Z Česka do Pobaltí vlakem za tři dny: Klepání řízku v jídelním voze a exotická vozidla v Litvě

10 Přestup ve stanici Mockava. Foto: Aleš Petrovský10 Přestup ve stanici Mockava. Foto: Aleš Petrovský

V druhém díle popisuje Aleš Petrovský cestu z Varšavy do litevského Vilniusu.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marian Kechlibar

Hańczou a dále litevským vlakem jsem jel do Vilniusu roku 2007. Tehdy se přestupovalo v Šeštokai, a to na klasickou sovětskou soupravu, vnitřek ještě vyložený dřevem. Byl tam nějaký samovar na čaj.

Jaaa

Samovary ve starých soupravách jsou super. Horký čaj nebo polívka za pár vteřin.

Sáček

Pesa Gama je přední maskou takový brácha RegioSharku. Pesa umí i pěkné vlaky. Ale některé jako tyto se moc nepovedly.
Mě se líbí jak v Polsku umí (nejen) u nádraží pracovat s klasickým tvaroslovím a dřevem jako v tom Bělostoku nebo u nové haly nádraží ve Vratislavi. Nebojí se toho a jsou na to hrdí. Měli to v minulosti těžké ale jsou na ni hrdí. Když se dívají, jak se staví ve světě, tak se nedívají účelově jen na jeden moderno-minimalistický styl, sto let dokola.

Twix

Z fotek mě zaujala ta DR1A ve Vilniusu, myslel jsem že po dodávkách nových Pes už nejezdí. Stejně tak jsem nevěděl že něco jezdí do Varény (to je na bývalé hlavní trati směr Grodno a Varšava).

Jaaa

Proč se pořád používá ruské Grodno a ne běloruské Hrodna? To je jako říkat Užgorod. 😉

Gwann

Protoze bohuzel i v Belorusku vetsina mluvi moskalsky?

Jaaa

A nebo taky ne?

www

V Bělorusku 94proc. mluví rusky. Bělorusky jenom vesnice u polské hranice. Grodno je také polsky mimochodem.

Twix

Přemýšlel jsem který tvar použít a přišlo mi že Grodno je stále ještě známější.

Jan

Děkuji za reportáž z železniční exotické části Evropy. Většina lidí si tam dnes raději zaletí Ryanairem nebo Wizzairem…

Hans N.

Do Rígy s Ry, do Tall Eurow. Ale Vil přímo letecky až od letošního jara.

Šalina na Špilas

Většina lidí ano, ale železniční lidé či dobrodruzi ne. 😉

Někdo

Ty sedačky v tom litevským slonovi vypadají stejně jako v českým slonovi.

Twix

Kdyby jen sedačky, celý ten interiér je dost podobný – madla, police, displeje… až jsem tam málem ukázal průvodčímu Lítačku.

Michal

Jestli se zavřela tak to možná klepání řízků nebylo 🤔

VS

Dobrý den,

jako obvykle zajímavá reportáž, děkuji.

Mohu mít prosbu o opravu? V následující části věty by mělo být slovo „sem“, nikoliv „zde“ (kam jsou místenky umisťovány):

—–
… následně jsem byl na síti X sledujícími z Polska poučen, že jsou SEM umisťovány místenky cestujících nakupujících přes e-shop litevského dopravce LTG Link.
—–

Děkuji a přeji hezký den.

Tomáš Záruba

Stejně se celkem divím, že si Poláci při jejich stavební rozmáchlosti a zde dokonce s možným „přikrytím“ skrze Rail Baltica neprosadili zkrácení trasy zhruba v tomto duchu: https://mapy.cz/s/ledegurasu

Petr

Tak v Pobaltí žije 6 milionů lidí, železniční infrastruktura tam je mizerná a nikam dál nevede…

Marian Kechlibar

Možná dojde na tunel do Helsinek.

Petr

To už víc věřim, že Rus dostane rozum a Rail Baltica skončí v Petrohradu… Každopádně než se cokoliv z toho stane, tak Poláci stihnout stokrát postavit fungl novou VRT na litevský hranice.

Tomáš Záruba

Pokud by někdy teoreticky Rus dostal rozum, tak se do Petrohradu pojede přes Grodno a Vilnius „pořád rovně“. Což samozřejmě nevylučuje trať do Rigy a Tallinu, popř. Helsinek, skrz Suwalki („Rail Baltica“). Do té doby holt i ten Vilnius oklikou, ale tím spíš nechápu pečlivou konzervaci ještě i té okliky uvnitř Polska… Celkově je to divné, ona Rail Baltica jako taková „skoro VRT“ bude v těch pobaltských zemích, ale v Polsku i to co bude, tak jen do 160 km/h. Možná jen Poláky podceňuju a toto je „první fáze“ (díky které si za evropské prachy opraví trať na Białystok), a… Číst vice »

Bodek

Zgodnie z planami przyjętymi przez polskie Ministerstwo Infrastruktury po zakończeniu modernizacji linii i zainstalowaniu systemu ETCS na odcinku Warszawa – Białystok – Ełk prędkość maksymalna pociągów zostanie podniesiona do 200 km/h, a na dalszej części trasy do granicy do 160 km/h.

Radim Škopec

V Polsku má vysílačku vlakvedoucí, aby pomocí ní dal souhlas k odjezdu. Každopádně celé Polsko jede na 7+1 simplexních kanálech, proto všichni slyší vše.

David

To se musí docela navzájem rušit, ne?

Pavel

Celé to působí civilizovaněji než Česko, ale jasně, jde jen o pár dojmů. Mimochodem, Varšava měla skvělé infopanely na zastávkách i ve vozech už v první půlce desátých let, kdy jsem tam jezdil pravidelně. V době, kdy v Česku našel dobré slovo pro Polsko sotvakdo. V Praze to doháníme o 10 let později.

luzkovyvagon

Např. v UL jsem si všimnul, že info tabule o příjezdech MHD sundali 😀 a dokud tam byly tak to byl ten styl, kdy zpožděný spoj MHD zmizí pokud má zpoždění (takže všechny!) 😀

frank

Nová dřevěná konstrukce nádraží, tak to by v Praze tvrdě narazilo na hlas “ z lidu“ …

Aleš Petrovský

Já nejsem architekt, ale na nádraží v Bělostoku to působilo tak nějak přirozeně.

Mirek

Pokud by se „hlas z lidu“ podíval na fotky, nebyl by ten náraz tak veliký, jak si myslíte. Srovnávat střechu nádraží v Bělostoku s pražskou „pergolou“ je totiž značně neseriózní.

Petr

Obávám se, že o materiál v případě pergoly ani tak nejde, ale jinak bravo, krásně jste sfouknul slaměného panáka.

Nose Peak

“Pro cesty MHD jsem měl koupenou jízdenku v nějaké místní aplikaci, ale nově je možné zakoupit jízdenku i tapnutím karty na terminál ve vozidle. Během mé podzimní návštěvy se jednalo o novinku, podle letáků ve vozech 1. 9. 2024 skončil prodej papírových jízdenek.”

— Škoda, že neumím litevsky. Zajímalo by mě, jestli kolem toho bylo taky tolik nářků jako na jihu Moravy…

T_t

Takže to tam lidi bez karty už taky nepovažuji za lidi???

Jan

Život je boj, asi budeme chodit pěšky…

thomas.horky

Ano, bylo. Dokonce nedávno nějaký ombudsman rozhodl, že se jedná o diskriminaci starších… Takže nevím, jestli se papírové jízdenky přece jen nevrátí

none

Zítřejší starší jsou dnešní mladí

Dominik

MHD vs vlak, to není rozdíl vůbec.

Movia

Motoráky 620M jsou pokrevní bratří ukrajinských motoráků, mají sourozence i v Bělorusku a existuje i varianta pro železniční inspektory.

Narozdíl od Ukrajiny nejsou na Litvě metrová nástupiště, takže je do nich nástup trochu jako do tanku.

Gawain

Mezi Polskem a Litvou už není přechod na širokorozchodnou železnici?

Aleš Petrovský

Je tam souběh obou rozchodů a „klasický“ pokračuje ještě souběžně několik desítek kilometrů do litevského vnitrozemí i za stanici Mockava.

Leszek Matula

Do Kaunas pokračuje klasicka železniční trať.