Průlom: Doba dobíjení elektromobilů se poprvé vyrovnala tankování benzinu na pumpě
Dobíječka, ilustrační foto. Pramen: ChargeUp

Za pět minut nabito. Čínské BYD se poprvé v oboru podařilo dosáhnout nabíjecího výkonu v jednotkách megawattů.
Co Ohmův zákon a další fyzikální zákony? Pokud budeme nabíjet výkonem 1MW, znamená to při napětí kolem 300 V (víc si nedokážu jako relativně bezpečné představit), znamená to proud kolem 3000 A. Tolik odebírají nejsilnější elektrické lokomotivy při rozjezdu! A i při zatižitelnosti 10A/mm2 (a to je hodně nad běžnými hodnotami) z toho vychází průměr přívodních vodičů skoro 2cm |(neuvažuji izolaci). Cena astronomická (a ideální zdroj kovů pro zloděje), manipulace velmi obtížná.
A co takový náraz udělá v rozvodné síti, to ani nechci vědět.
Miluju rozumy rozumbradů o tom proč něco jít nemůže pod článkem, že to někdo udělal!
Tak automobilky si evidentně vyšší napětí představit dokážou :-). https://blog.hyundai.cz/2023/01/magickych-800-voltu-tajemstvi-elektromobilu-ioniq/
Používají 1000V, podobně jako umožňuje CCS.
Nicméně u MCS se počítá i s těmi Vámi zmiňovanými 3000A.
Chybí mi tu informace, co to udělá s baterií, když ji budete nabíjet takovým výkonem. Bude nejspíš degradovat stejným tempem, jako se nabíjí. A také budou u takového nabíjení velké ztráty. Asi jako by vám při tankování tekla desetina paliva na zem.
Před víc jak dvaceti lety jsem si koupil auto v automatu. Neslyšel jsem nic jiného, než že je to drahé, nespolehlivé, plýtvá benzínem a nakonec se to rozbije a v okrese to neumí nikdo spravit.
Dneska EV prochází podobným obdobím. Nedojede dost daleko, dlouho se nabíjí, brzy se rozbije atd. Možná budou lidé, co za každou cenu zůstanou u manuálu a možná budou lidé, co vydrží celý život se spalovákem. Ale nakonec většina prostě půjde nejsnadnější cestou.
Pokud to půjde formou volného trhu, a ne přes dotace a různé skryté zákazy a nařízení, určitě máte moji podporu.
Přesně. Až to bude vychytané, není problém. Ale proč nám to všichni nutí?!
Vám to někdo nutí? Máte pistol u hlavy? Do 2035 máte klid a pravděpodobně i dále. Nehledě na to, že koupit může po 2035 i ojeté auto.
To se asi shodneme a neprotestuju. Na druhou stranu nelze brát současný automobilový průmysl jako volný trh bez subvencí.
Jenže volný trh v tomto případě není úplně volný, protože se neplatí externality z dopravy (i když je částečně vykompenzují spotřební daně).
Zdá se, že nejvíc řeší dotace, zákazy, nařízení hlavně desinformátoři a manipulátoři, kterým jsou jinde jakékoliv zákazy, nařízení, dotace úplně u zadele …
Jo, baterka, nedojede v zimě do Chorvatska, kremace při jakýkoliv nehodě…
No a třeba babička si na dojíždění po okolí (nakupy/doktoři/návštěvy) vzala mírně jedou i3. Nabíjí to z FVE, servis jednou za 2 roky výměna kapalin – už to umí i garážníci, na semaforech je první … jo, za stejný peníze by byl hybridní yaris, ale taky roční výměny oleje a kde čeho. A životnost? Za 5 let už treba taky jezdit nemusí, takže k čemu řešit, jak to bude za 20 let?
Takže příkon jedné nabíječky je 1MW. Pokud se na stanici sejde řekněme 10 aut, potřebujeme 10MW. Jaderný reaktor? Anebo 1MW, auta se zařadí do fronty a nabíjení posledního bude trvat 50 minut.
Pokud by měla stanice jen 1MW a auta se zařadila do fronty, pak při pěti minutách na auto by poslední ve frontě čekalo až 50 minut. To je stále lepší než současné rychlonabíječky, ale už to není tak revoluční, jak se na první pohled zdá.
Taky se nabízí otázka, jak často bude běžný uživatel potřebovat extrémně rychlé nabíjení. Na dlouhých cestách? Jasně. Ale pro většinu lidí, co nabíjejí doma nebo přes noc na standardních 11–22 kW wallboxech, to zas takový gamechanger nebude.
U nás v budově máme instalované zatím asi 2 nebo 3 sdílené nabíječky. Pro 1400 bytu to je málo. V budoucnu se počítá s tím, že se nabíječka umísti do parkovacích pater, k ní se připojí rozdvojovací kabely a řídicí software prostřídá nabíjení u všech připojených aut.
Takže těch 200kW výkonu (třeba) bude inteligentně rozvedených do všech parkovacích míst. Městská distribuční firma na elektřinu tohle má už vyvinuté. Vyšší výkon pak znamená rychlejší nabíjeni pro všechny.
A teď si představ, že se jich sejde 20 a na povel začnou všichni nabíjet. A nebo jich bude 30. Ne 30, 40 jich začne nabíjet najednou.
Asi jich bude i 50.
1MW v Asii úplně v klidu.
I ten kabel ti za týden dotáhnou, staví se malé kolektory, je to připravené.
V EU opět scifi, budete rádi za 22kW.
Před nedávném byly v centru Bangkoku nabíječky na 3x160kW, už to dali ale asi pryč. (Mělo to tam postavené GWM).
Každý nové postavený chodník ve městě má podzemní kolektor elektriky, optického internetu, CCTV atp. Kabely pak pokládají bez výkopu. Rozváděče po 100-150 metrech, šachty taktéž.
1MW je příkon standardní 2*30 patrové budovy, takže ulice je dimenzována na 10MW+ klidně.
Koho by to zajímalo víc, tady je zhruba náhled toho malého kolektorů pro optiku. Elektrika vede typicky podobně hned vedle.
Jenom vzhled poklopu moc neřešili.
https://www.scribd.com/document/841100275/ข-อมูลการนำสายส-งสื-อสารลงใต-ดิน-บ-ทีโอท
Jeden reaktor v temelínské JE má výkon 1GW. 1000 MW nabíječek v chodu 24/7. JE Temelín má instalovaný výkon přes 2GW.
Nemyslím, že by někdo za drahé peníze zaváděl do výroby něco, co by zjevně nebylo možné použít v praktickém životě. Musí to mít dobře spočítané.
10MW, to je jak jeden rychlovlak…
Kontrolní otázka: kolik za každý takový extrémní nabíjení případný majitel zaplatí ?
Cenu centrálně stanovenou vůdcem 😀
Což je vtipný, protože v Číně je státní kapitalismus. I za zdravotnictví se platí. Nemají důvod si zrovna u tohohle kazit ekonomiku.
Netuším, kolik se platí v Číně za elektřinu, ale u nás zaplatí tolik, aby se mu to vyplatilo v poměru k čekání. Někdo preferuje rychlost, někdo cenu. Já například v Německu tankuju na dálnici, i když je cena skoro dvojnásobná oproti vedlejšímu sjezdu, protože mit o proplatí firma – můj čas je drahý. Kdybych jel za vlastní na dovolenou, tak si prostě zajížďku 15 minut klidně udělám.
Poslední informace z Číny do cca 50 haléřů za kWh. Opravte mne kdo máte číslo méně jak 1 rok staré.
Tak nevím, buď si vymýšlíte, anebo byste se měl vrátit do základní školy.
Můžete to prosím specifikovat?
Aši 2 koruny/kWh na 22kV v Thajsku. Čína bude levnější.
Dovolím si citovat pána z jiného webu:
„Nikdy nikdo neslíbí víc než čínský výrobce, 1000V 1000A 10C.
Hlavně, že se jim přehřívají auta při nabíjení už teď a pod minus 10 se nenabiji vůbec. Marketingová fraška.
Nějak mi to připomíná plnění plánu sklizně za totáče taky vždycky na 120%, hlavně že jsou prémie.“
Jsou to pořád troškaři. To já bych slíbil podél silnice modulární reaktory a u každého Teslovu věž, která dobije všechny auta jedoucí okolo. To by bylo cool!
V EU vyvíjíme indukčí nabíjení (samé dělaji i jinde). Když to funguje na telefony, proč by to nefungovalo na auta… Měl jsem za to, že to je nějaká taková okrajová záležitost a má to mizernou účinnost (50-70%), ale co jsem naposledy viděl, tak se předháněji týmy z celého světa v přenášených výkonech a účinnosti blízké 100% a necitlivosti na chybné zarovnání a podobně. Teda většina nebo všechny ty prezentace se týkaly bezdrátového dobíjení aut během parkování, i když za jízdy to neni nereálné (někdy se o tom taky mluvilo).
Jinak jsem samozřejmě rád za každý pokrok baterií, ale ono do osobních aut asi fakt není třeba víc jak 350 kW. Kia EV6 se z 10-80% dobije za 18 minut, to je úplně v pohodě. 🙂
Aby to zas neumělo 1 MW na fotku a pak to rychle spadlo na 300. Ono to celé řešení má hodně otázek. Jak to chladit? Jak těžký bude kabel na 1000A? Atd atd.
A na těch 80 % nabitých za 18 minut ujedete asi 340 km, na dálnici ve 130 km/h ani to ne, takže 250 – 280 km. Takže pojedete na dovolenou a budete dobíjet třeba 4x, tedy 72 minut, zatímco doteď jste natankoval 2x za 3 minuty. Je to jenom 12x delší čas. Nebo cestou na víkend, když už chcete být po 2,5 hodinách jízdy v cíli, zastavíte a budete 18 minut dobíjet, abyste druhý den mohl někam jet. Pak si uděláte 2 výlety a budete zase dobíjet, abyste se vrátil taky domů, i když doteď stačila jedna nádrž. Pro někoho… Číst vice »
Že to není úplně pro každého s tím souhlasím. Pro mě jako uživatele Golfa na CNG, není plánovaní problém. 🙂 S čím si s Vámi dovolím nesouhlasit je délka tankování a počet zastávek. Představa, že ujedu 1500 km s 2 zastávkami po 3 minutách je naprosto nereálná a pro mě by to osobně byly muka. Loni jsme jeli dovolenou do Chorvatska do Splitu a stavěli jsme asi 5x. Začátek Praha-Břeclav-Maďarsko-Záhřeb-někde u Zadaru a pak Split. Zastavení, natankování, WC a případný snack, nepovedlo stlačit pod třeba 10-15 minut(obzlášť s dětmi). Navíc i ta logika porování doby nabíjení vs doby tankování. Samotná… Číst vice »
Omlouvám se za překlepy, někde mi vynechala klávesnice.
Jinak prosím ostatní o slušnou debatu bez sklouzávání k fámám a to z obou stran, jak petrolheads tak zaryté EV fandy. Všechno má své pro a proti a nikdo zatím nikoho nenutí, aby používal to, co mu není příjemné.
Pro mě by zase bylo peklo to neustále zastavování. Je potřeba si uvědomit, že každý to prostě má jinak, někomu se líbí červené auto a jinému třeba černé. Problém je v tom, že takto je nám všem nuceno auto jedné barvy a nikdy jinak.
To je relevantní argument. Otázka je, kolikrát ročně jedete na dovolenou a jestli pokaždé tak daleko.
Já max. 1x ročně, jinak se vejdu do 200-300 km, většina cest je podstatně kratších. V kombinaci se shonem při balení, s potřebou zastavovat, protože děti nevydrží dlouho sedět a já řídit, je čas nabíjení zanedbatelný.
Já mám většinu cest tak, že bych musel pořád stavět a dobíjet, krátké cesty neznám.
Jasně, pokud protočíte za den 1000 km, asi to ještě není uplně pro Vás, a jak říkáté, někdo má rád holky a někdo vdolky. 😉 Jestli jezdíte sám, tak je výhoda, že nemáte další pasažéry, kterým se chce na záchod vždy hodinu od minulé zastávky 🙂 Každopádně ty zastávky jsou hlavně dobré pro pozornost, ono jet 4 a více hodin v kuse je docela náročné na vnímání. A nikdo Vám ty auta zatím nenutí. Do 2035 máte s novým autem pohodu, možná to bude i přes 2035. A ojeté můžete kupovat i po 2035. 🙂 Osobně si myslím, že už… Číst vice »
Já mám problém s jednou věcí. Přijedu z víkendu domů. Na ulici, kde parkuji, nabíječka není, natož aby někdo plánoval, že by měla být každých tak 20 – 30 metrů. Takže zaparkuji, vynosím věci do bytu, sejdu dolů do auta a pojedu k jedné ze tří nabíječek v okolí. Když odmyslím, že by mohly být obsazené, tak tam to auto připojím a půjdu 5-10 minut domů. A za 2 nebo 3 hodiny si půjdu zase 5-10 minut pro nabité auto. Jenže mezitím nebude na ulici místo k parkování, takže to budu objíždět než se někde upíchnu. A protože se vracívám… Číst vice »
Teda málokdy mi při cestování tankování zabere 3 minuty či podobně.Většinou je to déle, protože předemnou fronta a pak je fronta ještě u pokladny. Poslední dvě tankování při cestování 8 minut, pocitově to trvalo ale déle a nejde přitom nic jiného dělat narozdíl od zapojení do nabíječky, kdy by si člověk mohl odběhnout na WC, najíst se, mobilovat apod.
Poznámka: Elon Musk není zakladatelem Tesly, do firmy vstoupil jako investor.
Mě by spíš zajímalo, jestli s tím nabíjecím kabelem bude smět manipulovat řidič-laik.
Respektive co všechno za bezpečnostní opatření se tam řeší, aby mohl.
Zajímavá myšlenka, na manipulaci s topným kabelem na železnici musí být školení.
Předpokládám že to bude asi víc blbuvzdorné a plné pojistek.
ten kabel můžete bez připojení ke „spotřebiči“ klidně překousat, dokud se nedohodne auto se stojanem, tak tam běží jenom komunikace. až se kabel řádně zapojí, zajistí a stroje se dohodnou, že to teda zkusej, tak se do toho něco na test pustí a když to pro oba vyjde v pořádku, tak se začne vážně nabíjet. celý to trvá asi tak 3 vteřiny. reálně v rukou slaboduchého jedince mi přijde nebezpečnější tankovací pistole s benzínem.
Popravdě netuším jak to celé funguje. EV jsou pro mne příliš drahá sranda, i když bych ho rád někdy zkusil.
Manipulace není jiná, než u současných kabelů s konektory CCS2. I kabely pro MCS a jejich konektory jsou bezpečné a „blbuvzdorné“. Jediný velký rozdíl je v tloušťce kabelu a také v tom, že u MCS jsou kabely zpravidla vybaveny chlazením. Ale pro koncového uživatele / řidiče se nemění vůbec nic.
To nám ty ztráty krásně narůstají…
Nevím tedy ale já jsem ještě nikdy pět minut netankoval. Do dvou minut plnou nádrž, když už mi svítí hladové oko.
Přijde na to…
Přijede pán s Hummerem na benzínku, strčí pistoli do nádrže a začne tankovat. Tankuje pět minut, deset minut, čtvrt hodiny… a nádrž pořád není plná. Z boudy vyleze pumpař a povídá: „Pane, vy neumíte číst? Támhle máte ceduli, že před tankováním musíte vypnout motor!“
Nehledě na to, že na tu plnou nádrž ujedete 2x takovou vzdálenost než po dobití EV 1 MW.
Před 120 lety se benzin prodával v lékárně a auta se spalovacím motorem byla považována za pekelné stroje. Když se rozjely první parní vlaky, lidé omdlévali z rychlosti a krávy v okolí železnice přestávaly dojit. Když byly první elektromobily plně nabité, měly menší dojezd, než spalovací ekvivalenty při rozsvícení hladového oka. Je to tedy o vývoji a nebojím se, že za 10 let nebudou dojezdy srovnatelné. Ale proč hned zavrhovat elektromobilitu? Ano, není to jednoduché, momentálně nejsou elektromobily pro všechny, ale je třeba i dnešní článek vidět optikou, že kromě aut a baterií prochází vývojem i nabíjecí infrastruktura. Zatím je… Číst vice »
Nikdo elektromobitu nezavrhuje, pokud nebude povinná, resp. nebude vytvářen umělý tlak na její zavedení. Klidně si za 400 tis. koupím kombíka pro 5 lidí s dojezdem 450km.
To máte ale hodně malou nádrž, já to mám na 1500km za 5 minut sjezd a výjezd zpátky na dálnici.
Já teda mám relativně velkou nádrž v autě ale nad 1100 jsem nedal. 70L v superbu 3. Čím jezdíte?
Pro osobní auta asi nadbytečné, pro nákladní asi bod zlomu.
Osobně vidím 300kW nabíjení a 100kWh baterií na 800V platformě jako dostatečně řešení pro cestování po Evropě. Proste jednou za 3-4 h zastavit dat kafe a přečíst emaily neni opruz
Když už tak jednou za hodinu a půl až dvě.
Samozřejmě, že standard MCS (Megawatt Charging System) je obrovský průlom a změna. A to jak na straně baterií a auta jako takového, tak na straně infrastruktury. A zatímco u osobních aut se dá MCS stále považovat za „příjemný bonus“, u nákladních aut už je to ryze praktická záležitost, protože během povinné 45-minutové přestávky je možné čtyřicetitunovou soupravu elektrického tahače s návěsem nabít na další 4,5 hodiny jízdy, než přijde další povinná přestávka. Mezi evropskými výrobci nákladních vozidel už v průběhu minulých let došlo k řadě testů – například Scania úspěšně testovala MSC společně s nabíjecí infrastrukturou ABB v roce 2023.… Číst vice »
nabíjet během přestávky a kde když není místo ani odstavení kamionu při poviné přestávce a pokud se nové staví trvá to 5-10 let
Tesla má 500 kW supercharget? Kde?
Škoda že nejsou podrobnosti, jestli to berou ze sítě, nebo mají úložiště u nabíječek…
Na nabíječce budou určitě vyrovnávací baterky plus tam můžou doplňovat se solárních panelů na střeše. Sice to bude pokrývat jen malé procento, ale ve špičce se to hodí.
Ty soláry myslíte vážně? I když „malé procento“ bude asi celkem přesně spočítané (10kWp na střeše), tedy méně než 1% za slunečného poledne. Jindy prakticky nic.
Taková nabíječka musí být využitá X hodin denně, jinak se nevyplatí…
Jenže mohou nabíjet ty vyrovnávací baterie, i když zrovna nikdo nenabíjí nebo nabíjí nízkým výkonem.
Spíš greenwashing, ale na druhou stranu proč vlastně ne? Ničemu to neškodí.
Ty soláry budou jako plivnutí do moře i v té špičce. Ale věřil bych, že v Číně (narozdíl od nás) zvládnou na to mít dimenzovanou přípojku i přenosovou soustavu i zdroje elektřiny.
Ta poznámka „narozdíl od nás“ je založena na nějakém reálném příkladu?
Reálné bude asi to, že oni to chtějí postavit, tak to postaví.
A zatímco to už budou mít, tady by se shánělo
teprve třetí razítko z padesáti.
Takže celkově celý ten systém bude méně efektivní, než provoz na naftu? Jaký to pak dává smysl?
Je to posun, ovšem asi tady není řečeno „B“. Tedy co to udělá se životností baterie a také „C“ co na to distribuční síť, až se to rozmůže. To aby každé město mělo svoje „Dlouhé stráně“ nebo gravitační věže u každé dobíjecí stanice. Možná že blackoutům jsme nebyli blíž. Každopádně, když bude někdo mít fakt naspěch, může to pomoct.
Taky jsem si myslel, že rychlonabíjení telefonů (100W a podobně) musí tu baterku brzo odrovnat, ale kupodivu ty telefony drží i při denním cyklování. Navíc rychle se to nabíjí jen do nějaké úrovně (a případně teploty) a to baterii nevadí, té vadí udržování velkého napětí (tedy 100% stav nabití) a horko. Dnes už jsou ty baterie chlazené dobře, elektronika je efektivní a nízký vnitřní odpor článků nevyrábí tolik tepla. Distribuční síť bude mít jednak mnoho bateriových vyrovnávacích stanic, které budou pokrývat drahé špičky i bez elektromobilů a druhak rychlonabíjení přes den bude využívat solární zdroje, které budou mít v tu… Číst vice »
Asi je to nějak vymyšlené, tomu se nebráním. Jen jsem si představil, jaké to může vytvářet výkyvy v síti. Na druhou stranu máte pravdu s lokomotivami nebo metrem.
Rozhodně nejsem proti elektromobilitě. Sám jsem elektromobilní už tři roky. Spíš vyvstaly otázky ohledně životnosti baterie.
Zkusím vypálit odhad od boku… Životnost záleží na typu baterie. Když snese megawatt nabíjení, tak jí to pravděpodobně neublíží více než jiným bateriím jiné rychlé nabíjení (limitem je teplota). Předpokládám, že za provozní základ je pořád považováno pomalé nabíjení při parkování, stejně auta většinou někde furt stojí, tohle se hodí na dlouhé cesty a bude to tedy minoritní podíl cyklů v tomto režímu (pomineme-li nějaký služebák). Distribuční síti je to jedno. Máte lokomotivy co berou 6 MW, metro taky megawatty… Je to z hlediska jednotlivce hodně, ale je to zase na krátkou dobu, takže setkávání se společného nabíjení je v… Číst vice »
Koľko áut pripadá na jednu lokomotívu? Ale počítajme inak: ak máme v ČR nejakých 5 miliónov áut (presnejšie 6,5 miliónu, ale približný odhad bude stačiť), ktoré najazdia v priemere 200 km za týždeň, pri spotrebe 15 kWh/100 km (podľa ČEZ) máme celkovú týždennú spotrebu elektroáut 15 kWh / 100 km × 200 km × 5000000 = 150 GWh. Keďže týždeň má 168 hodín, znamená to priemerné navýšenie okamžitej spotreby elektriny o 1 GW. To je pri českom priemere spotreby 7 GW (podľa Wiki 60,4 TWh za rok 2022) nárast o nejakých 15 % a to je ešte dosť optimistický odhad.… Číst vice »
A ešte doplním: keď každé desiate auto pripojíme na noc na pomalých 10 kW (nabíjanie „doma“), tak nám to zvýši nočnú spotrebu o 5 GW. To je v momente, keď soláry nevyrábajú ani v lete.
Tak určitě, já nic nepsal o tom, že by to nezvedlo spotřebu. Lidi se nebojí pustit bojler nebo jiné podobné žrouty, ale pak se dějí nabíjení aut. 🙂
Něco se s tím musí dělat. Asi nelze počítat s tím, že ropa bude pořád takto snadno dostupná, takže brát to tak, že současný systém je optimální a do poloviny století to nechat hnít asi není dobrý nápad.
Každý má naspěch 😀
Neshodí to jističe na přilehlém sídlišti? 😀
V celem okrese.
Což o to jističe, ty budou silné dost, ale co na to budou říkat světla, takové připojování a odpojování megawatu co 5 minut (a prostřídané na několika stojanech, jistě nebude jen jeden), to už může udělat pěkný flikr.