Z Vídně do Říma či Amsterdamu za 1300 Kč vleže. Rakouské dráhy výrazně zlevnily cesty nočním vlakem
První jízda vlaku Nightjet NG z Vídně do Říma. Foto: Marek Knopp / ÖBB

Zlevněné tarify se týkají cest od nového grafikonu.
V reálu pozor, ty příjezdy nočních vlaků bývají občas i o dost zpožděné.
Ještě bych ocenil, aby to věčné nezastavovalo v kdejaké díře a raději to dojelo dál. Některé ty noční jízdní řády jsou absurdně vyšponované, když přímá linka je třeba o 2-3 hodiny pomalejší než denní s několika přestupy.
Tak cieľom je aby si sa poriadne vyspal medzi dvomi mestami ktoré to primárne obsluhuje. Vlak čo príde do Amsterdamu o šiestej ráno by veľký zmysel nemal a predĺženie do nejakej diery by to nezachránilo.
Takže lepší všude zastavit a nonstop poslouchat pochodující lidi skrz uličku, nehledě na zastavování a rozjíždění se
Tak to je dobrá zpráva. Ty ceny jízdenek byly opravdu enormní. Málokdy se dostaly pod cenu letenky.
Do Paríža nejaký nočník 😃 jazdiť nebude ?
Single lôžko za 120€ je mega. Kedysi bola bežná cena pri kúpe vopred okolo 200€, čo bolo tak ma hrane akceptovateľnosti, nečakal som že ešte niekedy uvidíme nižšie ceny. Toto už dobre konkuruje lietadlu (KLM začína okolo 230€ za spiatočku s báglom).
Ceny ve vlaku Canopus, který je v/až do Lipska napojen na NightJet, se zbláznily. Chápu, že ceny v lůžkovém voze CD musely být „harmonizovány“ s cenami NightJetu. Takže možná existuje naděje…
Abteil comfort für 1 Person mit WC und Dusche (Single plus)
€ 304,90
Sparschiene inkl. Reservierung
Pro mě je letenka a hotel stále levnější. A komfort je v hotelu nesrovnatelně vyšší.
Datum ? Trasa ?
Jel jsem do Curychu z Vídně jak NigtJetem v čtyřlehátkovém Luxus Compartment (jak to nazývají), tak z Prahy busem Regiojetu. Dvoupatrový, nahoře sedačky v režimu 1+2, něco jakoby Business v letadle. Při sklopení sedačky na maximum se dá v pohodě pár hodin spát. Z těchto dvou způsobů dopravy za mě doporučuji (při zohlednění všech vstupů) – jednoznačně autobus Regiojetu.
A budou dodržovat řazení a zařadi lůžkový vůz ??? Loni jsem jel nj 4x a 2x místo lůžka sedačky
Zrusili Pariz, tak snad tie vagony poposuvaju na ine linky a budu im stihat robit udrzbu.
Dobrý začátek, tohle už začíná být konkurenceschopné oproti autobusům. Jen tu síť linek je třeba více zahustit, třeba do Paříže je stále jediná možnost autobus nebo letadlo, nebo bus do Štrasburku a dále TGV do Paříže
Pouze 2 týdny stará zpráva:
„Noční vlaky z Vídně a Berlína do Paříže končí, Francie je přestane dotovat“
https://zdopravy.cz/nocni-vlaky-z-vidne-a-berlina-do-parize-konci-francie-ukoncila-jejich-dotovani-261203/
Souvisí to i s poplatky za využití dopravní cesty a nádraží, které jsou ve Francii zvlášť vysoké, jakkoli je jedna složka SNCF účtuje jiné (a jejím zahraničním partnerům). Kromě toho SNCF ani nevypadá, že by měly o pokračování provozu vážný zájem:
https://jonworth.eu/sncfs-half-hearted-effort-to-support-international-night-trains-in-danger-of-hitting-the-buffers/
Auto, bus i letadlo je tak nějak bez dotací…dotovat někomu vlak na výlet mi přijde už trochu moc.
Ne, auto ani letadlo nejsou bez dotací. Jsou bez přímých dotací, ale zdaleka nezaplatí všechnu infrastrukturu, kterou potřebují a ani omylem neplatí za negativní externality, které způsobují.
Viz Tokio a další města v Asii, kde se bez dotací obejdou i (minimálně některé) vlaky a MHD. Právě proto, že tam tolik nedotují auta a tak má ta MHD a vlaky šanci, protože cena dopravy v hlavách lidí tím není uměle sražena do nefunkční výše.
Nizozemské NS také jezdí bez dotací. Výkony, na kterých nedokázaly generovat zisk jsou vysoutěženy už snad 20 let. Cenou za to je pekelně vysoké jízdné.
Mno, bez dotací. Letadla neplatí u paliva spotřební daň ani DPH…
Trochu mi přijde, že ÖBB lavírují, jak dále s celou službou Nightjet. Zcela jistě je v Rakousku obrovský tlak na co nejvíce zelenou přepravu, Nightjety jsou dotované, ale i přes to dražší než letadlo což mě mrzi. Nejdříve po zrušení linek u DB nabrali vše pod sebe, dlouhou dobu se ceny držely na rozumné úrovni, ale pak se doslova urvaly z řetězu. Noční vlaky mám velmi rád. Je dokonalé, že se vzbudíte (většinou) odpočatí v centru města a můžete fungovat. Řekl bych, že jsem platově vyšší střední třída, ale řekl bych, že noční vlak ÖBB si skoro nemůžu dovolit. Mám… Číst vice »
Já jsem jednou velmi nerozumě absolvoval cestu z Curychu do Prahy přes noc jedoucím autobusem a znovu bych do toho nešel. Nicméně je pravda, že v té době vždy vycházela jízdenka Praha Curych na pěkných cca 1500 ale v opačném směru (v němž jsem ji chtěl využít) byla vždy výrazně dažší:). Letecky to ale tehdy (osm let zpět?) vycházelo podobně jako tím vlakem. Obecně by za mě by ten noční vlak měl být asi pojat více jako prémiový produkt, ke kterému patří i lounge, což u OBB funguje na rakouských nádažích hezky, ale třeba v takových Benátkách, kde by se… Číst vice »
Na navazujici jizdu po Svycarsku je dobre si koupit jizdenku uz v ramci jizdenky na nocni vlak od Ceskych drah. Pak ta cena neni tak přemrštěná a rozhodne se to vyplati.
Tak ono tie ceny za ktore to ponukaju teraz na zimnu sezonu su uz voci lietadlu konkurencieschopne. Predovsetkym ak chcete ist s vacsou batozinou ako batoh. Uz len dufat ze ich nezdvihnu na leto zase o 200%
Od prosince do března je celkem jasné, že ty ceny budou nějak v rozumných mezích. Od jara ale očekávám, že porostou a v letní sezóně se znovu dostanou tam kde byly letos.
Nejdřív zruší spojení kvůli tomu, že to bez dotace nedají a teď zlevní…