Průlom: Doba dobíjení elektromobilů se poprvé vyrovnala tankování benzinu na pumpě

Dobíječka, ilustrační foto. Pramen: ChargeUpDobíječka, ilustrační foto. Pramen: ChargeUp

Za pět minut nabito. Čínské BYD se poprvé v oboru podařilo dosáhnout nabíjecího výkonu v jednotkách megawattů.

186 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
v.sp

Počin dobrý. Ale víc mě štve roztříštěnost a pomalost autorizace a placení. V ČR jsem se ještě rád od aplikace v telefonu vrátil k RFID kartě, je to asi 10x rychlejší… a spolehlivější. V zahraničí trpím s aplikacemi:-(

Protože tenhle čas opravdu u té nabíječky strávím, při samotném nabíjení už můžu dělat něco užitečnějšího (WC, kafe, navigace, atd.)

Filip

Totální nesmysl:
1) dojezd 400 km na benzínce opravdu netankuju 5 minut. Takže nevyrovnala.
2) Primárně: Příkon 1 MW jen jediný stojan? A kde to bude ty nabíječky? Vedle Temelína a Dukovan? Jinde ne? Zkuste žádat o podobné připojení třeba v Liberci ….

tomas.vachalec

Když si natáhne kabel z elektrárny Turów …

fous55

1 MW výkonu má největší běžně používaný transformátor z vysokého napětí ( z 22 kV na 400/231 V). Takže ke každé pumpě přivedeme dvojité vysokonapěťové vedení z nejbližší rozvodny 110 kV/22 kV a postavíme tam 5 transformátorů, aby to utáhlo 5 nabíječek. Vynikající řešení.

M.Z.

I 1.6MW je běžná a posadí jí na místo běžná technika (4t bez oleje, 4.8t s olejem). Dneska se postaví 20 míst, každé „až 350kW“ na dvě taková trafa. Ono totiž koefecient využití je tu výrazně nižší než 0.7 u rodinného domku. Ty marketingové výkony tam tečou jen pár minut a odběř se řídí jako celek…

Jaroslav

Stále to bude levnější, než vybudovat novou benzínovou pumpu a pak do ní přes půl světa vozit palivo.

M.Z.

Nabíjet proudem 12C libovolný článek není prd*l. Jako, je to dobré do novinového článku a na poměřování přirození, ale tady padá výhoda „nechlazení“ pevného elektrolytu, dimenzování výměníku klimatizace bude úplně někde jinde, aktivní balancery budou velikosti rezonančních měničů… A pak na pár minut mezi 40-50% SoC baterie tam poteče 1MW. Fajn. Ale z pohledu uživatele naprosto irelevantní – nikdo si dobrovolně životnost baterie o řád nezkrátí…

Baraba

Mám rád ty zasvěcené komentáře odborníků na elektromobilitu, kteří většinou na elektroauto ani nešáhli, natož aby ho alespoň jeden den používali. 1. historie automobilů začínala bateriemi. Elektroauta jsou zde déle než spalováky. Pouze vlivem ekonomicko politických tlaků vyhrály spalováky. Teď se pomalu karta obrací. 2. u vlaků berete všichni elektrifikaci jako plus, nadáváte na diesly a SŽ, že ještě někde dráty nejsou. Lokomotiva má nárazově mnohem vyšší spotřebu než několik nabíjených aut současně a žádné blackouty, nebo problémy v síti nejsou. 3. nikdo vás do elektroaut netlačí, pouze se předem informuje, že se v budoucnu omezí, nebo zastaví výroba spalováků… Číst vice »

pacicka

„nikdo vás do elektroaut netlačí“ Tak to byl vtip roku. Proto jsou ty pokuty za CO za flotilu apod. Proto si do firmy MUSÍME pořídit elektromobil apod. Pokud bude technologie dobrá, prosadí se sama, obdobně jako např. mobil vs. pevná linka. Zatím se to jen tlačí na sílu, zákazy, čímž se akorát vytváří další a další odpůrci, protože jak je vám něco nuceno, tak to nechcete.

Jan Tichavský

Nemusíte si nic pořizovat, klidně můžete platit ty negativní externality rovnou.

pacicka

Jako že elektromobil neojíždí silnice, nemá nehody nebo ještě nějakou pohádku máte v rukávu?

hroch.obojzivelny

Ad 1. Elektromobily se dříve nerozšířily nikoliv z důvodu ekonomicko politických, ale technických. Na olověnou nebo NiFe baterii, o velikosti a hmotnosti, kterou auto ještě uveze, jste mohli maximálně popojíždět ve městě. Nemluvě o pomalém nabíjení. Reálně použitelná vozidla přišla až s Li-Ion bateriemi. Ad 2. To, že elektrifikace v jednom druhu dopravy znamená plus, ještě nezakládá logický předpoklad k tvrzení, že to bude platit ve všech ostatních. V letectví se například používají proudové motory. Proč auta a vlaky nemají také proudové motory, když je to u letadel takový úspěch? Ad 3. Tenhle bod je od vás demagogie nejhrubšího zrna.… Číst vice »

Jan Tichavský

2) Logicky když má elektrický pohon účinnost 90%+, zatímco spalovací sotva čtvrtinu, tak to je obrovské plus a měli bychom elektrifikovat pozemní dopravu komplet stejně jako jsme elektrifikovali naše domovy a spořební zboží už před desítkami let. Proudové motory, jak jistě víte, jsou u letadel nejvíce účinné v nadmořské výšce kolem 10 kilometrů a vysoké rychlosti, takže jednak používat je na zemi nedává smysl a druhak se hodí pro pohyb velkých vozidel, které se vyskytují maximálně na vodě. 3) Nikdo vám nezakázal nákup alternativy elektromobilu a ještě pár desítek tu budou jezdit i starší, použité vozy. Jediný tlak tu je… Číst vice »

pacicka

Jenže zase je to auto díky baterii o dost těžší, takže zbytečně s sebou vláčíte kila. A pohádka o bezúdržbovém autě už dle statistik také vzala za své – např. https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/pohadka-o-spolehlivosti-elektroaut-se-dale-rozpada-po-prvni-stk-nepustime-zpatky-na-silnici-34-procent-tesel-rikaji-nizozemci/

andrejmasaryk06

Autoforum je znamy svou dezinformacni kampani proti elektro autum 🙂 netusim proc ale kdyz si to projedete cely tak uplne ale uplne vsechny clanky si otiraji hubu o EV a pokud se clovek aspon malinko orientuje po par clancich zisti ze navice lzou nebo razi ty uz nekolik let stare teorie ktere jiz v dnesni dobe nejsou pravda. Schvalne vytrhavaji veci z kontextu atd.

hroch.obojzivelny

Lidé často dělají dvě základní chyby, které vedou k chybným výsledkům. Buďto uvažují logicky, ale použijí nesprávná vstupní data, nebo mají data správná, ale použijí je nesmyslným způsobem. Vám se to tu povedlo spojit dohromady. Čísla máte špatně, dva řetězce zásobování energií porovnáváte od rozdílného počátečního bodu, používáte argumenty proti nadsázce, zaměňujete příčinu a následek… Málokdy se vidí tolik chyb pohromadě. Výsledek je samozřejmě nesmysl, jiný ani vyjít nemohl.

Honza

A. Skutecne si myslite, ze na prelomu devatenacteho a dvacateho stoleti prevalcovaly ve vozidlech spalovaci motory elektriku kvuli „politickym tlakum“? Ze to nebylo pro zcela nesrovnatelne vyssi uzitnou hodnotu, kterou po vsech strankach ty spalovaci motory prinesly? B. Nepotrebuju pouzivat EV ani minutu na to, abych chapal, ze srovanavat zavislou elektrickou trakci zeleznice s hromadnym prechodem vozidel nezavisle trakce na elektricky pohon je asi jako srovnavat zarovku s vysavacem. Ano, do obojiho jde proud… C. Kolik vozidel myslite, ze v prumeru behem spicky vsedniho dne najednou tankuje u vsech pump v republice palivo? Az si odpovite, pak zkuste spocitat, kolik… Číst vice »

Y.K.

Neříkám že mnohé není pravda, ale přehlížíte fakt, že ropa je politická záležitost a má své složitosti. Vozí se od diktátorů, o zajištění její distribuce a zásob když se někdo šprajce se stará diplomacie a státní rezervy… To opravdu nefunguje tak dobře samo od sebe. Někdo to musel postavit a zainvestovat. A nebude to fungovat věčně. To je třeba hodit na opačnou stranu vah, pokud řekneme EV ne e, protože bychom za +- čtvrtstoletí měli trochu zapracovat s distribuční soustavou a zdroji, což se zdá složité (a jistě to složité je). Zrovna auta na začátku na tom se zdroji paliva… Číst vice »

Filip

No, a presto benzínový pohon elektřinu převálcoval …

andrejmasaryk06

Zabudate na jeden detail. A ten vam unika vdaka tomu ze EV nepoznate a nepouzivate. Tie auta funguju trochu inak a kedzebsa nabijaju niekde kde bez cinnosti stoja tak nepotrebuju taky vykon. To znamena doma v noci. Pri nakupoch, ked ste v praci atd atd. Takze ten obrovsky vykon ktory by potreboval 10temelinov nebude potreba. To ultra rychle nabijanir bude potrebovat mensiancast vozidiel len v pripade ze idu dalej ako 400km. Ja jazdim uz 5 rokov s EV a vacsina nabijaciek zyva prazdnotov. Ani su vytazene miesta ako povestn vestec ale to je dane niecim inym. Dalej spusta ludi uz… Číst vice »

Hrosak

Ano, mate-li doma fve, mate mozna pravdu. Pominu-li nesmyslnou porizovaci cenu EV by to mohlo mit smysl. Ale kdyz je to takovy hit, proc chce alternativu v podobe spalovaku nekdo zakazovat k nejakemu datu? Vzdyt na ev prece vsichni prejdou dobrovolne a radi! Nebo ne? Co ti co jsou z bytovek a nemohou nabijet doma. Co bydli v male vesnici s jednim trafem, kde nejde zapojit ani cirkularku? Ze to nejde? To ale prece musi jit!

Black

Tvrzení, že spalováky vyhrály vlivem ekonomicko politických tlaků, je naprostá dezinformace. A teď trochu reality, viz citace z tisku: „..na přelomu 19. a 20. století jezdilo po evropských ulicích mnohem více elektromobilů, než vozů se spalovacími motory.“ „Elektromobil byl mnohem praktičtější, protože se nemusel startovat klikou, což bylo nebezpečné, mohlo to i zlomit zápěstí.“ Zlom a úpadek elektromobilů nastal v roce 1911 s velkým poklesem ceny ropy a vynálezem elektrického startéru, díky němuž odpadlo startování klikou. Ano, taková banalita – startér, samozřejmě ve spojení s malou kapacitou tehdy olověných akumulátorů a tím i malým dojezdem. No a Ford-T položil EV… Číst vice »

Gajda

Osobně si myslím, že pro tu ekologii by udělalo víc, kdybysme se postupně zbavili aut, co nemají aspoň euro5 a vesele se mohly dál prodávat i naftový šestiválce. K tomu elektroauta, ale nevynuceně.

Jozef

A zlikvidovali módu SUV (netvrdím, že nikto terénne autá nepotrebuje, sám jedno mám kvôli jazdeniu na chatu, ale drvivej väčšine by stačili menšie, ľahšie, úspornejšie autá).

Luděk

No tak samozřejmě ani ve smyku, že ano.
Za 5 minut natankuji asi 200 l paliva a dojezd bude v tisícovkách km, pokud seženu vozidlo s tak velkou nádrží. Takže srovnání více než pokulhává.

Otakar

Těch 200l paliva počítáte kamion a 2 široké pistole, ne? Běžně mi 65l trvá asi 2,5 minuty jen samotné tankování (pokud to odsýpá, jinak klidně 5 minut pokud je pomalé čerpadlo), pak jdu na benzínku vyčekat frontu lidí, co si tam jdou koupit párek…

Luděk

36l/min. Běžný průtok
A ty ostatní argumenty se elektroaut netýkají ?
Neznáte čedrpací stanice, kde uhradíte PHM kartou rovnou na stojanu ?

Jméno

V běžnou pracovní dobu o žádné nevím. Nicméně o víkendu jsem byl v Ostravě na samoobslužné Benzině a čekal jsem tam asi 15 minut, než jsem se dostal na řadu (není problém, vyřídil jsem si jiné věci, jen je na nic neustálé posouvání). Pak jsem si uvědomil, že jsem amerikou (se kterou jezdím na běžné Benzínky) a tankovací hrdlo mám na opačné straně, než jsou oba (jediné) stojany a z opačné strany u nás jezdit nelze. Super zážitek. Čas tankování jsem neměřil, ale byl to vo*er.

Black

Tankuji pouze na samoobslužné benzince – čas cca 3 min. do plna.

Jméno

Jo, je možné, že to celkem trvalo do dvaceti minut. Jen konstatuju nekomfort pro Ostravskou Benzinu, když máš auto s šířkou přes 2m, tankováním nalevo a dlouhým zadním převisem. Ta hadice vyšla tak tak. Manželka by to nenatankovala. Prostě nesmysl a nekomfort. Nehledě, že jsem nikde nenašel rukavice na smradlavou tankovací pistoli.

Black

Neznám sice místní reálie u vás, ale mezi námi děvčaty: Nevymýšlíte si tak trochu? Já jsem totiž neviděl jednostranný stojan, tzn. s hadicemi pouze na jedné straně, již mnoho let. Takže rada do budoucna – naučte manželku jezdit z té strany, kde je uzávěr nádrže. A kde je, to poznáte dle šipky u ikony na přístrojovém panelu.

Jméno

Stačí chvilka googlení. Ale chápu, lepší dělat hloupého a počkat, až to udělá někdo jiný. Přikládám tedy odkaz na fotku oné jednosměrné samoobslužné stanice v Ostravě Vítkovicích. A ano, opravdu existuje. jhttps://maps.app.goo.gl/2ZnaWohJAchn5ijLA

Najít další snad zvládneš, případně Streetwiew nebo Panoramu používat umíš 😉

Opravdu mám špinavé rukavice vyndávat z kufru, natankovat a pak je zase dávat do kufru? To je nějaký rituál? Za mě to prostě není komfortní, stejně jako někteří potřebují přidávat různé chemikálie do paliva a samozřejmě, vozit je v autě. Chuťovka.

Dusmor

Tak když se na pumpě sejdou šikulové jako Vy, kteří dokáží zablokovat stojan na 20 minut, tak se nedivte, že je tam fronta.
Vyberete si nejlevnější pumpu ve městě, maličkou a bezobslužnou, navíc v době, kdy bývá sleva a divíte se, že tam jsou lidi. Taky jste mohl popojet na MOLku naproti ředitelství Vítkovic, kde je možno zajet ke stojanům z obou stran, ale tam je benzín o korunu dražší. Nebo o necelý kilák dál na Karpatskou, kde je vždycky prázdno, ale benzín tam je dražší o další korunu. Vybral jste si sám.

Black

P.S. Rukavice na „smradlavou tankovací pistoli“ vozím v kufru auta, stály mne 25 Kč v OBI, doporučuji totéž. A pokud byste měl podobný neřešitelný problém, se kterým si nevíte rady, dejte vědět, poradím.

A. Mikulka

Ty máš nějaký zásadní problém obejít s pistolí auto?

SYN

Ona ta pistole za sebou táhne takovou tu hadici, a ta klade dost odpor a nemá neomezenou délku… osobně jsem různá služební auta párkrát obcházel a za mně to na cca. 90% jde… ale skoro vždycky je to natěsno.

Jirka 2

A teď ještě dojít k pokladně a zaplatit. Nehrajme si na to, že od benzínky odjíždíme po 2 minutách, buďme realisti.

Frantisek

Porad muze nekde platit na stojanu a nebo v appce …

Luděk

Otázka nezněla za jak dlouho odjíždíme od čerpací stanice, ale za jak dlouho načerpáme PHM.

Jirka 2

To už je poměrně zbytečné slovíčkaření, které pomíjí jádro pudla. Zásadní je, že nabíjení EV pro takové, co nutně potřebují to mít srovnatelné s ICE bez jakéhokoliv zdržování možné je a zjevně nasazeno bude (není to start-up, ale BYD).

Black

Ano, buďme realisti. Článek je o vozidle, které tady ještě dlouho nebude. Až bude, zase bude mizivá dostupnost dobíječek schopných dodat ten cca 1MW na 5 minutové dobití. A až nějaké dobíječky budou, tak si tento vůz, vzhledem k ceně, pořídí mizivý zlomek lidí. A další milion motoristů bude tankovat za těch cca 3 – 5 min. (přidal jsem 3 min., abych byl ve Vašich očích realista).

Jan Tichavský

Kolik procent vozidel potřebuje během dne doplňovat 200l paliva za 5 minut, které následně projede třeba dalších 10 hodin v kuse? Asi jich moc nebude, že? A zrovna ty se mohou elektrifikovat jako poslední.

Tomáš Flaška

Pět takovýchhle dobíjecích stání a musíte to postavit buď u elektrárny, nebo u vysokonapěťpvé linky 110 kV a výše. Výkon srovnatelný s měnírnou pro železnici. A kolik jich v republice stojí? Pokud by takovéto nabíječky měly stát u dálnic (tam mi asi jedině dávají smysl), tak budeme muset společně s dálnicí stavět paralelní vysokonapěťové vedení.

P73

Tak ono těch 110kV+ u těch dálnic bývá.

https://openinframap.org/#9.29/49.5239/15.7373/P

Radek Šindel

Není třeba nic zásadně nového stavět, stačí se napojit na stávající měnírny, které už často kolem dálncie jsou – napojí se podobně jako desítky stávajících TNS na železnici. Asi není problém udělat v některých případech nápječky sdílené. Např. v Prosenicích, kde se v okruhu jednoho km nacházi TNS i velké dálniční odpočívadlo. https://www.ote-cr.cz/cs/statistika/elektrizacni-soustava-cr.png

Black

Každá měnírna je dimenzována na nějaký konečný odběr, takže nelze jen tak připojit další odběrné místo, jak se nejspíš domníváte.

Miky

Tak az si zavreme uhelne elektrarny a nerozsirime Dukovany ani Temelin, tak si o tom rychlionabijeni (pri trose stesti) popovidame u svicek a praskani polen v krbu. Bohuzel tyto a podobne PR clanky budou (na rozdil od vytisku Rudeho Prava) jiz nedostupne, abychom se mohli horce pousmat.

zvukař

Co Ohmův zákon a další fyzikální zákony? Pokud budeme nabíjet výkonem 1MW, znamená to při napětí kolem 300 V (víc si nedokážu jako relativně bezpečné představit), znamená to proud kolem 3000 A. Tolik odebírají nejsilnější elektrické lokomotivy při rozjezdu! A i při zatižitelnosti 10A/mm2 (a to je hodně nad běžnými hodnotami) z toho vychází průměr přívodních vodičů skoro 2cm |(neuvažuji izolaci). Cena astronomická (a ideální zdroj kovů pro zloděje), manipulace velmi obtížná.
A co takový náraz udělá v rozvodné síti, to ani nechci vědět.

František

Miluju rozumy rozumbradů o tom proč něco jít nemůže pod článkem, že to někdo udělal!

Radek Šindel

Tak automobilky si evidentně vyšší napětí představit dokážou :-). https://blog.hyundai.cz/2023/01/magickych-800-voltu-tajemstvi-elektromobilu-ioniq/

Náhodný Kolemjdoucí

Používají 1000V, podobně jako umožňuje CCS.
Nicméně u MCS se počítá i s těmi Vámi zmiňovanými 3000A.

none

Asi by bylo lepsi si sve dojmy nejdriv overit. Ono ti to totiz na kalkulacce muze vyjit. Jenze pak treba zjistis, ze tvoje predstava o nabijeni je jen predstava a skutecnost je naprosto jina.
Takhle driv lidi pocitali nabijeni mobilu… Pry 100W.. tak to prepocetli pri peti voltech, napsali nam, ze to konektor nemuze vydrzet.. A.. on to ten mobil naprosto bez problemu daval. Tak tady to asi bude stejne…
Jen mi je divne, ze nekdo komentuje neco co fuguje stylem, ze to fungovat nemuze… Ze mu to neprijde divne.

andrejmasaryk06

Bezna architektura pri rychlejsom nabijani je teraz 400V pri ultrarychlom a to sa bavime o cca 300kW je vacsinou pouzivana novsia architektura 800V a náraz ziadny nebude pretoze to neni zváračka. Ta nabijacia krivka nezačne na maxime hned po pripojeni kabelu. Zacne to pokaly na tu maximalnu hranicu sa to dostane nachvilu niekedy uprostred nabijania a potom to bude klesat. Neni to tak akoze on off jak na vypinac 🙂

DM

Chybí mi tu informace, co to udělá s baterií, když ji budete nabíjet takovým výkonem. Bude nejspíš degradovat stejným tempem, jako se nabíjí. A také budou u takového nabíjení velké ztráty. Asi jako by vám při tankování tekla desetina paliva na zem.

SYN

Takhle velká baterka má spoooustu článků, pravděpodobně se ani nenabíjí celá v jedné sérii, takže proud se rozdělí… klíčový bude management/balancing…

Jirka 2

No, reálně Vám to palivo vytéká až ve chvíli, kdy se z něj stává nepotřebné teplo bez ohledu na to, jestli venku mrzne nebo je vedro. 🙂

jokerspoker

Před víc jak dvaceti lety jsem si koupil auto v automatu. Neslyšel jsem nic jiného, než že je to drahé, nespolehlivé, plýtvá benzínem a nakonec se to rozbije a v okrese to neumí nikdo spravit.

Dneska EV prochází podobným obdobím. Nedojede dost daleko, dlouho se nabíjí, brzy se rozbije atd. Možná budou lidé, co za každou cenu zůstanou u manuálu a možná budou lidé, co vydrží celý život se spalovákem. Ale nakonec většina prostě půjde nejsnadnější cestou.

Pájin

Pokud to půjde formou volného trhu, a ne přes dotace a různé skryté zákazy a nařízení, určitě máte moji podporu.

Radek

Přesně. Až to bude vychytané, není problém. Ale proč nám to všichni nutí?!

Jiří

Vám to někdo nutí? Máte pistol u hlavy? Do 2035 máte klid a pravděpodobně i dále. Nehledě na to, že koupit může po 2035 i ojeté auto.

SYN

Jako ano, ale ta nabídka (pestrost modelů) bude klesat, už klesá dnes…

Jirka 2

Ano, protože holt o některé modely není zájem a prodává se to, co se kupuje. Zákon trhu. Lidi nekupovali Fabii Combi, tak se zrušila.

MMXA

S tou fabií jste to přesně netrefil, ta skončila ze zcela jiných důvodů.

Jan Tichavský

Nutí to evropským automobilkám, které se bojí nových inovací a chtějí osvědčenou dojnou krávu ve formě spalováků, kde už probíhá jen nepatrný pokrok v mezích zákona. Jinak tu budeme kupovat vše z Číny (sledování zdarma v základní výbavě) jako u spotřební elektroniky, protože je to levnější a přijdeme i o tento tradiční průmysl.

jokerspoker

To se asi shodneme a neprotestuju. Na druhou stranu nelze brát současný automobilový průmysl jako volný trh bez subvencí.

troglj

Jenže volný trh v tomto případě není úplně volný, protože se neplatí externality z dopravy (i když je částečně vykompenzují spotřební daně).

Hans

Zdá se, že nejvíc řeší dotace, zákazy, nařízení hlavně desinformátoři a manipulátoři, kterým jsou jinde jakékoliv zákazy, nařízení, dotace úplně u zadele …

František

Jo, baterka, nedojede v zimě do Chorvatska, kremace při jakýkoliv nehodě…

No a třeba babička si na dojíždění po okolí (nakupy/doktoři/návštěvy) vzala mírně jedou i3. Nabíjí to z FVE, servis jednou za 2 roky výměna kapalin – už to umí i garážníci, na semaforech je první … jo, za stejný peníze by byl hybridní yaris, ale taky roční výměny oleje a kde čeho. A životnost? Za 5 let už treba taky jezdit nemusí, takže k čemu řešit, jak to bude za 20 let?

SYN

Nojo no, takže babička je majitelkou nemovitosti, FVE, i3… je dost lidí kteří tohle nemají.

František

Jasně… v ČR je 1.7 rodinných domů, 6.5mio aut a FVE s dotací je za 100-150k (2-3 měsíční platy, a docela dobrý business case na celý projekt). Nových aut se ročně proda přes 200k, za 5 let (obvyklý čas na výměnu) tedy ten milion… ale to celý je něco výjimečného? Tohle je jednoduše záležitost střední třídy.

Jan Tichavský

Ostatní mohou nabíjet na ulici (nabíječky přibývají s poptávkou stejně jako kdysi čerpací stanice), v práci, při nákupu nebo u restaurace. A ne každý potřebuje dobít 500 km za 5 minut každý den.

gerstjan

Statisticky najedou auta v ČR 20 000 km ročně, ale jakmile se objeví článek o EV, najednou polovina lidí dá každý druhý týden 800 km bez zastavení. Pochybuju, že ty průměrné nájezdy se skládají z několika 1000+ km výstřelů, tj. statisticky člověk rychlou nabíječku bude potřebovat několikrát do roka (tj. někdo padesátkrát a někdo ani jednou), takže z hlediska zatížení sítě to není až takový problém. Kromě toho, nabíjecí stanice může být osazena Na-ion akumulátorem a vytěžovat síť řízeně, nikoli nárazově, když někdo přijede nabít. Při běžném vytížení v řádu 8 % by totiž poplatek za rezervovanou kapacitu každého provozovatele… Číst vice »

Black

Už to bylo napsáno mnohokrát, ale přesto to zopakuji: Ano, každý druhý týden asi nikdo nejede 800 km bez zastavení. Jenže párkrát do roka těch pár set km určitě. A protože drtivá většina občanů ČR nemá na to, aby si koupila vozidlo na cesty do dálky a kromě toho EV, byť třeba jeté, na cesty kolem komína, tak musí volit auto univerzální. No a tím je v dnešní době ten spalovák.

Nose Peak

Jo, taky pamatuju. Zajímavý je, že skoro všechny tyhle zasvěcený soudy začínaly slovy “U kamoša na Superbu…”. Nikdy to nebylo “U známýho na Toyotě…”

Pavel

Jak tady již někdo píše, souhlasím s vámi, ale ať je to formou volného trhu a ne přes dotace.
Elektromobil je pořád drahá záležitost a ne každý si to může dovolit a i ten movitější využije dotace. Takže vlastně lidi, kteří na to nemají přispívají na to těm co na to mají.

Jan Fiala

Takže příkon jedné nabíječky je 1MW. Pokud se na stanici sejde řekněme 10 aut, potřebujeme 10MW. Jaderný reaktor? Anebo 1MW, auta se zařadí do fronty a nabíjení posledního bude trvat 50 minut.

jokerspoker

Pokud by měla stanice jen 1MW a auta se zařadila do fronty, pak při pěti minutách na auto by poslední ve frontě čekalo až 50 minut. To je stále lepší než současné rychlonabíječky, ale už to není tak revoluční, jak se na první pohled zdá.

Taky se nabízí otázka, jak často bude běžný uživatel potřebovat extrémně rychlé nabíjení. Na dlouhých cestách? Jasně. Ale pro většinu lidí, co nabíjejí doma nebo přes noc na standardních 11–22 kW wallboxech, to zas takový gamechanger nebude.

MajsterN

U nás v budově máme instalované zatím asi 2 nebo 3 sdílené nabíječky. Pro 1400 bytu to je málo. V budoucnu se počítá s tím, že se nabíječka umísti do parkovacích pater, k ní se připojí rozdvojovací kabely a řídicí software prostřídá nabíjení u všech připojených aut.
Takže těch 200kW výkonu (třeba) bude inteligentně rozvedených do všech parkovacích míst. Městská distribuční firma na elektřinu tohle má už vyvinuté. Vyšší výkon pak znamená rychlejší nabíjeni pro všechny.

SYN

Pokud střídáte 2 vozidla dáte každému 200kW je to stejné (možná i o trošku horší) než když dáte každému 100kW (teda, možná něco ušetřite na kabelech = kratší díky sdílené části). To celkem nic neřeší, teda s vyjímkou toho kdy jeden potřebuje „za chvíli“ odjet…

Jan Tichavský

Ještě si uvědomte, že ne každý přijede domu s prázdnou baterkou a ne každý to auto denně používá na plnou kapacitu. Auta nám stojí 95% a více času, po tu dobu se mohou nabíjet pomalu. A inteligentní síť by zvládla požadavek konkrétního řidiče typu „v 7 ráno potřebuju mít nabito aspon 300 km“. V nejhorším případě se to nabije z okolních aut. Reálně se jich bude dost dobíjet přes den kdy je třeba největší podíl solárních elektráren, ne každý je taxikář nebo obchodník, který celý den trajdá v autě, těch je naopak zlomek.

Jeffer

To ale predpokladá, že kdekoľvek to auto odstavím, môžem sa pichnúť na dobíjačku (napríklad na všetkých parkovacích miestach na sídlisku). To ešte dlho nebude.

none

A teď si představ, že se jich sejde 20 a na povel začnou všichni nabíjet. A nebo jich bude 30. Ne 30, 40 jich začne nabíjet najednou.
Asi jich bude i 50.

Jan Tichavský

Na benzínku se taky běžně sjíždí 30, 40, 50 aut najednou, kteří potřebujou do 10 minut zase vypadnout?

Black

Nevykládejte báchorky, tolik aut naráz jsem ještě na benzince neviděl. A u nás benzinka se 6 stojany (tzn. běžná benzinka) dokáže během 5 min obsloužit 6 zákazníků, takže během hodiny 60 zákazníků. Na to žádná dobíječka nemá.

MajsterN

1MW v Asii úplně v klidu.
I ten kabel ti za týden dotáhnou, staví se malé kolektory, je to připravené.
V EU opět scifi, budete rádi za 22kW.

Před nedávném byly v centru Bangkoku nabíječky na 3x160kW, už to dali ale asi pryč. (Mělo to tam postavené GWM).

Každý nové postavený chodník ve městě má podzemní kolektor elektriky, optického internetu, CCTV atp. Kabely pak pokládají bez výkopu. Rozváděče po 100-150 metrech, šachty taktéž.

MajsterN

1MW je příkon standardní 2*30 patrové budovy, takže ulice je dimenzována na 10MW+ klidně.

MajsterN

Koho by to zajímalo víc, tady je zhruba náhled toho malého kolektorů pro optiku. Elektrika vede typicky podobně hned vedle.
Jenom vzhled poklopu moc neřešili.

https://www.scribd.com/document/841100275/ข-อมูลการนำสายส-งสื-อสารลงใต-ดิน-บ-ทีโอท

SYN

Takhle vypadají víka šachet „u nás“… bohužel jsem nenašel žádnou fotku otevřeného výkopu…

https://mapy.cz/s/kasakufoca

SYN

Přecejen jsem něco našel, zde jsou použité dvě klasické chráničky kruhového průřezu (pravděpodobně „silovka“ NN) a dva čtvercové „boxy“ dělené na 3×3 buňky, vhodné např. pro sdělovací kabely/optiku…

https://www.google.com/imgres?q=pokl%C3%A1dka%20kabelov%C3%BDch%20rozvod%C5%AF%20brno%20kounicova%20v%C3%BDkop%20foto&imgurl=https%3A%2F%2Fwww.sitel.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fkomo_red_5.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.sitel.cz%2Fkabelove-komory%2F&docid=YYoIDNuby5p4hM&tbnid=TnbmL0-GlttwBM&vet=12ahUKEwi94uvcnpeMAxXQKhAIHb1WL1gQM3oECEEQAA..i&w=796&h=600&hcb=2&itg=1&ved=2ahUKEwi94uvcnpeMAxXQKhAIHb1WL1gQM3oECEEQAA#imgrc=TnbmL0-GlttwBM&imgdii=Jy4JiQoKW-9-QM

SYN

Odborný název je evidentně „multikanál“
https://www.sitel.cz/kabelovody-multikanal/

SYN

To není nevídaná novinka ani v našich městech, problém bude trošku v tom že „penetrace“ těchto rozvodů je řádově 50% a nebývají to ucelené části, spíš kde se zrovna opravoval chodník/světla… tak „kus“ kopání zbytek „pružně“…

Hans

Jeden reaktor v temelínské JE má výkon 1GW. 1000 MW nabíječek v chodu 24/7. JE Temelín má instalovaný výkon přes 2GW.

Nemyslím, že by někdo za drahé peníze zaváděl do výroby něco, co by zjevně nebylo možné použít v praktickém životě. Musí to mít dobře spočítané.

none

Ale tady se dozvis, ze zavadi 😀

Náhodný Kolemjdoucí

10MW, to je jak jeden rychlovlak…

Premek

Kontrolní otázka: kolik za každý takový extrémní nabíjení případný majitel zaplatí ?

Zbyněk

Cenu centrálně stanovenou vůdcem 😀

MajsterN

Což je vtipný, protože v Číně je státní kapitalismus. I za zdravotnictví se platí. Nemají důvod si zrovna u tohohle kazit ekonomiku.

Dusmor

Ovšem pouze v případě, že budete mít dostatečně kladný sociální kredit.

jokerspoker

Netuším, kolik se platí v Číně za elektřinu, ale u nás zaplatí tolik, aby se mu to vyplatilo v poměru k čekání. Někdo preferuje rychlost, někdo cenu. Já například v Německu tankuju na dálnici, i když je cena skoro dvojnásobná oproti vedlejšímu sjezdu, protože mit o proplatí firma – můj čas je drahý. Kdybych jel za vlastní na dovolenou, tak si prostě zajížďku 15 minut klidně udělám.

Pájin

Poslední informace z Číny do cca 50 haléřů za kWh. Opravte mne kdo máte číslo méně jak 1 rok staré.

lvy

Tak nevím, buď si vymýšlíte, anebo byste se měl vrátit do základní školy.

jokerspoker

Můžete to prosím specifikovat?

lvy

No to spíše jestli vy můžete specifikovat čerpací stanici v Německu, která prodává za poloviční ceny oproti dálnicím. Docela se na to těším.

jokerspoker

Cerpano Ohrenbach Ost 12/3 stojan 6, palivo E10 za 2,99E litr. Samozrejme nejsem schopen rict, kolik stal ten den o kilometr jinde, ale podivam-li se na net, tak prumerne je ted v DE E10 za 1,724.

Zaroven nevim, kde se tohle uci na ZS a proc bych se tam mel vedet. Docela se tesim na vase zduvodneni.

jokerspoker

vedet = vracet

MMXA

U nás od se cena za nabíjení pohybuje od 4 do klidně 20kč/kWh, v zahraničí už jsem viděl i víc. Ten rozpyt je fakt šílenej.

MajsterN

Aši 2 koruny/kWh na 22kV v Thajsku. Čína bude levnější.

Jiří

Dovolím si citovat pána z jiného webu:

„Nikdy nikdo neslíbí víc než čínský výrobce, 1000V 1000A 10C.
Hlavně, že se jim přehřívají auta při nabíjení už teď a pod minus 10 se nenabiji vůbec. Marketingová fraška.
Nějak mi to připomíná plnění plánu sklizně za totáče taky vždycky na 120%, hlavně že jsou prémie.“

hroch.obojzivelny

Jsou to pořád troškaři. To já bych slíbil podél silnice modulární reaktory a u každého Teslovu věž, která dobije všechny auta jedoucí okolo. To by bylo cool!

Petr

V EU vyvíjíme indukčí nabíjení (samé dělaji i jinde). Když to funguje na telefony, proč by to nefungovalo na auta… Měl jsem za to, že to je nějaká taková okrajová záležitost a má to mizernou účinnost (50-70%), ale co jsem naposledy viděl, tak se předháněji týmy z celého světa v přenášených výkonech a účinnosti blízké 100% a necitlivosti na chybné zarovnání a podobně. Teda většina nebo všechny ty prezentace se týkaly bezdrátového dobíjení aut během parkování, i když za jízdy to neni nereálné (někdy se o tom taky mluvilo).

Jiří

Jinak jsem samozřejmě rád za každý pokrok baterií, ale ono do osobních aut asi fakt není třeba víc jak 350 kW. Kia EV6 se z 10-80% dobije za 18 minut, to je úplně v pohodě. 🙂

Aby to zas neumělo 1 MW na fotku a pak to rychle spadlo na 300. Ono to celé řešení má hodně otázek. Jak to chladit? Jak těžký bude kabel na 1000A? Atd atd.

MartinS.

A na těch 80 % nabitých za 18 minut ujedete asi 340 km, na dálnici ve 130 km/h ani to ne, takže 250 – 280 km. Takže pojedete na dovolenou a budete dobíjet třeba 4x, tedy 72 minut, zatímco doteď jste natankoval 2x za 3 minuty. Je to jenom 12x delší čas. Nebo cestou na víkend, když už chcete být po 2,5 hodinách jízdy v cíli, zastavíte a budete 18 minut dobíjet, abyste druhý den mohl někam jet. Pak si uděláte 2 výlety a budete zase dobíjet, abyste se vrátil taky domů, i když doteď stačila jedna nádrž. Pro někoho… Číst vice »

Jiří

Že to není úplně pro každého s tím souhlasím. Pro mě jako uživatele Golfa na CNG, není plánovaní problém. 🙂 S čím si s Vámi dovolím nesouhlasit je délka tankování a počet zastávek. Představa, že ujedu 1500 km s 2 zastávkami po 3 minutách je naprosto nereálná a pro mě by to osobně byly muka. Loni jsme jeli dovolenou do Chorvatska do Splitu a stavěli jsme asi 5x. Začátek Praha-Břeclav-Maďarsko-Záhřeb-někde u Zadaru a pak Split. Zastavení, natankování, WC a případný snack, nepovedlo stlačit pod třeba 10-15 minut(obzlášť s dětmi). Navíc i ta logika porování doby nabíjení vs doby tankování. Samotná… Číst vice »

Jiří

Omlouvám se za překlepy, někde mi vynechala klávesnice.

Jinak prosím ostatní o slušnou debatu bez sklouzávání k fámám a to z obou stran, jak petrolheads tak zaryté EV fandy. Všechno má své pro a proti a nikdo zatím nikoho nenutí, aby používal to, co mu není příjemné.

lvy

Pro mě by zase bylo peklo to neustále zastavování. Je potřeba si uvědomit, že každý to prostě má jinak, někomu se líbí červené auto a jinému třeba černé. Problém je v tom, že takto je nám všem nuceno auto jedné barvy a nikdy jinak.

SYN

No ono zastavení po víc než 300-400km je fakt vražda, ledaže byste měl autonomní řízení vyšší třídy a poklimbával u toho… nebo snad tempo 150 ale na víceméně volné dálnici…
A zastávka pod 10 minut ani nemá cenu…

lvy

Já vlastně nevím co vám na to mám napsat. Můžu snad za to, že mám jiné potřeby, než vy? Mám se já přizpůsobovat autu, anebo si prostě raději pořídím auto, které vyhovuje mým potřebám? A teď si představte, že to může být ještě jinak, že někam po 500km dojedu a jsem tam x hodin, ale nejde tam nabíjet, což je tak nějak normální a pak sednu do auta a potřebuji ujet 800km. V EV hodiny na nabíječce, v mém autě si den předtím natankuji plnou a po výše uvedené jízdě tam mám ještě palivo na pár set km abych někde… Číst vice »

SYN

Já se vám rozhodně nesnažím vnutit elektromobil. Ale VY se mi prosím nepokoušejte namluvit že to co tu uvádíte za zvyklosti je „průměrný řidič v čr“ to jste od průměru velmi daleko…
Jinak já osobně jsme zastáncem plug-in hybridu, škoda že je jich tak málo…

troglj

To je relevantní argument. Otázka je, kolikrát ročně jedete na dovolenou a jestli pokaždé tak daleko.
Já max. 1x ročně, jinak se vejdu do 200-300 km, většina cest je podstatně kratších. V kombinaci se shonem při balení, s potřebou zastavovat, protože děti nevydrží dlouho sedět a já řídit, je čas nabíjení zanedbatelný.

lvy

Já mám většinu cest tak, že bych musel pořád stavět a dobíjet, krátké cesty neznám.

Jiří

Jasně, pokud protočíte za den 1000 km, asi to ještě není uplně pro Vás, a jak říkáté, někdo má rád holky a někdo vdolky. 😉 Jestli jezdíte sám, tak je výhoda, že nemáte další pasažéry, kterým se chce na záchod vždy hodinu od minulé zastávky 🙂 Každopádně ty zastávky jsou hlavně dobré pro pozornost, ono jet 4 a více hodin v kuse je docela náročné na vnímání. A nikdo Vám ty auta zatím nenutí. Do 2035 máte s novým autem pohodu, možná to bude i přes 2035. A ojeté můžete kupovat i po 2035. 🙂 Osobně si myslím, že už… Číst vice »

lvy

Nikdo mi je nenutí? A co ty oslavné články vč. tohoto? Co ty nenávistné projevy od EVangelistů, kteří nadávají na spalovací auta? Jen pro info, ME po 8 letech a 210tkm, emise čistá nula. Auto bez jakéhokoliv servisu s výjimkou oleje a filtrů.

MartinS.

Já mám problém s jednou věcí. Přijedu z víkendu domů. Na ulici, kde parkuji, nabíječka není, natož aby někdo plánoval, že by měla být každých tak 20 – 30 metrů. Takže zaparkuji, vynosím věci do bytu, sejdu dolů do auta a pojedu k jedné ze tří nabíječek v okolí. Když odmyslím, že by mohly být obsazené, tak tam to auto připojím a půjdu 5-10 minut domů. A za 2 nebo 3 hodiny si půjdu zase 5-10 minut pro nabité auto. Jenže mezitím nebude na ulici místo k parkování, takže to budu objíždět než se někde upíchnu. A protože se vracívám… Číst vice »

SYN

No bez aspoň vlastního stání (na ulici, ale stálé zaručené místo) to bude na prd… tak druhé auto do rodiny. Ale vlastní stání už má většina nových (nájemních) domů ne?

Black

„..vlastní stání už má většina nových (nájemních) domů ne“. Tuhle pitomost jste si samozřejmě vycucal z prstu. Tu Vám vyvrátí 90 procent obyvatel sídlišť.

SYN

NOVÝCH sídlišť? Nemají? A jak se jim daří obcházet normy??

náhodný kolemčtenář

V Londýně jsem na předměstí, kde parkují auta na ulici, viděl téměř neviditelné nabíjecí zásuvky na sloupech lamp nebo sloupcích oddělujících chodník od vozovky. Všechno jde. Na elektriku nemusí být stojan jak na benzínce. Nízkoproudový kabel s sebou asi elektromobilem vozí každý a na nabití přes noc bohatě stačí.
10 let je málo, to ano, ale ne zas tak málo, za 10 let u nás rozhodně nebude jezdit 100 % elektroaut a kdyby se chtělo, určitě se to dá stihnout.

Jan Tichavský

Nabíječky přibývají s tím jak přibývají auta. V jiných méně konzervativních zemích mají daleko větší podíl elektromobilů v zemi (klasický případ Norsko) a zvládají je nabíjet i ve městech. Vždyť to samé bylo přes stoletím když se rozšiřovaly spalovací auta. Nejdřív jste kupoval benzín v lékárně, pak se postupně rozšířily čerpací stanice. No a jak se bude přecházet na elektropohon, tak logicky ty staré benzínky budou nabízet nabíjecí stojany také a nabíjecí místa budou přibývat i na cestách. Když se povedlo elektrifikovat každý dům v naší zemi (a to považte doma masově vaříme, topíme, klimatizujeme s velkým odběrem proudu), tak… Číst vice »

Black

Norma ČSN 332130 rozlišuje 3 stupně elektrizace bytů – A,B,C. Tzv. soudobý příkon pro byt kategorie B činí 11 kW. To je limit. Takže abyste mohl dobíjet EV, nesměl byste doma používat v dané chvíli žádný spotřebič. Prostě plácáte a nic o tom nevíte.

Black

P.S. V předchozím příspěvku jsem samozřejmě mluvil o bytových jednotkách v bytových domech, který bylo u nás v r. 2024 dle ČSU 2,4 mil. RD si může nasmlouvat samozřejmě větší jistič, pokud mají rozvodné závody v lokalitě volnou kapacitu.

Kuba1

Teda málokdy mi při cestování tankování zabere 3 minuty či podobně.Většinou je to déle, protože předemnou fronta a pak je fronta ještě u pokladny. Poslední dvě tankování při cestování 8 minut, pocitově to trvalo ale déle a nejde přitom nic jiného dělat narozdíl od zapojení do nabíječky, kdy by si člověk mohl odběhnout na WC, najíst se, mobilovat apod.

jkjk

BYD ale není „nějaký čínský“ výrobce, ale největší výrobce BEV na světě (za 2024 Q4 už předběhnul i Teslu), pátá největší automobilka na světě.

Doslova já

Poznámka: Elon Musk není zakladatelem Tesly, do firmy vstoupil jako investor.

Jan Tichavský

Ano, formálně Tesla existovala pár let před Muskem, akorát že tou dobou dělali jen pár prototypů na koleně v garáži a pořádná výroba se rozjela až s prvním kolem investorů.

Pražec

Mě by spíš zajímalo, jestli s tím nabíjecím kabelem bude smět manipulovat řidič-laik.
Respektive co všechno za bezpečnostní opatření se tam řeší, aby mohl.

Péťa

Zajímavá myšlenka, na manipulaci s topným kabelem na železnici musí být školení.
Předpokládám že to bude asi víc blbuvzdorné a plné pojistek.

Dejf

ten kabel můžete bez připojení ke „spotřebiči“ klidně překousat, dokud se nedohodne auto se stojanem, tak tam běží jenom komunikace. až se kabel řádně zapojí, zajistí a stroje se dohodnou, že to teda zkusej, tak se do toho něco na test pustí a když to pro oba vyjde v pořádku, tak se začne vážně nabíjet. celý to trvá asi tak 3 vteřiny. reálně v rukou slaboduchého jedince mi přijde nebezpečnější tankovací pistole s benzínem.

Péťa

Popravdě netuším jak to celé funguje. EV jsou pro mne příliš drahá sranda, i když bych ho rád někdy zkusil.

Kamil

Vyzkoušej elektromobil zdarma. https://www.mapotic.com/vyzkousej-elektromobil

hroch.obojzivelny

Dobrý postřeh. Na tankování benzínu nebo nafty zvláštní školení nepotřebujete – pokud vím, tak v autoškole tankuje zpravidla instruktor. Přitom je to plnění hořlavin v EX zóně = bezpečákova noční můra. A nehody se prakticky nedějí.

Koub

Manipulace není jiná, než u současných kabelů s konektory CCS2. I kabely pro MCS a jejich konektory jsou bezpečné a „blbuvzdorné“. Jediný velký rozdíl je v tloušťce kabelu a také v tom, že u MCS jsou kabely zpravidla vybaveny chlazením. Ale pro koncového uživatele / řidiče se nemění vůbec nic.

lvy

To nám ty ztráty krásně narůstají…

SYN

Jedno ze základních bezpečnostních opatření je zámek (elektromechanický) na konektoru nabíjení, dokud je připojený a aktivováno nabíjení, nejde kabel „vytrhnout“ za zásuvky…

Horal

Nevím tedy ale já jsem ještě nikdy pět minut netankoval. Do dvou minut plnou nádrž, když už mi svítí hladové oko.

hroch.obojzivelny

Přijde na to…

Přijede pán s Hummerem na benzínku, strčí pistoli do nádrže a začne tankovat. Tankuje pět minut, deset minut, čtvrt hodiny… a nádrž pořád není plná. Z boudy vyleze pumpař a povídá: „Pane, vy neumíte číst? Támhle máte ceduli, že před tankováním musíte vypnout motor!“

MartinS.

Nehledě na to, že na tu plnou nádrž ujedete 2x takovou vzdálenost než po dobití EV 1 MW.

Koub

Před 120 lety se benzin prodával v lékárně a auta se spalovacím motorem byla považována za pekelné stroje. Když se rozjely první parní vlaky, lidé omdlévali z rychlosti a krávy v okolí železnice přestávaly dojit. Když byly první elektromobily plně nabité, měly menší dojezd, než spalovací ekvivalenty při rozsvícení hladového oka. Je to tedy o vývoji a nebojím se, že za 10 let nebudou dojezdy srovnatelné. Ale proč hned zavrhovat elektromobilitu? Ano, není to jednoduché, momentálně nejsou elektromobily pro všechny, ale je třeba i dnešní článek vidět optikou, že kromě aut a baterií prochází vývojem i nabíjecí infrastruktura. Zatím je… Číst vice »

Pájin

Nikdo elektromobitu nezavrhuje, pokud nebude povinná, resp. nebude vytvářen umělý tlak na její zavedení. Klidně si za 400 tis. koupím kombíka pro 5 lidí s dojezdem 450km.

Dejf

No pesismista by řekl, že běžná spotřeba EV osobáku je cca 20kWh na 100 km. Takže pokud by auto mělo 1MWh baterku, tak by ujelo na „nádrž “ cca 5000km. Takže bych tak zhruba odhadl, že problematice buď nerozumíte, nebo lžete… Ale když vidím, že vám fyzikální jednotky dělají problém, tak asi to první.

Filip

A kde jsi četl o baterce 1MWh?

lvy

To máte ale hodně malou nádrž, já to mám na 1500km za 5 minut sjezd a výjezd zpátky na dálnici.

Hasler

Já teda mám relativně velkou nádrž v autě ale nad 1100 jsem nedal. 70L v superbu 3. Čím jezdíte?

lvy

Tak to pak máte asi problém někde mezi sedačkou a volantem. Auto v tom nebude.

Miniberger Tomas

Pro osobní auta asi nadbytečné, pro nákladní asi bod zlomu.
Osobně vidím 300kW nabíjení a 100kWh baterií na 800V platformě jako dostatečně řešení pro cestování po Evropě. Proste jednou za 3-4 h zastavit dat kafe a přečíst emaily neni opruz

lvy

Když už tak jednou za hodinu a půl až dvě.

Jan Tichavský

Jednou za dvě hodiny pro nabíjení staví dnes už jen elektrobus plný lidí a s malou baterkou.

Koub

Samozřejmě, že standard MCS (Megawatt Charging System) je obrovský průlom a změna. A to jak na straně baterií a auta jako takového, tak na straně infrastruktury. A zatímco u osobních aut se dá MCS stále považovat za „příjemný bonus“, u nákladních aut už je to ryze praktická záležitost, protože během povinné 45-minutové přestávky je možné čtyřicetitunovou soupravu elektrického tahače s návěsem nabít na další 4,5 hodiny jízdy, než přijde další povinná přestávka. Mezi evropskými výrobci nákladních vozidel už v průběhu minulých let došlo k řadě testů – například Scania úspěšně testovala MSC společně s nabíjecí infrastrukturou ABB v roce 2023.… Číst vice »

Tom

nabíjet během přestávky a kde když není místo ani odstavení kamionu při poviné přestávce a pokud se nové staví trvá to 5-10 let

SYN

Tak zatím je těch elektronáklaďáků tak málo že pro ně stačí ty vyhrazený místa u (pár) nabíječek… holt to bude v ceně nabíjení…

MajT

Tak z tohohle pohledu by jsme měli přestat používat i současné kamiony, ty taky často nemají kde parkovat při přestávkách.

PeteT

Tesla má 500 kW supercharget? Kde?

J.K.

Škoda že nejsou podrobnosti, jestli to berou ze sítě, nebo mají úložiště u nabíječek…

Jan Tichavský

Na nabíječce budou určitě vyrovnávací baterky plus tam můžou doplňovat se solárních panelů na střeše. Sice to bude pokrývat jen malé procento, ale ve špičce se to hodí.

Phate

Ty soláry myslíte vážně? I když „malé procento“ bude asi celkem přesně spočítané (10kWp na střeše), tedy méně než 1% za slunečného poledne. Jindy prakticky nic.
Taková nabíječka musí být využitá X hodin denně, jinak se nevyplatí…

Náhodný Kolemjdoucí

Jenže mohou nabíjet ty vyrovnávací baterie, i když zrovna nikdo nenabíjí nebo nabíjí nízkým výkonem.
Spíš greenwashing, ale na druhou stranu proč vlastně ne? Ničemu to neškodí.

SYN

Ano, ALE… aby to mělo cenu tak to musí být dost velká střecha, nebo spíš solarfarma poblíž, a to úložiště… nic moc levného.

Jan Tichavský

10kWp je střecha rodinného domku, nabíjecí stanice pokud není někde v zástavbě může mít větší plochu zastřešení. Pokud se o spojí s parkovištěm poblíž (obchod, restaurace a podobně), tak může být výkon ještě řádově vyšší. Místa máme dost, jen se nebát ho využít.

watslaw

Ty soláry budou jako plivnutí do moře i v té špičce. Ale věřil bych, že v Číně (narozdíl od nás) zvládnou na to mít dimenzovanou přípojku i přenosovou soustavu i zdroje elektřiny.

Michal M

Ta poznámka „narozdíl od nás“ je založena na nějakém reálném příkladu?

none

Reálné bude asi to, že oni to chtějí postavit, tak to postaví.
A zatímco to už budou mít, tady by se shánělo
teprve třetí razítko z padesáti.

lvy

Takže celkově celý ten systém bude méně efektivní, než provoz na naftu? Jaký to pak dává smysl?

Jan Tichavský

Jak méně? Celkově ten systém bude 2-3x efektivnější než spalování uhlovodíků.

Jardoslav

Je to posun, ovšem asi tady není řečeno „B“. Tedy co to udělá se životností baterie a také „C“ co na to distribuční síť, až se to rozmůže. To aby každé město mělo svoje „Dlouhé stráně“ nebo gravitační věže u každé dobíjecí stanice. Možná že blackoutům jsme nebyli blíž. Každopádně, když bude někdo mít fakt naspěch, může to pomoct.

Jan Tichavský

Taky jsem si myslel, že rychlonabíjení telefonů (100W a podobně) musí tu baterku brzo odrovnat, ale kupodivu ty telefony drží i při denním cyklování. Navíc rychle se to nabíjí jen do nějaké úrovně (a případně teploty) a to baterii nevadí, té vadí udržování velkého napětí (tedy 100% stav nabití) a horko. Dnes už jsou ty baterie chlazené dobře, elektronika je efektivní a nízký vnitřní odpor článků nevyrábí tolik tepla. Distribuční síť bude mít jednak mnoho bateriových vyrovnávacích stanic, které budou pokrývat drahé špičky i bez elektromobilů a druhak rychlonabíjení přes den bude využívat solární zdroje, které budou mít v tu… Číst vice »

Jardoslav

Asi je to nějak vymyšlené, tomu se nebráním. Jen jsem si představil, jaké to může vytvářet výkyvy v síti. Na druhou stranu máte pravdu s lokomotivami nebo metrem.
Rozhodně nejsem proti elektromobilitě. Sám jsem elektromobilní už tři roky. Spíš vyvstaly otázky ohledně životnosti baterie.

Y.K.

Zkusím vypálit odhad od boku… Životnost záleží na typu baterie. Když snese megawatt nabíjení, tak jí to pravděpodobně neublíží více než jiným bateriím jiné rychlé nabíjení (limitem je teplota). Předpokládám, že za provozní základ je pořád považováno pomalé nabíjení při parkování, stejně auta většinou někde furt stojí, tohle se hodí na dlouhé cesty a bude to tedy minoritní podíl cyklů v tomto režímu (pomineme-li nějaký služebák). Distribuční síti je to jedno. Máte lokomotivy co berou 6 MW, metro taky megawatty… Je to z hlediska jednotlivce hodně, ale je to zase na krátkou dobu, takže setkávání se společného nabíjení je v… Číst vice »

Jeffer

Koľko áut pripadá na jednu lokomotívu? Ale počítajme inak: ak máme v ČR nejakých 5 miliónov áut (presnejšie 6,5 miliónu, ale približný odhad bude stačiť), ktoré najazdia v priemere 200 km za týždeň, pri spotrebe 15 kWh/100 km (podľa ČEZ) máme celkovú týždennú spotrebu elektroáut 15 kWh / 100 km × 200 km × 5000000 = 150 GWh. Keďže týždeň má 168 hodín, znamená to priemerné navýšenie okamžitej spotreby elektriny o 1 GW. To je pri českom priemere spotreby 7 GW (podľa Wiki 60,4 TWh za rok 2022) nárast o nejakých 15 % a to je ešte dosť optimistický odhad.… Číst vice »

Jeffer

A ešte doplním: keď každé desiate auto pripojíme na noc na pomalých 10 kW (nabíjanie „doma“), tak nám to zvýši nočnú spotrebu o 5 GW. To je v momente, keď soláry nevyrábajú ani v lete.

Y.K.

Tak určitě, já nic nepsal o tom, že by to nezvedlo spotřebu. Lidi se nebojí pustit bojler nebo jiné podobné žrouty, ale pak se dějí nabíjení aut. 🙂

Něco se s tím musí dělat. Asi nelze počítat s tím, že ropa bude pořád takto snadno dostupná, takže brát to tak, že současný systém je optimální a do poloviny století to nechat hnít asi není dobrý nápad.

Jozef

Máte pravdu, s budúcim nedostatkom ropy, ja osobne by som sa pre začiatok prikláňal k použitiu výrazne väčšieho podielu liehu v palive pre zážihové motory, za prvej republiky bola napríklad používaná zmes biboli https://www.valka.cz/Bi-Bo-Li-a-Dynalkol-t56332 .

Baraba

Na druhou stranu v noci je mnohem menší „obecná spotřeba“, takže výsledný efekt bude pouze optimalizace spotřeby během dne a to povede k celkovým úsporám =)

luzkovyvagon

Každý má naspěch 😀

Zbyněk

Neshodí to jističe na přilehlém sídlišti? 😀

Jarda V.

V celem okrese.

Jaaa

V Oslavanech spadne komín.

Petr

Což o to jističe, ty budou silné dost, ale co na to budou říkat světla, takové připojování a odpojování megawatu co 5 minut (a prostřídané na několika stojanech, jistě nebude jen jeden), to už může udělat pěkný flikr.