Z největšího lanového mostu v Česku mizí podpěry, ŘSD oznámilo termín zprovoznění.

V září začne na mostě pokládka asfaltových vrstev.
Nový největší lanový most v Česku je už plně samonosný. Společnost Hochtief CZ, která most přes Labe v Pardubicích staví jako součást severovýchodního obchvatu města, proto začalo s demolicí dočasných podpěr.
O dalším posunu ve stavbě informovalo dnes Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na sociálních sítích. Jde o dvě podpěry, které stojí ve vodě. Demolice probíhá z pontonu v řece, potrvá zhruba šest týdnů. „Po novém obchvatu se řidiči projedou již v závěru letošního roku,“ upřesnilo ŘSD. Přesným termínem zahájení provozu je 5. prosince.
Most je samonosný již několik týdnů. Provizorní mostní podpěry sloužily pro samotnou stavbu mostu. Most má plánovanou životnost 100 let. „Životnost mostu ale nelze stoprocentně garantovat, ale výhodou lan je, že jsou v případě koroze nebo mechanického poškození vyměnitelná. Dříve se používala ocelová lana bez ochrany, která nemají takovou životnost,“ řekl letos na počátku roku mostní expert Hochtiefu Petr Vítek.
Samotný most je dlouhý přes čtvrt kilometru. Lana jsou natažená v sedmi tubusech, v každém z nich je 150 až 169 lan. Kdyby se lana natáhla do jedné délky, měřila by 200 kilometrů. Jejich váha je dohromady 240 tun. „Lana jsou pozinkovaná, proti korozi jsou chráněná PVC bužírkou, tedy speciální izolací. Lana se protahují od mostovky na pylon, kde procházejí sedlem a pak zase dolů na druhou stranu mostovky, kde se ukotvují,“ řekl Vítek. Pylon měří od mostovky 48 metrů, od země je ve výšce 60 metrů.
Most je součástí severovýchodního obchvatu s délkou 4,2 kilometru a spojí sídliště Cihelna s Dubinou. Obchvat stavební firma staví od prosince 2022, náklady budou 1,4 miliardy korun.