ETCS… na začátku stát podporoval, pak si po čase už technologie cestu prorazí. Být méně závislý na dovozu ropy a pracovat na zlepšení… Číst vice »

Jimm

Tak nákupem EV podporujes Činu… To si pomůžeš…

Rozdíl je, když si to kupuješ na základě svého vlastního rozhodnutí, než když tě někdo nuti… To jen dost podstatné. A pokud nechápeš, g čem ten rozdíl je, diskuze nemá smysl…

Náhodný Kolemjdoucí

Popravdě, asi si dost pomůže.

Obvykle když firmy něco nechtějí dělat, tak je k tomu někdo pak musí donutit.

xyz

Nebo Muska. Poté, jak se dotyčný zejména v posledních týdnech „vybarvil“, tak s Čínou jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet.

J.K.

No tak kéž by se na Cínovci a z hald těžilo lithium, a kéž by se u nás postavila gigafactory.

Petr K.

ano, správně, gigafactory u vás…
u nás ne…

a vůbec, není gigafactory malá? nechtělo by to rovnou terafactory?

Martin

Protože ji k tomu nutí EU , požaduje od
výrobce vykazování a následné snižování emisí. A do toho jim počítá i dopravu surovin pro výrobu a rozvoz výrobků

Zdeněk Fila

Tak to asi jezdím po jiné Evropě. V té mojí není po 16 hodině není kde absolutně zaparkovat. Parkuje se po průmyslových zónách a podobně. A pokud by nabíjení mělo trvat cca 8 hodin tak to naprosto zničí celou ekonomiku dopravy. Řidič v době pauzy Nesmí vykonávat jinou činnost. Takže 4 hodiny jízdy potom,8 hodin nabíjet a 9 hodin pauza. To nedává smysl.

J.K.

Mercedes eActros se nabije z 20 na 80% za 30 min.
btw. on se nabíjí i cestou z Mohelničáku nebo klesání u Innsbrucku. Jasný, předtím ten kopec musel vyjet, ale z kopce energií neplýtvá retardérem.

Petr K.

TYHLE KECY JÁ MILUJU
jo, nabije se za 30 min, ale jen a jen NA ZÁKLADĚ INTERNÍCH SIMULACÍ 😀 neboť standart MCS ještě neexistuje
Zdroj: technická data eActros600 na stránce mercedes benz trucks
https://www.mercedes-benz-trucks.com/cz/cs/trucks/eactros-600.html#eactros600_technical-data

Otakar

Samotné nabíjení není práce. Obsluha nabíječky už ano.

Bohumil Pokorný

Hlavně nedává smysl, abyste s kamionem jezdil po celé Evropě. K přepravě po Evropě má sloužit kombinovaná doprava a nějaké přímé silniční přepravy by měly být výjimkou jen v případech, kdy je zásilku nevyhnutně potřeba přepravit opravdu ze dne na den a nebo když zásilka není způsobilá k nakládce do kontejneru nebo jiného přepravního prostředku.
A pak existuje také systém střídání řidičů. Na železnici je střídání strojvedoucích naprosto běžné.

Petr K.

a také např zmiňovaný eActros má 22 tun a podle výrobce max hmotnost soupravy je 44 tun… návěs (např Trailor) má cca 5 tun a uveze 26-28 tun… ale můžete naložit max jen 17 tun (60%) abyste nepřekročil max hmotnost soupravy stanovenou výrobcem… zlatý voči kdo tohle bude dodržovat… a pak se uvidí, jak dlouho taková e-kamionilita vydrží (přetěžovaná/nepřetěžovaná ale nevyužitá kapacita návěsu)