„Za svoji kariéru nic takového nepamatuju.“ Drážní hasiči popisují zásah v Hustopečích

Hasiči, kteří pracují na čerpání chemikálií, prochází důkladnou dekontaminací. Foto: Hasiči SŽHasiči, kteří pracují na čerpání chemikálií, prochází důkladnou dekontaminací. Foto: Hasiči SŽ

Každý den je na místě zhruba třicet železničních hasičů.

I týden po nehodě vlaku s benzolem v Hustopečích nad Bečvou hrozí nebezpečí dalšího požáru. Pokračuje odčerpávání zbytků látky z cisteren a připravuje se odklízení vraků z kolejí. „Zaměstnanci SŽ dopoledne odstraňují poškozené trakční vedení nad místem události a musí opravit některé části koleji, aby se k poškozeným cisternám dostala speciální kolejová technika,“ uvedl v pátek odpoledne mluvčí hasičů SŽ Martin Kavka.

Hasiči SŽ budou podle něj v chemických oblecích odčerpávat ještě zbytky chemie z poškozeného vagonu. Bude se také párou odvětrávat benzen z cisteren.

Sami zasahující hasiči Správy železnic popisují zásah jako extrémně nebezpečný. Komplikace představuje zejména vysoká toxicita benzolu. Hasiči proto musí pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla.

Benzol je z pohledu hasiče jedna z nejhorších látek, která může hořet. Je totiž nejen mimořádně hořlavá, ale i toxická. Už při příjezdu první posádky šlehaly plameny desítky metrů vysoko a bylo zřejmé, že půjde o extrémně složitý zásah, za svoji kariéru nic takového nepamatuju,“ popisuje velitel jednotky hasičů Správy železnic z Přerova Ondřej Kovacs.

Právě železniční hasiči teď mají za úkol přečerpávat benzen z cisteren, což je vysoce rizikové. Následně budou muset připravit celý prostor tak, aby bylo možné odstranit vraky železničních vagonů. Důležité je tak důkladné odčerpání a odvětrání hořlaviny.

Komplikace s dekontaminací

Zásah hasičům komplikuje nutnost pracovat ve speciálním protichemickém obleku, po návratu na základní stanoviště pak musí projít dekontaminačním stanem, protože benzol je vysoce karcinogenní látka. „Každý den je na místě zhruba třicet železničních hasičů. Z důvodu potřeby střídání sil jsou do akce povolaní nejen příslušníci ze stanic v okolí, ale i jejich kolegové ze zbytku republiky,“ říká ředitel Hasičského záchranného sboru Správy železnic Jan Blecha.

Hasiči musí postupovat opatrně i proto, že stále úplně nepominulo riziko dalšího požáru. Ve směsi s hasební vodou a v kombinaci s nízkými teplotami navíc benzol tuhne a pak ho není možné čerpat. To je také důvod, proč i týden po nehodě některé vykolejené cisterny zůstávají na místě.

Rozsah požáru, který vypukl po vykolejení vlaku minulý pátek, byl tak velký, že bylo nutné vyhlásit zvláštní stupeň poplachu. Oheň zasáhl 15 ze 17 vozů. Hasiči Správy železnic byli u havarovaného vlaku jedni z prvních. „V tuto chvíli je téměř nemožné odhadnout termín znovuzprovoznění trati, bude to trvat nejméně několik týdnů,“ uvedl mluvčí hasičů SŽ Martin Kavka.

Na místě od pátku zasahovaly, spolu s železničními hasiči, také profesionální a dobrovolné jednotky z Olomouckého, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. Speciální těžkou techniku dovezl záchranný útvar z Hlučína. Na místo dorazila i posila ze Slovenska se speciálním hasicím robotem. Požár minulý pátek pomáhal hasit také policejní vrtulník s bambivakem.

Tagy drážní hasiči Hasiči SŽ Hustopeče nad Bečvou
36 komentářů