Začíná modernizace nejdelší lanovky v Česku, proběhne za provozu

Lanová dráha na Komáří Vížku. Foto: RomanM82 / Wikimedia CommonsLanová dráha na Komáří Vížku. Foto: RomanM82 / Wikimedia Commons

Modernizace má zachovat historickou podobu obou stanic lanovky na Komáří vížku.

Společnost Hakim začala s modernizací lanové dráhy Bohosudov – Komáří vížka. Práce se budou týkat především dolní a horní stanice, samotné technologie lanovky se modernizace týkat nebude.

O zahájení prací informovalo město Krupka na svých stránkách. „Tento významný krok znamená zahájení dlouho připravovaného projektu modernizace obou stanic jedinečné lanové dráhy, která je kulturní památkou a součástí Hornické kulturní krajiny Krupka, zapsané na Seznam světového dědictví UNESCO,“ uvedlo město, kterému lanovka patří.

Cílem modernizace je zachování historické podoby lanové dráhy ze 60. let 20. století a současně zlepšení zázemí pro návštěvníky i provozovatele.

Rekonstrukce se dotkne dolní i horní stanice. Provoz lanové dráhy pro cestující by měl po dobu stavebních prací zůstat zachován.

V rámci prací dojde v dolní stanici k úpravě venkovního prostoru a terasy v duchu 60. let,  opravě fasády, výměně nebo repasování oken a dveří, rekonstrukci sociálního zázemí a novému vybavení bufetu. Dojde k rozšíření expozice o historii a fungování lanové dráhy.

Zvýšení atraktivity pro turisty

Na horní stanici dojde k částečnému zateplení a novému řešení vnitřních prostor, modernizaci vodovodu, kanalizace a elektrických rozvodů. Nově budou instalována tepelná čerpadla, vzniknou také nové místnosti pro údržbu sedaček. Budou zde probíhat i komentované prohlídky.

Práce mají skončit do 12 měsíců, náklady na stavbu jsou necelých 15 milionů korun. Město žádá o dotaci z programu IROP zaměřeného na památky. Lanovka je památkově chráněna. Je jedinečnou technickou památkou a nejstarší provozovanou lanovou dráhou svého typu ve střední Evropě.

Její citlivá modernizace zachová původní charakter zařízení a zároveň umožní návštěvníkům lépe poznat její historii i technické zajímavosti,“ uvedlo město, které od rekonstrukce očekává i zvýšení návštěvnosti regionu.

S délkou 2 348 metrů jde o nejdelší lanovku ve střední Evropě bez mezistanice a nejdelší osobní visutou lanovku v Česku. Dvousedačková lanovka má podobu stejnou jako v květnu 1952, kdy poprvé svezla turisty na jeden z vrcholů Krušných hor.

Na lanovce je celoroční provoz. Pravidelně se provádí jarní a podzimní údržba. Od roku 2009 lanovou dráhu celoročně provozuje městská organizace Sport Krupka. Dolní stanice v Krupce je v nadmořské výšce 326 metrů, horní stanice je v nadmořské výšce 806 metrů. Lanovka potřebuje 15,5 minuty k tomu, aby cestu zdolala.

Tagy Hakim Krupka Lanová dráha Bohosudov - Komáří Vížka
38 komentářů