Výzkumníci spočítali vliv sdílených kol na dopravu ve městech. K dispozici jich je už půl milionu

Na každé investované euro se ročně vrací 10 % v podobě pozitivních přínosů na dopravě a zdraví.
Nová analýza, kterou si zadaly organizace EIT Urban Mobility a Cycling Industries Europe (CIE) a kterou vypracovala společnost EY, poprvé kvantifikovala ekonomické a společenské přínosy systémů sdílených kol v Evropě.
Analýza ukazuje, že sdílení kol každoročně generuje v rámci městské mobility přínosy v hodnotě 305 milionů eur (74,7 miliardy korun).
Sdílená kola jsou dostupná ve více než 150 evropských městech. Například pařížský metropolitní systém jich čítá 42 200, Brusel provozuje více než 11 000 kol. Dohromady tato síť zahrnuje 438 000 sdílených kol, která zprostředkovávají miliony jízd ročně.
Podle výpočtů poradenské společnosti EY systémy sdílených kol každoročně úspoří 46 000 tun emisí CO₂ a 200 tun škodlivin v ovzduší. Tím, že nahrazují cesty automobilem aktivní mobilitou, pomáhají předcházet přibližně 1 000 chronickým onemocněním, což přináší úsporu ve zdravotnictví ve výši 40 milionů eur.
Sdílení kol zároveň přispívá ke zmírnění dopravní zátěže ve městech – ročně se díky němu ušetří přibližně 760 000 hodin produktivního času, jejichž hodnota je odhadována na 30 milionů eur.
Napříč Evropou také tento sektor podporuje vznik zhruba 6 000 pracovních míst na plný úvazek.
Pro samotné uživatele představují sdílená kola cenově velmi dostupnou formu dopravy, která může snížit individuální náklady na mobilitu až o 90 % ve srovnání s jízdou automobilem.
„Tato studie ukazuje, že sdílená kola nejsou jen dalším druhem dopravy – přinášejí měřitelné přínosy pro občany, města i životní prostředí,” uvedla ředitelka EIT Urban Mobility Bernadette Bergsma.
Výhodná investice
Zpráva uvádí, že o výhodnou investici jde i z pohledu měst. Na každé investované euro se ročně vrací 10 % v podobě pozitivních přínosů, tedy €1,10. Při pokračujících investicích a rozšiřování služeb by mohly přínosy do roku 2030 dosáhnout úrovně jedné miliardy eur ročně.
To by zahrnovalo úsporu 224 000 tun emisí CO₂, prevenci více než 4 200 chronických onemocnění a podporu téměř 13 000 pracovních míst. V tomto scénáři by každé euro investované do sdílení kol mohl přinést až 75% roční návratnost veřejných výdajů.
Růst tohoto segmentu mohou podpořit čtyři faktory: vyšší poptávka spojená s urbanizací, širší nabídka díky podpoře a rozšiřování pokrytí, elektrifikace nabízených kol a zaplnění stávající mezery ve službách.
„Města jako Paříž, s více než 75 miliony jízd měsíčně, dokazují, jak rychle se může sdílení kol stát běžnou součástí života a proměnit způsob, jakým se lidé i města rozvíjejí,” uvedla Lauha Friedová ze společnosti Cycling Industries Europe.