Za Starlink platíme třetinu toho, co běžným mobilním operátorům, uvedl šéf ČD. Anténu nyní prověří sníh

Anténa satelitního internetu Starlink na jednotce InterPanter. Foto: Zdopravy.czAnténa satelitního internetu Starlink na jednotce InterPanter. Foto: Zdopravy.cz

Testování satelitního internetu ve vlacích ČD bude pokračovat i přes zimu.

Odebírat
Upozornit na
guest
55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ing. Vladimír Bílý

Mě by hlavně zajímalo jak to chodí, třeba mezi Brnem a Blanskem, kde to asi na moc družic neuvidí a hlavně se to bude pořád měnit. A pokud se týká ceny, satelitní služby bývají obvykle násobně dražší, než pozemní zato pomalejší a s horší latencí. Čili ta třetinová cena bude nejspíše nějaké demo, případně se to ČD pokouší použít jako beranidlo na stávající operátory.

Eda

Pane Bily, Starlink ma satelity v nizke obezne draze, latence je par milisekund a rychlosti jsou ve vyssich stovkách megabitů za sekundu. To mluvim o beznem starlink pripojeni, pro komercnj nasazeni urcite dokazi nabidnout vyssi rychlosti atd.
To, co pisete, platilo pro dobu pred Starlinkem, veci se v tehle onlasti dost pohnuly.
V cem bych ja videl potenciální problem je – ehm – Elon.

Ing. Vladimír Bílý

Pár milisekund, jako na optice, jo? Pobavilo:-)

M19

20 – 40 ms, to he téměř srovnatelné, běžný uživatel nepozná rozdíl

MajsterN

Inženýr v důchodu?

Jan Novak

Mi by bohatě stačilo, kdyby ti šašci jezdili aspoň přibližně včas.

Studý Chudent

Že jsou mobilní operátoři ZLODĚJI, to jsem věděl už dlouho, ale že satelitní internet (což podle mě musí být řádově dražší než provozovat mobilní síť) vyjde na třetinu toho co data… to jsem nečekal.

Jan Novak

Tohle je práce našich slavných politiků, kteří si z té zlodějiny berou desatek. Celá naše politika je založená na zlodějině.

thom99

To ani ne, ale podívejte se třeba, kdo vede antimonopolní úřad či ČTÚ (a pár let zpátky). Významné k tomu přispěl i jeden oligarcha.

Otakar

Máme produkt, který potřebuje mít v sobě sim kartu. Obešli jsme O2, T-Mobile a Vodafone – všichni dávali nesmyslné nabídky s různými podmínkami a poplatky za aktivaci, pozastavení a blokaci (ikdyž si to člověk provede sám). Mrkli jsme se do zahraničí a máme to za menší 1/2 jejich nabídky a jednotná cena, ať je člověk v EU nebo mimo. Naši mobilní operátoři jsou jedna zlodějská banda. Využívají jenom toho, že jsou na uzavřeném trhu. V září jsem se navíc bavil se zástupci zahraničního operátora a když jsem jim vysvětloval nabídky co jsme dostali, tak se střídavě smáli a střídavě kroutili… Číst vice »

jv.

3 operátoři, tak to stojí 3x tolik?

Studý Chudent

Patrně Jo 😀

vlachjan

Nebylo by možné mít v tunelech lokální wi-fi na kterou by se vlak při průjezdu přepojil? Nebo existují nějaké limity, které takové řešení znemožňují (pominu-li § 1)

sasan

V tunelech, bude stejně potřeba záložní připojení od mobilních operátorů, v rámci kritické infrastruktury…

Martin

Haha…je vtipné řešit pokrytí tunelů v době, kdy ve vlaku nejde 5 km od krajskeho 50 tis. města platit kartou a průvodčí Vás sjezdí i když chcete platit přímo v tom městě, že nemá signál a jestli to nepůjde, tak vás vyhodí z vlaku…

Antonín1

Je to o lidech. Bohužel, nejen od krajského města, ale i od Prahy – byl jsem podobnému jednání průvodčí svědkem cca před měsícem, kdy spolucestující chtěl nejdříve jízdenku podle tarifu PID, což nebylo ideální sdělení z výrazu průvodčí a následně, že bude platit kartou a odpověď byla, že není signál a že je povinen nosit hotovost (což jsem následně nikde v předpisech ČD nenašel), ano bylo to v relativně krátkém úseku (3 km) cca 5 km od Prahy, kde signál skutečně vypadává, ne, že není, ale je nestabilní. Načež mu průvodčí sdělila, že si bude muset vystoupit. Jednalo se o… Číst vice »

Jan Novak

Ano, mám s tim milión zkušenosti. Stačí, když ve vlaku zaplatím v jejich přístroji. Ostrava. A průvodčí je v prdeli.

Jackbrno

Možné je všechno. Ale kdo to zaplatí, ty? 🙂 Těch pár sekund (až na výjimky několika málo delších tunelů) snad bez internetu vydržíš, ne? I tak je to se Starlinkem nebe a dudy proti klasickému mobilnímu připojení.

Filip Jirsák

Především by to na těch pár vteřin nedávalo smysl. Jednak byste pořád musel k internetu připojit tu lokální WiFi. Ve vlaku byste potřeboval další zařízení komunikující ven přes WiFi. Jednak než by se navázalo spojení, byl by vlak pryč. Nejsem si jist, zda je WiFi vůbec stavěná na takovou vzájemnou rychlost vysílače a přijímače – myslím že starší verze nebyly, nevím, zda se s nejnovějšími standardy něco nezměnilo. A nakonec byste potřeboval StarLink i všechny ty WiFi vyústit v nějakém jednom místě, kde by se teprve realizovalo to opravdové připojení k internetu – protože byste potřeboval, aby zařízení ve vlaku měla… Číst vice »

jkk

> vyústit v nějakém jednom místě

To se ale na železnici běžně děje už teď, to není problém.

Jirka

Aneb, kdyz nekdo jen hleda duvody, proc to nejde, nez aby je vyresil (pricemz vsechny popsane uz vyresene jsou)…

Radek

To bychom nejprve museli nějaké dlouhé tunely typu Beroun mít, aby se toto vyplatilo řešit.

Adam Ř

No, ve Vítkovských si občas člověk pobude – nejezdí se moc rychle a nezřídkakdy se tam i chvilku čeká

Honza J.

Jen aby ta třetina nebyla zaváděcí promo akce…

eLzyx

Starlink ceny neustále snižuje.

Zdenda

To vzhledem k cenám našich operátorů zcela vylučuji. Každý rozumný člověk už teď má esim a na internet v mobilu používá zahraniční společnost.

Lukáš

Ktera konkretne se vyplati?

Eda

Treba italsky illiad. Pritelkyne to takhle ma, ale je to dano tim, ze je italka, jinak neznam nikoho, kdo by takhle 2 sim provozoval.
Musite ale pocitat s tim, ze internet je o dost pomalejší – nasi operatori roamingova data bud deprioritizuji, nebo je ten traffic routovan pres italii. Coz asi bude protoze a to je dalsi vec se napriklad google a dalsi sity pak zobrazuji defaultne v italstine.

PavelH

To že internet od poskytovatele, který musí vypoustet dostatečný počet satelitů na oběžnou dráhu a provozovat celou infrastrukturu, je levnější, poukazuje na nenazranost místního kartelu mobilních operátorů.
Ten kartel měl být už dávno rozpuštěn. To, co účtují běžným zákazníkům i velkým firmam, je naprostý nesmysl.

Pav

A kolik by podle vás měla být ta “správná” cena?

Asi moc netušíte, kolik účtují velkým firmám. Ty částky jsou víceméně pakatel.

A i ceny pro koncové zákazníky nejsou nějak přemrštěné.

O jakém kartelu mluvíte?

PavelH

Hned teď si můžete přímo na polských stránkách Orange zakoupit paušál se 100 GB dat a neomezenými hovory/SMS za 370 Kč měsíčně. Za 550 Kč získáte neomezené vše. Datova sim s 500GB stoji 250 korun.

A například ceny na italských webových stránkách Vodafone jsou podobné.

Pokud kartel nevidíte, je to vaše věc, ale pravdou je, že podle statistik má ČR jedny z nejdražších mobilních dat v EU.

RafaK

Taky si Itálii vyjeďte za město a za LTE budete rád..

mgr.pavel

Na druhou stranu, pár tisíc satelitů na nebi vám pokryje celou planetu – kolik BTSek tomu odpovídá?

Musk zkrátka přišel na levnější formu pokrytí planety mobilním signálem. To s místním kartelem a „specifickým trhem“ nemá moc co společného.

PavelH

Výstavba a údržba BTS je rozhodně méně časově náročná a méně nákladná než vypuštění satelitů na oběžnou dráhu. Navíc je životnost takového satelitu kratší než životnost BTS.

N.N.

Se stavebním povolením na stožár počítejte přinejmenším 2 roky.

Jackbrno

Tak ono provozovat jeden systém s globálním pokrytí jednou infrastrukturou je něco jiného, než infrastruktura pokrývající jen pár milionů uživatelů u nás. Neobhajuji tím oligopol našich poskytovatelů, ale takto jednoduše se to srovnat fakt nedá. Navíc jak známo, Musk je extrémista ve snižování nakladů, tomu se jen tak někdo nevyrovná 🙂

MajsterN

V Česku chybí optická infrastruktura k vysílačům, vysoké zisky operátorů vůči jiným státům + zřejmě záměrně podstřelené investice do výstavby. Zhruba tak nějak to je. Jsou relativně řídce obydlené ostrovy, i odlehlejší místa, kde seženu optiku přímo do domu a kvalitní 5G. V Česku všechno běží tak nějak postaru. Ani bych se nedivil, kdyby byly nějaké systémové problémy (třeba problém natáhnout kabel vzduchem, nebo věci jako stavební povolení na vysílače atd – prostě selhávající regulace), které v jiném státě nikdo neřeší (v Asii může vyrůst kilometrová kabelová infrastruktura k vašemu domu přes noc + legalizovat ex post). Ale jakoby konkurenční… Číst vice »

PavelH

Samozřejmě, je to něco jiného. Ale o to absurdnější je, že mobilní data v České republice jsou dražší než Starlink. A nejen ve srovnání se Starlinkem, jsou jedny z nejdražších v celé EU.

N.N.

Dejte tomu tak 2 generace iPhone a bude to umět komunikovat se satelitem napřímo bežně, nikoliv jen nouzová volání.

Punkz

Akorát jsou problém tunely, a to i ty krátké kde jinak mobilní signál je.
(BTW co Ejpovice, pořád je tam v tunelu signálnní vakuum?)

Adam Ř

Co Ejpovice, signální vakuum je i v blbém Vítkově

Filip Jirsák

Krátké výpadky nevadí, s těmi si internetové protokoly poradí. Pokud teda zrovna nehrajete nějakou střílečku. Satelitní internet naopak vyřeší místa, kde není dostatečný mobilní signál.

Akorát teda doufám, že jediné posuzované kritérium nebude cena. Protože nejlevněji by samozřejmě vyšlo neposkytovat žádný palubní internet.

Petr

Hlavně ve chvíli, kdy ten náklad je třetinový tak ten tunel fakt člověk i oželí. Zas tolik jich tu není a pokud člověk opravdu potebuje mít signál u v tunelu ať si ho sdílí ze svého telefonu a jak píšeš ono možná bude i více míst kde neni mobilní signál v současné době než kolik je těch tunelu 🙂

Petr

No spíš půjde o Krušnohorský a Berounský tunel. To bude pro pokrytí výzva.

Radim

Technicky to není problém. V každém tunelu nad 1 km musí být vyzařovací kabel pro GSM-R a pro IZS. Spíš to bude problém obchodní. Ten 3. kabel – komerční bude muset někdo zaplatit.

DavidS

tak se to udělá stejně jako v metru, ne?

Petr

Pan Seto asi projektovat tunely nebude.

Jackbrno

V metru je GSM signál, ne signál Starlinku 😉

mgr.pavel

Jak kde to nevadí. Na takové rakouské Westbahn je těch tunelů bez „Muskova signálu“ už celkem dost. Ale určitě to lze řešit třeba podobně jako v tunelech metra.

sasan

Za mě, by nemusel být žádný palubní internet. Ale to by vagón nemusel být Faradayovou klecí…

Jackbrno

Některé už nejsou 🙂

jouda

Vtipné je např. to, že pokud stojí souprava se Starlinkem např. na 4. nástupišti v Praze hl.n. pod zastřešenou dvoranou, tak nelze ani dokončit Speedtest. 🙂 Takže tam, kde běžné mobilní sítě mají vysokou kapacitu, bývá Starlink prostě zastíněn a tedy nepoužitelný. Za jízdy je to pak podstatně lepší, typická rychlost je 100-130 Mbit/s download a 10-15 Mbit/s upload.

byf

Tunel mi nevadi, pokud budu mit relativne spolehlivy internet mezi ustim a prahou nebo v ruznych podivnych zakoutich Slovenska.

Jackbrno

V tunelech rozhodně signál mobilních operátorů není. A to ani v těch poměrně krátkých. Jak to má nějakou stovku metrů, tak jste bez signálu. Takže internet přes mobilní sítě ve vlaku v tunelech vypadává stejně, jako ze Starlinku a mimo tunely je to přes Starlink mnohem lepší.

Pkiii

Ve Vinohradských tunelech signál je, aspoň tedy ten od T-mobile.