Z Vídně do Liberce. Dopravní podnik koupil 111 let starou tramvaj
Vůz je provozní, v Liberci ho čekají příští rok úpravy.
Sbírka historických tramvají v Liberci se rozrostla o další vůz. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) ve spolupráci s Boveraclubem zakoupil od rakouského soukromého muzea tramvajový vůz typu K č. 2329. Vyroben byl v roce 1913 ve vagónce ve Studénce.
Typ tramvaje jezdil ve Vídni. Muzeum ve štýrském Mariazellu oslovilo letos Boveraclub s nabídkou odprodeje, protože mají ve svých prostorách málo místa a stejný typ vozu již mají. Za tramvaj zaplatil DPMLJ 40 tisíc eur.
Projekt byl podpořen z rozpočtu Libereckého kraje a na financování se podílelo Statutární město Liberec. Samotný převoz proběhl tento týden. Přeprava se uskutečnila prostřednictvím speciálního návěsu firmy GRUBER Logistics, na který je možné tramvaj natáhnout bez potřeby jeřábu.
Tramvaj je plně provozní. Nyní ji čeká v Liberci důkladná prohlídka, a pak asi roční úpravy pro místní provoz. Zároveň bude muset absolvovat příslušné legislativou dané zkoušky. Záměr je uvést vůz do provozního stavu pro zvláštní jízdy na standardním rozchodu a zařazení do provozu v celé síti, nejen na úseku z vozovny do Lidových sadů, kde zůstává kolejová splítka obou rozchodů. V roce 2026 by mohla zasáhnout do příležitostného provozu na historických linkách a při jízdách na zakázku.
Podle DPMLJ sice z historického hlediska do Liberce nepatří, nicméně svou architekturou připomíná jedenáctku libereckých tramvají dodaných v roce 1921 také ze Studénky. „Liberec má radnici a divadlo inspirované vídeňskou architekturou, lze tedy předpokládat, že místní a návštěvníky města potěší nostalgickými jízdami i původně vídeňská tramvaj,“ uvedla mluvčí DPMLJ Martina Poršová.
Tramvaje tohoto typu byly typické pro Vídeň, v provozu jich bylo celkem 262 a kromě Studénky byly vyráběny i v Kopřivnici a také v dnes rakouském Grazu a Simmeringu. Jejich provoz byl ukončen v roce 1972, některé z nich ještě sloužily jako pracovní nebo pro zvláštní jízdy.