Záhřeb ukázal nové tramvaje od Končaru, objednal jich 40
Nová tramvaj NT2400 od Končaru pro provoz v Záhřebu. Foto: Grad Zagreb

Město chystá soutěž na dalších 40 delších tramvají.
Město chystá soutěž na dalších 40 delších tramvají.
Vypada to jak Skoda v blede modrym, takze zadna slava.
Jak cestující mám dotaz: to je normál, že ty podvozky zasahují do prostoru pro cestují tak, že fakticky omezují jakýkoliv pohyb po voze?
tyhle tramvaje mají hodně specifickou povahu podvozků, které jsou dynamicky otočné ale více než obvykle ale zase méně než plně otočné podvozky. To zapříčiňuje i poněkud zvláštní uspořádání sedadel nad podvozky. Má je tak i lotyšská verze. Myslel jsem že u modernizované verze tohle trochu upraví protože zrovna praktické uspořádání to není a ono nic.. Jinak to prý nejsou špatné tramvaje, jen se je nedaří prodávat jinam kromě Chorvatska a velkou náhodou do Lotyšska. Plány měl Končar velké (Helsinky, Bratislava…) a nakonec kromě početné flotily v Záhřebu se nic významnějšího nepodařilo. a dnes je to už řešením trochu zastaralejší model… Číst vice »
Teď jich ještě 10 ks kupuje Osijek. Ale jinak je to fakt slabota. A souhlas, ty tramvaje nejsou pro cestujícího veskrze špatné, jen ty původní měly nad podvozkem jen jednosedačky, pro Lotyšsko už udělali 1,5 sedadlo a tady se snaží naznačit, že by to byla dvojsedačka, což tedy není nic moc. Ten úzký prostor je dán i tím, že to jezdí jen na metrovém rozchodu a tak je ulička značně limitovaná.
tím zvláštním uspořádáním nad podvozky jsem spíše myslel ty podélné umístěné sedačky v místě kde u jiných výrobců bývá klasický prostor pro nohy při sedačkách proti sobě. Ale i ty rádoby dvojsedačky co se tváří jako jednosedačka prostor zmenšují. Jasně, je to na metrový rozchod a jiná verze ani asi nikdy nebude protože i Osijek má metrový rozchod. Jen mi ze zkušenosti přijde, že ulička mezi podvozky je užší než třeba ve 29/30T v Bratislavě nebo i u Arctic v Helsinkách. S Končarem je to obecně “zvláštní”. Mají potenciál, i vlaky nejsou špatné a hlavně jak bylo psáno, kromě Pesy… Číst vice »
Ta ulička bude asi podobně široká, jen to rozložení je divné, takže to může být jen zdání? Delší TMK 2200 mají nad podvozky (některými?) sedačky tak, jak píšete (https://transphoto.org/photo/17/82/50/1782507.jpg). Ale zase jen jednosedačky. Dalším problémem té tramvaje, pokud jde o prostor, je, že celá TMK 2300 (2400) je o 16-20 cm užší než třeba Škody 15T nebo 29T nebo 52T. A u oken mají takový parapet, který bere dalších možná 10 cm. Na druhou stranu je to pro Chorvatsko domácí výrobek za rozumnou cenu. P.S. první TMK2400 má do Osijeka dorazit už na konci února nebo začátkem března a Osijek… Číst vice »
Vzhledem k tomu že ty podvozky jsou jen 2 (na 20m tramvaj přecejen ne úplně obvyklé) tak ten prostor zase tolik neredukují… ale ten design této části stylu „motorový člun“ je mi poměrně nesympatický…
To bude znamenat postupný konec našich veteránů KT4YU a ta soutěž na delší vozy pak zřejmě nahradí T4YU+B4YU ze 70. let.
Docela se divím, že se Končar víc nehlásí do soutěží po Evropě, nebo alespoň ve východní části, kde by mohl být konkurenceschopný. Chápu, že biz dev v zahraničí je drahá záležitost, ale příležitosti určitě jsou.
Netvrdím, že je to nějaká technická špička, ale v tramvajích i v jednotkách tu konkurence docela chybí. Navíc jako jedni z mála pořád mají v portfoliu i DMU, po kterých pořád omezená poptávka je.
u vlaků se taky sakra divím že se nikam nehlásí – když měli ČD výberko na DMU, tak to Končar splňoval stejně jako Pesa a i s tím že má v provozu jednotky v zemi EU. U tramvají je to složitější, větší konkurence, na “východě” EU vládne dost často Pesa (Sofie, Segedín i když ten jen 9 vozů v roce 2012 tuším, a teď Tallinn) nebo občas Škoda (Bratislava) a původní potenciál v Rumunsku ovládá kupodivu domácí Astra či nečekaně ambiciózní Turci. I když by ve městě Resita sice dodal Durmazlar ale jestli se nepletu tak ten už neexistuje a… Číst vice »
Záleží jakou mají podporu, vyrobit a prodat něco je hezké, ale taky to musí jezdit a tramvaje jsou dost specifické, neříkám, že vlaky nejsou.
Hezký, že kromě nového čela a jiného typu sedaček se jedná o v podstatě o stejnej typ, kterej byl dodán do Záhřebu už v roce 2005. Inovace nula.
Zato u nás ta různá Varia, z nich stále čouhá T3 na sto honů
A jak to s tím jako souvisí?
Varia už se nedělají
Z EVO1 snad T3 nečouhá?
Dobře tak z EVO čouhá také T3
Čím konkrétně, zakulaceným čelem?
O tyto vozy má zájem také Osijek. Několik stávajících T3R.PV/o (krnovská skříň bez vany, montáž v Ostravě) už se nabízí na prodej.
První Končar by měl dorazit do Osijeku už teď v únoru. Celkem je jich koupeno 10 (zatím), vysoutěženo až 30, ale na zbytek zatím nejsou peníze.
A to vadí?
tak ono zas toho vlastně není co k inovaci kromě vzhledu a interiéru. Podvozky už asi vylepšit nejde a konstrukčně nejsou špatný (jen to blbé uspořádání nad nimi) a jinak to taková řekneme “tramvaj co si na nic nehraje”, respektive tím faceliftem bych spíš řekl “nehrála”.. Jenže firmě se nevyplatí investovat do vývoje (není to Škoda, aby při každé město vyvíjela speciální model, takže už pomalu ani nikdo nespočítá kolik těch modelů ..T vlastně je. Jen RNV jich má tři. A tohle Končar nezaplatí . I do Lotyšska vzal model ze Záhřebu, dal tomu jinou barvu, upravil malinko světlomety a… Číst vice »
Záhřeb teď vypsal novej tendr na další tramvaje – očekává se, že ho vyhraje Končar.