Autobusy Cestovní ruch

Z Hrádku nad Nisou vyjela dnes poprvé nová linka přes tři země

Nová linka napříč Trojzemím. Foto: Liberecký kraj
Nová linka napříč Trojzemím. Foto: Liberecký kraj
Autobus na nové trase překonává pětkrát státní hranici.

Nová autobusová linka přes tři země vyjela dnes ráno z nádraží v Hrádku nad Nisou na Liberecku. Na své 61 kilometrů dlouhé cestě překročí autobus pětkrát českou, německou a polskou hranici. Konečnou má v polském městě Swieradów Zdrój.

V Hrádku dnes nastoupil jediný cestující, dorazil z německé Žitavy, bál se, že tam už by se do autobusu nemusel vejít. Mířil do Nového Města pod Smrkem. Největší zájem o nový spoj byl v polské Bogatyni, kde na dvou zastávkách nabral autobus 18 lidí, další přistoupili ve Frýdlantu.

O lince se jednalo s polskými a německými partnery už od začátku roku, dávno už by jezdila, ale skočila nám do toho koronavirová pandemie a to nám veškerou přípravu zbrzdilo,“ řekl dnes ČTK Radim Šarapatka za koordinátora dopravy v Libereckém kraji – Korid LK, který dnes autobus na první cestě doprovázel. Autobusy jezdí o víkendech třikrát denně, další dva spoje ale vyjíždějí ze Žitavy. Provoz je do konce listopadu financován z evropských fondů v rámci projektu Trans-Borders, 15 procent nákladů hradí Liberecký kraj. Od podzimu by pak měli přispívat Němci a Poláci.

Start linky v Libereckém kraji plánovali už na 6. června, kvůli nouzovému stavu a uzavřeným hranicím ale dlouho nebylo jasné, zda ještě letos vůbec vyjede. Dohodu se podařilo uzavřít až koncem června, spuštění provozu pak ještě zkomplikovalo řízení o vydání mezinárodní licence. Provoz linky zajišťuje krajská firma ČSAD Liberec. „První zastávkou je Žitava, odtud jedeme přes Sieniawku do Bogatyně, kde jsou dvě zastávky na hlavní třídě. Odtud autobus míří k nám do Frýdlantu na železniční nádraží a pak i na autobusové, potom pokračuje na Raspenavu a odtud do Nového Města pod Smrkem a pak do Swieradówa Zdróje,“ popsal cestu Šarapatka.

Nová víkendová linka po dlouhých desetiletích nabízí přímé spojení mezi Žitavou a Frýdlantem, které do konce druhé světové války zajišťoval přímý vlak. Nabídne také turistům spojení na polskou stranu Jizerských hor, kam běžně spojení není. Ve Swieradówě Zdróji má autobus několik zastávek a končí u dolní stanice lanovky k chatě pod Stógem Izerskim (Jizerský stoh), což je vrchol na polské straně Jizerských hor. Je ideálním východiskem pro pěší výlety – tři kilometry odtud je hora Smrk, deset kilometrů Smědava. Jízdenka z Hrádku do cíle přijde na 50 korun, z Frýdlantu polovinu.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sinep Anigav

Opravdu pětkrát překonává státní hranici? prvně Hrádek – Zittau, podruhé Zittau – Sieniawka, potřetí Bogatynia – Frýdlant, počtvrté NMpS – Swieradów Zdrój, popáté ??

Jenda

Mezi Hrádkem a Zittau musí projet Polskem.

Sinep Anigav

Jenda: Dík. Na trati o téhle fintě vím, ale u busu (vizte fotka) mě zmátla ta grafika

Marcel Štancl

Je tam někde možný přestup do polských vlaků? Bez toho je to nedomyšlené

Marťas

Ve 14:40, což je celkem rozumná návaznost, vám jede autobus do Wroclawi, odkud můžete pokračovat dál. Do půlnoci se dá stihnout být v hotelu ve Warszawě.

M19

Jak chcete v Polsku přestupovat na vlak, když tam kudy bud jede, vlak vůbec nejezdí? Domyšlený je i případný rozvoj a propojení na jiné polské města, kde už vlak je. Ale je to prozatím návrh do budoucna… To už záleží na dalších vývoji.

Jenda

Ale je tam možný přestup do polské lanové dráhy 🙂

Marcel Štancl

V kterém je uvedena jízdním řádu?

Kalina

IDOS

M19

V autobusovém… Vyvěšena na zastávkách, k nalezení ve vyhledávači… např. http://portal.idos.cz/Search.aspx?c=7&mi=2&find=001691

Jenda

http://www.iidol.cz/bus691 Tam jsou uvedeny jízdní řády, ceny jízdného.
A tady je krátký spot https://youtu.be/a1CeULuQEFs

Jenda

Linka má dokonce samostatnou stránku http://www.iidol.cz/bus691

Marcel Štancl

Dík, ale chtělo to protáhnout ještě v Lubani na vlak

Marcel Štancl

Tedy alespon přestup na návazný autobus Swieradow Zdroj – Luban.

M19

Proč ne Szklarska Poreba či Jelenia Góra? V diskuzi u předchozího článku i zde výše vás už upozorňovali např. na spoj do Wroclawi. Účel té linky je turistický, přípoje na polské straně, jsou věcí polské strany…