Wolt nabízí grant 2,5 milionu na nákup elektrických doručovacích vozítek pro Prahu
Nákladní elektrovozítko VOK S. Foto: VOK

Česko patří mezi země s nejvyššími emisemi v síti firmy. Až 72 % objednávek se zde doručuje autem.
A dá Wolt zákazníkovi vybrat, zda si připlatí za moderní/módní způsob dopravy zakoupeného pokrmu, nebo to “spravedlivě” rozpočítá mezi všechny zákazníky. Už mě fakt nebaví, když chce někdo dělat dobro a vylepšovat si svoji image na účet zákazníků. Nebo snad budou ty dotace poskytovat ze svého zisku? To asi ne, že?
Však vám neuškodí, když podpoříte udržitelnou elektromobilitu. Buďte rád, že ty vaše naftové smradlostroje ještě nikdo nezakázal, což už se mělo dávno stát.
Proč by si měl zákazník připlácet za způsob dopravy, který má „až o 90 % nižší provozní náklady?“
Že firma zadotuje kurýrům moderní/módní vozítka je čistě jejich věc. Nejspíš si vyhodnotili, že je to lepší PR než tytéž peníze nalít třeba do reklamy. Nejspíš se to všem časem vrátí (kurýrům, firmě, zákazníkům a v tomto případě i nezúčastněnému okolí).
Pletete si pojmy s dojmy. Investice se nehradí ze zisku, zákazník nerozhoduje o výdajích, ale logicky všechny platí a tak dále a tak podobně. Když vás nebaví, co dělá Wolt, běžte jinam, to je svoboda volby.
Myslím že Wolt si není úplně vědom stavu infrastruktury a obecně podpory soft mobility v Praze. V podstatě všechna evropská hlavní města jsou na tom lépe než Praha (včetně těch am východ od nás) a tak je zcela logické že pokud Praha nejvíc podporuje automobilovou dopravu, že i kurýři tento způsob dopravy primárně využívají.
Jednen priklad za všechny: Strahovským tunelem na elektrokotle neprojedete, přes Petřínské sady se na kole také nesmí, Nerudovka taky není cyklo-obousměrná a tak musíte buď přes kopec a nebo objet celý pražský hrad po frekventovaných silnicích přes Chotkovy sady a pak okolo řeky mezi davy chodců. Autem to je 5 min mimo špičku a 10min v špičce.
Ovšem krychlové zavazadlo s jídlem by nejspíše splňovalo i rozměrová omezení pro bezplatnou přepravu tramvají. 🙂 Jinak ano, sice kolo bych ani na městské dálnice, jež nejsou současně ulicemi, necpal, ale jinde by mělo mít své místo.
Cykloobousměrku v Nerudovce a ulici Úvoz bych sice také uvítal, takhle se tam smí jet jen nahoru (ne že by si z toho někteří cyklokurýři něco dělali). Ale i to je lepší než vůbec.
S těmi Petřínskými sady ale nemáte pravdu, nesmí se tam sice po všech cestách, ale minimálně po jedné ano a je tam dokonce i značená cyklotrasa. Po ní můžete legálně dokonce obousměrně.
Taky se s kolem myslím smělo do lanovky, i když to teď asi na rok a půl nebude relevantní…
Každý vidí ta auta, kombíky, SUV, v kterých sedí jeden jediný člověk…
A co?
Za mě dobrý, díky politikům jsme banánová republika, a ted to posouváme o level výš, a budou i vozítka ala Bangladeš.Snad to omezí počty těch šílenců s tou bednou na kolech, kteří jsou nebezpečím sami pro sebe, natož pro chodce a motoristy.
Žijeme v nejkrásnější době ve skvělé zemi.
Rozvážení jedné porce jídla autem mi přijde nejen neekologické, ale hlavně pro kurýra extrémně neekonomické. Nedávno jsem četl rozhovor s Wolťačkou, která si pochvalovala, že může pracovat klidně 12 hodin denně a vydělá si AŽ 40 tisíc. Jenže to je před započtením nákladů na auto, které Wolt, ani jiné rozvážkové služby, nijak nekompenzují. V tom rozhovoru padla informace o naježděných 2 až 3 tisících kilometrech za měsíc.I kdybych se držel hodně při zemi, navzdory extrémní spotřebě paliva v městském provozu a vyššímu opotřebení, a počítal náklady včetně paliva 6 Kč na kilometr, tak jsme minimálně na 12 tisících Kč. Skútr,… Číst vice »
To právě taky nechápu. Místní malá pizzerie, která rozváží po okolí má sice menší ale pořád předimenzované auto, které ale nemá kde parkovat, takže stojí obvykle na chodníku před provozovnou. Kdyby si pořídili skútr, tak těch pár pizz odvezou stejně dobře, ušetří místo i náklady. Ale u nás je móda jezdit autem i pro pár rohlíků, protože cokoliv menšího je pro řidiče ponižující.
Ale citigo jede i na sněhu, ten scooter ne, a mít na půl roku to a na půl zase to je pro ně ještě horší.
Jj. U nás jezdi všechno jídlo, věci z čistírny i část pošty skútrem s nadstavbou. Klasická Asie. Kdyby to bylo jen autem, tak se to celé asi rozsype a nedoručí se nikdy nic.
Ale silnice jsou tomu uzpůsobené. Já mám před barákem zrovna šestiproud s vjezdem na dálnici.
Ne všude do města se hodí hromada skútrů a bude to chtít různé řešení, třeba i ty elektrokola rohlíku jsou zajímavé atd.
Kurýr nejsa najezdím měsíčně dva tisíce km běžně. Náklady na palivo 3k mesíčně max, náklady na gumy 2k ročně, pojistka 1200 Kč měsíčně, prohlídka 5k ročně, ostatní náklady nula nula nic, amortizace má každý jinou a záleží pouze na kupní ceně auta.
Auto nemám, ale přijde mi divné, že byste třeba neměnil olej, brzdové destičky, gumičky na stěračích, chladící kapalinu (to jsou ty „nula nula nic“ co pak stojí dohromady překvapivě hodně) a jednou za čas nebyla potřeba nějaká nákladnější oprava. V podstatě jsou dva druhy lidí: jedni si _všechny_ výdaje související s autem (nebo klidně i všechny výdaje v životě) zapisují a vědí, kolik (moc) je auto stojí. A pak jsou lidi, co to „odhadnou“, zanedbají věci, co jsou přece „drobnosti“, a dojdou k i násobně podhodnocenému výsledku. Já si třeba trackuju všechny výdaje a pak lidi překvapí, kolik stojí za… Číst vice »
Auto nemám, ale přijde mi divné, že byste třeba neměnil olej, brzdové destičky, gumičky na stěračích, chladící kapalinu (to jsou ty „nula nula nic“ co pak stojí dohromady překvapivě hodně) a jednou za čas nebyla potřeba nějaká nákladnější oprava. V podstatě jsou dva druhy lidí: jedni si _všechny_ výdaje související s autem (nebo klidně i všechny výdaje v životě) zapisují a vědí, kolik (moc) je auto stojí. A pak jsou lidi, co to „odhadnou“, zanedbají věci, co jsou přece „drobnosti“, a dojdou k i násobně podhodnocenému výsledku. Já si třeba trackuju všechny výdaje a pak lidi překvapí, kolik stojí za… Číst vice »
bych chtěl vidět to auto, které má v městské provozu spotřebu 4,3 litru, jak vychází z Vašich čísel
Nosnost 120kg? Řidič a 2 krabice pizzy. V podstatě na jídlo to stačí, ale nerozváží se jen jídlo.
jojo, zrovna včera jsem si objednával patnácti kilovou pizzu…
To je fakt k pláči… Stát/město není schopné jakkoliv podporovat moderní formy dopravy/přepravy po městě, že to za něj musí dělat soukromé společnosti
Česká společnost zamrzla s auty.
Ta pražská určitě ano. V ČB, HK, na jižní moravě a jinde jsou kola zavedená a používaná pro pohyb po městě velmi často. I infrastruktura tam je vybudována skvěle. Zlom nastává na vnější hranici středočeského kraje, kde nevlastnit auto znamená být automaticky označen za podivína a za propagaci stavby cyklostezek vás místní poženou na hranici. Křivka autíčkářství pak mírně klesá s blízkostí Prahy, ale na malou úroveň se dostane až v centru Prahy. A to ne kvůli kolům, ale kvůli MHD. Jezdit na kole skrz Prahu (a to i tu rovinatou část) pak znamená zdržovat tramvaj (páč cyklokoridor vede po… Číst vice »
To jsme dva…
Infra ve vámi jmenovaných městech je mozna skvela. Dokud nepřekonáte hranici CR. Pak už je ježdění u nás spíš k pláči.
Zrovna v ČB žádná infra pro kola není. Pokud se tu někomu jezdí dobře na kole, tak jen proto, že nevnímá soustavné porušování pravidel, které je k tomu nezbytné.
Kola přece patří na zrušené železniční tratě, ideálně tak, že k nim dojedete autem, tam si pojezdíte sem a tam, a autem zase frčíte (no jak kdy) zpátky. Vykázáno, hotovo.
Co to je ta šlapačka? Nějaký regionální výraz pro šlapku?
A odkud kam v Praze potřebujete jezdit? Možná by se nějaká rozumná trasa našla. Já jezdím z Vinohrad do Motola a to si taky většina lidí myslí, že rozumná trasa není…
Proč by stát měl něco podporovat. Ve srovnání a autem bude u řidiče vozítka větší riziko zranění. Pokud to je alternativa kola, tak ok.
Hm, a auta nikoho nezraňují, nevypouštějí karcinogeny (už od výroby), přehřáté ulice jsou OK (přidáme asfalt na koleje, aby pro nás pak dojely sanitky), prostoru je pro ně tolik, že zranění hrozí i při používání toho zbytku. Alternativa kola? No… Naopak vozítka úplně bez motoru by měla být nejzdravější (pokud jízdu neberete jako vrcholový sport), ne? Auta jsou podporována též, také to nechápu. 😉
Až bude mít stát/město nějaké vlastní zdroje, ať si podporuje, co chce. Ale dokud to jde všechno z našich daní, měli by se hodně zamýšlet nad efektivitou vynaložených prostředků. Ty mají jít primárně na všeobecně prospěšné aktivity, které nedává smysl financovat na individuální bázi. Ale podpora “moderní” individuální přepravy pro pár stovek jedinců z peněz vybraných od nás všech mezi tyto aktivity rozhodně nepatří.
Ono to „podporovat“ může taky znamenat, že se místo drahé infrastruktury pro auta (a sanaci škod, které to způsobí), postaví násobně levnější infrastruktura pro kola.
Těch jedinců je „pár stovek“ (teda, přišlo by mi divné, že bych jich znal v Praze podstatnou část), protože ta infrastruktura není. Je to jako kdyby někde nevedly koleje, a vy byste psal, že je nesmysl je tam stavět, protože tam vlakem nikdo nejezdí.
Pokud se chce firma ukazovat jako „zelenější“ a vylepšovat si svoje ESG reporty, tak ať si to dělá za své. Nevím, proč by to soukromé firmě mělo platit město (obecně erár)
No za mě by nemělo město ani tak podporovat dotacemi nákup podobných vozítek, ale hlavně by mělo budovat pořádnou infrastrukturu, to by pomohlo nejen nějakým kurýrům, ale i běžným obyvatelům.
A tou infrastrukturou nemyslím současné malování cyklopruhů a jiné nestavební úpravy „aby to moc nestálo“ a hlavně „aby náhodou nezaniklo nějaké parkovací místo“, ale oddělené cyklostezky, dánské cyklopásy a podobně. Stačí se podívat do Paříže nebo do Vídně…
To vozítko mi pro pražské prostředí přijde nevhodné. Z hlediska různých povrchů atd. To elektrické kolo naopak vypadá více obratněji a projede lépe v hustém provozu.
Tak třeba to pojmou jako test na kočičích hlavách – jak dlouho to to vozítko vydrží než se z toho vyklepou všechny šrouby 🙂
Levné elektřiny bude pro všechny dost?
Bude pro všechny dost, když jí nikdo nebude chtít moc. 😀
Co je to moc. V domě (326 bytů) vaříme na plynu. Pokud budeme donucení přejít na elektriku, bude se 1F muset vyměnit všude na 3F, posílit kabely i místní trafačku. Ve všední den počítejte mezi 17:00 a 19:00 zátah v průměru okolo 2KW / domácnost navíc. To tení moc, jen jsou to velká čísla.
Vlastní trafo pro budovu. Stejně jako u nás v cizině (2kW klima, 5 kW průtokový ohřívač sprchy, plus teda to vaření). Trafa se dělají 150kW+
Pokud se bude počítat ještě s EV, tak je to už stejně nezbytné.
Hm, potřebujete třikrát denně náročně vařené jídlo? Moc se jí spotřebuje také v hromadné přepravě po jednom každý svým dnes již několikatunovým autem… Jo, i prázdných vozů hromadné dopravy by mohlo být méně, třeba jejich naplněním z těch aut (kde ještě plné nejsou), vyšší kapacitou (kde se jí nedostává), netrváním na tom, že musejí vymést každý kout, kam málokdy kdo pojede, i za cenu neúměrně dlouhé jízdní doby (není-li při trase) ap. Pak také lepším plánováním funkcí v území a vůbec hospodaření, aby nebylo výhodné věci, které si snadno vyrobíme, vozit z daleka (a nesubvencovat to zbytečně).
Máte pravdu – minimálně ČEZ to na vás zkusí. Jako to zkoušel na mě, když jsem chtěl postavit RD v centru města (v podstatě v proluce). Tak říkali, že jim musím zaplatit trafostanici, že nemají kapacitu mne připojit. Vyřešilo se to po několika letech odvoláváním se k ERÚ a MPO.
A dcera, když chtěla zrušit plyn v panelákovém bytě a přejít jen na elektriku (3F) – tak jí ČEZ řekl, že má štěstí, že je v domě první. Až přijde třetí žadatel – tak mu řeknou, že má smolíka.
Ta vozítka budou možná zajímavá, ale elektrokola v Praze? Bez šance.