Z Česka do Pobaltí vlakem za tři dny: Klepání řízku v jídelním voze a exotická vozidla v Litvě
10 Přestup ve stanici Mockava. Foto: Aleš Petrovský![10 Přestup ve stanici Mockava. Foto: Aleš Petrovský](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/10-Prestup-ve-stanici-Mockava.jpg)
![10 Přestup ve stanici Mockava. Foto: Aleš Petrovský](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/10-Prestup-ve-stanici-Mockava.jpg)
V druhém díle popisuje Aleš Petrovský cestu z Varšavy do litevského Vilniusu.
Jestli se zavřela tak to možná klepání řízků nebylo 🤔
Dobrý den,
jako obvykle zajímavá reportáž, děkuji.
Mohu mít prosbu o opravu? V následující části věty by mělo být slovo „sem“, nikoliv „zde“ (kam jsou místenky umisťovány):
—–
… následně jsem byl na síti X sledujícími z Polska poučen, že jsou SEM umisťovány místenky cestujících nakupujících přes e-shop litevského dopravce LTG Link.
—–
Děkuji a přeji hezký den.
Stejně se celkem divím, že si Poláci při jejich stavební rozmáchlosti a zde dokonce s možným „přikrytím“ skrze Rail Baltica neprosadili zkrácení trasy zhruba v tomto duchu: https://mapy.cz/s/ledegurasu
V Polsku má vysílačku vlakvedoucí, aby pomocí ní dal souhlas k odjezdu. Každopádně celé Polsko jede na 7+1 simplexních kanálech, proto všichni slyší vše.
To se musí docela navzájem rušit, ne?
Celé to působí civilizovaněji než Česko, ale jasně, jde jen o pár dojmů. Mimochodem, Varšava měla skvělé infopanely na zastávkách i ve vozech už v první půlce desátých let, kdy jsem tam jezdil pravidelně. V době, kdy v Česku našel dobré slovo pro Polsko sotvakdo. V Praze to doháníme o 10 let později.
Nová dřevěná konstrukce nádraží, tak to by v Praze tvrdě narazilo na hlas “ z lidu“ …
Já nejsem architekt, ale na nádraží v Bělostoku to působilo tak nějak přirozeně.
“Pro cesty MHD jsem měl koupenou jízdenku v nějaké místní aplikaci, ale nově je možné zakoupit jízdenku i tapnutím karty na terminál ve vozidle. Během mé podzimní návštěvy se jednalo o novinku, podle letáků ve vozech 1. 9. 2024 skončil prodej papírových jízdenek.”
— Škoda, že neumím litevsky. Zajímalo by mě, jestli kolem toho bylo taky tolik nářků jako na jihu Moravy…
Takže to tam lidi bez karty už taky nepovažuji za lidi???
Ano, bylo. Dokonce nedávno nějaký ombudsman rozhodl, že se jedná o diskriminaci starších… Takže nevím, jestli se papírové jízdenky přece jen nevrátí
Motoráky 620M jsou pokrevní bratří ukrajinských motoráků, mají sourozence i v Bělorusku a existuje i varianta pro železniční inspektory.
Narozdíl od Ukrajiny nejsou na Litvě metrová nástupiště, takže je do nich nástup trochu jako do tanku.
Mezi Polskem a Litvou už není přechod na širokorozchodnou železnici?
Je tam souběh obou rozchodů a „klasický“ pokračuje ještě souběžně několik desítek kilometrů do litevského vnitrozemí i za stanici Mockava.