WC v nových ComfortJetech nabízí inovaci. Na dveře stačí zatlačit, tlačítko slouží nevidomým
Toaleta ve vlaku ComfortJet. Na obrázku označeno modré WC tlačítko a cedulka Tlačit. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Nové vlaky ČD jsou vybaveny novými prvky pro pohyb a orientaci handicapovaných cestujících.
Považuji pokyn tlačit na dveřích od WC za nevhodný. Mohlo by to skončit nevhodně…
Každý výrobce vagónů má odlišnou obsluhu různých prvků, v USA v autobuse se musí při výstupu také strčit do dveří, v letadle také na WC, stále se všude vymýšlí různé kraviny.
Jaký smysl má to tlačítko pro slepé, když by stejně tak dobře (jako všichni ostatní cestující) mohli prostě na dveře zatlačit a podle toho, jestli se otevřou poznat, jestli je záchod v provozu a prázdný?
Jinak moc díky za článek, celý život jsem si myslel, že tlačítko je jen fakt špatně navržená cedulka, že zde je WC.
Chtělo by to větší nálepku. Nápis Pro otevření dveří na ně zatlačte. Ale stejně je to děs, tlačítko by mělo být i pro normální otevření.
Stačilo kdyby tam dali kliku, která by neměla žádnou funkci, šla by na prázdno a lidi by se tam dostali. A všichni 🙂
Stejný problém jako se zámkem ovládaným tlačítkem, které je umístěno nepřehledně. Nevím co vadilo na mechanickém zámku přímo na dveřích.
To je fakt. Než jsem našel „zámek“, tak jsem se málem… víte co.
Ta klika tam určitě není kvůli tomu, aby se za ní lidi nezachytávali bundama a zavazadlama, protože ta ulička je poměrně úzká.
Klika může mít různé tvary
Přesně tak. Na výtahu máme taky zevnitř ploché dveře bez výstupků, ale je na nich nalepený pryžový čtverec s reliéfem „ZDE TLAČIT“.
Mohla být i zapuštěná.
Nejsou takové dveře i v InterJetu? 🙂
JJ
Je fakt, že při prvním použití jsem taky tápal. Pak jsem si uvědomil, že žijeme v době, kdy je agresivní chování nová norma, tak jsem zkusil metodu kung-fu kopu a dveře se otevřely…
To není inovace, to je špatný design.
Každý trochu schopný UX designér ví, že „consistent is better than clever“. Lidé nečtou, lidé nechtějí objevovat nové vychytávky, lidé jdou po zvyku.
A tak jsme na jedné straně odstranili nutnost sahat na kliku (což je však stejně nutné zevnitř), ale zároveň každý druhý kaštan mačká tlačítko.
Ostatně ono se skoro každé WC ve vlacích ovládá trochu jinak, tak pak není divu, že se lidi neumí zamknout v regionově nebo že v pendolinu každou chvíli někdo zmáčkne SOS.
No a lidi přestávají myslet hlavama.
Ve spoustě případech je myšlení „zbytečné“. Člověk má nějaké očekávání/očekává nějaké chování něčeho, a podle toho s tím bude chtít zacházet. Člověk ve spoustě věcí jedná instinktivně/podvědomě a v těch chvílích nepřemýšlí. A takové chování můžeme spatřovat i u vás. Příkladem je červená na semaforu. Když vidíte červenou, přemýšlíte u toho o tom, že byste měl zastavit? Nebo když odemykáte dveře, instiktivně bude točit klíčem od rámu a taky nad tím nebudete přemýšlet. No a teď si představte, že by vám na semaforu blikla fialová místo červené. Věděl byste co máte dělat? Nebo byste točením od rámu dvěří ty dveře… Číst vice »
Při průchodu uličkou to hodí na výhybkách a jste v hajzlu 🙂
Každou chvíli v Railjetu někomu vysvětluju, že se na dveře musí pořádně zatlačit. Většina lidí to nezná a myslí si, že je záchod zamčený. To docela chápu, když nejezdíte moc vlakem, tak tento princip je vám neznámý. Měl by tam být velký nápis TLAČTE SILNĚ!
Možná by takové nápisy měly být i zevnitř, aby když už tam někdo bude, se tam aspoň nezdržoval moc dlouho a umožnil tak zařízení dříve využít i ostatním… 🙂
Souhlas. Ale lidé spíš míří k WC v situaci, kdy spíš potřebují svírat než tlačit.
TLAČTE SILNĚ… někomu to holt jinak nejde 😀
Každý si bude tlačit jak uzná za vhodné. Důležité je spíš to, aby se k tomu tlačení dostal včas 😄
Kdyby tam někdo z ČD nalepil samolepku, že to je tlačítko pro nevidomé, tak by to někteří možná pochopili, že se to nemá mačkat. Vlastně počkat … to je moc složitý úkon! 😀
https://www.instagram.com/reel/C0dtxbDtC85/
A nebo to ty lidé ani tak nepochopí, když tam tu cedulku nalepíte. Viz. na dveřích vlaku velká cedule že dveře nefungují ale lidi furt mačkají tlačítka otevírání a nebo tahají za kliku.
Co kdyby to náhodou nebyla pravda 😊
Velmi cením že i ČD už pochopily že ovládání má být jednoduché. Ten extrém v Interpanterech a Regionovách, kdy musíte ve správném pořadí zmáčknout 7x nějaké tlačítko se snad už nebude opakovat. Kolikrát už jsme viděli jak se v Regionově pomalu otevírají dveře a odhalují nešťastníka sedícího na záchodě, který ze své pozice již nemohl nic udělat.
Vážně? Někteří se neuměli zamknout i bez tlačítek, kdy dveře byly na kliku a zevnitř normální mechanický zámek. A nevím, co je tak složitého na tom, zmáčknout tlačítko na zavření, počkat na zavření a zmáčknout tlačítko na zamknutí. Je to lepší než v Štádlerech, kdy je zámek sdružený do tlačítka na zavírání, a jelikož je tlačítko hned u dveří logicky, tak kolikrát cestující při opouštění WC zmáčkl tlačítko na zavření vevnitř místo venku, a WC se samozřejmě zamklo po zavření, i když tam nikdo nebyl.
Vážně? Někteří se neuměli zamknout i bez tlačítek, kdy dveře byly na kliku a zevnitř normální mechanický zámek. A nevím, co je tak složitého na tom, zmáčknout tlačítko na zavření, počkat na zavření a zmáčknout tlačítko na zamknutí. Je to lepší než v Štádlerech, kdy je zámek sdružený do tlačítka na zavírání, a jelikož je tlačítko hned u dveří logicky, tak kolikrát cestující při opouštění WC zmáčkl tlačítko na zavření vevnitř místo venku, a WC se samozřejmě zamklo po zavření, i když tam nikdo nebyl.
Asi nejhloupější na tom současném systému je, že se dveře musí zcela otevřít, aby se mohly zase zavřít.
A když močí, máte ho i zepředu 😀
Inovaci? Tohle řešení už je 11 let v Railjetech. A 4 roky v Interjetu.
Nebude ono to nakonec tím, že to jsou v podstatě stejné vagóny (Siemens Viaggio Comfort)?
V rakouských railjetech ještě déle, vyjely již v roce 2008.
To je nejvíc anti user friendly způsob, co jsem kdy viděl. Nezažil jsem cestu, během níž by se vozem stále dokola neozýval otravný zvuk tlačítka.
P.S. pokud nějaký systém nechápe tolik lidí, není obvykle problém v oněch lidech, ale v tom systému.
Ano, to byl důvod, proč jsem o tom chtěl napsat. Když sedíte někde poblíž, celou cestu neposloucháte nic jiného. Rozumím proč, tak aspoň osvěta a třeba bude méně „mačkačů“:))
Když nasadili InterJety na relaci Praha – Cheb, vídal jsem buď lidi, kteří od toho záchodu pak šli pryč a nebo do jiného vagónu, protože furt mačkali a pípali a nic se nestalo… i když jsem měl sluchátka, tak ten zvuk byl slyšet. Několikrát jsem to nevydržel, přišel tam a jen zatáhl dveře a oni mi pak poděkovali. Teď už se to naštěstí neděje, jak lidé ty InterJety znají a už jezdí nějakou dobu ale za začátku to dělal skoro každý. Díky za článek, snad to pomůže a bude méně mačkalů..
a jako druhý extrém těch otevřených dveří při posezu v Regínách…
Nebylo by od věci přidat informaci přímo k tomu tlačítku, k čemu vlastně slouží. Stačila by podobná nálepka, jako ta s textem „tlačit“, tady by stačilo uvést něco jako „pro nevidomé“, aby se počet „mačkačů“ trochu zredukoval.
Ten napis „Tlacit“ na dverich fakt nerika co mate delat uvnitr (ale je mi jasne, ze precist a pochopit byt jen jedno slovo je dnes pro spoustu lidi neprekonatelny problem).
Ono to není tak jednoznačné. Já viděl v marketu v Košicích nápis „Chlieb zlava 1euro“ No a pokud si ho vezmu zprava,tak stojí kolik?
Jenže ono se úplně nepředpokládá, že by člověk potřeboval číst návod na otevření dveří od WC. To za prvé.
A za druhé jsou lidi ve vlacích tak naučeni na kombinaci dveře + tlačítko, že toto je absolutně kontraintuitivní.
V tomhle ohledu nic nepřekoná oboustrannou slovenskou nálepku ŤAHAŤ na skleněných dveřích…
A což udělat dveře na záchod tak, aby nebylo zapotřebí návodů a cedulek?
Málokoho napadne, že záchodové dveře jsou udělané tak nešťastně, že je třeba koukat po cedulkách, aby se člověk dostal dovnitř…