Začátek D1 se mění v místní silnici I. třídy, od ledna bude zdarma
Dosavadní dálnice D1 mezi Spořilovem a Průhonicemi patří k nejvytíženějším komunikacím v zemi.
Hlavní město Praha a Ředitelství silnic a dálnice (ŘSD) naplňují darovací smlouvu z letošního června, podle které začátek dálnice D1 přejde do vlastnictví metropole. Jde o prvních 5,2 kilometru dálnice na území města (od Spořilova k Průhonicím), které se od 1. ledna změní v místní silnici I. třídy. Počáteční úsek D1 bude nově stanoven v místě hranic Prahy a Středočeského kraje.
Jak oznámila společnost CzechToll, která pro stát na dálnicích vybírá mýto, bude tento úsek (vzhledem k tomu, že papírově přestane být dálnicí) vyjmut počínaje 1. lednem 2023 ze zpoplatněné sítě. Mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský na dotaz deníku Zdopravy.cz potvrdil, že zde nebudou potřeba ani dálniční kupony. „Vzhledem k délce úseku a jeho charakteru se však jedná pouze o kosmetickou změnu,“ řekl Medelský.
Dosavadní dálnice D1 mezi Spořilovem a Průhonicemi patří k nejvytíženějším komunikacím v zemi. V pracovní dny zde projede téměř 90 tisíc aut denně, z toho čtvrtina nákladních. O převodu dálnice se jednalo několik let, jde o výsledek memoranda mezi Prahou a ŘSD o majetkoprávním vypořádání při stavbě Pražského okruhu. Praha převezme novou místní silnici I. třídy i s příslušenstvím, jako jsou odpočívky a jejich nájemci. Hodnotu převedeného úseku dálnice určuje darovací smlouva na 4,8 miliardy korun.
„Důvodem této změny je skutečnost, že okolí předmětného úseku se stále více podobá předměstské zástavbě průmyslově obchodního charakteru. Nová kategorizace také pomůže přípravě výstavby klíčové Vestecké spojky,“ uvedl Medelský.
Ukončen bude výběr mýtného také na silnici I/11 v úseku Český Těšín, Svibice – Ropice, a to v souvislosti s plánovaným lednovým zprovozněním úseku I/68 Třanovice – Nebory. Naopak 1. ledna se začne vybírat mýtné na novém úseku dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem, který měří celkem 14,7 kilometru. Ke stejnému datu bude spuštěn výběr mýtného také na zprovozněném polovičním profilu II. etapy dálničního obchvatu Frýdku-Místku v délce 4,3 kilometru.
„Možnost flexibilně měnit parametry zpoplatnění na dálnicích i silnicích I. třídy bez významných nákladů přispívá k vysoké efektivitě mýtného systému v Česku. Jen v letošním roce došlo k úpravě rozsahu zpoplatněných komunikací v lednu, únoru, červenci a říjnu tak, aby mohly nově otevřené stavby formou mýtného co nejrychleji přispívat na další potřebné investice do dopravní infrastruktury,“ uvedl Petr Chvátal, provozní ředitel společnosti CzechToll.
V listopadu se na mýtném vybralo 1,3 miliardy korun (meziročně o 1,37 procenta více). Nákladní dopravci platí mýto na zhruba 2 900 kilometrech dálnic a silnic I. třídy. Dálnice a silnice I. třídy loni vynesly státu doposud nejvyšší částku, 14,2 miliardy korun, letos se i díky rozšíření zpoplatněné sítě čeká nový rekord.