Zákon při konzervaci dráhy zapomněl na majitele vleček. Úplně

Majitelé či provozovatelé vleček nemají fakticky žádný vliv na případnou konzervaci přilehlé dráhy.
Při zavádění pravidel pro tzv. konzervaci dráhy do drážního zákona se zapomnělo na majitele aktivních vleček, které z takových drah odbočují. Je to patrné nejen ze zákona, ale i z aktuálního vyjádření ministerstva dopravy pro deník Zdopravy.cz.
Podle ministerstva „se předpokládá, že přerušení provozu bude předcházet diskuse“, reálně to však žádná práva majitelům a provozovatelům vleček nezaručuje. A podle ministerstva se dá také předpokládat, že pokud se na vlečku nebo z vlečky neuskuteční aspoň 12 jízd ročně, reálně ji majitel nepotřebuje.
Deník Zdopravy.cz o víkendu přinesl další díl seriálu, ve kterém mapuje provoz na tratích, kde již pravidelné osobní vlaky nejezdí. A na problematickou situaci s vlečkou, která nemá jasně daná pravidla, upozornil jednatel MBM Rail Jiří Mužík.
Tentokrát šlo o východočeskou trať Hněvčeves – Smiřice. Ta se letos ocitla na seznamu tratí, které by vzhledem k velmi malému provozu mohla Správa železnic navrhnout na takzvanou konzervaci, která vychází z novely Zákona o drahách účinné od podzimu 2023. Spolu s touto tratí se jedná o dalším osudu jedenácti traťových úseků na síti Správy železnic.
Trať Hněvčeves – Smiřice je specifická tím, že z ní odbočuje aktivní vlečka v Račicích nad Trotinou, kterou provozuje právě MBM Rail. „V případě konzervace by Správa železnic nemusela respektovat ustanovení zákona o styku drah a provoz vlečky by skončil. Tím bychom jako provozovatelé utrpěli ztrátu, postižen by byl i majitel vlečky, protože by došlo ke ztrátě hodnoty objektu, jehož je vlečka součástí. Máme za to, že bychom se nevyhnuli soudním sporům se státem,“ řekl Jiří Mužík, podle nějž tvůrci zákona na takovou situaci prostě zapomněli.
Ministerstvo: Pokud nejedete aspoň 12x ročně, vlečku reálně nepotřebujete
Obrátili jsme se proto s žádostí o vysvětlení a výklad zákona na ministerstvo dopravy. Zde je jeho stanovisko v celém znění.
„Navrhovaný institut přerušení provozu dráhy je pro jejího vlastníka volitelnou možností, nikoli povinností, což mu umožňuje zvážit všechny okolnosti, včetně zájmů majitelů napojených vleček. Přestože zákon souhlas vlastníka vlečky výslovně neřeší, předpokládá se, že jakémukoli přerušení provozu bude předcházet diskuse, která minimalizuje riziko poškození jeho zájmů. Pokud však vlečka není reálně využívána, nemá na ni zakonzervování navazující dráhy praktický dopad, jelikož v případě nákladní dopravy stačí pro zachování provozu pouhých 12 jízd ročně. Nevyužívá-li vlastník dráhu ani v tomto minimálním rozsahu, lze předpokládat, že ji reálně nepotřebuje. V případě reálného zájmu na zachování provozuschopnosti navazující dráhy se stále nabízí varianta prodeje dráhy,“ uvedl pro deník Zdopravy.cz mluvčí ministerstva František Jemelka.
Fakticky tak majitelé či provozovatelé vleček nemají v zákoně žádnou oporu. Jaký bude výsledek „předpokládané diskuse“ a zda bude pro někoho závazný, zákon neřeší.