Z Austrálie přes Rotterdam, po Labi do Děčína a dál vlakem do Ostravy. ČD Cargo zkouší nový model přepravy uhlí

Překládka černého uhlí z Austrálie v Děčíně. Foto: ČD CargoPřekládka černého uhlí z Austrálie v Děčíně. Foto: ČD Cargo

Plavba uhlí po Labi může být variantou pro případ výluk na trati do Německa.

Zpět na článek
310 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Laik

To snad nemyslí vážně.

Mates

Prečítal si si celý text?

Zdeněk

Pokud odhlédneme od nesmyslu dopravovat uhlí z JAR k nám, proč to překládají na železniční vagóny už v Děčíně, a nevezou ho po Labi až do Chvaletic? Tahle zbytečně zatěžují železnici…aneb když už ekologický nesmysl, tak ať je pořádný!

Pepa z depa

Do chcaletic dojedou, ale „nářadí“ na vykládku je už tam dávno demolované…

Zdeněk

Tím se vše vysvětluje. Demolované nebo demontované, rozumějme rozkradené, zprivatizované a tak podobně? Ostatně, jsme v Čechách, možné je to i to, a jedno nevylučuje druhé…

Mates

A čo s tým majú Chvaletice? Čítal si článok?

Miloš

Myslím, že celosvětově by se měl na školách zavést povinně nový předmět – výuka zdravého selského rozumu. Protože co se teď všude děje nemá obdoby.

Lojzík

Co na to bláznivá Gréta?? Takle hloupé akce co napadají zelené mozky, by nevymyslel snad ani rudý mozek a to je co říct..

none

A to zelezo pak putuje stejnou cestou zpet?

Miloš Zikmund

Oni musí, protože zasypávají staré vytěžené sloje. Chtějí to v Ostravě dát do původního stavu… 😉🤦

ABCD

Má někdo potuchy kolik je poměr ceny dopravy vlakem do Drážďan a oproti ceně dopravy lodí proti proudu?

Mimochodem, ty jezy u Děčína by měly ekonomicky smysl?

K.S.

Jestli myslíte ten co v podstatě nic moc neřeší, tak bych řekl že i kdyby se měl vyplatit finančně, tak z jiných hledisek to bude problematické.

Pokud je ten problém opravdu jenom úžina u domova mládeže, pak by snad bylo možné postavit na druhém břehu krátký plavební kanál se zdymadlem. Mnohem důležitější je spíš vybudování hrázek směrem k Německu, které by mohlo způsobit i nějaké zpětné vzdutí v Děčíně.

Aleš

Ještěže na konci 40.let, kdy se vozilo uhlí do západního Berlína letecky, nebyly internety a Greta, to by bylo v diskuzích nablito! 🙂

Rese16

Co to je hloupý argument. V roce 48/49 blokoval sovětský svaz veškerou pozemní komunikaci ve snaze „vyhladovět“ imperialisty v západních sektorech města, aby přestala existovat kapitalistická exklava na území ruské zóny.
Tam šlo o holé přežíti, zejména v zimě.

Paja

Jestli to je hloupý argument si povíme za pár let, až se odstaví uhelné elektrárny a někde i jaderky.

Josef

A co tzv. uhlíková stopa? To bude hodně ekologické…

Pavel Skládaný

Však už se připravují lodě na baterie, fosilní paliva končí.

zdydy

to je logika, naše doly a těžbu omezíme nebo zrušíme.Ale budem to dovážet za draho, to máme duté odborníky.

Facepalm

Dováží se to právě proto, že i z tý Austrálie, kde to těžej povrchově, je to lacinější než to kopat v Ostravě…

Aleš

Kdybyste si přečetl, co tu už bylo napsané, tak byste nemohl plácat takovéto nesmysly.

Gwann

viděl jste, jak dopadlo OKD? poklesla cena na světovém trhu…a šlo do kopru. že ho předtím Bakala brutálně (a nejspíš záměrně) předlužil…to je jiná věc. v provozní ztrátě na zavření ale bylo už tak….

jo a doly po zestátnění z konkurzu připravuje management nainstalovaný hnutím ANO podporovaným sosany, komanči a pitomiem. takže si stěžujte tam.

Joseph

A kolik stojí doprava z Austrálie do Česka? Co na to ekologie?

Arnošt

Ekologie = zavřít i tamní železárny.

Joseph

To mně vyprávět nemusíte. Ale když se vyplatí zde utlumit těžbu a dovážet uhlí z Austrálie, tak je něco hodně špatně.

SYN

Co je na tom až tak divného? To jako že by ty zásoby na Ostravsku byly nekonečné, čím dál tím mělčeji a ještě by za poškozování budov a cest na povrchui nadále platil stát případně nikdo??

Gwann

tak v Oslavanech byly šachty 1400 metrů hluboko, škoda, že se uzavřely…mohl tam Joseph fárat. dtto Žacléř a Odolov….

Joseph

Tak si tam, Gwane, vlezte sám.

Joseph

Vám připadá normální vozit komoditu téměř přes celou planetu? Ono je to krapet z ruky. Nesmíte na to koukat jako fíra, který rád tahá náklady.

K.S.

Vám přijde normální vázat zdroje na nerentabilní produkci?

V té Austrálii je celá ta těžba uhlí o něčem jiném než tu. Uhlí se tam těží buď povrchově, nebo z malých hloubek. Takže tam dostanete obrovské stroje, stačí pár lidí, nepotřebujete charakteristické věže atd.

youtube. com/watch?v=r17DpnMQVmg

youtube. com/watch?v=TFbZ6j6Cl2I

Prostě je tam těžba tak levná že proti ní nemá moc šanci cokoliv v Evropě.

Jan

Koksarna v Ostrave bere uhli z australie jiz delsi dobu. Pote koks prodava do Ameriky. Je to proste kvuli cene, Je to fail, ale uhli z australie je i s dovozem levnejsi nez OKD.

Martin

Proč se vozí uhlí s Austrálie??? Tady se někdo zbláznil. Ekologie na prvním místě

Jan

Nikdo, je to kvuli cene uhli z australie.

roman

Protože v OKR levné koksovatelné uhlí došlo.

Martin

No jasně. Je do kousek, tak proč nevypustit trochu toho CO2

Má tohle logiku???

Sova

Najděte si něco o mocnosti a hloubce zbývajících slojí v OKR…

Jirka

Pokud vás zajímá CO2, tak vězte, že nákladní doprava, a zejména lodní, je naprosto, ale naprosto minoritní zdroj. Tak minoritní, že nemá cenu se jím zabývat. (Ano, kdyby ze dne na den přestala veškerá doprava, emise CO2 by klesly masivně. Ale nebyly by to emise vzniklé při té dopravě, ale ty vzniklé při výrobě těch výrobků, které by se nedostaly k zákazníkům a tedy ani nevyrobily)

Kdokoli tohle vytahuje, je buď blbec, který o tom nic neví, nebo je to lobbista, který prosazuje jiné zájmy. Je až překvapivé, jak moc je tenhle filtr účinný.

czhunter

U lodí je mnohem větší problém síra než CO2.

Tuším že od loňska sice platí nové emisní limity na SOx, ale nedělám si iluze o tom, že se ta síra z mazutu bude z filtrů sypat rovnou do moře.

SYN

No platí… jak kde že… přeregistrace lodí je relativně snadná věc…

Gwann

hrozí ale že loď neplnící podmínky….nepustí v Evropě do přístavu

Gwann

pozor, ona je norma i na ten mazut, která určuje sirnatost. a nevím, jak to prakticky dělají, zda mají dvě nádrže (pro evropské teritoriální vody a mimo ně), ale už před cca 15 let se to zpřísňovalo

jttt

Lodě běžně přepínají palivo, dokonce to je docela slušní věda – protože klasický bordelpalivo se musí předehřívat. kdežto to více eko má mensí viskozitu a já nevím co ještě. Taky se počítá s nějakou dobou, kdy je v palivovém systému ještě staré palivo, upravují se tlaky na pumpách.

Gwann

díky za info, já se kolem mazutu motal v době, kdy to museli tak nějak teprve začínat řešit a už jsem neviděl, co s tím vlastně udělali….

nowas

A je provoz hlubinného dolu ekologičtější než ty lodě z Austrálie, kde to seškrábnou skoro ze země? Neustálé větrání, čerpání vody. Tahání milionů tun uhlí a hlušiny z těch hloubek.

Selinger

Takže chybí kanál Labe – Odra – Dunaj !

roman

Chybí dodatečná kapacita na železnici.

tarten

Ekologická katastrofa jménem DOL chybí málokomu.

Jan

Nejen ekologická, hlavně ekonomická. Se započítáním negativních externalit ještě větší.

SYN

A proč hned DOL? Proč to překládají už v Děčíně asi? Rozumná splavnost není ani po Mělník…

Gwann

kdyby poláci udržovali Odru, tak to můžeme tahat do Kozle a pak to je do koksoven už jen kousíček….

čím jsme to asi způsobili…že to nepluje po Odře????

Marian Kechlibar

Když vidím ty názory v diskusi … přátelé moji, jakékoliv místo, kde se nějaký nerost těží dlouho – a v Ostravě se těžilo už od první půlky 19. století, kdy po Austrálii běhali ještě domorodci s oštěpy – má ten samý problém: nejlepší zdroje už vytěžili předkové před několika generacemi a to, co zbývá, se časem stane ekonomicky neúnosné dál těžit. On ten důl má docela vysoké náklady na provoz, protože tam musí být vzduch, odvodnění, výztuž atd.; pokud není produktivní, snadno se dostane do červených čísel. Proto je na světě tolik opuštěných dolů. Tenhle vývoj nastal v Jáchymově, v… Číst vice »

Janek

V ostrave se netezi jiz dlouho.

Marian Kechlibar

Myslím, že poslední důl na území samotného města Ostravy se zavíral roku 1994. Ale samozřejmě poblíž byl třeba Paskov, to je hned u Ostravy (k šachtě jezdil městský autobus z Ostravy-Jih), a tam zavřeli až roku 2017.

plp

Už když jsme byli v hornickém muzeu v Ostravě v roce 1999, tak nám říkali, že je levnější dovézt uhlí z JAR než ho v Ostravě těžit.

dopravopat

Skvele napísané. Mnohí diskutujúci sa tu pohoršujú nad ekológiou, CO2 a kadečím, ale ekonomika nepustí, a nakoniec ani logika (keby sme nebrali ohľad na ekonomickú stránku veci). Meisto žundrania by mali byť radi, že sa neťaží „doma“, je to náročná a riziková práca, o zdravotných následkoch nehovoriac. Veľa uzavretých baní máme aj na Slovensku a je to prirodzené.

Rudolf Tuček

Uhlí bylo z hornictví to horší, říkalo se že 95% úrazů v hornictví připadá na uhlí.

kakov

Hádám to je důsledek spíše počtem lidí, než nebezpečí těžby uhlí. Tj. procentuálním zastoupením uhelných horníků, samozřejmě v porovnání s kamenolomem to nebezpečnější je

Gwann

a hlavně málokde jinde hrozí metan

Rychloběžka

Vozit do Ostravy uhlí, no to je tak stejně velký paradox, jako vozit uhlí do Kladna.

Mira

Na Kladně už se 20let netěží

Rychloběžka

Očividně jste nepochopil můj komentář.

Aleš

Nedivím se mu, že to nepochopil.

Jan

Váš komentář znamená, že jste zamrzl někde v 20. století. Tehdy by to paradox byl, dnes už je to ekonomicky poměrně jasné. Něco podobného tvrdit, že je paradox dovážet do Kutné hory stříbro a tam z něho dělat šperky. Prostě doba už je jinde, levné suroviny se již vytěžily.

Paja

To není paradox, ale realita. V Mydlovarech postavili první elektárnu v jižních Čechách protože se tam začal těžit lignit. Když lignit „došel“ přešlo se na spalování hnědého uhlí, protože elektrárna zůstala.
Hned vedle byla úprava uranových rud (cca 15 km od Temelína) a taky se k nám palivo dováží.
V Jihlavě a Kutné Hoře se dřív těžilo stříbro a dneska se tam dováží a pokračovat lze donekonečna. Jen u té Ostravy to je živější, tam patrně mířil váš komentář.

Jan

Připomíná to trochu původní dopravu uhlí do Chvaletic, která krachla na příliš mnoha překládkách…

Šejdr

Především byla lodní doprava značně nespolehlivá. Pokud jednou za několik let dojde k vážné mimořádnosti na železniční trase z dolu k elektrárně a tři dny nepřijedou vlaky, elektrárna výpadek bez problémů pokryje ze svých zásob. Ovšem při i těch nejhorších mimořádnostech se buď podaří trať za pár dní zprovoznit, nebo se začne jezdit alternativní trasou. Ale při každoroční nízké hladině Labe lodě stály třeba tři měsíce a tak velké rezervy už elektrárny neměla, takže stejně musela mít technologii pro vykládání uhlí ze železničních vagónů.

Pepa z depa

Bože to snad ne… Uhlí se do Chvaletic vozilo z Lovosic a ty jsou už nad Střekovem. To znamená, že hladina je stálá po celý rok až do Chvaletic. Dopravu po vodě zabily ČD, když podhodily cenu aby dostaly kšeft. Něco o tom vím, jezdil jsem tam. Po vodě.

Jaroslav

Na úseku Chvaletice -Ústí nad Labem je Labe kanalizované,takže plavbu žádné sucho neomezovalo! Jen v extrénmí zimě 1978 Labe zamrzlo! A pak na tom úseku plavbu omezuje ne sucho ale naopak nadměrné průtoky při povodních! Lodě stojej z Ústí do Drážďan zásluhou blbejch ekologů co blokujou stavbu jezů na Labi!! Dokonce i při téhle plavbě museli část uhlí z člunů vylodit,aby mohli se zbytkem doplout do Děčína!

Arnošt

Logika (nejen) při výluce Děčín-Bad Schandau velí mainstreamově to vozit do Ostravy přímější a výškově nenáročnou trasou přes Horku – Wroclaw – Kędzierzyn-Koźle, ale to by nebyl kšeft pro ČDC.

Petr Frýdlant

Kšeft by to byl a šlo by to, dceřinka CD Cargo Poland. Ale tam jsou jiné prioritní přepravy a zájmy.

Potulný Wechtr

Omezením je infrastruktura na Polské železnici. Vlaky musí být lehčí a kratší.
ČD Cargo má již své vlastní licence a funguje jak v Německu tak i Polsku.

slothmaster

Tak, ty vlaky z Rotterdamu jsou extrémně těžké. Pokud na tom není Vectron, tak jsou většinou přes normativ na celé trase. Takže s postrkem.

Arnošt

Kratší určitě ne (i kdyby 35*Falls, tak to není ani 500 m) a pochybuju, že se ČD wapky dají objemově naložit uhlím na 22,5 tuny na nápravu (v Polsku lze jen 20 tun). To není železná ruda.

182-097

Jaké omezení má infrastruktura v Polsku? 3000 tun těžký vlak o čtyřiceti vozech je tam naprostý standard. Úplně stejně se vozí do Ostravy uhli z Gdaňsku.

Arnošt

Jediné omezení je většina PL sítě na 20 t/nápr (české hlavní tratě většinou 22,5 t/nápr). Ale 70 tun uhlí do Wapky stejně nenacpete (75 m3 ložný objem při 750 kg/m3 u černého uhlí je max. 56 tun).

Potulný Wechtr

Uhelné vlaky z Rotterdamu do el. Lünen jsou 700m/4500t. Stejné vlaky mohou z Hamburku do pohraniční stanice Horka/Niesky. Dále na Wegliniec již ne.

Marcel Štancl

Ano Berlin – Wroclaw – Ostrava je kratší a kapacitnější trasa. Ale prachy by z toho měli Poláci……

Michal

Takže my tady na jednu stranu nadáváme na Turów, chceme ukončení uhlí za pár let (https://energozrouti.cz/z/cesko-by-melo-podle-premiera-fialy-skoncit-s-uhlim-do-roku-2033-podle-evropskych-orgnizaci-je-to-pozde) a pak ho dovážíme z Austrálie?

Myslím si, že o ekologii dokážeme vyprávět dlouhé hodiny, skutek ale utek 🙁

Horník

Tady nejde o ekologii ,tady to šlo o to zavřít vytunelované OKD a nestrcit tam ani korunu a vlézt někomu do zadku. Němci zavíraly Doly a teď je najednou otevírají a těží ,protože nemají co dát do elektráren. Zajímáve ,že nekupují oni uhlí z Austrálie, když je takové levné

Dek

Protoze ho kupuji z afriky , preklada se v Rordamu na europortu ze zamoraku a rozvazi po evrope.. v

Potulný Wechtr

Němci žádné doly neotvírají. Denně jezdí z přístavu v Hamburku několik desítek Kohl Expressů. Mají hmotnost 2500 – 4500t.
Uhlí je většinou z Austrálie, Brazílie, Kanady nebo Afriky.
Německo je uhlím také zásobováno přes přístav Rotterdam. Méně již přes Středomořské přístavy v Itálii.

Pražák

Uhlí, které by se v ČR vyplatilo těžit už došlo. To co zbývá je hluboko a mocnost slojí je malá. Tak co tu chcete těžit?

Jenisej

Třeba 3 metrové sloje ve Frenštátě ?

vagonář

Beskydy nechte v klidu.

Michal O

Jděte z těžbou uhlí u Frenštátu laskavě do p. a už se nevracejte!

K.S.

U té sloje prý celkem hrozí že když se v ní začne vrtat, tak jedou celé Beskydy. Jsou prostě věci do kterých by se nemělo vrtat.

V ČR jsou ještě i jiné sloje, je zajímavé že nikoho nějak nenapadá že by otevřel doly pod Krkonoši, mezi Slaným a Kladnem a podobně.

Šejdr

K těžbě ve Frenštátu kdysi zpracoval studii jeden z nejlepších evropských geomorfologů profesor Demek. Resumé bylo jednoznačné: porušení stability vrstev vzniklé odtěžením uhelné sloje může znamenat obrovské sesuvy, při kterých se dají do pohybu ne jednotlivé svahy, ale celé horské bloky. Ujíždějící svah se zastavit dá, i když leckdy obtížně a draze. Ale pokud začne do údolí sjíždět celý kopec nebo dokonce hřeben, neumíme s tím udělat vůbec nic.

Jan

Tezit se melo uplne jinde, nez jsou svahy a hory. Tohle je uplne mimo.

Gwann

tak doly ve východní části Krkonoš jsme už zavřeli pro nerentabilitu a tuším i špatnou kvalitu uhlí. a mnohdy vytěžení.

zn: Žacléř. Ale i v Jestřebích horách – Radvanice, Odolov, Svatoňovice aj.

John

Radvanice? Tam zavreli uplne nový důl.

Gwann

PS: ohlast mezi Kladnem a Slaným, ale i tuším u Mělníka, má tu chybu, že sloje nejsou těžitelné normálně (za normálních nákladů), muselo by se zplyňovat pod zemí. což je mňam, mňam.

Gwann

a na vaší zahradě uděláme sklad jaderného odpadu. pošlete adresu.

Paja

To já bych třeba rád, ale bohužel myslím že jste jen plácal z diskuze a ne z vedení SÚRAO.

Gwann

samozřejmě jsem plácal z diskuze, vy ne?

Horník

Vy jste asi z Prahy, víte jak uhlí vypadá???

Pražák

Vím a stejně tak vím, že uhlí,,které by se vyplatilo těžit už v CR došlo.

Paja

Já z Prahy nejsem a jak vypadá uhlí nevím.
Nicméně, jak souvisí vzhled uhlí s rentabilitou těžby? Potažmo s projednatelností otevření nových dolů?

roman

Turow netěží černé koksovatelné uhlí.

K.S.

Protože je rozdíl mezi tím těžit uhlí pro elektrárnu, která spálí nějakých 1000 t za hodinu, a tím dovážet pro huť která má spotřebu v podstatě zanedbatelnou.

Jakub

1000t za hod, jste si jistý?

K.S.

Podle výkonu, druhu uhlí atd. by to +- mělo odpovídat, či být i více. Ta elektrárna má nějakých 1950 MW a spotřeba uhlí je pro uhelné elektrárny někde v rozmezí 500-1000kg/MWh.

plp

A tom Turowě prý o nějaké kvalitě nemůže být řeč. Mimochodem primárním problémem nebylo to, že Poláci chtějí v Turowě těžit, ale to, že ignorují dopady těžby na okolí, pokud tím okolím není Polsko. Takže polské vesnice (alespoň podle toho co jsem slyšel) dostávaly odškodné, ale problém s podzemní vodou na české straně, o který primárně šlo, řešit polská strana nechtěla. Je to obdobný přístup, který mají k peáži Žitava – Hrádek.

Wenzel

Osle, Turow narušuje prameny spodní vody na hranici CZ.

Jaroslav

Uhlí z Turówa je hnědé a rozhodně není koksovatelné!! Ale to Vám asi v dnešní edukované škole nikdo nevysvětlil! Pro Vás hodinky jako holinky!

Gwann

dokonce „světle hnědé“ – lignit. tuto mňamku, dokonce i hlubinně těženou…již naštěstí netěžíme.

Gwann

prosím o informaci, jak z železné rudy vyrobit železo bez užití koksu. vím o jediném způsobu…dřevěné uhlí. ale ten bych nezkoušel.

zkuste nějaký další. děkuji.

Martin Verner

Mělo by to jít redukcí vodíkem.

Gwann

a vodík vyrobíte jak? elektrolýzou elektřinou vyrobenou jak?

PS: jaký že bude ten vzorec? Fe2O3 + H2 = ….?

Martin Verner

Výroba vodíku už je druhá věc, na to jste se neptal. Co se mne týká, klidně elektrolýzou pomocí elektřiny z vysokoteplotních jaderek, ale přebytky z větráků budou asi pravděpodobnější.
A jinak Fe2O3 + 3 H2 -> 2 Fe + 3 H2O – už se to zkouší, je vhodné v rámci reakce vznikající vodu okamžitě vychytávat.

Růža

I kdyby napršelo v Austrálii uhlí do lodě, tak ta přeprava sem je ekologický hnus, když uhlí je u nás nebo v okolí. Je to stejný hnus, když se sem vozí cibule z Nového Zélandu a tady může vyrůst.

Jan

Přesně, u nás to uhlí přece vždycky vyskákalo z kilometrové hloubky rovnou do hutě samo. To se ví samo sebou.

Rudolf Tuček

Jen to ukazuje že doprava lodi je moc levná když se vyplatí vozit to přes půl světa.

Pražák

Ne, spíš n to ukazuje jak moc je těžba v ČR drahá.

Paja

V tomhle případě doslova celý svět.

Horník

Dobrý den. Čtu tady vaše komentáře a chtěl bych něco upřesnit. Doly na Karvinsku mají dostatek koksovatelného uhlí jen je třeba investovat ,což v naší krásné republice nikdo nechce.Dul Paskov 20 mil tun koksovatelného uhlí, Důl Lazy mají zásoby na 30 let koksovatelného uhlí a zbytek šachet to má podobně. Jelikož naše dráha republika vzala na útlum dotace z EU tak nás to nebude stát ani korunu. Uhlí se mohlo kopat dál ,ale my raději budeme dovážet. Žďár bůh ať žijou duté hlavy v politice.

Jan

Čest práci.
Chtěl bych ještě dodat, že máme i dostetek kvalitního železa. Co na tom, že cca 4000-6378 km pod zemí. Je tam a je ho tam dost. Stačí začít těžit.
Ať žije ROH, ať žije rodná strana! Pryč s Bakalou a uhlobarony! Všechnu moc pracujícímu lidu!

Horník

Nevím,kde žijete,ale Bakala už Doly nevlastní. Ten je max vytuneloval.

tarten

Nepochopil.

Paja

A čekal někdo, že pochopí?

czhunter

V ještě mnohem menší hloubce (cca 1/4) pod zemí jsou diamanty.
Miliony a miliony tun diamantů.
Vytěžit to, jsme bohatší než Katar i s jejich érlajns.

roman

Těžba by se musela dotovat, protože tuna koksovatelného uhlí z Lazů by vyšla mnohém dráž než tuna koksovatelného uhlí z Austrálie.

Horník

Zajímavé je , že loni se nemuselo dotovat nic a OKD zisk 6.5 miliardy

roman

Lazy a ČSM je trochu rozdíl. Na ČSM jsou i několik metrů silné sloje. Na Lazech by se musela prohloubit šachta aby mohli nafarat ostravské sloje.

Horník

Přesně to je to co jsem psal muselo by se investovat a to nikdo nechce. Jenomže to neměl vlastnit OKD Bakala

roman

To není o investování, tady by se těžba musela přímo dotovat. Protože cena takového uhlí bude úplně někde jinde než cena uhlí co se prodává na burze.

Horník

No uvidíme jak to s uhlím bude, jelikož teď jsou ceny úžasné ,Poláci mají zakázku s Třincem na 7 let odběru za 14 miliard a přitom Polský stát dotuje uhlí že se jím to vyplatí a to není taková kvalita jak to naše

roman

Takže ještě jednou, v Ostravsko Karvinském revíru došli všechny rentabilní zásoby černého koksovatelného uhlí. To co zbylo se nevyplatí těžit protože by to nikdo normální nekoupil. Polský černouhelný revír je mnohonásobně větší můžou si dovolit otevírat nové šachty.

Horník

Vím, že rentabilní zásoby jsou, ale měli být na ČSM obrany dřív. ČSA zavřeli tak že chybělo 200 m na dokopani koksovatelne sloje a rozfaravky byly.

182-097

To jako že uhlí 15 km za státní hranicí je náhle úplně jiné kvality? Polské uhlí se ke spokojenosti zákazníků dováží roky.

K.S.

A v jaké hloubce to uhlí je a kolik by stálo je vytěžit? Víte ono těžit uhlí které prostě není ekonomicky konkurenceschopné, znamená je dotovat a zároveň vázat poměrně velkou pracovní sílu vcelku technicky schopných lidí. A to není moc dobře. A jestli to má být jakože „strategické“, tak by už bylo lepší si říct jaké je průměrná roční spotřeba koksu v hutích, spočítat to a udělat to podobně jako v Brazílii kde celé hutnictví jede na eukalyptové plantáže. Akorát že u nás to bude něco jako topol nebo vrba. To by možná taky byl důvod k „revitalizaci“ trojúhelníku Otrokovice-Kroměříž-Hulín… Číst vice »

Horník

To co vím,Tak na Čsm investice 2 miliardy na rozfaravky,mapy dolů z uhlím jsou až do roku 2030, bohužel zavření je nevyhnutelné nejsou zkušení lidé a ti , kteří jsou už mají před důchodem.

Gwann

napište do hnutí ANO…konkrétně exministru Havlíčkovi….proč nenechal připravit pokračování těžby. do kopie dejte Bureše a nejlépe zobrazte na jejich FCB

Knížecí rada

Akorát jsem myslel, že mezi Bad Schandau a Děčínem je výluka na Labi častěji než na železnici (pro stav vody).

K.S.

Problémy bývají myslím až nad Děčínem, jednak je problém u Malého Března a pak snad je něco i v Děčína, na hranici by měly stačit teoreticky prohrábky a příčné hrázky.

Petr Frýdlant

Joo greendeal. Nebyla voda, loď zastavila v Drážďanech a kamiony s koksem jezdili do Děčína, kde se to sypalo do wapek. 😀

Pája

Tyhle věci se děly i v minulosti, ještě za Husáka. Jenom to nebyl kamion, ale trambus s vlekem i bez a nebo Tatra a byl jich konvoj. Díky takovým akcím se výroba elektřiny ani tepla nezastavila ani při maléru a člověk názorně viděl, kolik náklaďáků převáží to, co jedna loď a vlak.

Kamil

Mě by zajímalo , proč se to tahá takto skrz Nizozemí . Proč ty lodě nejednou do Rumunska a nepřeloží to tam. Je to pro tu loď blíž(pokud uhlák projede suezem) a z Rumunska po Dunaji a pak už je to kousek .

K.S.

A jsou tam na to přístavy? Ony jsou dnes specializované a na to uhlí máte jenom některé.

Jarek

Nerentabilní těžba je fikce, vše jsou politická rozhodnutí.Pokud je snaha, aby naše země byla jen kolonie se sklady a montovnami, tak potom v tom se nám daří dobře. Dále je tady vývoj, kdy LKAB intenzivně vyvíjí metalurgický proces, který by se obešel bez uhlí > koksu, ale masové rozšíření zatím v nedohlednu. Takže bez výroby železa se neobejdeme (pro laiky armatury jsou všude na každé stavbě) a tím pádem ani bez toho uhlí. Bohužel politika zvítězila nad ekonomikou, a celý ten zelený fanatismus zaplatí střední a nižší třída.A právě ti největší rudozelení fanatici se chovají nejmíň ekologicky, takoví ultra pokrytci.A… Číst vice »

Jan

Další…

Pavel

Máte naprostou pravdu. Nechápu proč máte mínusy.

Jan

Nerentabilní těžba je fikce
Nerentabilní těžba je fikce
Nerentabilní těžba je fikce

Válka je mír! Svoboda je otroctví!

My jsme zavřeli nějaký důl? My? Vy máte nějaký důl? Proboha v jakém roce jste uvízli? 1965?
Tragedie, co sem chodí za výkvět…

K.S.

Zapomenul jste že láska je nenávist!

To mi spíš přijde než na 65. tak na 48.

Augusto Pinochet

…on to bude hornjyk a banjykpyčo…

Gwann

když máte jasno, prosím o sdělení, proč bolševik taky zavíral různé doly a provozy. nebo…bolševik věděl co zavřít a my teď ne?

K.S.

Vy si nepamatujete že ty doly už před deseti lety byly v krachu? To je ta rentabilnost?

SYN

Zřejmě žije v domění, že kdyby se „nějak“ održely těch 10 let v mínusu, tak teď mohly být (lehce) v plusu a svět by byl krásný…
A ono by to přitom bylo za celou dobu v červených, možná kdyby současné zdražení vydrželo dalších deset let mohlo to být šul-nul… ale na to si nikdo příčetný nevsadí…

nowas

Naopak, ekonomika zvítězila nad fanatismem. Fanatismem kutat z 1 km pod zemí miliony tun uhlí.

Arnošt

Když nechcete být skladem a montovnou, proč chcete být banánovou republikou fungující na těžbě surovin a energeticky náročné výrobě polotovarů s nízkou přidanou hodnotou?

jal

Správně, nic od železa nevyrábět, když
to můžeme dovézt z Číny. Nakonec-nemusíme dělat vůbec nic, tím pádem ani nic umět. Stačí těžit bitcoiny….

Jan

To nikdo netvrdí. Ale je nesmysl dotovat těžbu a prodávat suroviny nebo polotovary. Nejhorší je vykutat si strategické suroviny předem a vyvážet je do zahraničí, což se běžně dělo. Teď je nejlepší se orientovat na hotové produkty s vysokou přidanou hodnotou. Což zahrnuje i ty montovny aut, ale je potřeba aby se co nejvíc dílů pro ty auta vyrábělo u nás plus projektování, vývoj, programování software, aby to nebyla jen ta blbá montovna.

Paja

Těžit bitcoiny ale musíte umět. Nic nemusíte umět pokud děláte práci, kde dostanete do ruky krumpáč a pokyn „kopej tady“.
Myslím že tady je principiální rozdíl v tom, jak lidé chápou „nic neumět“ a „nic nedělat“.

Gwann

myslím že si pletete armaturu (potrubí) a armování (výztuž).

Staříč je zavřený kvůli tomu, že byl ve ztrátě. Sorry.

B.W.B.

Je to určitě levné a ekologické, když ovšem nebudeme koukat na to, co na té vzdálenosti spálí a vypustí ta loď ( podřadná paliva a ta stopa se za jedinou lodí dá fotit i z vesmíru).
To samé je letectví, zakážeme sm v autech, ale na letišti v Praze bychom s velkou slávou chtěli budovat další dráhu.
Kdo chce vědět víc, nechť si najde info k lodním i leteckým palivům, a způsobu jejich spalování…

Lukáš F.

To, že snižování emisí v letecké a lodní dopravě není tolik prezentováno v médiích, neznamená, že se v tomto ohledu nic neděje.
A nejsou emise jako emise. I když loď pluje na špinavé palivo, emise CO2 na tunokilometr je nižší než u čehokoliv, co jede po zemi.

tarten

Uhlí z Austrálie. Už se někdo vysmál Grétě?

Jan

Gréta hlavně pláče, že to uhlí pořád pálíme i ve 21. století a nemáme modernější zdroje energie než topením pod kotlem s vodou.

Jan

Koukám, že se tu sešli absolventi ekonomie VŠŽ.

K.S.

Mě to přijde spíš na VUML

jal

Někteří zas mají červené diplomy z genderových studií.

K.S.

Gratuluji k červenému diplomu.

Jan

Genederová studia tu vyučuje snad jen jedna fakulta, ale lidi dělají, jako by každý rok v tomto oboru promovali tisíce lidí.

Vašek

Tak zavřít doly v Ostravě a dovážet uhlí z Austrálie mi přijde jako skvělý nápad. Možná by nebylo od věci při tom obeplout zeměkouli 2x dokola, jako matení nepřítele.

roman

Doly v Ostravě jsou zavřené už víc jak 25 let, a to kvůli nerentabilní těžbě ( velká hloubka a nízké sloje)

Jiří Kocurek

A co dotování těžby v ostravských dolech, aby to uhlí bylo cenově srovnatelné, to je vpořádku?

tarten

Poláci už netěží uhlí?

Greta

Poláci těží uhlí, ale sami ho mají málo, proto ho dováží z Mosambiku.

Pražák

Kdyby jenom z Mosambiku, mdokihce i z Ruska

Jan

Tohle neni zadna novinka, deje se to uz naky patek. Jen ted se to zmedializovalo. Jde jen o penize, o nic vic. Uhli z australie i s dopravou, je levnejsi nez uhli z CR.

Wenzel

Gratuluji, už žijeme v zemi, kde zítra již znamená včera…

Zapa

Nj, pokud tu nejsou horníci v dostatečném množství, tak je to hotová katastrofa.

Wenzel

Díky Fučíkovým reportážím si i dnes můžeme přečíst, že v zemi zaslíbené existoval závazek „Vyplníme pětiletku za čtyři roky!“: Veliká cesta socialistického soutěžení, veliká cesta nadšení a iniciativy milionů dělníků. A heslo žije. V jeho rytmu bijí kladiva montáží a krouží kola šachet, v jeho rytmu tlukou lokomotivy na kolejnice předalekých tratí a hučí turbiny velkolepých elektráren, v jeho rytmu pochodují tisíce úderných brigád. Iniciativa dělníků, kampaně proti ztrátám, návrhy na zlepšení výroby, překonávání těžkostí, toho všeho je Fučíkova země zaslíbená plná.

K.S.

Jenže pak přišel bankovní lupič s knírkem…

Psal to někdy na konci 20. let, google mi vrátil vydání 1932, takže bezpečně před čistkami a je klidně možné že první dekáda SSSR byla opravdu plná revolučního nadšení a iniciativy, přestože to zřízení z podstaty páchlo smrtí od prvních hodin. Problém je že daná implementace jde přímo proti iniciativě.

Wenzel

Vidím, že jsi chápavý člověk.

Gwann

bolševická revoluce byla zločinná od svého počátku a nikdy jinak. nemusel ani přijít Koba.

podívejte se třeba na heslo „Tambovská vzpoura“ (byť to už bylo 1921).

civilisty vraždili zcela bez jakýchkoliv zábran od samého počátku, zajatce také.

Gwann

PS: nebýt NEPu, tak SSSR uřel hlady už ve 20.letech

Gwann

přečtěte si Souostroví Gulag. Pak možná pochopíte. I když…asi ne.

Kubrt

Chápu, že to byl pokus a ukázka možností, ale když už s využitím vnitrozemské plavby – co takhle Gliwice nebo jiný polský přístav? I vzhledem ke kapacitě „prvního koridoru“.

Osasco

Odra je víceméně na poměrně dlouhém úseku nesplavná. Čáry ma mapě splavnost nezajistí.

182-097

Myslím že poslední větší využití přístavu v Gliwicích co se týče uhlí, bylo tak dva roky zpět když se naváželo uhlí z KWK Sośnica a překládalo na lodě do Wroclawi. Pak byly nějaké rekonstrukce kanálu, zdymadel a od té doby jsem tam lodě ani překládku železnice/voda neviděl. S tou kapacitou si člověk nevybere. Jestli první koridor, nebo ucpané hornoslezské tratě mířící k hranicím, to vyjde nastejno.

Pavel

Před lety jsem četl, že cena za přepravu tuny nákladu z Jižní Ameriky do polského či německého přístavu je levnější, než přepravit té samy tunu z přístavu po železnici k nám.
A ano, v Austrálii se těží černé uhlí povrchově. Takže za nesrovnatelně nižší náklady než je kutat v zemi.To se týká i případné těžby Lithia. V Austrálii odhrnou vrchní vrstvu stepy a jedou povrchově, u nás bychom museli kutat pod horami. Takže ano, dovážet uhlí z druhého konce světa je levnější a ekologičtější, než jej těžit u nás v hlubiných dolech.A nezapomínejme na těžkou a nebezpečnou práci v podzemí.

ABC

Turow taky jede povrchově a za ekologické se to překvapivě nepovažuje

Jiří Kocurek

„Kopalnia Węgla Brunatnego“ znamená hnědouhelný důl.

Pro železárny a ocelárny je ale potřeba černé uhlí. Bez uhlí se ocel vyrábí docela těžko.

vjkm

Dá se to i s dřevěným uhlím, ale nebude to pravé ořechové.

Tomáš679.2

Ano, dá. Výhřevnost má dobrou, ale lepší je Antracit.

dejf

A ještě by se dalo přisadit, že dřevěné uhlí je vlastně biomasa…

tarten

Tak to uhlí a ropa taky, jen trochu starší.

Rudolf Tuček

Používání dřevouhelných pecí vedlo k velkému odlesněni našeho území až Marie Terezie musela vydat lesnický zákon.

tarten

Skutečnost je spíš taková, že po krátkém období se lesy musely začít pěstovat cíleně, takže to vedlo naopak k velkému zalesnění. Kdejaký kopec se jmenuje Chlum (=holý) a je již pár století zalesněn, proč asi. I ten šumavský „prales“ je se vší pravděpodobností takto uměle vysazený, paměť už ale není.

K.S.

Jenže dřevěné uhlí je vlastně biokoks :D, hnědé uhlí se musí prvně zkoksovat a tam je asi ten problém. Nicméně by bylo zajímavé poslat nějaké dotace do výzkumu biokoksu, rozhodně to je lepší využití než pálit biomasu v elektrárnách.

Jinak Brazílie biokoks ve velkém využívá.

ABC

To co je potřeba v ocelárnách příliš nesouvisí s otázkou zda je ekologičtější povrchová nebo hlubinná těžba. Severočeská uhelná pánev taky nebyla velká extáze….

Ondra L.

Pavel napsal „ekologictejsi“, ne „ekologicke“.

Arnošt

Že se v Austrálii těží povrchově neznamená, že to jsou (alespoň v té obydlenější části) nerekultivované stometrové díry o 30 km2, co se nakonec zatopí vodou (přičemž se z toho udělá pozitivní efekt pro turistiku). Tady máte jeden takový „bazén“, mimochodem nejbližší velké město je stovky kilometrů daleko a oblast má vlastní letiště:
https://goo.gl/maps/AmYT718VzHaxfFov5

ABC

jo, to nakonec plánujou i s Turowem

qěcy

Hodně záleží taky na tom, kolik za každou tunu nerostu musí těžaři zaplatit státu. Mnohde to nepokryje ani obyčejné náklady na rekultivaci dolu a povinnost rekultivace firmy mnohde nemají. Můžem si v Česku říct: chcete nám tu rozrejt nedotčenou krajinu? Zaplaťte brutální poplatky a ještě to na své náklady zrekultivujete podle našich požadavků. Těžař řekne: tak to tu těžit nebudem, protože Číňani a vlůbec hlavně rozvojové země nechají vytěžit stejnou komoditu daleko levněji. A vyplatí se to sem vozit třeba třikrát kolem Země. Osobně jsem spíš pro ty vysoké polatky. Chceš těžit? Tak zrekultivuješ a ještě zaplatíš. Nerosty patří státu.… Číst vice »

Tomaga

A CDP to zvlada jo? Takova trat z jednoho konce republiky na druhy. To je celkem o hubu pod jejich “ dohledem” Celkem bych se bal …

Petr 750

No tak to je tedy příspěvek. Co je na řízení z CDP špatného?

Tomaga

Vsechno 😀 uplny amateri

Ronaldo

Musím se přidat. CDP je chaos, zkostnatělost, neochota. Fakt se mi z nich zvedá kufr…

MarSei

No teda… Dovážet uhlí do Ostravy, to je jako tahat dřevo do lesa 🙂

roman

V Ostravě už žádné koksovatelné uhlí není.🙂

Nádražní Vrabec

Pod Ostravou koksovatelné uhlí pořád je, ale po zastavení těžby pod Ostravou na začátku 90. tých let bylo černé koksovatelné v dané lokalitě odepsáno. Koksovatelné uhlí se zatím vozí převážně z Polska. U nás se v okolí Karviné těžilo tzv. elektrárenské uhlí (dá se spálit, ne koksovat).

roman

Je ale v takových hloubkách že se nevyplatí těžit, a ještě v nízkých slojích které málo kdy přesahují metr.

Jiří Kocurek

Což by znamenalo rubat hlušinu, vozit hlušinu, tahat skipem hlušinu a někam složit hlušinu. Kdo chce haldu, hlaste se.

Jan

Delal jsem 10 let v OKD a na karvinsku se tezi dotedka jak koksarenske uhli, tak energeticke uhli.

Jiří Kocurek

Ono je docela dost hluboko a jeho těžba drahá. A nedá se říct, že by autralský horník pracoval za hrst rýže.

K.S.

Levná ložiska byla vytěžena.

PetrD

Do OKK se již x let dováží koksovatelné uhlí z Austrálie a pak se koks vyváží do USA

PetrD

BTW v Ostravě se už 28 let netěží černé uhlí. Na Karvinskou už to asi příští rok bude taky minulostí.

Jerry

To pod Ostravou vyjde dráž, než to australské.

czhunter

A co třeba dováže uhlí do Plzně?

To je taky to stejné nebo ne?

lakes1

Pokud se to nezměnilo – v Austrálii se černé uhlí těží povrchově – nesrovnatelně nižší náklady, než hlubinné dobývání u nás. Že ale doprava je tak laciná (co uhlíková stopa?), že se to vyplatí, mně rozum nebere. Myslím, že v této těžbě se angažuje i německý Siemens.

Jiří Kocurek

Ano, vyplatí. Doprava vodorovně je energetikcy méně náročná než dorpava svisle, ze šachty nahoru.

Šejdr

Náklady na dopravu přes půl světa jsou nižší než rozdíl mezi náklady na těžbu u nás v Austrálii. Zkuste si to představit: u nás pro těžbu potřebujete vyhloubit šachtu do kilometru nebo ještě hlouběji, vyrazit štoly, kompletně je vybavit a zabezpečit, a pak pár měsíců těžit nízkou, třeba jen metr vysokou sloj. A mezitím už se musí razit cesta k dalším slojím, aby bylo po dorubání první sloje co dělat. Takže je potřeba dlouhodobě platit desítky horníků, techniků, lidí obsluhujících těžební věže… No a ve výsledku z té jedné sloje po roce vytěžíte takové množství uhlí, jaké pár Australanů řídících… Číst vice »

Pája

Zeptal bych se jako člověk hornictvím nepolíbený – povrchově těžit na Ostravsku by znamenalo kilometr hluboká díra se všemi negativy jako v dole Turów? Když tedy odhlédnu od faktu, že tam stojí město.

Šejdr

To, že by kilometr hluboký povrchový důl sebral širokému okolí vodu, by v tomto případě bylo to nejmenší. Vzhledem k hloubce by byl důl obrovský i plochou, protože by musel mít pozvolné svahy a tím by se roztáhl do širokého okolí. Hlavní problém by ale byl jinde – povrchové doly těží uhlí ze slojí s mnohametrovou mocností (třeba v severních Čechách leží uhlí ve 40 i více metrů vysokých vrstvách). Zatímco na Ostravsku tak silné sloje ani zdaleka nejsou. Takže by se celá ta ukrutná jáma hloubila, až by došla k tenké (třeba 2 metry mocné) sloji, ta by se… Číst vice »

Rudolf Tuček

Ano. To už je levnější těžit hlubine protože s hloubkou vám narůstá množství hlušiny kterou musite přemístit jinam.

SYN

Jen tak orientačně, z kilometr hluboké díry (šikmé svahy, aby se nesesouvaly, aspoň ne moc často) by se dala nasypat kilomtr vysoká hora hlušiny… čili konkurence Kralickému Sněžníku…

Jan

Ano vyplati, uhli z australie je i s dopravou levnejsi, nez uhli z CR.

Jindřich

Dá se uhlí vozit i z větší vzdálenosti než je Austrálie nebo tohle je maximum? …jo napadá mě, že až Elon doletí na Mars, tak bysme uhlí mohli brát od něj. Dal by se uzavřít kontrakt, že až tam nějaké najde, tak že ho berem 😀

Pavel

Pokud bude levnější…

Vašek

Bohemia energyyuž projevila zájem.

K.S.

Jestli Elon najde na Marsu uhlí, tak pak jej asi navštíví pánově v antracitových oblecích a s uhlově černou limuzínou.

Jan

Doprava ve vesmíru je tak drahá, že i s pomocí Starship by se nevyplatilo dovážet ani čisté drogy, jak jednou říkal sám Musk 🙂

Roman Svačina

No to by mě trefil šlak. Na Karvinsku lidí nebudou mít co do huby, protože šachty ruší, ale my co máme uhlí pod zemí dost budeme vozit uhlí z Austrálie. Hlavně že kvůli budoucí těžbě uhlí vyhnali lidí ze svých domů v Karviné Starém městě. A ta slavná uhlíková stopa pro převoz uhlí z Austrálie? Tahle doba je ŠÍLENÁ!

Roman Svačina

Jo a plyn budeme vozit na lodích z USA nebo Kataru. A tuhle srandu všichni tučně zaplatíme.

PetrD

Díky dovozu zkapalněného plynu z USA ceny plynu v Evropě klesly, jelikož Rus nedodal.

noerf

Ono Gazprom zatím dodává podle smlouvy. Ale zatím ani velcí hráči se nechystají více nakupovat. Nahrazovat vcelku levný plyn dovozem dražšího zkapalněného plynu z USA je spíše politické rozhodnutí.

PetrD

Gazprom schválně nechal zásobníky plynu v evropě, které vlastní, prázdné.

SYN

Tak asi těžko měl smlouvu sám se sebou že je bude udržovat plné ne? Kdo měl peníze a jistotu odběru, mohl se předzásobit, ale sázelo se na zlevnění a peníze mezitím vydělávaly (nebo se aspoň snažily) jinde…

Gwann

ještě jednou. Gazprom si pronajal zásobníky, které letos poprvé nenaplnil. prakticky vůbec.

to nebyla náhoda ani neschpnost, ale záměr.

kdo to nevidí…tok proto, že nechce

Jiří

Spotřeba plynu v zimě kolísá podle teploty, což se nedá přesně predikovat. Plynarské firmy si většinu plynu nasmlouvají levně dlouho dopředu a tuhle část dodávek Gazpromu zatím plní. Výkyvy nadto se nakupují na burze za mnohem vyšší ceny že zásobníků a od těžařů, což jsou zimní finanční žně. Gazprom se toho letos z politických důvodů neúčastní, což vyhnalo spotové ceny vzhůru až tak, že se vyplatí dovážet zkapalněný plyn. Původně šlo hlavně o nátlak na spuštění NS2, které německé úřady plánovaly na léto 2023. Putin osobně vyprávěl, jak spuštění NS2 sníží spotové ceny.Krom toho jde o snahu zveličit ruský význam… Číst vice »

K.S.

Ty problémy jsou od doby co je dokončili trubku o které se říkalo že je to blbost a bude s tím akorát problémů. (A jak známo Němci neumí malé chyby) Takže Rus akorát vydírá. Na začátku možní jen kvůli trubce, teď možná i kvůli Ukrajině. Každopádně se takto jeví jako poměrně nespolehlivý partner. Místo toho by bylo lepší položit potrubí na Střední východ a do severní Afriky kde se pořád ve velkém fléruje. Dále by bylo vhodné se podívat i po Evropě po dalších ložiscích a případně podpořit doplnění BPS o čistící jednotky a místo elektřiny, kterou vyrobí i tak… Číst vice »

ABC

Dále by bylo vhodné se podívat i po Evropě po dalších ložiscích

Jo, úvahy o břidlicovém plynu se v Evropě setkaly s vřelou odezvou 🙂 Ale když se doveze přes oceán tak je to cajk.

K.S.

Jsme o deset let dále a geopolitická situace se radikálně změnila. Stejně jako se změnilo rozložení obyvatelstva v některých regionech.

ABC

jasně, grýndýl tomu bude nakloněnější

K.S.

Ne, to že komusi na východě šplouchá na maják.

ABC

to se obávám zelené příliš nepřesvědčí

K.S.

Rozhodně je větší šance to třeba v Polsku, nebo i jiných státech to protlačit teď. Navíc, sice je to už drahně let, co se to řešilo, má většina zemí Evropy toto povolené, na rozdíl od ČR, Holandska, Lucemburska a Francie.

Takže tu zbývá z toho udělat zájem národní bezpečnosti.

ABC

to už dříve budou zájmem národní bezpečnosti jaderky v Německu 🙂

ABC

jasně, už stojí zhruba jen dvojnásobek než před rokem 🙂

K.S.

Tak když Gazputin dělá kraviny, tak holt dodaj šejkové a Joeové.

Gwann

tak poté, co strýček Voloďa předvedl za poslední dva měsíce, byl co nejdříve nákup plynu i čehokoliv z Ruska zakázal.

Tomariero

V australii se těží povrchově takže je to tam o dost levnější a vyplatí se to i s dopravou vozit po celém světě.

Roman Svačina

Tak vyženeme horníky na pracák, my všichni to zaplatíme, zavřeme všechny uhelné vlečky, další lidi na pracáku a budeme to vozit z Austrálie „za levno“ do doby než si to v Austrálii rozmyslí a zvednou ceny

Jirka

Ale nikdo nechce vyhnat horníky na pracák. U všech se řešila rekvalifikace, aby zvládli nějakou specializovanější práci ve fabrikách. Jejich zdraví jim poděkuje. Ale chápu, že spousta jich prostě nic jiného, než rubat uhlí nechce a stojí si na tom statusu, který tu byl dřív.

Permonik

Těch horníku má být propuštěno kolem 2000 tisíc, část je z polska a porovnání kolik prácovníku chybí v ČR….
Navíc otazka kolik jích jde do důchodu atd…

PvvS

2 miliony horníků ??

Permonik

Tož tady na Ostravsku je každy druhý havíř a plus zbytek republiky. 😀
… Nějaka mi ujelo že jsem to nápsal čísly i slovně…. spravně cca přes 2000…

PvvS

Jsem si říkal, že by Ostravsko bylo silně přelidněný 🙂 .

PetrD

Nastěstí už jen 2000 , to je plivnutí do moře. Oproti roku 1990 kdy v OKD pracovalo 100 000

Axel

Zdravím, můži se zeptat proč tedy nepokračuje hlubinná těžba v hlubinném dolu Centrum na Mostecku?

Když probíhala těžba z TÉHOŽ hnědouhelného pole v povrchovém lomu ČSA, pár km od dolu Centrum. Povrchová těžba fungovala až do těch míst hnědouhelného pole, kde skrývky výrazně přibylo (lidově řečeno: se těžilo povrchově až do těch jíst kde začínal kopec)

P.S. Dotěžení černouhelných hlubinných dolů na Ostravsku/Karvinsku ovlivní nezaměstnanost v Polsku, bo v OKD pracuje spousta cizinců
https://www.denik.cz/ekonomika/polskym-hornikum-v-cesku-plati-vic-nez-vydelaji-v-polsku-20181221.html

Třicátáprvní Béé

Protože je už zasypaná popílkem.

Hugo Křižík

Nejsem odborník, ale co Žacléř ? Nový důl zatopený vodou.

Jaroslav

Rozhodně ne nový důl a nebyl zatopen podzemní vodou,ale zaplněn nebezpečným odpadem!

Gwann

poslední otevřený byl tuším Odolov. čím ho zasypali nevím. můžu se zeptat. protože se to prostě nevyplatilo provozovat. nikomu to nechybí.

mgr.pavel

Prosím, nastudujte si základy ekonomie, plácáte naprosté hlouposti.

(v Česku je strašně nízká nezaměstnanost, horník si práci jinde najde hned)

(proč by Austrálie měla nějak hodně zdražovat, prosím? Víte vůbec o KOLIK MOC by musela ona zdražit, aby byla dražší než koks pod Ostravou?)

Jerry

Je vážně tak těžké pochopit, že uhlí v OKR je jednoduše vytěžené? To, co tam zbylo, by bylo tak nákladné vytěžit, že by zisk nepokryl ani mzdy horníkům.

Arnošt

Třeba pro tu PGE Turów je spočítané, že útlum dolu+elny a rekultivace na solární park by dokázala zaměstnat víc lidí a v daleko kvalifikovanějších profesích než „horník“.
(Zbývá akorát vyřešit, co s těmi, kteří nic myšlenkově náročnějšího než horníka dělat nemohou.)

P_V

Má to drobnou strategickou nevýhodu, že se může ucpat nějaký průplav, nebo že těm Australanům někdo zaplatí víc… a budou mít v českých železárnách po žížalkách.

Pražák

Austrálie není jediný dodavatel, uhlí se do ČR vozí z Polska, Ruska, Jižní Ameriky. Takže buďte v klidu, v ČR už žádné uhlí, které by se vyplatilo těžit není.

K.S.

A co navrhujete, mít pořád připraveno na válku a vázat tím velké zdroje? Jak lidské, tak finanční? Pokud si chceme hrát na nějakou strategičnost, pak je třeba uvažovat dost nekonvenčně, ne tak že se budou udržovat doly které se neuživí.

To už větší smysl dává Brazilský model s využitím dřevěného uhlí.

tarten

Kdo se chce připravovat na válku, měl by fedrovat hlavně solární panely. Decentralizovaně na každé střeše, takže by nebyly velké vojensky zranitelné uzly. Stavět to na uhlí vyžadujícím zranitelnou značně centralizovanou dopravu je volovina.

182-097

V ČR je poslední černouhelný důl, který jede své poslední měsíce těžby, kdy jsou rádi že pokryjou alespoň část poptávky koksovatelného uhlí. Pro energetické účely se maximálně ve velkém zpracovávají kaly a hlušina z odvalů a kališť. Navíc už dávno zde míří většina uhlí ze zahraničí. Na pokračování těžby není připraveno nic, nejsou ani lidi. Tohle se rozhodlo už několik let zpátky a postupný vývoj k tomu směřoval.

Sova

Zkuste vyhledat mapu mocnosti slojí, hlavně těch nevytěžených (bylo to např. v dokumentu Černé Zlato, díl č.1 okolo 45minuty). Problém totiž není v „máme uhlí pod zemí dost“.

Jiří Kocurek

Uhlí, vyskoč ze země samo!

K.S.

Ano, pokud budou provedeny zápalné oběti Uglobogovi.

Pedro72

A nejspíš právě kvůli přebytku pracovní síly na Karvinsku museli být do státem dotovaných dolů masově nabíraní zahraniční pracovníci.
Já z přepravy uhlí přes celý svět taky radost nemám, ale jediná alternativa je dovážet už rovnou ocel.

Pražák

Přesně, viz poslední důlní neštěstí v ČR, naprostá většina obětí byla z Polska. Tedy lze říci, že tu stát dotoval pracovni místa pro občany jiného státu, a to se vyplatí. Navíc při dnešní nezaměstnanosti nemám obavy, že by někdo zůstal na pracáku.
Žádné uhlí, které by se vyplatilo těžit už prostě v ČR není.

Jiří Kocurek

Víte co je šílenství? Znova otevřít doly v Rosickém revíru a těžit uhlí z hloukby 1400 metrů 5x dráž než je cena na trhu.
Takhle v ČSSR fungovala hliníkárna. Aby se nemusel dovážet hliník. Zkrachavalo to.

roman

Takhle fungovali i černouhelné doly, těžba v ostravském revíru byla nerentabilní už za bolševika.

MHD

Vždyť ta hliníkárna funguje a byla mohutně zmodernizovaná. Zavřel se pouze starý závod, kde se hliník získával Söderbergovou metodou.

Marian Kechlibar

Celkové prokázané rezervy černého uhlí na světě jsou 1 139 471 milionů tun (2016). Je celkem očividné, že se nemůže vyplatit těžit jej všude naráz. A lépe dostupné rezervy v ostravském revíru vytěžili už stachanovci 🙂

Ve skutečnosti se takovou elementární ekonomikou řídí v běžném životě skoro každý. Vy taky nechodíte kupovat nějaké zboží úmyslně draho nebo nejezdíte do kilometr vzdálené prodejny pětikilometrovou oklikou.

Jan

Správně, už nás přece už tradičně důchodci jezdí autobusem přes půl města jen díky levnějším rohlíkům a dalším akcím. Přece nebudou chodit do večerky za rohem, kde to stojí třikrát tolik, ta je jen pro bohaté a líné, kteří si nejsou schopni nakoupit na celý týden dopředu po cestě z práce.

ymilhaus

Kdyby za dopravu platili tržní cenu a ne stávající, tzn. dotovanou z našich daní, určitě by chodili do večerky…

Jan

Byznysmany nezajimaji lidi z karvinska, je zajimaji jak vydelat. A proto berou uhli z australie.

Paja

Na Karvinsku nebudou mít lidi co do huby proč přesně? Protože bez uhlí tam všichni umřou?
Nebo budou žít jako ten zbytek republiky (většina) kde se uhlí netěží?

Tomáš679.2

Nemá to být obráceně? Z Ostravy vlakem do Děčína a pak dál po Labi přes Rotterdam do Austrálie?

Proč? Protože tohle je snad zlý sen.
“ zkouší nový způsob, jak k zákazníkům na Ostravsku přepravit černé uhlí z Austrálie.“

To jsme to dopracovali 🙁

Pražák

Jasně, lepší je to dotovat z peněz nás všech.

Tomáš679.2

Dotovat co?

SaulGoodman

Nerentabilní těžbu.

Jirka

Dotovat drahou těžbu, aby jsme jako měli hornictví a horníky místo toho, abychom jim nabídli lepší práci, kde si nezhuntují zdraví.

Pražák

Navíc v situaci kdy je minimální nezaměstnanost a firmy doslova prosí o každého zaměstnance.

ABC

no, to možná prosí, ale hornický platy většinou nenabízí

Pražák

To už je věc jiná, nicméně to není důvod k dotovani nerentabilní těžby z peněz nás všech m tedy intech, kteří si na hornické platy nesáhnou.

Tomáš679.2

V tom případě ale nejde o dobro pro horníky, ale jen o to, aby jsme náhodou nemuseli pustit chlup do něčeho, z čeho nám nic nekouká a ještě budeme naříkat, jaké mají horníci platy a že mi takové mít nikdy nebudeme.

Pražák

Další absolvent VŠŽ, že? Těžba uhlí v ČR se nevyplatí, je dražší než to australské, a to včetně dopravy. Následně by české uhlí zdražilo i výsledný produkt, tedy ocel a další hutní produkty tak, že by byly neprodejné. Tedy bychom dováželi nejen uhlí, ale i tu ocel. Zákazníky totiž blaho českých horníků nezajímá, už nějaký pátek fungujeme na globálním trhu.

tarten

A proč by spotřebitelé uhlí měli mít starost o horníky, když horníci evidentně nemají starost o spotřebitele uhlí, jen jim jde o vysoké platy, jak potvrzujete?

Šejdr

Šikovní a zruční chlapi si vydělají i jinde, protože jich je zoufale málo. Zrovna dneska jsem jel kolem billboardu – hledáme údržbáře, měsíční plat 42 000 Kč.

Šejdr

Jo a kdyby po té údržbářské práci někdo z vás toužil, tak billboard stojí v Pardubicích před odbočkou k Panasonicu.

Pája

Ten flek je chlapům z Ostravy platný jak mrtvýmu zimní bunda.

Jan

Když jsou líní se za prací odstěhovat v naší malé zemi, tak ať si nestěžují na nízké mzdy ve svém regionu.

Tomáš679.2

Kdyby bylo více mladých lidí co chtějí dělat rukama a šli by se učit řemeslo bylo by lépe.

Pražák

Jasně, znalostní ekonomiku vybudují absolventi SOU.

K.S.

V lepším vzdělávacím systému by to nevadilo, ale ten český je zoufale zastaralý. Na těch SOU byste totiž musel mít i předměty o podnikání, moderních technologiích jako modelování ve 3D, něco kolem 3D tisku… Prostě by se to celé muselo překopat od základu.

Technicky vzato řemeslo by nemusela být špatná volba, ale muselo by to být opravdu postavené že z člověka je skutečně odborník na výrobu v daném oboru a dělá speciální malosériovou/zakázkovou výrobu. Ne že se naženou děcka na učňák a pak do kolbenky.

Gwann

ale ten člověk k té práci rukama musí mít i nějaký vztah…pokud má obě ruce levé a neumí v 15 letech ani vyměnit žárovku, tak ho nemá smysl posílat na řemeslo, ani když je blbej jak štoudev.

k situaci učňovského školství se vyjádřit neumím, ale předpokládám, že to bude obdobná krása jak zbytek vzdělávacího systému….

K.S.

Kristova noho. Jděte se podívat na demografickou pyramidu a pak mluvte. Uvědomujte si že mladých je málo na to abyste jimi mohl mrhat na rýpání se v zemi, nebo točení součástech na soustruzích za pakatel? Během dalších dekád výrazně poroste poptávka po lidech ve službách, zejména sociálních. Lékařích, fyzioterapeutech… A kdybyste náhodou chtěl žvanit o mileniálech co jsou sebestřední a nemají děti, tak si uvědomte že celá porodnost šla do háje už v polovičce 80. letech. A tato a další, Z a Alfa, generace bude navíc zatížena neúměrně průběžných důchodovým systémem. Takže potřebujete aby maximum lidí dělalo práci s maximální… Číst vice »

ABC

tak mladých zdravých prácechtivých nám do Evropy připlouvá málo?

SYN

No, mám svoje pochyby jak jsou žhaví do práce, všichni… neříkám někteří, ale ženo to hlavně ty kteří silně touží po dobrém životě. To se až tak neshoduje s představou dřiny…

Jan

Je to pouze otázka nabídky a poptávky. Když se bude dobře platit práce rukama, tak lidi se vám do práce nahrnou. Ale proč by to dělali, když si dnes manuálně vydělají méně a ještě s větší námahou?

Gwann

a budete jim dávat umístěnky, kam mají jít makat?

nechte lidi dělat, co chtějí. bude všem nejlépe. tyhle inženýrské metody řízení osudu lidí zkoušeli už mnozí a vždy to končilo katastrofou a hromadama mrtvol. přičemž z daného ráje se kde kdo snažil zdrhnout…a kupodivu…jim v tom moc bránila….

PS: a co to doplnit o další podnětnou myšlenku? zn: lebensborn

Adamgolias

Jo , jako pan Bříza , ředitel fabriky , nedávno se zviditelnil když troubil do světa jak nejsou lidi .a v inzerátu jeho fabriky nabízel dělníkovi v Praze 19000 Kč.

ABC

pokud brečí že nemá lidi tak 1.17 násobek minimální mzdy je směšných kdekoli.

K.S.

Asi tak. Tady se projevuje to co říkám delší dobu, minimální mzda je dvojsečná a v konečném důsledku vede k tomu že si mnozí myslí že je OK nabízet pozice velmi blízko tomu co je určeno opravdu jako absolutní minimum pro vysoce nekvalifikovanou práci, obecní blázny a podobně.

Tomáš679.2

To je mi ale zájem. Tak to by asi bylo nejlepší se jich zeptat, jak by se jim to líbilo než tady mluvit a rozhodovat za druhé.
A když už nám jde o zdraví druhých, tak co takhle se zamyslet nad těžbou kobaltu pro výrobu baterií?

K.S.

Whataboutismus si strčte někam.

Ibragim z Bastru

Nerentabilní těžbu uhlí.

K.S.

Těžbu, která de-facto zkrachovala už před deseti lety.

Jan

Proc by mel australan kupovat uhli z CR, kdyz ho ma za rohem za 1/3 ceny? 😀