Autobusy

Z D4 před Prahou budou odstraněny autobusové zastávky

Autobusová zastávka Jíloviště na D4. Foto: Martin Uhera - autobusová doprava
Autobusová zastávka Jíloviště na D4. Foto: Martin Uhera - autobusová doprava
Zastávky z dálnice zmizí nejspíše nejdříve v roce 2025.

Z dálnice D4 u Prahy by měly být odstraněny autobusové zastávky, nové mají vzniknout na bezpečnějších místech. Během podzimu má ministerstvo dopravy dostat ke schválení studii přestavby D4, následovat bude investorská příprava. Práce zřejmě začnou až po 2025, informoval ČTK mluvčí ministerstva František Jemelka.

Pro dálnice jsou stanovené normy, které úsek před Prahou nesplňuje. Původně byla strakonická D4 rychlostní silnicí, stát ale tuto kategorii silnic zrušil. Zastávky přímo v hlavní trase dálnice ministerstvo odmítá. Proto bylo připraveno zadání pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a ve spolupráci s ČVUT, obcemi, organizátory veřejné dopravy a ministerstvem vnitra připraveno a projednáno technické řešení přestavby.

„Výhledově bude moci být D4 upravena a zastávky vymístěny z hlavní trasy například do kolektorů či prostorů mimoúrovňových křižovatek,“ uvedl Jemelka. Součástí tohoto řešení je i dílčí přeorganizování linek pražské integrované dopravy. „Sice bude stále nutné získat souhlas s odchylným řešením od ČSN, ale bude se jednat o dopravně výrazně bezpečnější řešení,“ dodal mluvčí.

Otázkou však je, jak rychle se vše projedná. První úseky se podle Jemelky přestavby pravděpodobně nedočkají před rokem 2025. Ministerstvo je připraveno jednat o dočasných opatřeních ke zvýšení bezpečnosti, mohlo by jít například o snížení maximální povolené rychlosti, ať již v celém úseku či jen kolem zastávek. Zástupci obcí už v minulosti namítali, že úsek před Prahou stejně není technicky uzpůsobený k tomu, aby se po něm jezdilo rychlostí 130 kilometrů v hodině.

„Avšak toto snížení by muselo být doprovázeno automatickým úsekovým měřením, jinak od něj nelze očekávat výrazný efekt. Uvedeným řešením se již na podnět obcí Mníšecka zabýváme,“ uzavřel Jemelka.

ČTK

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Musí to být dálnice? A kolik tam je nehod, nestačilo by zastávky prodloužit(odbočovák a připojovák)

Huh

To by bylo moc logické, to neprojde 🙂

Paja

Donedávna se vyjíždělo ze všech přímo do pruhu kde se jezdí 130 (i když na R4/D4 se jezdí spíše pomaleji). Před pár lety byly některé ty zastávky upraveny a udělaly se alespoň minimální připojovací pruhy.
Že by tam byla někdy nehoda kvůli zastávce nepamatuju.

Paja

To mělo být Leinadovi 🙂

franzJosej

cesi a logika hahahaha

Miky

Nový zábor půdy, to znamená min. 5 let papírování..

franzJosej

20 jahru

franzJosej

to je nevkus.. hloupost

Vojta

Je to silnice kategorie S. Nejde o R ani o D. Navíc jde o úsek starý přes 50 let.
Nevím, proč se někdo diví autobusovým zastávkám na silnici?
Divit by se měl, jak je možné udělat přes noc z S či R kategorii D, když to nejsou dálnice a hlavně tak nebyly navrženy.
V Německu mají kategorii B, v Rakousku S. Jen v ČR nesmí být R….

Paja

Původní idea dálnic v ČSR byla taková, že po nich budou jezdit rychlé busy a náklaďáky a na dálnici budou zastavovat (byť teda asi ne v takových minimalistických zálivech).
A jinak … nestavěly se všechny R v kategorii S?

Vnější pozorovatel

Tohle se musí zažít, když jsem to viděl prvně fakt jsem nechápal

MV.

Nejvtipnější je že Havlíček bydlí na Mníšku, zjevně tu zastávku ke své cestě do práce nevyužívá jinak by ji nerušil :o)

Jakub (easydrink)

Tam ty zastávky nemají v takovém provedení co dělat.

Zbyněk

Stejně tak by se dalo napsat, dálnice v takovém provedení tam nemá co dělat.

švestka

V době kdy Havlíček jezdí do práce (dřív než Andy) ještě autobusy nejezdí.

Obyvatel Brna

Havlíček přece spí (přinejmenším) 3 hodiny denně. A to přímo na ministerstvu, ať už jednom, nebo druhém. Na nějakou cestu domů není čas, pěkně z práce do práce. Nekecáme, makáme!

Karel

Odkaz na říjnové číslo zpravodaje Mníšku pod Brdy. Na stanach 3 až 9 se věnuje tomuto problemu. Včetně 3 strankove odpovědi ministra dopravy k tématu zastávek na D4.

https://www.mnisek.cz/volny-cas/zpravodaj-mestecka-pod-skalkou/

Jirka

Správné řešení by bylo udělat doprovodnou komunikaci a zastávky dát tam. Například kolem Cukráku doprovodka hodně chybí. Stačí jeden problém na silnici a nedá se to nikudy objet.

Bob

Zastávkový pruh je vlastně taky svého druhu doprovodná komunikace. Jenom musí mít řádné odbočovací a připojovací pruhy.

Jirka

Na dálnici zastávkový pruh dát nejde. Jde udělat něco typu odpočívka se sjezdem a připojovákem. Nicméně nemůžete mít sjezdy tak blízko sebe jako jsou na D4 od sebe zastávky.

švestka

Kolem Cukráku a zčásti mezi Jílovištěm a Řitkou je problém, že D4 v trase původní silnice, která byla pouze rozšířena a „stará“ strakonická tak v těchto místech neexistuje. Podobné to je ještě mezi exity 21 a 24, kde sice stará Strakonická existuje, ale nějaký inteligent na ni umístil závoru.

LKB

Prechod pro chodce na ctyrpruhu kousek za koncem dalnice je velmi hluboky nesmysl. Jak vubec takove usporadani puvodne vzniklo?

Mirek

Komunisti, na bezpečnost se dost kašlalo, na čtyřpruhu zastávky i přechody být mohly… Třeba na boleslavské R10 byly taky, zastávky tam jsou u silnice dodnes.

Jirka

Tenkrát jezdilo pár aut a z hlediska bezpečnosti to nebyl problém.

Bob

A naopak bylo období, kdy se dělaly podchody pod každou větší ulicí na sídlišti nebo ve městě. Teď v rámci humanizace to leckde předělali na herny, střelnice a jiné pajzly.

ABC

neboť ekoteroristi tvrdí že lidi nejsou krtci aby lezli pod zemí

Paja

Ten přechod tam nechal udělat magistrát někdy kolem roku 2000 🙂 A ta dálnice končí několik kilometrů před tím přechodem.

Milan

Léta to nikomu nevadilo a najednou je to velký problem. Stačilo by udělat delší nájezdy a je to. Nebo přidělat bus pruh v úseku Jíloviště – Mníšek.

Jakub (easydrink)

Já myslím, že to vadilo od začátku, akorát teď přišel čas to řešit.

Bob

Když to bylo nové, tak to vypadalo prostě jen jako nesmyslně široká okreska.

Mirek

V době, kdy tam projelo pár aut za hodinu a bezpečnost nikdo neřešil, to opravdu tolik nevadilo. Naštěstí už je jiná doba.

MrMarkus

Jezdím tam často. V roce 2000 byly intenzity dopravy na D4 u Prahy nějakých 18 tisíc vozidel denně. Dnes jsme na dvojnásobném čísle, ale stavebně se toho na D4 událo jen velmi málo. Nejde jen o autobusové zastávky, ale je tam velké množství velmi krátkých sjezdů či nájezdů. Ona je dost o hubu už ta stopka na Zbraslavi z Bartoňovy ulice směr z města, sice si říkám, že dodávku snad vidí i slepej a kdybych tam náhodou někomu vlítnul, z osmdesátky to ubrzdí, fakt se omlouvám, ale ve špičce se tam napojuje fakt blbě. Ale budiž, že tam osmdesátka, dá… Číst vice »

Tomáš Poledný

To, že je tam takový provoz taky může, že stále není D3 ve středních čechách, která by spoustu aut odvedla právě z D4.

Pavel P.

S tím bus pruhem opatrně. To by někdo mohl rychle realizovat za pomoci bílé barvy …

XXXD

Jo D4 z centra až na Jíloviště je dost komická. Největší pocit dálnice samozřejmě přidává ten přechod pro chodce u benzínky ve Zbraslavi.

Koro

D4 zacina az dal

XXXD

No máte pravdu, že D4 oficiálně začíná až na Jílovišti a pokračuje na Příbram, ale v článku se o tom také píše jako o D4 (i když je to nepřesné), tak snad víte, o čem se bavíme.

Paja

Nikde v článku nevidím že by se mluvilo explicitně o úseku přes Cukrák. Zastávky jsou i dál u Řitky a Mníšku, kde to už oficiálně D4 je.

Martin V.

Ale ten už snad mizí z povrchu zemského. Takže zbude jen poslední podobný Na Padesátníku (po jeho odstranění D7).

Karel

Ten prechod Na Padesatniku je strasny, a je dost smutne, ze nikde v okoli se neda dostat pesky a ni na kole, pouze u Sestky, kde se clovek dostane max na konec Divoke Sarky, ale ve smeru Prednik Kopanina nebo Tuchomerice nic, ani tuk… A jit pesky nebo jet na kole po tom dalnicnim privadeci je o zivot…. Holt na letiste chybi nejen zeleznice, ale i nejaka schudna cesta pro zamestnance z okolnich obci, aniz by museli jet autem.

Martin V.

Technicky ani finančně by nebyl problém místo přechodu vybudovat lávku, ale to nikdo nebude ani navrhovat, když se tam přeci má „už brzy“ stavět okruh D0 a paralelní dráha. Pěšky nebo na kole do Přední Kopaniny jedině oklikou, ale cesta je to pěkná. https://mapy.cz/s/hacezelubu

looking4bucho

Pokud vim tak cely usek Aviaticka – MUK Ruzyne by se mel bez ohledu na okruh prestavet na 3 pruhy v kazdem smeru. Naposled jsem o tom cetl asi tak pred rokem kdy se psalo o r. 2022, takze ted uz to urcite neplati, nicmene predpokladam ze se tam tohle vyresi mimourovnovym krizenim.

Mirek

Ona to totiž není žádná D4, ale obyčejná silnice první třídy

Bob

Neobyčejná. Rychlostní.

Paja

Obyčejná. I/4

-MS-

Co z toho udělat silnici první třídy? Problém se tím také rychle vyřeší…

Jiří Kocurek

A na zastávce pak může být přechod… Vítejte v banánistánu.

Jakub

Co teprve železniční přejezd. 😀

666

Nebo z obou pruhů udělat BUS pruhy?:-)

Martin V.

Formálně ano. 🙂 Ale co uděláte s hustotou dopravy?

Zbyněk

A co by jste s ní chtěl dělat? 🙂

Paja

V normálním státě se pro intenzity nad 20 tisíc aut za den staví dálnice, tady z dálnice uděláte státovku. To fakt dává smysl 🙂

Zbyněk

Kategorie silnice má jaký vliv na kapacitu? Já jsem si dosud myslel, že kapacita je dána konfigurací křižovatek, počtem pruhů atd. 🙂

A hlavně, D4 postrádá alternativy, železnice zcela mimo, tunel do Berouna v nedohlednu. P+R a B+R podél D4 neexistují. Slušně fungují jen autobusy PID.

Petr

Jenže to by pak Babišova vláda vykázala za rok 2021 záporné číslo postavených dálnic 😀

Leinad

D4 vyčaroval Ťok změnou normy 🙂 , Borovský může zase vyčarovat zase I/4

Paja

Řekl bych že D46 byla ještě míň dálnice než D4 a taky se z ní neudělala jednička ale přestavují se MÚK aby se to té dálnici přiblížilo.

Jan

Je pitomej vtip, že jo…?

Jan

*jen

Jiří

Stále nechápu proč to nelulzw vyřešit jako sjezd na čerpací vstanu i, nebo na odpicvadlo.
Prostě sjezd a nájezd na zastávku veřejné autobusové dopravy.
Úplné zrušení, či nějaké zajištění busů do obci, kde na to vůbec nejsou přizpůsobené sil ice je blbost.

Koro

Stihas i fetovat u toho psani? To si to po sobe aspon nemuzes precist?

Martin V.

Ale to přesně je v článku napsané: „…vymístěny z hlavní trasy například do kolektorů či prostorů mimoúrovňových křižovatek“

michalk

ve zkratce: Víme, že je to nebezpečné, tak to minimálně pět let necháme v současném stavu a pak tam vytvoříme stav, který sice také nesplní normy, ale bude (snad) o něco bezpečnější.
Bez komentáře 😀

Martin V.

Nevím, proč by to nemělo splňovat normy. Třeba ve Slovinsku jsem viděl dálniční křižovatku kombinovanou s benzínkou a odpočívadlem. Kombinace sjezd – pumpa – nájezd snižuje počet konfliktních bodů na hlavní trase dálnice a připadá mi vyhovující. Třeba počivališče Lukovica https://mapy.cz/s/pedagupobe

Kalanis

Vůbec liberecká štreka je takhle specifická. Km 17 a pumpa do Prahy, 27 a pro změnu na Liberec, v Hodkovicích tam mají pro velký úspěch navrch autobusák, Doubí na jih přes pumpu, vedle Viaduktu pro změnu v kolektoru.

Martin V.

To je pravda, Shellka v Příšovicích je na kolektoru. Takže si můžeme škrtnout argument „nikdy se to tak nedělalo“. Ale zrovna liberecká je taky povýšená rychlostní, nikoli „dálnice od narození“.

Johniee

tak on nájezd u letadla na D10 je taky unikát, ale o něm se zde už i nedávno psalo …

Kalanis

Další 2 – D35 – km 253 Unčovice a D5 – km 144 Kateřina. Obzvlášť na Kateřině argumenty „nikdy se to tak nedělalo“ a „povýšeno na dálnici“ těžce neobstojí.
https://mapy.cz/zakladni?x=12.5999493&y=49.6776891&z=17&l=0&base=ophoto

Tomáš Poledný

Jenže to taky má úplně jiné rozměry. A jestli to chcete srovnávat s touhle šíleností u Mníšku, která by měla být ihned zrušená. Protože tohle nemá na dálnici opravdu co dělat.
https://mapy.cz/zakladni?x=14.2680326&y=49.8712949&z=18&l=0&base=ophoto

Paja

Řekl bych že zastávky u Řitky jsou podstatně horší.
U Mníšku mi víc chybí připojovací pruh, navíc do prudkýho kopce. Tam jsou kolizní situace.

Lemmy

To sis tu zkratku zkrátil až moc. Zastávek je na D4 několik, některé z nich se určitě podaří podle norem vyřešit. A o opatřeních v mezidobí se ve článku píše tohle:

Ministerstvo je připraveno jednat o dočasných opatřeních ke zvýšení bezpečnosti, mohlo by jít například o snížení maximální povolené rychlosti, ať již v celém úseku či jen kolem zastávek.

To je nechání v současném stavu?

sch

V Istanbulu mají zastávky autobusů na každém sjezdu z dálnice, a pod dálnici vede metro, tedy v te azijske casti. Taky argument.

švestka

Dlužno dodat, že při rušení rychlostních silnic ministrem Ano Prachařem měli být R4 a R7 převedeny na silnici první třídy a tedy bez poplatku (stejně jako R35 mezi Turnovem a Libercem). Pak ale asi někomu v Ano došlo, že by se ztenčil penězovod na ta správná místa a z obou těchto komunikací se staly dálnice i když nesplňují vůbec nic.

David

Ona např. D46 je taky taková dálnice nedálnice.

Paja

No v době převodu to byla hodně nedálnice. Ty STOPky místo připojovacích pruhů v zatáčce to byla ultra prasárna

666

Na druhou stranu, když člověk vidí po čem se na A6 za Rozvadovem jezdí neomezenou rychlostí…

Dusanh

Ten úsek až ke křížení s A93 je tuším celý 120km/h… Dál už je to naprostá paráda.

666

Není, 120 km/h je jenom v údolí, kde je křížení s A93. Jinde je rychlost neomezená.

Mirek

Díky přesunu se ale ty silnice postupně modernizují, byl to správný krok. R4 i R7 prostě měly blíž dálnici než obyčejné jedničce

švestka

To se dá říct i o R35 a nebo tzv. Hradubické a také z nich nikdo nedělá dálnici. Speciálně u Slánské je to díky nájezdům se stopkou ještě horší.

Mirek

Hradubická neodpovídá ani původní normě na R, příliš mnoho křižovatek, navíc je krátká.

R35 u Liberce má hodně úseků s omezením, přestavba vzhledem k intenzitám ale smysl nedává, až na některé MUK jako nyní Rádelský mlýn.

J.K.

Nebylo by lepší tam udělat připojovací pruh, než to rušit?

666

Bylo, ale navrhovaná úsekovka na dálnici je zlatý důl….

Martin V.

No třeba u exitu 14 Řitka jsem někde viděl nápad integrovat zastávku mezi odbočovací a připojovací pruh. To si vyžádá nové podchody, ale bude to mnohem bezpečnější než dnešní zastávky v těsné blízkosti dálniční křižovatky.

Azkaban

Tohle se mělo řešit už dávno, stejně tak nebezpečné nájezdy na D7 u Prahy…

Butrusik

Tam se to “vyřešilo” snížením rychlosti v celém úseku.

všd

Ani by se nemusela snižovat trvale. Stačilo by tam udělat světelnou signalizaci, takže ve špičce by tam autobusy jezdily stále, a tedy by se jezdilo pouze 110, ale mimo ni by si vždycky autobus „nahodil“ 110, takže by auta za ním nemohla smést cestující, ale pro projetí další brány by se zase rozsvítila 130.

Tomáš

Proč jen autobus? Co kamiony osobní auta ? Tak jde o celkové pomalý nájezd a rozjezd z nuly..

MartinS.

No ale to byste chtěl příliš moderní řešení… to na ŘSD nemá šanci projít, takovýhle novoty a modernosti 😉

Petr

Autobusy nesmí jet více než 100km/h ,

BND 30

Správné řešení, jen nechápu tu dobu…pět let je fakt hodně.