Zaparkuj a (ne)jeď. Data z P+R v centru Liberce ukazují nezájem o MHD, kraj se chlubí kontrolou

Budova nového parkovacího domu u krajského úřadu v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBudova nového parkovacího domu u krajského úřadu v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Kraj nemusí z dotace 84 milionů korun nic vracet, zájem o veřejnou dopravu musí prokázat až příští rok.

V průměru 3,44 jízdenek denně vydal od ledna do srpna automat na bezplatné jízdenky pro uživatele nového parkovacího domu v centru Liberce. Statistika prodejů jízdních dokladů tak ukazuje, že nový parkovací dům slouží k účelu P+R (zaparkuj a jeď dále MHD) naprosto minimálně. Liberecký kraj, který na jeho stavbu díky označení budovy P+R čerpá evropskou dotaci 84 milionů korun, ale nebude muset zatím nic vracet. Poslední audit Centra pro regionální rozvoj konstatoval, že je vše v pořádku.

Statistiky výdeje jízdních dokladů poskytl Liberecký kraj. Podle podmínek mají uživatelé parkovacího domu nárok na jízdenku zdarma, musí si ji vytisknout v automatu v přízemí objektu a při kontrole se prokázat v MHD parkovacím lístkem. Od ledna do srpna vydal automat 840 jízdenek, nejvíce pak v červenci (311 kusů). Přístroj vytiskne jízdenku (i když následně není platná) komukoliv, kdo zvládne zmáčknout tlačítko automatu. Data poskytnutá kraje se současně liší podle toho, kdy došlo k jejich zpracování. Například v dubnu kraj uvedl, že jízdenku v únoru jízdenku využilo 32 lidí, nyní je v aktualizované tabulce 77 jízdenek.

„Nové parkovací kapacity umožňují v centru města celodenní parkování. Jsou bezbariérově propojeny s uzlem veřejné dopravy,“ uvádí protokol o kontrole. Uzlem veřejné dopravy je přesunutá tramvajová zastávka, která po přestěhování splňovala podmínku maximální vzdálenosti pro uznání dotace.

360 tisíc cestujících za rok

Nedostatečný zájem o využití MHD ale může být pro kraj ještě velkým problémem. Jedním z indikátorů projektu je i počet přepravených cestujících ve veřejné dopravě díky parkovišti za rok. Kontrola proběhne až příští rok v dubnu, cíl je 360 tisíc cestujících. To znamená prakticky tisíc jízdenek denně.

Liberecký kraj minulý týden oznámil, že projekt prošel úspěšně veřejnoprávní kontrolou. Podle protokolu ale kontrola vůbec neřešila, zda lze objekt označit jako P+R. Například počty jízdenek si kontrola nevyžádala, řešila hlavně to, zda je to k tramvajové zastávce méně než 200 metrů či zda souhlasí faktury.

Jsem rád, že kontrola dopadla dobře. Znamená to, že evropskou dotaci,  jsme využili dle pravidel a regulí. Je to pro mě zároveň odpověď na všechna tvrzení ‚odborníků‘, o tom, jak byla dotace zneužita a jak jsme ji údajně obcházeli, a dalších prohlášení, ke kterým se už nechci vracet. Pro mě osobně je důležité, že parkovací dům funguje a slouží řidičům, o čemž se každodenně může kdokoli na místě přesvědčit,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Označení parkovacího domu jako P+R se stalo klíčem k získání dotace ve výši 84 milionů korun. Cestu k dotaci otevřela dopravně inženýrská analýza společnosti Projekce dopravní Filip a Fakulty dopravní ČVUT. Autoři studie opakovaně odmítli na dotazy ke svým závěrům odpovědět.

P+R parkoviště se běžně staví na okrajích měst, kde lidé auto odstaví a dál pokračují veřejnou dopravou. V Liberci vymysleli, že mají lidé dojet autem do centra města a pak pokračovat do svého cíle veřejnou dopravou. Kvůli tomu kraj zavedl možnost cestovat 75 minut MHD zdarma ke každému parkovacímu lístku.

Stavba vyšla celkem na 246 milionů korun.

Tagy liberec Liberecký kraj P+R parkovací dům u Krajského úřadu
Žádné komentáře