Zakázky jen pro vyvolené. DPP mění pravidla, jak bude vybírat své dodavatele

Martin Gillar (vlevo). Foto: DPPMartin Gillar (vlevo). Foto: DPP

Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) zadává část zakázek v soutěžích, o kterých se nemají šanci dozvědět všichni možní zájemci.

Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) zadává část zakázek v soutěžích, o kterých se nemají šanci dozvědět všichni možní zájemci. Nejde přitom o drobné zakázky, ale i práce za více než padesát milionů. Teprve příští rok by se to mělo změnit.

Neprůhledné rozdělování zakázek ukazuje příklad rekonstrukce střechy odstavné haly garáže Řepy. Za 53 milionů korun ji opraví společnosti IM-stav Praha. K zakázce se nedostala klasickou soutěží, která by byla dostupná všem zájemcům na profilu zadavatele, ale takzvaným poptávkovým řízením. V tom je zásadní rozdíl: o zakázce se dozví jen pět vyvolených firem, které DPP osloví. Nejde přitom zdaleka o první případ, kdy se takto dodavatel pro DPP vybíral.

Podle současného zákona je takový způsob zadávání zakázek legální, protože DPP má vyšší limity pro povinnost vypsat otevřenou soutěž, o které musí vědět všichni. V poptávkovém řízení o sobě firmy mohou vědět a koordinovat nabídku, v otevřeném řízení mohou být překvapeni, kdo se přihlásí. Několik studií i zkušenosti zadavatelů přitom ukazují, že čím více firem se přihlásí, tím je cena nižší.

Společnost IM-Stav podobným způsobem získala v minulosti zakázky nejen u DPP, ale také u Správy železniční dopravní cesty. DPP přitom podstatně menší zakázky běžně vyvěšuje na profil zadavatele, firma ale nebyla schopna vysvětlit, proč v tomto případě zvolila cestu poptávkového řízení.

DPP ani nějak zásadně netlačil čas: k opravě má dojít až v prvním čtvrtletí příštího roku, smlouva je podepsána měsíc. „Stavba slouží pro kryté hromadné parkování autobusů městské hromadné dopravy.  Daná rekonstrukce střechy se týká garáže pro autobusy, kde dojde k opravě vybraných konstrukcí střechy, výměně skladby střechy a s ní spojené související práce,“ řekla mluvčí DPP Aneta Řehková.

DPP nakonec od ledna pravidla pro zadávání zakázek změní. „Od 1. 1. vstupuje v platnost nová vnitřní směrnice o zadávání veřejných zakázek, která stanoví, že všechny sektorové veřejné zakázky na stavební práce, které přesáhnou limit pro zjednodušené podlimitní řízení, budou uveřejněny na profilu zadavatele,“ uvedla Řehková. V praxi to znamená, že veřejně dostupné budou všechny soutěže s odhadovanou cenou 3,8 milionu korun u služeb nebo necelých šest milionů korun u stavebních prací.

Tagy Dopravní podnik hl. města Prahy poptávkové řízení
3 komentáře