Zadluženost Českých drah rychle roste, za půl roku o 11 miliard

Jihočeský RegioPanter, nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJihočeský RegioPanter, nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravce jedná o pětimiliardovém úvěru, začal vydávat směnky.

České dráhy za poslední půl rok výrazně zvýšily svoji zadluženost. Ještě na konci loňského roku činil objem úvěrů, dluhopisů a leasingových závazků za celou skupinu 48,3 miliardy korun, na konci června to bylo již 59,6 miliardy korun. Pro dopravce to znamená výrazný nárůst nákladů na splácení dluhů. Vyplývá to z pololetní zprávy dopravce, která současně ukazuje, že tempo zadlužování pokračovalo i během letních měsíců.

Dopravce nárůst dluhů vysvětluje zejména investicemi do nových vozidel. Ty v prvním pololetí dosáhl 13,5 miliardy korun. „Část investic jsme kryli z vlastních zdrojů. Část investic představují zálohy na železniční kolejová vozidla,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Zadlužování firmy roste v době, kdy se bude dopravce brzy opět snažit přesvědčit investory, aby si koupili jejich dluhopisy. Emisi plánovanou na léto dopravce zrušil, oficiálně kvůli nehodě pendolina. Dopravce chce vydat dluhopisy v hodnotě 550 milionů eur i kvůli tomu, že příští rok musí splatit 400 milionů eur z jiné emise.

Náklady na úroky rostou

Vyšší zadluženost znamená také značný růst nákladů na splácení úvěrů v podobě úroků. Ještě loni v prvním pololetí vynaložil dopravce na úroky 516 milionů korun, letos v prvních šesti měsících to bylo 794 milionů korun.

Z jedenácti miliard nových dluhů je zhruba 8,5 miliardy korun bankovní úvěr. Dvě a půl miliardy tvoří krátkodobé zdroje – kontokorentní úvěry nebo emitované směnky. ČD Cargo v dubnu emitovalo dluhopisy v hodnotě 40 milionů eur, které mají úrok 1,92 % se splatností do konce roku 2028.

Během července a srpna 2022 splatila mateřská společnost směnky v nominální hodnotě dvou miliard korun, ale současně vydala nové se splatností v srpnu a září ve výši 2,5 miliardy korun. V srpnu se dohodla na úvěrové smlouvě s Evropskou investiční bankou v hodnotě 904 milionů korun, peníze půjdou na instalaci ETCS. „V srpnu 2022 rozjednala mateřská společnost navýšení krátkodobého financování o částku 5,1 mld. Kč. V současné době se jednání nachází na úrovni indikativních nabídek od bank,“ uvádí dopravce ve zprávě.

Tagy České dráhy zadluženost Českých drah
111 komentářů