Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Zakletá dálnice D49 Hulín – Fryšták má stavební povolení, ŘSD očekává rozklad

Stavba dálnice D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD
Stavba dálnice D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD
První fázi stavby zastavilo před deseti lety ministerstvo dopravy, od té doby se nekoplo

Začala se stavět už v září 2008, v červenci 2010 ale stavbu pozastavilo ministerstvo dopravy. Stalo se tak pod vedením ministra Víta Bárty pod heslem úspor a vyhladovění stavebních firem. Po deseti letech se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ocitlo na dohled druhému „prvnímu kopnutí“. Řeč je o dálnici D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Ministerstvo dopravy po dlouhých peripetiích vydalo v úterý stavební povolení.

„Na stavbu délky 16,4 kilometru je dlouhodobě již podepsána smlouva se zhotovitelem a proběhly veškeré přípravné práce. Proti stavebnímu povolení lze bohužel očekávat podání rozkladu,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Proti dálnici léta brojí ekologové, se zahájením stavby se nicméně počítá příští rok.

Od roku 2010 jsou na dálnici hotové například všechny přeložky inženýrských sítích nebo nové nadjezdy. K dokončení dálnice loni otevřel cestu Nejvyšší správní soud v Brně, který s definitivní platností zamítl dvě kasační stížnosti ekologických aktivistů. ŘSD ta mohlo pokračovat ve stavebním řízení, které se ale oproti očekávání protáhlo. Silničáři původně vyhlíželi povolení už v polovině loňského roku.

Cesta k definitivnímu verdiktu soudu byla dlouhá. Ministerstvo životního prostředí v květnu 2017 udělilo výjimku týkající se více než deseti druhů chráněných tvorů, například čolka, čmeláka či křečka. Soud na základě žaloby ekologických aktivistů na začátku června 2017 výjimku pozastavil.

Brněnský krajský soud na konci května a během července 2018 zamítl všechny tři žaloby aktivistů ze spolku Egeria. Na krajský úřad ale byla doručena odvolání proti povolení drobnějších staveb, jež jsou součástí dálnice. Krajský úřad v listopadu 2018 zamítl odvolání ekologů směřované proti stavbám spojeným s D49 a podepřel tak dřívější rozhodnutí městského úřadu v Holešově.

Spolek Egeria podal proti rozhodnutí krajského soudu z července 2018 kasační stížnosti, které Nejvyšší správní soud v Brně přiznal odkladný účinek. Loni pak Nejvyšší správní soud rozhodl o zamítnutí.

D49 Hulín – Fryšták

Hlavní trasa:
Délka: 17 300 m
Plocha vozovek: 445 000 m2
Počet všech stavebních objektů: 230
Zhotovitel: Sdružení Hulín–Fryšták Skanska DS a.s., Eurovia a.s., Metrostav a.s., DSP, a.s. Porr a.s.
Cena stavby dle smlouvy: 5 959 599 028 Kč (bez DPH)

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franzJosej

na wono je zacarovany cely cesko.. ale nastesti se o tom uz verejne pise…

Leinad

Jak pasivně očekává rozklad?
1) Je snad ve stavebním povolení chyba?
2) Nechtějí se úředníci připravit na vysvětlování, proč se rozhodli takhle? Umí se obhájit před soudem nebo ví že je to blbě?

Eduard

Už aby ta dálnice vedla až na Slovensko, kde by se spojila u Púchova s místní D1. Včera bylo pozdě.

Leon

Toto byl poslední „bezproblémový“ úsek. Na dalších úsecích není shoda místních samospráv, obyvatel atd. A úsek přes Vizovické vrchy je navržen naprosto nesmyslně.

Eduard

Kudy by jste tu dálnici chtěl vést? Kama ji chcete napojit na Slovenskou D1?

Leon

https://mapy.cz/s/kamugokafa – velmi zjednodušeně podle jedné již mnoho let staré varianty (nikoliv varianty ŘSD). V zásadě jde o to hřeben Vizovických vrchů překonat jedním dlouhým tunelem, následně přemostění Vysokopolského potoku, následně krátký tunel pod Ploštinou a dále již bylo řešeno přemostěním potoků a zářezy. Zásadní je tunel pod hřebenem, v provedení 2+2 a ne řešení ŘSD, které chce přechod hřebene ve výšce 655 m.n.m. v provedení 2+1 se stoupáním 6%. Záměr ŘSD vznikl v době, kdyby byla naprostou prioritou cena a vznikl tento paskvil, zatím se ho ale ŘSD nechce vzdát. Čím dříve svůj záměr přehodnotí, tím lepé, protože zatím… Číst vice »

Petr

K čemu dálnice? Který z přechodů je tak přetížený, že dálnice musí vést až na Slovensko? Aby to vypadalo pěkně na mapě?

Eduard

Třeba proto, aby se lidé mohli pohodlně, rychle dostat z bodu A do bodu B, aby rostla ekonomika a my všichni jsme se měli lépe. Tady jde o to, že se jedná o páteřní komunikaci, která pomůže tranzitu a odlehčí na jiných dnes tak přetížených komunikacích.

Ruda

Znáš Starý Hrozenkov?

Eduard

Děkuji pane Leone za upřesnění. Mě je v podstastě jedno kudy ta dálnice povede, hlavně, že povede a spojí naši a Slovenskou dálniční síť. Je ostudou, že pokud člověk chce jet z Paříže do Moskvy, tak všude jede po dálnicích a jen v Česku a na Slovensku musí jet po okreskách. Myslím, že 2+1 není dobrý nápad. Mělo by se jednat o plnohodnotnou 2+2.

Ruda

Klidně mohl vést jak bylo kdysi plánováno z Brna na Trenčín logicky do střední části SK a nemusela by nutně kopírovat I/50, obejít Buchláky jižně k I/54. Problém? Jen pro lobby z gottwaldova.

Viki

Na Slovensko chtějí pohodlné dojet i řídíči od Olomouce,víme? Nejenom od Brna.A pro ně je D50 nesmysl.D 49 je kompromis vhodný pro všechny.stahne nejenom I/50,ale i I/35.Do Zlína po rovině,na rozdíl od D50 přes Chřiby.Zadna gottwaldovská lobby

Ruda

A kam jako na Slovensko z OL? Do BA? Sami tam nemáte dálniční napojení ani do PR na D1+D55. Kompromis jen pro někoho. Nepíše se o nutnosti překonat Chřiby, ale o trase z Brna a TN tak sem nemotejme OL.

Viki

Jak ne Olomouc? Celá D35 plus event.tranzit z té strany na východ a střed Slovenska.
To že D 35 a D1 okolo Přerova nejsou dostavěné, není argument!
Vraťte se do školy na zeměpis.

Vladimir

Az bude dostaveny usek kolem Prerova a nasledne kazdy dalsi km smerem ke Slovensku, tak zde bude zde rust jedna hala za druhou. Usek bude blizko Slovensku, nedaleko od krajskeho mesta Zlin a taky i do Rakouska to nebude daleko. Svet zacina byt vporadku. Chtelo by zacit stavet a ne o tom jen stale povidat. 70km kazdy rok by melo byt minimum co stavime.

Pája

Otevírání nových úseků posledních 30 let poněkud více vázne.

Eduard

Tak to máte pravdu. Ale jenom u nás. Podívejte se na Poláky jakým tempem staví dálnice a rychlostní silnice. Můžeme jen tiše závidět.

DJ TRAIN

vyrazne to zrychluje aj v svk a v horsich geologickych podmienkach v susedstve nar. parkov a chranenych oblasti EU prirodneho dedicstva Natura 2000 – v kratkom case zacnu zrychlovat i vlakove stavby…..

Roman

Současné praktiky podávání různých rozkladů a odvolání např. „Dětí čehokoliv“ naším soudům vyhovují. Stále dokola soudí, odvolávají atd.
Mají z toho pravidelné výdělky a přínos pro lidi ….. nic.

Eduard

Ale ruku na srdce, kdyby soudy fungovali jak měli a hlavně projekty byli „blbuvzdorné“ tak si různí Patrikové a šmejdi země ani neškrtnou.

Leinad

Hlavně kdyby úřady fungovaly jak mají, nevyráběly by nelegální rozhodnutí.

Eduard

V tomto ohledu máte naprostou pravdu. Ale jak to chcete zařídit? Jak chcete po někom, kdo rozhoduje o rodinných domcích rozhodl o dálnici. Pak se není co dovit, že je tam spousta chyb. Nehledě na to kolik času to zabere. Jen se podívejte kolik času uplyne než se vydá stavební povolení.

Cestovatel

Naprosto zbytečný úsek dálnice do kopřiv pro pár zlíňáků a bez návaznosti, navíc zóna v Holešově je dávno mrtvá. Stačí se podívat na minimální provoz po sedlácké dálnici z VY do Hulína. Kdyby se raději soustředili na dokončení potřebnější D55.

Petr766

Do Hulína je minimální provoz, protože není hotovo okolo Přerova, ty chytráku. Jinak na Zlín (Fryšták) to samozřejmě smysl má.

R D

Nebudu reagovat na toho trolla před Vámi, ale situace na D1 na střední Moravě se dost změnila. Holubice-Vyškov už začíná být zralý na přemýšlení o šestipruhu a Vyškov-Hulín už rozhodně není dálnicí duchů, co dřív. S rozšiřováním „sítě“ totiž dává lidem smysl koupit si známku a jet po dálnici i a na střední vzdálenosti, což dříve nebývalo a kvůli absenci návaznosti na dálkové cíle tam opravdu nikdo nejezdil.

Vrtak

Obchvat
Zaznamenal jsem, ze jiz diky obchvatu Lhotska na I/49, tedy, z Vizovic po nove rychle prelozce az do Bratrejova se zahustil provoz o dalsi kamiony a pokud jsem se dival na spz tak pribyly hlavne ty slovenske.

TPal.

Ano, dneska je holešovská zóna mrtvá, ale to neznamená, že nemůže být oživena. S dálnici právě naopak čekám velké oživení! Navíc ta dálnice bude pokračovat na Slovensko. Tady vážně není ani km zbytečný.

Leon

Tento samotný úsek opravdu nic neřeší a dál to nemají vyřešené. Není ani dohoda na přivaděči ze Zlína.

Leon

Na oživení holešovské zóny nebude mít nový úsek téměř vliv, už teď je to na dálnici jen pár kilometrů, v tom problém není. Třeba taková průmyslová zóna Příluky je už prakticky obsazená a to se musí projet celým Zlínem.

Nyvlt

Samozřejmě je a bude mrtvá, žádný velký rozmach tam už nemůže být a každý ví proč, tak se to snaží aspoň nadrobit a něčím zaplnit, jinak se kraj dostane do problémů za její nenaplněnost. A tomu dálnice nepomůže, ani až se za desítky let dostane aspoň k hranici.

Ondra

K již řečenémo ostatními jen dodávám, že ona dálnice zlepší dostupnost samozřejmě kromě Zlína i celého jižního a jihovýchodního Valašska, o propojení se Slovenskem ani nemluvě, mezi Ostravou a Břeclaví se prostě ještě jeden dálniční tah zejde.. (i když kdoví kdy bude..)

standa

no dobře tak já v podobných duchu napíšu aby se soustředili na D35 která je ještě významnější , protože se mi to hodí víc a pak ať si třeba dokončí tu vaší D55 🙂

Eduard

Pokud je něco zbytečného, tak Váš příspěvek. Je potřebné jak dotáhnout D55 do Rakouska, tak i dovést D 49 na Slovensko.

Viki

D55 NIKDY do Rakouska dovedena nebude.Je to škoda,byla by to vynikající varianta z Poláška do Rakouska mimo Brno,ahe prostě bude končit jen v Břeclavi,s tím už nic neuděláme

Boby

V prvni rade by se mel zavest poplatek pro rozklad za pripadne zdrzeni stavby v hodnote 25% castky stavby, aby jsme pripadne naklady na nove posudky neplatili my danovy poplatnici. To by pak zkraceni doby stavby poskocilo!!!

Jaaa

Výborně, takže prostě zrušit možnost se bránit zvůli státu všem kromě milardářů, že? Jak geniální.

Petr

Takže když si Váš soused postaví na pozemku výrobní halu, tak vy proti tomu budete moci dát rozklad až po zaplacení 25% hodnoty výrobní haly?

Vrták

Špatně nastavená legislativa páchá donekonečna škody. O ničem jiném to není. Normální člověk nemůže pochopit, jak je možné se stále může někdo odvolávat na to co už bylo jednou zamítnuto? pokud se toto odstraní, tak se nikam nehneme.

Kodl

Je to sice dobra zprava a kazdy krok smerem k znovuzahajeni stavby je vniman pozitivne, jsem presvedcen o tom, ze se stavbu podruhe do deadlinu, kterym je platnost EIA, zahajit nepodari a timpadem se bude muset zacit prakticky od zacatku, coz povede ke zdrzeni nekolika let, kde vidim zahajeni stavby cca. 2026 a dokonceni 2029/2030.
Jde o to, ze se tyto spolky neustale muzou soudit a to i proti rozkladu, ktery se 100% pravdepodobnosti podaji.
Optimismem bych tedy timpadem radeji setril. Ten hranicni termin a tedy stavbu se na 90% nepodari zahajit.

PetrN

no ikdyby se stavba rozjela, tak škoda že dalších 11km z Fryštáku do Slušovic, které už mnohé potíže vyřeší, jsou aktuálně naplánované až na roky 2026-29 🙁

mirek v

Souhlasím pokud se neudělá Fryšták Slušovice tak dopravě ve Zlíně to moc nepomůže.

Viki

Určitě.Ten přivaděč je o ničem,když vede do podjezdu.A obchvat zalesne,pokud vůbec bude,tak to bude prashsprosta přeložka.
Jedině prodloužení kolem Slušovic do Lípy z toho opravdu udělá plnohodnotný obchvat Zlína

Viki

Ono nevěřím ani tomu,že by to mohlo být hotovo obojí v r.2029

Andrej

Tak ak čakajú rozklad, tak sa naň presa môžu už predom dôkladne pripraviť, nielen čakať so zalomenými rukami na spasenie. A o čom bolo tak dlhé vydávanie stavebného povolenia, ak nie je nepriestrelné voči rozkladom? To ho mohli vydať za pár dní, a potom riešiť rozklad. Na čo ho vydávali vyše roka, keď ten rozklad budú aj tak riešiť?

Nehovoriac o tom, že kto sa tam vlastne odvoláva a voči čomu, keď predchádzajúce žaloby boli zamietnuté dokonca aj Najvyšším správnym súdom? Kde je tu ešte priestor na ďalšie odvolávania?

kolemjdoucí

To stavební povolení má 288 stran, milý Andreji. Vzhledem k množství podaných námitek (některé byly generované), desítky se jich opakovaly, to fakt nešlo vyřídit za pár dní, protože stačí jedna opominutá námitka a celé to jde do kopru. Podívejte se prosím na web MD. To, že řada věcí byla zamítnuta soudy, nic u nás, v naší legislativě, neznamená. Mohou je podávat znovu a znovu a znovu se jimi musí někdo zabývat. S touhle legislativou se fakt, jak už jsem zde napsal, do té rozvinuté Evropy nedostaneme. Teď to bude rozklad, a pak soudy. Odhadem tak dva až tři roky. Mrkněte… Číst vice »

Gwann

tak sabotovat se dá jakékoliv správní či soudní řízení opakovaným odvolavanim a námitkami už dávno odmitnutymi nebo zcela nepripustnymi dle procesních pravidel. u FO to jde vylepšit zapinanim a vypinanim datovky a bordel je dokonalý.

zatím tihle skodici ještě nesabotuji procesní předpisy, nebot i proti soudcům se dá dát námitka podjatosti, dá se dělat všemožně s dorucovanim (u FO)…

Libor

11. 2021 konci platnost EIA, takže žádné roky..

švestka

Přece nekecají, makají!

Vladimír

To ano, ale blokátoři!

standa

na ten rozklad bych si nevsadil , to je jistota.

Jan

A co pak? Jak dlouho se bude řešit rozklad a když dojde k jeho zamítnutí, jaký je další opravný prostředek? A bude mít odkladný účinek?

kolemjdoucí

Viz moje jiná poznámka shora. Proti rozkladu (bude vyřízen tak do osmi měsíců, dřív to nemohou stihnout) bude podána žaloba. Než to projde všemi možnými stupni, tak to bude další dva až tři roky. Dokud se nezakáže (jako jinde v Evropě – a to především té vyspělé), ve stupni stavebního řízení se odvolávat proti věcem, které už byly řešeny dříve, tak se nehneme. Hodně si slibuji od spojeného řízení (dohromady EIA, územko a stavebko – jako v Německu). Pak se mohou odvolávat pouze v rámci jednoho řízení a nejde k multiplikaci. Každému fakt doporučuji si na webu ministerstva dopravy si… Číst vice »

Qěcy

Hodně si neslibujte. Neboť ty stavby, i kdyby byly bezchybně připraveny, tak je budou schvalovat stejní úředníci. A tedy s chybami. Odvolání budou zas. a pokudto nebude ze zákona možné, může se každému obyvateli stát, že mu za barákem bude postavena stavba úplně chybně schválená, bez možnosti odvolání. To fakt chcete?

kolemjdoucí

Já jsem něco takového napsal prosím? Odvolání jsou v pořádku. V nepořádku je to, když se opakují v téže samé věci i poté, co problematika sama byla vypořádána v neprospěch stěžovatelů soudy. Tečka. Já jenom volám po tom, aby každý proces měl svůj konec. Což v tomhle případě není.

Qěcy

A pátrali jste někdy po tom, proč odvolavávači často uspějí? Kdo nejvíce chyb, případně i účelových prasáren (kamaradšoft s majitelem pozemku) způsobuje?

kolemjdoucí

Zaprvé tento příběh není o chybách, přečtěte si prosím to stavební povolení.
Za druhé, můžete prosím popsat, popřípadě nás navést na prasárnu (Vaše slova), které se dopustil někdo na základě kamarádských vztahů s majitelem pozemku? To je tento případ?

Michael

Tuším, že proti zamítnutému rozkladu už je odvolání jen k Evropskému soudu, možná se pletu a někdo mě opraví?

Jakub (easydrink)

Proti zamítnutí rozkladu se podává správní žaloba ke krajskému soudu (v Praze k městskému soudu).

Tomāš

Může se opět podat žaloba proti rozhodnutí ke krajskému soudu a případně k pak následně opět kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Nic z toho nemá odkladný účinek (ledaže by ho soud přiznal).