lot
Autobusy Automobily Lidé

Výzkum CDV: Češi podniknou denně 2,33 cesty. Nejvíce na jihu, nejméně na Liberecku

Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSK
Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK

Centrum dopravního výzkumu (CDV) představilo výsledky prvního celostátního průzkumu, který mapoval, odkud, kam, jakými dopravními prostředky a za jakými účely obyvatelé České republiky cestují. Průzkum probíhal od podzimu 2017 do jara 2019 a zúčastnilo se ho 9 419 domácností (22 122 osob starších pěti let).

Průzkum například zjistil, že na každou českou domácnost připadá 0,97 automobilu a 1,23 jízdního kola. Co se týče samotného dopravního chování, každý obyvatel Česka starší pěti let podnikne v pracovní den 2,33 cesty. Z toho se 35,4 % uskuteční pěšky, 4,5 % na kole, 20,2 % veřejnou hromadnou dopravou a 39,1 % autem. Polovina z nich je kratší než 3,3 kilometru. Polovina obyvatel České republiky pak cestuje do 42 minut denně, což je 4,5 % z 24hodinového dne.

Počet cest podle krajů. Pramen: CDV
Počet cest podle krajů. Pramen: CDV

Nejvíce aut vlastní domácnosti v Plzeňském (1,16) a Středočeském kraji (1,15) a v obcích do 2 tisíc obyvatel (1,28). Nejméně aut pak vlastní domácnosti v kraji Ústeckém a Moravskoslezském (shodně 0,79) a z měst nad 100 tisíc obyvatel (0,83). Nejvíce kol se nachází v domácnostech v Olomouckém (1,82) a Pardubickém kraji (1,77) a v obcích do 2 tisíc obyvatel (1,54). Nejméně kol pak mají v domácnostech v kraji Ústeckém (0,66) a Libereckém (0,73) a z měst nad 100 tisíc obyvatel (1,00).

Muži a ženy se v počtu cest prakticky neliší (2,32 a 2,33). Nejvíce cest podniknou lidé ve věkových skupinách 40–⁠49 let (2,54) a 30–⁠39 let (2,53), s vysokoškolským vzděláním (2,66), v Jihočeském (2,75) a Karlovarském kraji (2,52) a lidé žijící v obcích s populací 50 až 100 tisíc obyvatel (2,44).
Nejméně cest naopak podniknou lidé ve věku 70 a více let (1,88), se základním vzděláním, žijící v Libereckém (1,81) a Královehradeckém kraji (1,98).

„Díky průzkumu nyní máme k dispozici celou řadu údajů o dopravním chování české populace,“ uvedl organizátor průzkumu z CDV Petr Kouřil. Data primárně poslouží k aktualizaci celostátního dopravního modelu, ale podle autorů mohou být využita i „pro budoucí epidemiologické modelování“.

Výsledky v podobě interaktivních grafů a tabulek jsou zveřejněny na stránkách www.ceskovpohybu.cz.

Počet vozidel na domácnost podle krajů. Oranžově auta, modře kola. Pramen: CDV
Počet vozidel na domácnost podle krajů. Oranžově auta, modře kola. Pramen: CDV
7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
súdružka Kolesárová

Jsem doufal, že budou k dispozici lepší výsledky, zejména ve věci přepravních vztahů zdroj – cíl na úrovni obec – obec nebo městská část – městská část. Jestli neni k dispozici nic lepsiho, nez co dali na http://www.ceskovpohybu.cz, tak je to dost slabota. Za rok by melo byt SLDB 2021, tak tam by to melo byt lepsi.

Leden

„Teda, to muselo dát příšernou práci… a přitom taková blbost, co?“

Rumcajs

Do textu se nějak vloudila chybka. 42 minut není 4,5 % ze 24hodinového dne, ale ze dne, který trvá 15,5 hodiny. To je s jistou chybou délka dne na Neptunu. Tím se vysvětlují i ostatní překvapivá čísla, ikdyž jsem původně myslel, že jsou z Marsu.

David

kde se vzal v textu prumer delky cesty 3,33km? Medián cest autem je 8,73 (a 8,09)km a celkový prumer cesty je 9,44km…. jde z toho ovšem vykoukat že Q1 (25% cest) je 3,45 (a 3,05)km a tudíž dobrá třetina jízd autem je pod 5km a tudíž převážně motivovaná pohodlností 🙂

Vašek

Nezapomeňte, že se v tom počítají i cesty pěšky. Bohužel není jasné, jestli se třeba cesta pěšky na autobus z domova, pak cesta autobusem a cesta pěšky do práce berou jako tři cesty…

asdfr

Jasne, ked idem raz tyzdenne na velky nakup do hypermarketu ktory je vzdialeny 2 km, tak je to pohldnost.
Ked som chodil dva krat tyzdenne na anglictinu, ktora je vzdialena 4.5 km a autom som to mal tak za 10 minut, ale verejnou dopravou tak 40 minut, tak to je pohldnost.

Jiří Kocurek

On asi davi nikdy nevozil víc, než se vejde do batohu. Třeba v Bflmpsvz platí, že do města je to 4,5 km vzdušnou čarou, přes les po nezpevněných lakatošových cestách, kde veřejné osvětlení jaksi neexistuje. No výtah ve 10podlažním domě je taky asi pohodlnost – cestou na nákup to převýšení bude 3x vyšší. A takových Bflmpsvz je v pohraničí 5 na každou Lhotu a na Vysočině to platí taky.