Začíná elektrifikace další pražské autobusové linky. V prudkém stoupání vznikne 4,5 kilometru trolejí
Třetí novodobá pražská trolejbusová trať povede ze Smíchova k areálu bývalé Waltrovky.
Pražský dopravní podnik (DPP) vybral firmy, které se postarají o elektrifikaci současné autobusové linky 137 v úseku Na Knížecí – U Waltrovky. Napájecí infrastruktura pro budoucí trolejbusovou linku 52 se začne budovat už tento měsíc.
Už na začátku července totiž začala kompletní rekonstrukce Peroutkovy ulice, která se vznikem nové trolejbusové trati počítá.
Začíná rekonstrukce ulice pro novou pražskou trolejbusovou trať. Povede k Waltrovce
Zakázku vysoutěžilo sdružení společností OHLA ŽS a Elektrizace Praha za 185,9 milionu korun, původně odhadovaná cena byla 170 milionů. Podle uzavřené smlouvy má být infrastruktura budoucí trati hotová do 30. dubna 2026.
Zprovoznění v pořadí třetí trolejbusové linky v Praze DPP předpokládá v květnu 2026.
Maximální využití lamp
„Předání staveniště a zahájení výstavby infrastruktury pro budoucí trolejbusovou linku 52 předpokládáme v co nejdřívějším termínu,“ připomněl koordinaci s opravou Peroutkovy ulice technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.
V rámci výstavby trati vznikne zhruba 4 440 metrů jednostopého trolejového vedení, které bude mezi zastávkami Santoška a U Waltrovky.
S městskou společností Technologie hl. m. Prahy se bude koordinovat obnova veřejného osvětlení, stožáry chtějí totiž projektanti v maximální možné míře využít i pro trakční vedení. Celkem bude nutné osadit 104 trakčních stožárů.
Kromě toho se položí přibližně dva kilometry kabelových tras a vybuduje se nová měnírna v Peroutkově ulici.
Bateriové trolejbusy budou jezdit v úseku Na Knížecí – U Waltrovky. Vybrané spoje linky 137 v současnosti zajíždějí do Jinonic a na Malou Ohradu, elektrifikován nicméně bude s ohledem na intenzitu provozu pouze zmíněný kopcovitý úsek.
Vozidla zde zdolávají dlouhé a táhlé stoupání ze Smíchova směrem na Malvazinky s průměrným sklonem až 7 %. Také zbytek trasy k Waltrovce má profil s významným stoupáním, resp. klesáním, proto bude podíl úseku s trolejovým vedením činit zhruba 80 %.
Třetí novodobá trolejbusová trať
Po dokončení výstavby a zprovoznění infrastruktury se autobusová linky 137 změní na trolejbusovou 52. Půjde o třetí novodobou trolejbusovou trať v Praze. První vede z Palmovky do Miškovic, druhá z Veleslavína na letiště.
V rámci elektrifikace se vybuduje sedm nabíjecích stání i v nynějším autobusovém terminálu Na Knížecí. Kromě budoucí trolejbusové linky 52 bude sloužit i pro chystanou elektrifikaci autobusové linky 191 (budoucí 56) vedoucí na Strahov a dále přes Vypich až na letiště. Napájet je bude tramvajová měnírna Radlice.
Součástí zakázky je také vybudování až 37 venkovních dobíjecích stání pro trolejbusy v garáži Řepy. Ty doplní již fungující dobíječky pro megatrolejbusy linky 59 jezdící z Nádraží Veleslavín na letiště.
Nová stání však poslouží hlavně standardním 12metrovým trolejbusům, které kromě současné linky 137 zamíří i na linky 131, 176 a 191.
Vozidla zatím nejistá
Elektrifikace autobusové linky 137 společně s dalšími třemi v levobřežní části Prahy byla schválena v červnu 2020. Vychází z pražského Klimatického plánu, a díky tomu může usilovat o finanční podporu z dotací Evropské unie z Národního plánu obnovy. Jde o linky 131 (Hradčanská – Bořislavka), 137 (Na Knížecí – U Waltrovky), 176 (Karlovo náměstí – Stadion Strahov) a 191 (Na Knížecí – Letiště).
Zakázku na až 70 bateriových trolejbusů pro nové linky vyhrála turecká Bozankaya a vítěze tendru potvrdil i ÚOHS. Dopravní podnik nicméně stále nepodepsal s dodavatelem smlouvu.
V současné době podle informací Zdopravy.cz zaslal DPP výrobci doplňující dotazy, neboť subdodavatele elektrovýzbroje Cegelec mezitím převzala konkurenční Škoda Group.