kmax

Za Starlink platíme třetinu toho, co běžným mobilním operátorům, uvedl šéf ČD. Anténu nyní prověří sníh

Anténa satelitního internetu Starlink na jednotce InterPanter. Foto: Zdopravy.czAnténa satelitního internetu Starlink na jednotce InterPanter. Foto: Zdopravy.cz

Testování satelitního internetu ve vlacích ČD bude pokračovat i přes zimu.

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Antijouda

Že by konečně funkční internet ve vlaku?

Oldřich

Sníh nic neudělá, mám Starlink 2 roky

Nedbal

To se tu nikdo nepozastaví nad tím,kdo je majitelem Starlinku a komu tedy ČD budou platit?To to opravdu nikomu nedochází???

G....

Když jsou čeští operátoři nenažraní natolik, že je předčí i satelitní internet…

Karel

Muskovi. A co?

Jan T.

Nejen jemu, SpaceX vlastní skupina privátních investorů, bývalých a současných zaměstnanců a investičních fondů. Musk má jako obvykle nejvíc akcií s hlasovacím právem. Nakonec je to jeho zatím nejvíc ziskový projekt. Díky Starlinku financuje vývoj nové Starship.

okk

Tak ČD jen hledá levnější a funkční řešení, politiku asi moc neřeší (na sankčním seznamu SpaceX není, takže OK).

Naopak se tu všichni oprávněně pozastavují nad tím, že SATELITNÍ internet je levnější než to, co dokážou nabídnout místní mobilní operátoři. Přiznejme si, že to o lecčem vypovídá. Do nedávna totiž platilo, že satelitní internet bylo jedno z nejdražších možných internetových připojení vůbec, a obecně se používalo jako poslední možnost, když nebylo nic jiného dostupné.

Za mě palec nahoru pro ČD.

mufiklo

Zaplatí Muskovy a co má být?

Ficus

Peníze jdou pryč ze státu uplně stejně jako u těch našich nenazranců.

Ing. Vladimír Bílý

Největší brzdou kvalitní wifi ve vlaku jsou mobilní operátoři, kteří o kvalitní dokrytí železničních koridorů dlouhodobě nejeví zájem stejně tak jako o provoz SIM karet pro modemy do vlaků=nechají si je dobře zaplatit. Prostě jim to ekonomicky a technicky lépe nevychází. A tak dopravcům nezbývá, než zkoušet z nouze ctnosti typu satelitní internet. Ve finále je to posun, kdy vlaková wifi přepíná mezi jednotlivými konektivitami, podle toho, která je na tom zrovna lépe. Ironií je, že samotné dráhy mají k dispozici vhodnou infrastrukturu, která by tohle mohla řešit. Je to (zoufale předražená) síť vysílačů GSM-R od Kapsche, které musí doručit… Číst vice »

Y.K.

Zřejmě chybí nějaký legislativní základ, protože stát poskytuje frekvence a něco za to chce (na oplátku nabízí možnost vydělat).

Takže operátoři pokryjí vesnici s pár desítkami lidí, ale na koridorech, kde projedou nevím desetitisíce denně to operátory nebaví, i když malá poptávka tam není. Jen nemusí, tak do toho neinvestují, lidi stejně nemohou utéct k operátorovi s lepší pokrytím, protože jsou na tom dost podobně, tarif už si zaplatili, jen jsou bez signálu, na tom operátor netratí.

ČTU to už snad zadal jako povinnost, pokrýt i železniční koridory, teda do 2031 – úplně poslední :-(.

MajsterN

Požadavky ČTÚ jsou pokrýt to minimálním signálem s minimální kvalitou, na 5G nedostatečné. To je jen, aby se tím na úřadě mohli chlubit a operátoři nemuseli zaplatit ani korunu navíc.

Pepa

Požadavky ČTÚ jsou směšné a týkají se jen sídel, takže na vjezdu do Klánovického lesa je už člověk bez signálu a nic se na tom nezmění

Petr

Ano a není dovolání, nikdo se neozve na zadaný dotaz? Trošku od jinud, například na internetu se objevila možnost globálního poskytovatele internetu, snad nějaká peněžní společnost, ale nepřečtete si nic, protože ta stránka po 2 vteřinách zmizí!! Proč??

juralix

K tomu GSM-R. Jo, je to drahe. Protoze je to bezpecnostni system. A neni moc dodavatelu, kteri by jej zvladli dodat.

juralix

Dobre, Starlink. To, co cessti mobilni operatori predvadeji v kvalite signalu okolo koridoru, je opravdu k placi. Dlouhodobe mista temer bez signalu – typicky udoli Orlice, Trebova – Svitavy, Krasikov-Zabreh, Blanko-Bilovice s vyjimkou Adamova. Pri tom, jak tudy projedou tisicovky lidi denne, tak si operatori nic jineho, nez odchod ke konkurenci si nezaslouzi.

ČD4ever

Je tu někdo, kdo už má zkušenost se Starlinkem při sněhu a námraze na anténě? Pokud ano, napište to sem a pomozte tak dopravci (dopravcům).
Já jsem zaznamenal výpadky při silném dešti (snížení přenos. rychlosti i výpadky několik sekund). Totéž při velmi silném větru, což moc nechápu.

Fojt

Měl jsem starlink celou zimní sezonu v Alpách v 1800m nad mořem a fungoval bez větších problému, a to sem ho měl jen položený na zemi vedle domu, schodou okolnosti si ho dnes instaluji na zase jinem místě v Alpách

Ing. Vladimír Bílý

V nové verzi se anténa umí sama automaticky odmrazit, pokud zařízení za pomocí AI vyhodnotí, že to může být pravděpodobná příčina zhoršení příjmu. Silný vítr způsobuje vibrace antény, které způsobují rozhození přesného směrování beamu na/z družice. Anténa se prostě nesmí nijak třepat, aby dobře fungovala.

PetrM

Mam na chalupe (Beskydy) a ma samoodmrazovani. Nevim, jak to presne funguje, ale snih se na antene nedrzi, takze se asi odmrazuje prubezne. V aplikaci jde videt, ze se odmarzuje, ale nezkoumam to, takze nemuze presne rict.
Vypadky pri silnem desti ani vetru jsem nezaznamenal.

Ing. Vladimír Bílý

Mě by hlavně zajímalo jak to chodí, třeba mezi Brnem a Blanskem, kde to asi na moc družic neuvidí a hlavně se to bude pořád měnit. A pokud se týká ceny, satelitní služby bývají obvykle násobně dražší, než pozemní zato pomalejší a s horší latencí. Čili ta třetinová cena bude nejspíše nějaké demo, případně se to ČD pokouší použít jako beranidlo na stávající operátory.

Eda

Pane Bily, Starlink ma satelity v nizke obezne draze, latence je par milisekund a rychlosti jsou ve vyssich stovkách megabitů za sekundu. To mluvim o beznem starlink pripojeni, pro komercnj nasazeni urcite dokazi nabidnout vyssi rychlosti atd.
To, co pisete, platilo pro dobu pred Starlinkem, veci se v tehle onlasti dost pohnuly.
V cem bych ja videl potenciální problem je – ehm – Elon.

Ing. Vladimír Bílý

Pár milisekund, jako na optice, jo? Pobavilo:-)

M19

20 – 40 ms, to he téměř srovnatelné, běžný uživatel nepozná rozdíl

Ing. Vladimír Bílý

Ano, pro běžného uživatele … ne, že by nic nepoznal… , ale tyto parametry jsou pro běžné použití řekněme dostatečné. No ale když se na to napíchnou ve vlaku vyšší desítky lidí a půlka si pustí nějaký stream? Tak to si pište že je pak dost podstatný rozdíl, jestli je konektivita taková nebo maková. A jestli je pro vás dejme tomu pětinásobný rozdíl v latenci i rychlosti (proti 5G) „srovnatelný“, případně, že milisekundy a desítky milisekund neznamenají žádný rozdíl, tak se nemohu ubránit pocitu, že zde pokouším o diskuzi s nějakou mateřskou školkou, nebo co:-))) A to se nebavím o… Číst vice »

Jan M

Vy opravdu nemáte potuchy 😀

okk

A proto jsou v USA přes Starlink připojené i některé 5G BTSky. Trochu jste zaspal dobu.

Jan T.

Jednak tratě nemají dobré 5G pokrytí a druhak když se začne připojovat pár set lidí z vlaku na nejbližší BTS tak to asi taky nebude mít ideální latenci.

MajsterN

Inženýr v důchodu?

Petr

Právě jsem na starlinku, tak vám můžu dát čísla: 90 Mbps download, 12 Mbps upload, 20 ms latence.

none

Pokud jsi ing, měl bys mít nějaké povědomí jak to funguje. V podstatě je všechno úplně opačně než si myslíš… Smutné

V!KCZ

Skuteční Ing nemají potřebu vytrubovat do světa, že jsou Ing.

Jan Novak

Mi by bohatě stačilo, kdyby ti šašci jezdili aspoň přibližně včas.

Jan Novák 2

Nikdo se neptal

Studý Chudent

Že jsou mobilní operátoři ZLODĚJI, to jsem věděl už dlouho, ale že satelitní internet (což podle mě musí být řádově dražší než provozovat mobilní síť) vyjde na třetinu toho co data… to jsem nečekal.

Jan Novak

Tohle je práce našich slavných politiků, kteří si z té zlodějiny berou desatek. Celá naše politika je založená na zlodějině.

thom99

To ani ne, ale podívejte se třeba, kdo vede antimonopolní úřad či ČTÚ (a pár let zpátky). Významné k tomu přispěl i jeden oligarcha.

Otakar

Máme produkt, který potřebuje mít v sobě sim kartu. Obešli jsme O2, T-Mobile a Vodafone – všichni dávali nesmyslné nabídky s různými podmínkami a poplatky za aktivaci, pozastavení a blokaci (ikdyž si to člověk provede sám). Mrkli jsme se do zahraničí a máme to za menší 1/2 jejich nabídky a jednotná cena, ať je člověk v EU nebo mimo. Naši mobilní operátoři jsou jedna zlodějská banda. Využívají jenom toho, že jsou na uzavřeném trhu. V září jsem se navíc bavil se zástupci zahraničního operátora a když jsem jim vysvětloval nabídky co jsme dostali, tak se střídavě smáli a střídavě kroutili… Číst vice »

Petr

Já si myslel že mít zahraničního operátora je něco jako roaming v naší republice a že to není možné?

jv.

3 operátoři, tak to stojí 3x tolik?

Studý Chudent

Patrně Jo 😀

N.N.

Kde berete jistotu, že cena pro ČD je celosvětová a stejná? Na moři může být klidně dražší, protože tam nemá konkurenci pozemních sítí, nanejvýš Iridium.

Studý Chudent

Cena pro ČD je podobná jako třeba v US.

1 TB tarif je v Česku za 4600Kč (≈ $220) měsíčně, v USA za $290. Švajc 220 CHF, Francie 197€. Ceny tedy nejsou výrazně jiné než jinde. Samozřejmě, že na moři bude dráž, ale i tak náklady na výrobu a život satelitů musí být násobně dražší než provoz “pozemní” LTE sítě

V!KCZ

Vítej ve státě s nefunční ochranou trhu. ÚOHS posílá klíčenku.

Studý Chudent

No ono když předseda antimonopolního úřadu prohlásí, že “Čím víc se stát montuje do trhu, tím horší to je”, tak je něco špatně

Dusmor

“Čím víc se stát montuje do trhu, tím horší to je.”
Tak v tom má kupodivu pravdu.

vlachjan

Nebylo by možné mít v tunelech lokální wi-fi na kterou by se vlak při průjezdu přepojil? Nebo existují nějaké limity, které takové řešení znemožňují (pominu-li § 1)

sasan

V tunelech, bude stejně potřeba záložní připojení od mobilních operátorů, v rámci kritické infrastruktury…

Martin

Haha…je vtipné řešit pokrytí tunelů v době, kdy ve vlaku nejde 5 km od krajskeho 50 tis. města platit kartou a průvodčí Vás sjezdí i když chcete platit přímo v tom městě, že nemá signál a jestli to nepůjde, tak vás vyhodí z vlaku…

Antonín1

Je to o lidech. Bohužel, nejen od krajského města, ale i od Prahy – byl jsem podobnému jednání průvodčí svědkem cca před měsícem, kdy spolucestující chtěl nejdříve jízdenku podle tarifu PID, což nebylo ideální sdělení z výrazu průvodčí a následně, že bude platit kartou a odpověď byla, že není signál a že je povinen nosit hotovost (což jsem následně nikde v předpisech ČD nenašel), ano bylo to v relativně krátkém úseku (3 km) cca 5 km od Prahy, kde signál skutečně vypadává, ne, že není, ale je nestabilní. Načež mu průvodčí sdělila, že si bude muset vystoupit. Jednalo se o… Číst vice »

Leinad

Je to v zákoně o oběhu peněz.

Jan Novak

Ano, mám s tim milión zkušenosti. Stačí, když ve vlaku zaplatím v jejich přístroji. Ostrava. A průvodčí je v prdeli.

Jackbrno

Možné je všechno. Ale kdo to zaplatí, ty? 🙂 Těch pár sekund (až na výjimky několika málo delších tunelů) snad bez internetu vydržíš, ne? I tak je to se Starlinkem nebe a dudy proti klasickému mobilnímu připojení.

Filip Jirsák

Především by to na těch pár vteřin nedávalo smysl. Jednak byste pořád musel k internetu připojit tu lokální WiFi. Ve vlaku byste potřeboval další zařízení komunikující ven přes WiFi. Jednak než by se navázalo spojení, byl by vlak pryč. Nejsem si jist, zda je WiFi vůbec stavěná na takovou vzájemnou rychlost vysílače a přijímače – myslím že starší verze nebyly, nevím, zda se s nejnovějšími standardy něco nezměnilo. A nakonec byste potřeboval StarLink i všechny ty WiFi vyústit v nějakém jednom místě, kde by se teprve realizovalo to opravdové připojení k internetu – protože byste potřeboval, aby zařízení ve vlaku měla… Číst vice »

jkk

> vyústit v nějakém jednom místě

To se ale na železnici běžně děje už teď, to není problém.

Jirka

Aneb, kdyz nekdo jen hleda duvody, proc to nejde, nez aby je vyresil (pricemz vsechny popsane uz vyresene jsou)…

Y.K.

Ale houby. Nejdříve musíte znát limity technologií a pak teprve vymýšlet. Že je něco vymyšlené je plácnutí do vody, musíte mít konkrétní funkční řešení.

Filip Jirsák

Psal jsem snad, že to vyřešit nejde? Jde to vyřešit, akorát by to stálo dost peněz. Ale jestli to ČD zasponzorujete, určitě se bránit nebudou.

Radek

To bychom nejprve museli nějaké dlouhé tunely typu Beroun mít, aby se toto vyplatilo řešit.

Adam Ř

No, ve Vítkovských si občas člověk pobude – nejezdí se moc rychle a nezřídkakdy se tam i chvilku čeká

Jindřich

V tunelech se to většinou řeší štěrbinovým kabelem položeným podél trati. Tento vyzařuje malými otvory část energie a tím vytváří homogenní pokrytí v tunelu. Používá se např v metru nebo na železnicích. Technologicky by ale klasická wifi pro toto použití nebyla vhodná, spíše 5g

Radek

Taky pravda, bohužel.

Honza J.

Jen aby ta třetina nebyla zaváděcí promo akce…

eLzyx

Starlink ceny neustále snižuje.

Zdenda

To vzhledem k cenám našich operátorů zcela vylučuji. Každý rozumný člověk už teď má esim a na internet v mobilu používá zahraniční společnost.

Lukáš

Ktera konkretne se vyplati?

Eda

Treba italsky illiad. Pritelkyne to takhle ma, ale je to dano tim, ze je italka, jinak neznam nikoho, kdo by takhle 2 sim provozoval.
Musite ale pocitat s tim, ze internet je o dost pomalejší – nasi operatori roamingova data bud deprioritizuji, nebo je ten traffic routovan pres italii. Coz asi bude protoze a to je dalsi vec se napriklad google a dalsi sity pak zobrazuji defaultne v italstine.

Jindřich

Ano při roamingu jsou data většinou posílána do mateřské země, protože je stále využíván stejný APN. (Viz konfigurace mobilu)

PavelH

To že internet od poskytovatele, který musí vypoustet dostatečný počet satelitů na oběžnou dráhu a provozovat celou infrastrukturu, je levnější, poukazuje na nenazranost místního kartelu mobilních operátorů.
Ten kartel měl být už dávno rozpuštěn. To, co účtují běžným zákazníkům i velkým firmam, je naprostý nesmysl.

Pav

A kolik by podle vás měla být ta “správná” cena?

Asi moc netušíte, kolik účtují velkým firmám. Ty částky jsou víceméně pakatel.

A i ceny pro koncové zákazníky nejsou nějak přemrštěné.

O jakém kartelu mluvíte?

PavelH

Hned teď si můžete přímo na polských stránkách Orange zakoupit paušál se 100 GB dat a neomezenými hovory/SMS za 370 Kč měsíčně. Za 550 Kč získáte neomezené vše. Datova sim s 500GB stoji 250 korun.

A například ceny na italských webových stránkách Vodafone jsou podobné.

Pokud kartel nevidíte, je to vaše věc, ale pravdou je, že podle statistik má ČR jedny z nejdražších mobilních dat v EU.

RafaK

Taky si Itálii vyjeďte za město a za LTE budete rád..

Martin

Já mám u nás neomezený mobilní intrrnet a volání u T-Mobile za 400 Kč

PavelH

A ma cz tmobile ten tarif primo na svym webu? Protoze srovnavat tarify z oficialnich stranek vs podpultovu pretahovacku od tmobile neni to stejne.

Uz jen to aby si v CR clovek sjednal u operatora neco za normalni cenu vyzaduje sjednavat jak na bazaru je samo o sebe nedustojne.

Kuba1

No když jsem si chtěl v Polsku koupit předplacenou sim kartu u Orange, tak vyžadovali pas, na občanku to nešlo. Tak tedy nevím, jak by to bylo s koupením paušálu online…

mgr.pavel

Na druhou stranu, pár tisíc satelitů na nebi vám pokryje celou planetu – kolik BTSek tomu odpovídá?

Musk zkrátka přišel na levnější formu pokrytí planety mobilním signálem. To s místním kartelem a „specifickým trhem“ nemá moc co společného.

PavelH

Výstavba a údržba BTS je rozhodně méně časově náročná a méně nákladná než vypuštění satelitů na oběžnou dráhu. Navíc je životnost takového satelitu kratší než životnost BTS.

N.N.

Se stavebním povolením na stožár počítejte přinejmenším 2 roky.

Jackbrno

Tak ono provozovat jeden systém s globálním pokrytí jednou infrastrukturou je něco jiného, než infrastruktura pokrývající jen pár milionů uživatelů u nás. Neobhajuji tím oligopol našich poskytovatelů, ale takto jednoduše se to srovnat fakt nedá. Navíc jak známo, Musk je extrémista ve snižování nakladů, tomu se jen tak někdo nevyrovná 🙂

MajsterN

V Česku chybí optická infrastruktura k vysílačům, vysoké zisky operátorů vůči jiným státům + zřejmě záměrně podstřelené investice do výstavby. Zhruba tak nějak to je. Jsou relativně řídce obydlené ostrovy, i odlehlejší místa, kde seženu optiku přímo do domu a kvalitní 5G. V Česku všechno běží tak nějak postaru. Ani bych se nedivil, kdyby byly nějaké systémové problémy (třeba problém natáhnout kabel vzduchem, nebo věci jako stavební povolení na vysílače atd – prostě selhávající regulace), které v jiném státě nikdo neřeší (v Asii může vyrůst kilometrová kabelová infrastruktura k vašemu domu přes noc + legalizovat ex post). Ale jakoby konkurenční… Číst vice »

Lukáš

Ja jsem docela rad, ze u nas neni uplne bezne, aby treba pres muj pozemek bez povoleni vznikla kabelova infrastruktura.

PavelH

Samozřejmě, je to něco jiného. Ale o to absurdnější je, že mobilní data v České republice jsou dražší než Starlink. A nejen ve srovnání se Starlinkem, jsou jedny z nejdražších v celé EU.

N.N.

Dejte tomu tak 2 generace iPhone a bude to umět komunikovat se satelitem napřímo bežně, nikoliv jen nouzová volání.

Punkz

Akorát jsou problém tunely, a to i ty krátké kde jinak mobilní signál je.
(BTW co Ejpovice, pořád je tam v tunelu signálnní vakuum?)

Adam Ř

Co Ejpovice, signální vakuum je i v blbém Vítkově

Filip Jirsák

Krátké výpadky nevadí, s těmi si internetové protokoly poradí. Pokud teda zrovna nehrajete nějakou střílečku. Satelitní internet naopak vyřeší místa, kde není dostatečný mobilní signál.

Akorát teda doufám, že jediné posuzované kritérium nebude cena. Protože nejlevněji by samozřejmě vyšlo neposkytovat žádný palubní internet.

Petr

Hlavně ve chvíli, kdy ten náklad je třetinový tak ten tunel fakt člověk i oželí. Zas tolik jich tu není a pokud člověk opravdu potebuje mít signál u v tunelu ať si ho sdílí ze svého telefonu a jak píšeš ono možná bude i více míst kde neni mobilní signál v současné době než kolik je těch tunelu 🙂

Petr

No spíš půjde o Krušnohorský a Berounský tunel. To bude pro pokrytí výzva.

Radim

Technicky to není problém. V každém tunelu nad 1 km musí být vyzařovací kabel pro GSM-R a pro IZS. Spíš to bude problém obchodní. Ten 3. kabel – komerční bude muset někdo zaplatit.

DavidS

tak se to udělá stejně jako v metru, ne?

Petr

Pan Seto asi projektovat tunely nebude.

Jackbrno

V metru je GSM signál, ne signál Starlinku 😉

none

Stejně rychle jako v metru? 😄

mgr.pavel

Jak kde to nevadí. Na takové rakouské Westbahn je těch tunelů bez „Muskova signálu“ už celkem dost. Ale určitě to lze řešit třeba podobně jako v tunelech metra.

sasan

Za mě, by nemusel být žádný palubní internet. Ale to by vagón nemusel být Faradayovou klecí…

Jackbrno

Některé už nejsou 🙂

ngthrn

Faradayova klec není jediný problém. Např. při jízdě v údolí může být velkou výhodou to, že vlak má anténu na střeše, tj výše položenou (a typicky i větší, než váš průměrný notebook / mobil). Jako ano, toto by potenciálně řešily i opakovače signálu, ale to už taky není zadarmo…

jouda

Vtipné je např. to, že pokud stojí souprava se Starlinkem např. na 4. nástupišti v Praze hl.n. pod zastřešenou dvoranou, tak nelze ani dokončit Speedtest. 🙂 Takže tam, kde běžné mobilní sítě mají vysokou kapacitu, bývá Starlink prostě zastíněn a tedy nepoužitelný. Za jízdy je to pak podstatně lepší, typická rychlost je 100-130 Mbit/s download a 10-15 Mbit/s upload.

Y.K.

To je jasné, to je jako GPS, když nemá výhled na oblohu, tak jde signál do kytek.

byf

Tunel mi nevadi, pokud budu mit relativne spolehlivy internet mezi ustim a prahou nebo v ruznych podivnych zakoutich Slovenska.

Jackbrno

V tunelech rozhodně signál mobilních operátorů není. A to ani v těch poměrně krátkých. Jak to má nějakou stovku metrů, tak jste bez signálu. Takže internet přes mobilní sítě ve vlaku v tunelech vypadává stejně, jako ze Starlinku a mimo tunely je to přes Starlink mnohem lepší.

Pkiii

Ve Vinohradských tunelech signál je, aspoň tedy ten od T-mobile.