Začne stavba bezpečného napojení „letadla“ na dálnici D10. Cena klesla na polovinu

Odpočívka Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOdpočívka Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Již na jaře proběhlo v místě kácení stromů. V další etapě čeká dálniční odpočívku rozšíření.

Na dálnici D10 u Bakova nad Jizerou začnou za několik dní práce na novém připojovacím a odbočovacím pruhu k odpočívce přezdívané „letadlo“. Výjezd na dálnici je zde již 40 let v nebezpečném stavu, kdy auta musí na dálnici najíždět téměř kolmo.

Veřejnou zakázku v předpokládané hodnotě 22 590 000 Kč získala v soutěži Eurovia, porazila tři další uchazeče. Za prodloužení odbočovacího a připojovacího pruhu požaduje 11 881 188 Kč bez DPH. Cena tak klesla téměř na polovinu.

Přestavba odpočívky Letadlo na D10 u Bakova nad Jizerou. Zdroj: ŘSDPřestavba odpočívky Letadlo na D10 u Bakova nad Jizerou. Zdroj: ŘSDOdpočívka Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOdpočívka Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOdpočívka Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOdpočívka Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNebezpečný nájezd na dálnici D10 z odpočívky Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNebezpečný nájezd na dálnici D10 z odpočívky Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNebezpečný nájezd na dálnici D10 z odpočívky Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOdpočívka Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNebezpečný nájezd na dálnici D10 z odpočívky Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOdpočívka Letadlo u Bakova nad Jizerou. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Řidiči odpočívku na 51 kilometru D1 už od 80. let znají pod přezdívkou Letadlo díky vyřazenému letounu Iljušin Il-18D. Ten na místo přesunula v roce 1986 místní Jednota Mnichovo Hradiště a začala v něm provozovat restauraci. Původně létal pod imatrikulací OK-WAJ pro ČSA.

Už v době svého vzniku však neobvyklý motorest neměl normované napojení na dálnici odbočovacím a připojovacím pruhem. V současnosti je tak maximální rychlost na dálnici u odpočívadla snížena, jelikož pohyb odbočujících vozidel je zde nebezpečný.

Již na jaře proběhlo v místě kácení stromů. Úprava pruhů je podle Ředitelství silnic a dálnic první etapou přestavby odpočívky, která je nutná k zajištění bezpečnosti provozu po připravovaném rozšíření odpočívky.

V další etapě pak bude plocha rozšířena na standardní tzv. malou odpočívku s přibližně 50 parkovacími místy, kterou bude provozovat ŘSD. „Na toto rozšíření je aktuálně zpracovaná variantní studie uspořádání, na níž naváže další stupeň přípravy,“ uvedl Jiří Veselý z oddělení komunikace ŘSD.

Nyní letadlo a část okolních ploch včetně výjezdu z odpočívky vlastní soukromý majitel František Vágner. Ten místo proměnil ve svérázné muzeum různé dopravní techniky. K vidění je zde na přeplněné malé ploše hned u dálnice například dvojice tramvají, městský autobus, vozidla americké policie, hasičů nebo záchranářů i závodní vozy.

Plochu odpočívky majitel také rozšířil na úkor lesa o dvě další parkoviště, která sám provozuje. „Dokud tam stálo letadlo samotné, mělo to své kouzlo. Teď, co tam jsou odstavené vraky, je to jako nevkusný smeťák,“ komentoval na Facebooku zprávu o blížící se přestavbě jeden z diskutujících.

Tagy D10 odpočívka ŘSD ŘSD ČR
2 komentáře