Silniční nákladní doprava

Za dvě hodiny jsme popojeli o dva kamiony, líčí řidič čekající na cestu z Velké Británie

V koloně kamionů před Doverem. Foto: Milan Šenkýř
V koloně kamionů před Doverem. Foto: Milan Šenkýř
Český řidič kamionu popisuje, jaká je situace ve Velké Británii po uzavření hranic s Francií.

Milan Šenkýř je jedním z několika desítek až stovek českých řidičů kamionů, kteří uvízli ve Velké Británii a Vánoce oslaví zcela jistě nedobrovolně mimo Českou republiku. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz popisuje aktuální stav, jaký ve Velké Británii panuje.

Kde jsem vás právě zastihl?
Stojíme zhruba 40 kilometrů od Doveru na dálnici v koloně, která se prakticky nehýbe. Za dvě hodiny, co zde stojíme, jsme se posunuli o délku dvou kamionů.

Od kdy jste ve Velké Británii?
Přijeli jsme v sobotu večer. Měli jsme mít plánovanou pauzu 24 hodin a v pondělí vykládat a jet zpět. V neděli jsme se dozvěděli, že se zavírají hranice. Kontaktovali jsme dispečery, ale ti nic nevěděli. V pondělí jsme ještě vyložili a rozhodli se zůstat poblíž Londýna na jednom odpočívadle, kde jsme byli až do dnešního rána. Měli jsme tak výhodu, že jsme měli zázemí v podobně sociálního zařízení.

Proč jste nakonec odjeli směrem k Doveru?
Ráno nám volal dispečer, že se hranice otevírá, že máme jet k lodi. Tak jsme vyjeli, skončili jsme zhruba 40 kilometrů v koloně, která se prakticky nehýbe.

Co vezete?
Jedeme prázdní, nakládat jsme měli v Belgii. Kdy se tam dostaneme, to nedokážu odhadnout při tomto tempu. Budeme rádi, když odsud odjedeme do konce roku. Do Velké Británie jinak jezdíme většinou s jídlem a pitím, jezdíme s chladícím návěsem.

Odkud čerpáte informace, co bude dál?
Hledáme na internetu, máme puštěnou televizi a rádio, jsme v kontaktu s pár kolegy.

Řidiči jsou často placeni za výkon podle ujetých kilometrů, nepřicházíte v podstatě o mzdu?
Máme smlouvu postavenou tak, že nám platí i za jednotlivé dny v práci, tak snad ne.

Jak budete řešit hygienu? Dosud jste měli zázemí odpočívadla…
Objevily se tu mobilní toalety, ale není jich mnoho, zhruba tak jednou za 300–400 metrů. Ráno jsme se ještě radši osprchovali. Kdy si to budeme moci zopakovat, to v tuto chvíli netušíme.

Zásobeni jídlem a pitím jste?
Naštěstí ano, něco jsme ještě dokupovali ráno. Jezdíme dvoutýdenní turnusy, takže musíme být vybaveni na delší cesty.

Ptám se i proto, že se česká ambasáda chlubila pomocí českým řidičům…
O té bohužel nevíme.

Jste nějak v kontaktu s ostatními řidiči v koloně?
Ani ne. Jsme zalezlí v kabině, i kvůli obavám z covidu. Navíc tu jezdí často policie a ta by tohle zřejmě nerada viděla.

Na podobné dlouhé čekání příliš evropské předpisy o pracovní době nepamatují. Jak budete takové popojíždění řešit ve vztahu k tachografu?
Jedeme dva, takže můžeme jet bez odpočinku 21 hodin. I když reálně stojíme. Pak bychom měli mít 9 hodin odpočinek. Nicméně nemůžeme to tady jen tak blokovat, takže budeme muset toto porušit a spoléhat na to, že policie případně toto pochopí.

Odebírat
Upozornit na
guest
47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Spravedlnost

Chudáci chlapi a náš stát, misto aby jim pomohl, tak leje penize do nesmyslného prezitku pro sotouse jako je železnice.

vladoca

Chlapi bohužiaľ zvykajte si , už ste zabudli na kolony medzi CZ . DE niekedy 24 hod a viac. čo chcel ten strapatý Anglický blb to má.

kulhán

Pokud začali jezdit do zahraničí až když byla ČR v EU, tak to ani nezažili.

Zabakovec

Za tohle může /nový/ covid a ne Brexit ne? 🙂

Milan

Za tohle může Francie a její vláda. Dost mi to štve. Zahájil jsem osobní bojkot francouzských výrobků.

kulhán

Po revoluci jsem měl vlastní Volvo s chlaďákem, na hranicích jsem prostál týdně desítky hodin, bez wc a sprchy. Vánoce v hajzlu, mobil ani internet nebyl, takže ani spojení s rodinou.
Takže hoši tam v koloně, toto tam je jen slabej odvar toho co bylo před 30 roky. Vlastně do té doby než jsme v EU.

GPGP

Přesně tak, mají co jíst a pít tak co.
Co mají říkat ti chudáci či žijí u Nairobi, ve slumech jich tam žije 1 mil. Bez WC a vody…
Zpovykaní evropani 🙂

kulhán

Já jsem taky nemohl vystoupit z kamionu, ne kvůli koroně, ale kvůli gangům.
Díky členství v EU kolony zmizely. Takže do budoucna budou kolony do a z anglie normální.

Iveta

Naprosto souhlasím ,já jsem sice nádražák ,ale za 25 let na dráze jsem snad byl jen 2 krát doma na vánoce,jinak po nocležnách ,nebo na vlaku.Kámoš jezdí s kamionem ,byl jsem s ním a to i když byly hranice .Takové Pomezí ,nebo Kubice byla lahůdka a to i na 24 hodin no a ten vir ,já nejsem virolog ani lékař ,ale byl jsem v nemocnici v srpnu a v listopadu ,pozitivní 2 krát na covid ,matka to měla taky v 78 letech (ležel jsem ale se zánětem jater)a nic se nedělo,ani personál nebyl přetížen ,vše fungovalo normálně,vše uzavřeno jako gastritída… Číst vice »

Leinad

Já s covidem nebyl ani v nemocnici, praktická dokrotka mi nařídila karanténu doma a psali sme si maily o tom jak mi je (ale to byl jedinej mail za den, kvůli spánku a kašli jsem nedával homeoffice jako s jinou nemocí). Že má někdo lehčí/těžší průběh věřím, ale to je u každé infekce.
Diskotékoví líbači taky můžou potkat bezpříznakového bacilonosiče medinkokoka, na medinkokoka se taky dá umřít. Covid-19 je hodně podobný chřipce, šíří se kapenkami, průběhy jsou od žádných(vironosič) po smrt.

Pavel

Za těch 30 let už taky něco pamatuju ale toto zde mi už jako slabej odvar nepřipadá. Hlavně tím, že to uzavřeli bez varování. Tudíž je tu spousty řidičů nepřipravených na pětidenní stání. Ještě tři dny a jsem taky bez jídla. Jinak je tu zatím klídek a pohoda.

Janko

Vysledek dnesni politiky EU. Naprosto nekompetentni , amatersky ustav. EU nici autoprumysl, EU jiz 10 let nezvlada chranit sve hranice vuci migrantum atd atd. USA se nam chechta na plny kou.e !!!

Jarek

Heh? Z EU snad vystoupila Británie vedená lhářem a populistou Johnsonem – a tohle je výsledek „politiky“ podobných figurek.

Janko

Vystoupeni z EU Britum zavidim. EU parlament je nefunkcni. V podstate kazde druhe jejich rozhodnuti je absolutne mimo realitu. Viz fantasmagorie o autech na elektrinu. Nedomysleny, az chory pohled z jejich strany. Kratkozrakost, amaterismus, neodbornost lidi co hlasuji pro podobny nesmysl. A takhle je to se vsim bohuzel. EU neni schopna zjednotit kontrolu hranic, EU neni schopna zjednotit svuj postup ohledne covidu. Naprosto zbytecna organizace.

Kalina

Konkretizujte prosím: „Viz fantasmagorie o autech na elektrinu“

Janko

Jejich mokry sen o tom, ze v EU se budou vyrabet a prodavat pouze elektro auta. Momentalne je v EU parlamentu novela ktera od roku 2025 pocita uz jenom s autama na elektropohon. Je to lobismus urcite skupiny lidi ( vyrobcu baterii , nabijecich stanic atd) nicmene realita je takova , ze o ekologii vubec nejde. Ohaneji se cislama ktere jsou zkreslene, nebo rekneme jednostranne. Nikde se uz neresi , ze se miliarda kilowatt musi nekde vyrobit, ze distribucni sit nema sanci tolik energie prenest. Nikde se nemluvi o tezbe tezkych kovu na vyrobu baterii, nikde se nemluvi o likvidaci… Číst vice »

Thijs

byť argumenty, co uvádíte, mají zcela jistě něco do sebe, nic to nemění na tom, že Spojené království má cíle možná ještě více ambiciózní, co se týče elektromobility, nezávisle na EU

Luke

Závidíš jo? Doufám, že podobnejch tomiovců v Česku málo, protože pokud bychom my, zěmě plně obklopená členy EU, byla by to kulka do hlavy.

Zbytečná? Společný trh, volný pohyb zboží a lidí, žádný cla, žádný války…

MartinS.

Přestěhujte se do UK a budete mít od EU pokoj 🙂

Gwann

Odstěhuj se do Británie…oh, wait…on Tě tam nikdo nepustí…škoda.

Gwann

PS: že každý někdy něco potento, to je pravda. ale vytrhnutí nesmyslu o žárovkách, okurkách, banánech a elektroautech jako odůvodnění ke skoku ze skály…to jsou mozkové pochody vhodné ke zbavení svéprávnosti (a umístění do výzkumného ústavu…co tyhle deficience způsobuje)

Šejdr

Ovšem hranice v tomhle případě uzavřely státy EU, nikoli Británie. Jen to jen pár dní, co se von der Leyen zaklínala jednotou a společným postupem členských států EU v boji proti covidu-19. A ejhle – při první příležitosti se na jednotná pravidla opět kašle a každý si hraje na svém regionálním písečku.

Mgr.pavel

Tak zase UK už v EU není..

Šejdr

Mě šlo o to, že příjezdy a přílety z GB zakazovaly jednotlivé země každá zvlášť, každá se svými podmínkami. Žádný jednotný přístup, žádná společná komunikace napříč EU, opět individuální rozhodnutí a sliby o jednotném postupu členů EU se zase válejí v prachu.

Jakub P

EU může společně řídit jen to, co jí členský státy schválej a k čemu jí daj pravomoce. Část lidí to vždycky překvapí, ale není to gang, kterej by si řízení jednotlivých oblastí jejich života usurpoval proti vůli svých členů. Pokud má nějakou oblast řídit, musej se členský státy nejdřív dohodnout, že jim připadá dobrý v dané oblasti postupovat společně a že jsou ochotný příslušný pravomoci EU předat. Bez toho to nejde.

MartinS.

A jste si jist, že to není z pozadí Bruselem řízená akce, jak ukázat UK a BoJo, že by si v té dohodě o vztazích s EU po 01/01/21 neměli moc vymýšlet?

Jaaa

Jo. 😉

Gwann

a teď tu o Sorosovi. Prosím….

David

Ty si guma člověče. Tohle je problém Velké Británie, ne EU.

Janko

Guma si ty. Ta hysterie vznikla na strane statu EU. To, ze Britanie nevpustila kamiony do sve krajiny je vec jedna. Nemaji se ale ani jak vratit zpet! Unie zakazala prijezdy ( prilety ) z Britanie. Resp zakaz vydal kazdy stat zvlast. To same se stalo u nas. Vlada zrusila lety aniz by existoval realny duvod. Cele je to fraska a chaos. Jenom bordel, nic vic.

Uklízeč

Odchod Švýcarů by byl mnohem horší.

Honza D.

Švýcarsko je snad v EU?????? Člověk se nestačí divit.

Uklízeč

To ne, ale jako by byli. Libovolná ouřednice z OAMPu vysvětlí každému divíškovi. Nejsou to žádní chudáci, jako koloniálním sentimentem posedlí mnozí Briti. Zatímco v USA dávají pomníky Roberta Edwarda Leeho právem do lapidárií, tak v GB oslavují vynálezce koncentračního tábora, nebo bombarďáka, který nechal naprosto zbytečně srovnat se zemí Dresden. Jen ať jsou pryč, i s jejich šášovskými tradicemi.

V79

Ne, tohle je hlavně problém Francie, která prakticky ze dne na den bez varování zavřela hranice. A teď vymýšlejí nesmysly, aby ten zákaz trval co nejdéle.. řekl bych taková pomsta za Brexit, bohužel s tisíci řidiči kamionů, kteří jsou tam jako rukojmí.

Gwann

Toto je výsledek britské politiky a ochrany hranic v podání EU/Schengen.
Táhni na sputnik.

Tady na Moravě

Divím se, ze si UK takove jednani od Francie nechava libit. Pokud se jim nepodari odbaveni kamionu urychlit alespon na 1 tyden, tak to je pro UK export smerem do kontinentalni EU pohroma. A samozrejme i import, protoze kdo posle do UK kamion, kdyz se mu nemuze vratit?

UK by mela zasahnout a vyjednat urychlene odkloneni trajektu do pratelstejsi zeme.

M19

Jako třeba do Maroka, Irska, Portugalska či kam? A odklonit mají i ten tunel pod kanálem?

Tady na Moravě

Treba do Belgie, sherlocku

MartinS.

Belgie ale tuším ty hranice pro příjezdy z UK zavřela také. A myslím, že i Nizozemsko, takže ono to nebude tak jednoduché.

Jarek

Ty hranice už prý jsou otevřené. A vy jste si nechal líbit, když Babiš zavřel hranice, a to dokonce směrem ven?

Gwann

Což bylo zjevně protiústavní, jak se dal slyšet i předseda ústavního soudu. Ale jak si mnozí chrochtali blahem….že jsme tu v teple a bezpečí před cizáky a jejich viry…aby ti stejní pak statečně jeli do chorvatska na dovolenou a dárečky dovezli s sebou…

David

Tam na Moravě mají o situaci ve Velké Británii jasno. Tomu říkám sebevědomí!

Gwann

Morava nemůže za jednoho (či víc) takových kousků, neposilujte prosím stereotypy.

Zrzek

Z UK na kontinent se toho moc nevozí, nebo je to tak mizerně placené, že většina přejede po prázdnu na kontinent a nakládka F nebo B v horším případě D nebo NL

Gwann

anglie vyvážela mimo jiné a hlavně služby…jako bankovnictví a finanční služby obecně. a s tím po tomhle britském přístupu bude asi do značné míry konec.

že tam skončí většina automobilek…to je bohužel prakticky jisté.

Zrzek

Hm většinou opravdu životně důležité věci.

Gwann

jako…třeba do Německa? nebo Španělska? na to se tu nedostává trajektů.
Inu, tenhle bordel bude od 1/1/2021 i bez COVIDu. Poděkujme anglickým důchodcům, co hlasovali pro obnovení impéria….

Partneři

Škoda transportation