Infrastruktura Rozhovory Silnice

Výtluky? Zásadní zhoršení přinesla obleva po chladném lednu, říká šéf ŘSD

Výtluky na silnici I/11 kolem Jablunkova. Foto: ŘSD
Výtluky na silnici I/11 kolem Jablunkova, ilustrační foto. Foto: ŘSD
„V zimě nejsme schopni zabezpečit nějakou dlouhodobější opravu, protože nejdou obalovny,“ říká šéf ŘSD.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) čelí v posledních dnech kritice za hluboké výtluky, které se objevily na některých silnicích. „Lidi tam máme, intenzivně pracují, ale bohužel někdy se výtluky rychle obnoví. Ano, je to problém a do budoucna musíme zvážit i jiná řešení,“ říká šéf ŘSD Radek Mátl. Silničáři proto zkoušejí i novinku v podobě látání děr s pomocí mikrovlnné technologie.

Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic
Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

 

V médiích se v posledních dnech objevily informace o hlubokých výmolech, které trápí řidiče na silnici  I/35 v Pardubickém kraji. Upozornila na ně i policie. Řešíte tyhle problémy i jinde, a proč k nim dochází?

Nechci říkat, že by tato zima byla úplně výjimečná, ale je problematická. Střídají se prudce teploty a ty rozdíly teplot jsou výrazné. Máme velké mrazy, které následuje prudké oteplení. To vede k tomu, že v narušené vozovce vznikají rychle výtluky. Takhle to vypadá vždy, když se v zimě rychle střídají teploty, negativní dopad na vozovku pak je velký. Je to problém celorepublikový a netýká se to jen dálnic a silnic I. třídy. Výtluky tímto způsobem vznikají i na komunikacích, které jsou relativně nové. Jakmile se voda dostane někam do podloží, zmrzne, a pak se oteplí, tak je výtluk na světě.

Proč je to tak vidět zrovna na silnici I/35?

Tam jsou opravdu velké intenzity kamionů, které ten výtluk vymelou. My tam pak děláme opravy zimní směsí, jenže vzápětí se to vymele znovu. Situace se zhoršila v posledních dvou týdnech, předtím to docela fungovalo. Zásadní zhoršení přinesla obleva po chladném lednu. V zimě nejsme schopni zabezpečit nějakou dlouhodobější opravu, protože nejdou obalovny a my tak nemáme teplé směsi. Takže se to během zimy dělá provizorně a má to negativní dopady na provoz.

Je to někde podobně špatné?

Stejný problém řešíme například i na dálnici D1 u Ostrovačic a Měřína, což jsou úseky, kde ještě není hotová modernizace. Udělaly se tam velké výtluky, pohnuly se nám desky a my budeme muset na dva víkendy svést provoz do jednoho pruhu a tyto desky opravit. Je to ale celorepublikový problém, denně o tom dostávám informace. Nedá se s tím moc dělat, a nedá se tomu moc předcházet. Prostě když jsou takovéto teplotní výkyvy, musíme s tím počítat.

Je toho letos více, než je v zimě běžné?

Ano. Když to srovnám s minulou zimou, tak je to obrovský nárůst. Minulá zima byla teplotně nadprůměrná a prakticky nemrzlo, zima byla teplá a suchá. Letos mrzne a zároveň je velmi vlhko. Nechci říci, že letos máme nějakou extrémní zimu, ale teplotní výkyvy nám přidělávají starosti. V minulosti to bývalo podobné.

Vy to tedy v zimě látáte nějakou provizorní studenou směsí a pak na jaře to definitivně opravíte teplou balenou?

V zásadě ano, hledáme ale různé způsoby oprav. Teď zrovna na silnici I/35 o víkendu použijeme i mikrovlnný způsob opravy, to je novinka. Mikrovlnkou se směs ohřeje a výtluk se spraví teplou směsí. Je to v zásadě totéž, jako byste dal tu směs to mikrovlnné trouby a ohřál ji. Zároveň se zahřejí i okraje toho výtluku. To je horká novinka, na druhou stranu je ale relativně drahá. Oproti klasické opravě studenou směsí je výrazně dražší. Oprava studenou směsí vydrží krátkou dobu, u opravy mikrovlnou zatím výdrž nemáme ověřenou. Ale chceme to vyzkoušet a věříme, že to na I/35 zafunguje.

Oprava silnice I/35 novou mikrovlnnou technologií. Pramen: ŘSD
Oprava silnice I/35 novou mikrovlnnou technologií. Pramen: ŘSD

Nepodcenili jste tam trochu situaci?

Nepodcenili. Dokonce některé výtluky, na které dnes upozorňuje policie, už byly opravené, ale druhý den bohužel byly znovu vyjeté. Kamiony tu studenou směs rychle vyhrabaly. Lidi tam máme, intenzivně pracují, ale bohužel někdy se výtluky rychle obnoví. Ano, je to problém a do budoucna musíme zvážit i jiná řešení. Bylo by možná dobré, kdyby obalovny fungovaly v nějakém omezeném režimu i přes zimu, aby byla k dispozici teplá balená.

Problémem tedy není, že se v zimě nedá používat teplá balená směs, ale že prostě není k dispozici, protože obalovny jsou vypnuté?

Ano, obalovny v zimě nefungují. I proto budeme tu D1 nyní opravovat do betonu, i když je to dražší řešení. Čtyři měsíce po tom budeme jezdit a pak se to v rámci modernizace celé vybere a vymění povrch. V sezoně bychom to opravili asfaltem. Když je nad nulou, tak se s teplou balenou směsí dá normálně pracovat.

Máte už odhad nákladů na opravné práce po zimě?

Zatím takový odhad nemáme, ale bude to podle mého názoru výrazně více než před rokem.„“

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Pán je obyčejnej sedmilhář ! Navíc jeho zaměstnanci jsou opravdu „umělci“ . V Děčíně, na Novém mostě“ záplatují díry neustále. Jeden den zadělají a druhý den se už ta nová záplata drolí !

JardaP

Naprosto souhlasím. Dělá si z nás regulérně srandu. Na I3 jsem v pátek viděl malou sklápěčku naloženou pytlíky se studenou směsí a dva maníci zrovna startovali “fukar”, který normálně oranžové vesty ve městech požívají na spadané listí. Další viditelná výbava dvě lopaty. Vyfoukají, vysypou pytel, uplácají lopatou, přejedou tuplákem – kdyby ty prachy házeli rovnou z okna, udělají lépe. Pominu-li, že to je silnice první třídy a některé úseky prošly kompletní rekonstrukcí před rokem až dvěma.

leviathan

No pozitivní je, že hledají jinou technologii oprav, která je použitelná i v zimě. Nízkoenergetický ohřev /natavení živičné vrstvy může mikrovlnná technologie u neživé hmoty elegantně vyřešit.

Jiří

Na ŘSD miluju, jak vždycky vědí, že všechno udělali dobře, nic nepodcenili a všechno je vlastně fajn. Kvalita na prdlačku, vlastně nemají ani tak jednoduchou věc jako nějaký kvalitativní standard, který by fungoval a jen se jednoduše aplikoval do každé smlouvy. Rychlost tragická, kontroly veškeré žádné, záruky od dodavatelů nevymahatelné. Nějaký výtluk už je jen tím posledním následkem řetězce nekompetentnosti, chyb a celkové neschopnosti.

Hojakar

Kecy….zanedbána udrzba, zfusovana výstavba….jak už tady bylo několikrát zmíněno, at se pan ředitel podívá do Rakouska /Polska/ Nemecka atd… Opravy „studenou“ směsi je snad český unikat…každý kdo umí do 5ti napocitat tak je mu jasně že takova „oprava“ vydrži max 2 dny…přitom technologie na to jsou…

Gwann

před pár lety jsme byl v Norsku. silnice hladké, krásné, snad ani nebyly spravované, celistvy povrch. asi tam jezdí méně kamionů, to jistě, ale klimatické podmínky tam jsou taky jiné…

máme nejhorší silnice z té civilizované části Evropy. a stavíme je snad nejpomaleji.

také ta o intenzitach kamionu…to stavíme tak mizerně, že kamiony silnici první třídy zlikvidují za 2 roky? to je normál mít novou silnici popraskanou tak, že do ní zateka? a pak praskne v mrazu?

je to už jako o těch povestnych 4 nepratelich socialistického zemědělství…jaro, léto, podzim a zima.

BND 30

A to jste pane kolego že slušnosti nenapsal, že se v Norsku v zimě smí jezdit s pneumatikami s hřebíky. V některých tunelech byly vidět světlé vyježděné pásy od těchto pneu.
Ale kampak se na nás hrabě nějaké Norsko…

Martin V.

Nevím, jestli se teď jen smí, kdysi se dokonce muselo v zimě jezdit s hřeby. A „vybroušené pásy“ jsem viděl dost často – v dešti jsem jel mnohde ve dvou rovnoběžných loužích. Ale výtluky jejich silnice netrpí, takže kvalitu si pohlídat umí!

dejf

no jo, největší nepřátelé řsd: jaro, léto, podzim a zima. chápu že velký obalovny přes zimu nejedou, ale zbudovat systémový řešení oprav takovejch výtluků tak, aby to vydrželo aspoň do podzimu se spíš nechce, než že by to nešlo… o kontrole kvality výstavby komunikací se dá říct to samý, když někdo z nějakýho důvodu nechce kontrolovat kvalitu práce dodavatele, tak je jasný že se tam bude šidit. o motivaci nekontrolovat se bavit nebudeme, ale to si asi každej domyslí.

Vašek

Všichni tady ví, že kvalita asfaltu a jeho tloušťka u nově postavených silnic stojí za prd – viz diskuze. Ví to i páni vachmajstři na ŘSD? A pokud ano, co s tím hodlají dělat? Na to se bohužel pan redaktor zapomněl zeptat… A mám to potvrzené i z vlastní praxe: jeden mistr od EUROVIE, ošulíme to, vždyť je to jen obyčejná polňačka… Ano, měl pravdu, byla to jen „polňačka“, ale jde o ten přístup… Ten bohužel musí začít od zaměstnanců stavebních firem (aby prostě chtěli stavět kvalitní silnice, co vydrží – vždyť i o ni po nich přece budou jezdit…)… Číst vice »

Gwann

jo, jo, jenže hlídáním stavebních firem kamarády nezískáte. a aby to kontrolorum stalo za státní plat za to čelit všem tlakům a výhrůžkam za řádný výkon práce, to bychom nesměli žít v post realsocialismu. nadále platí kdo nekrade, okrádá svoji rodinu. a ti kteří měli nejdelší prsty, když tuneldedek Klaus zhasnul, nám teď vládnou a svým papalasskym přístupem demoralizuji všechno. spolu s tou bandou bývalých vekslaku, pinglu z pražských hotelů, zelinaru a taxikářů. myslíte, že na západ od nás je např.naprosto normální, že developer vyhrožuje (samozřejmě ne přímo on, ale jeho podrztaskove) lidem, kteří dovolí něco mít proti tomu, že… Číst vice »

leviathan

Faktem je, že odpovědnost lidí není zrovna na výši, a to nejen u nás. U nás to ale zasahuje všechna firemní patra a veřejnou správu jakbysmet. Neschopné vedení hledící pouze na vlastní prospěch, otrávení zaměstnanci, kteří nemají, co potřebují ke kvalitní práci, rozkradená státní kasa…a tak lze pokračovat. Uvědomme si ,že odpovědnost je základní mravní zásada a bez mravních zásad každá společnost degraduje a zaniká.

JiP

Ja osobne si mysli, ze tyto vytluky maji hlavne pricinu v pretizenych kamionech. Obecne v EU plati limit zatizeni 10t/naprava, coz v nasem pripade povolenych 48 t/4 napravy je 12 t, coz uz je zasadni rozdil. Vetsina nasich kamionu by podle zapadni legislativy mela povolenou tonaz 40 t ! A ted si predstavte, ze uz s takhle vysokou normou dopravce kamion jeste pretizi, tak potom vyvyne klidne i 30-40 % vyssi napravovy tlak na vozovku nez je na povolen zapade.

JiP

…“vyvine“… pardon

666

Vzhledem k místnímu ojebávání staveb se výmluva na kamiony velmi hodí. Samozřejmě, pokud pošlete na objebanou silnici na kost ještě navíc přetížený kamion, tak to vydrží ještě méně.

JiP

Jedna se urcite o kombinaci obojiho.

glosátor

V případě přetěžování vozidel ovšem nejde o žádnou výmluvu, ale o konstatování smutné reality, kterou nemůže dlouho vydržet ani kvalitně postavená silnice – a když se k tomu přidají i ty nepříznivé povětrnostní vlivy, je na průšvih zaděláno hned.

Honza D.

Takže – většína našich kamionů má povolenou celkovou tonáž 42 tun a 48t/4 nápravy je blbost. Standartní kamion má 5, slovy pět náprav, z čehož celkové zatížení náprav tahače může činit max. 18 tun. Maximální zatížení náprav je 7,5 + 11,5 t, přičemž součet může být nejvíc 18t. U standartního návěsu se třemi nápravami je to 3 x 8, tam není o čem diskutovat. Z toho potom vychází maximální celková hmotnost 42 tun. Možná jste si všimli, že přípojná vozidla pro speciální dopravu mají větší rozvor náprav (více než 1,8 m, obyčejně je to 1801 mm). To proto, aby z… Číst vice »

Zrzek

Měnilo se to u návěsu může být 3x9t a celková na 5 nápravách je 45t. Souprava auto vlek je na 5 celkem max. 42t. Skandinávie má na 6 nápravách dokonce víc než 48t u nás. Ale max zatížení hnané nápravy je 11,5 a nehnané 10t. Auto 3 nápravy 26t a přívěs 24t. Ještě zatížení 2napravy a 3napravy je rozlišeno podle rozvoru.

Martin V.

Přesně tak, v tomto je JIP naprosto mimo. Náš limit 11,5 t pro poháněnou nápravu je evropský standard, naopak tzv. „francouzská náprava“ umožňuje 13 t/nápr. Já vidím dva problémy: 1) Rozdíl povolené a technicky přípustné hmotnosti – a tady nejde ani tak o kamiony v mezinárodní dopravě jako spíš o místní dopravu stavebnin a hlíny. Běžný čtyřnápravový sklápěč (Tatra 8×8 či ekvivalent od jakéhokoli západního výrobce) smí mít u nás hmotnost 32 tun, ale technicky přípustných je 8+8+13+13 = 42 tun, což je podstatně víc. Myslíte, že mívají jen těch 32 tun? Pokud mají plnou korbu, tak o tom mám… Číst vice »

Honza D.

Nastudujte si ustanovení příslušných právních norem, ať nevypadáte jako hlupák. Problematika to není až tak složitá.

Gwann

tak administrativní snížení max.zatížení je fajn nápad. podpori to železnice a trvanlivost silnic. ale hlavní problém toto nebude, vše má rezervu únosnosti. spíš se staví spatne

leviathan

Vždy je to o kvalitě pro jektu a výstavby podle něj. Projekt se špatně spočítanou (poddimenzovanou) dopravní zátěží vede při tlaku na „efektivnost výstavby“ (rozuměj malá domů vedení a odrbání kvality materiálu či jeho množství) k fatálně nedostatečné nosnosti vozovek s efekty jako je tento popsaný v článku.

leviathan

To je věcí projekce, nikoli výstavby, aby životnost vozovky odpovídala projektované zátěži. Výstavba pak musí probíhat podle projektu nebo jít kvalitou nad něj, pokud ne, opakují se fatální prohřešky jako onehdá s propadlou Blankou u Šlechtovky v důsledku nerespektování počtu výztuží stavitelem, víme kterým.

Láďa

U nás jde primárně o kvalitu asfaltu, ta je prostě špatná , možná by nebylo špatné soutěžit nejen cenou a časovou náročnosti ale třeba i kvalitou asfaltu ,, rád bych někdy u nás viděl ten černý asfalt jak je třeba v Nizozemí, Chorvatsku nebo Rakousku ,,,,

Pátek Lukas

Jen technická, proč pan redaktor používá starou fotku pana GŘ! Když už je nějakou dobu nová! Že by staré informace a došla témata?!
Jen pro info. Jak Rakousko, Chorvatsko ba i Německo, opravuji silnice, dokonce i vytluky! Ale kdo nechce vidět, nevidí !
Jinak pěknou neděli všem 😏

Karl vB.

No, tak únorová obleva funguje už více, než 100 let, jsou na to lidové pranostiky. Pro některé firmy je to však každoroční překvapení, stejně, jako že to, zimě sněží a mrzne.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=hromni%C4%8Dn%C3%AD+obleva

Je zajímavé, že v Německu je LKW provoz porovnatelný s Českem, nebo ještě intensivnější, ale výtluky v tak masivním měřítku, jako v Česku tam nejsou. Asi se tam do asfaltu přidává víc pryskyřic.
Když dva dělají totéž, není to vždy totéž, i co se kvality výstavby a údržby silnic týká.

leviathan

Je to i o zdrojích a jejich dostupnosti. Přeci jen nejsme ropní producenti (MND je specifikum) a máme dlouhou a nákladnou infrastrukturu od zdrojů k rafineriím. Asfalt je pouze jeden a kvalitativně ne zrovna moc sledovaný produkt. Dále je to o tom, že elitám, které rozhodují, chybí strategické myšlení a varianta sice dražší, ale poctivá a dlouhodobě trvanlivá u nich neexistuje. Vždy si vzpomenu na úsek v Praze mezi kyjským Akcízem (křížením s Průmyslovou) a křižovatkou před bývalým Laktosem. Tam vozovka držela v pohodě při nadprůměrné zátěži dvacet let a povrch pouze drobně popraskal, a to jen někde.neznám přesně technologii… Číst vice »

Facepalm

Soudruh Mátlby se asi měl podívat někam za hranice…..

Slosor

Polsko, či Rakousko v tom případě asi leží už v subtropickém pásu.

BND 30

Když my chceme mít tu svoji, vlastní, ryze českou cestu…

Gwann

jako…třeba…párky bez masa a obalovanou směs bez asfaltu?

Tomáš V.

Párky a gothaj nebo salám junior – dle diskusí jde nejspíše o základní potravinu, bez které nás čeká vymření.

Proč kupujete párky bez masa? A víte o tom, že s koupí párku je to trochu jednodušší než výběrovým řízením na stavbu silnice?

Gwann

nekupuju párky skoro vůbec, natož bez masa. jediný gothaj..co snesu…je mortadella. ano, výběrko na zhotovitele silnice je větší problém než párky, ale taky za 1km opravy silnice 1.třídy by ty párky mohlo jíst okresní město rok a to i ty s masem. problém jsou podmínky záruky, kontrola na stavbě, stanovení předepsané technologie a vymáhání toho výše. pokud tohle ale řsd neumí, tak můžou jít domů. vč. ministrů, co tohle neřeší a nevyřešili dosud. platíme dost vysoké daně na to, abychom požadovali slušné služby. řemeslník vám taky všelicos okašle. až to bude předělávat potřetí, tak to pochopí. část odejde od nehotového,… Číst vice »

BND 30

V párcích bez masa byli experti v NDR. U nás se do nich v kombinátech cpe jen odpad a hnus.
Není nad to si připlatit u svého řezníka a pochutnat si.

Martin V.

Konečně vím, co je to ta „česká cesta“ – to je samá díra. 🙂

BND 30

A pozor v jedné to může při nepozornosti i skončit 🤫

PetrM

říkám to furt, začleňme ŘSD pod Asfinag nebo Pddkia, a bude po problémech

Gwann

nebo zkusme obnovit rakouské cisarstvi.

Facepalm

Zčleňovat prosím ne. Nahradit nově zřízenou divizí Asfinagu, ke který se každej, kdo kdy pracoval pro ŘSD, nebude smět přiblížit na kilometr.

Ghost Dog

O té žhavé novince jsem poprvé četl před patnácti lety. Jiní výrobci nahřívají vozovku plynem…

zesp

No jo, jak se mi jen tak možná nechtěně mezi řečí zmínil můj známý, který pracuje na vyšším postě u jedné nadnárodní firmy, která se zabývá dopravními stavbami v řadě zemí a má na starosti určitou oblast čínnosti firmy v několika evropských zemích: To co si firmy mohou dovolit u nás, už nikde jinde nejde. I na tom Slovensku by s nimi vyběhli… Dá se ošulit ledasco, aniž by to někdo vymáhal… Takže tak. Pokud je to skutečně tak, pak se není asi čemu divit. Do kvalitně postavené nové silnice se voda nedostane… Ale z rozhovoru je patrné, že pan… Číst vice »

Nyvlt

Nic jsme nepodcenili, všechno máme pod kontrolou. To jsou takové ty manažerské kecy pro média. Ten pán těch opravdových zim ještě moc nezažil, páč posledních 10 let ani u nás na horách toho sněhu a zimy až tak moc nebylo natož i okolo Prahy kam taky pravidelně jezdím.
Takže problém samozřejmě podcenili protože nebyli ani schopni reagovat na urgence od PČR jak uvela i jejich mluvčí v tv.

glosátor

Situaci dlouhodobě podceňují především tvůrci dopravní politiky státu, jimž zřejmě vyhovuje neřešit dávno známé soustavné přetěžování mnoha vozidel, které má pochopitelně vliv na mnohem rychlejší opotřebovávání dopravní cesty, než na jaké byla postavena!

Lukas

Ale tady jde prioritně o nekvalitní povrch ne jen o zástěrku těžké dopravy.

Teddik

Kdyby se u nas staveli, opravovali silnice a dalnice poradne tj. poctive sterkove podlozi a na silnicich I.tridy a nizsi se nedavali 5 cm slupicky asfaltu, kamiony nejezdili pretizene a byly uz aspon nekde zabudovany vahy v silnici na kamiony, tak by se to nedelo, alespon ne v takove mire. U nas se totiz opravy nedelaji poradne. Vi se, ze po silnici I.tridy projede x tisic kamionu, ale radsi se tam da slupicka asfaltu a za 2 roky se to opravuje znovu a pak, at se nedivi, ze staci 1 zima. Co by asi delali, kdyby byly zimy jako driv?… Číst vice »

Hona

Něco přes 10 vysokorychlostních vah už by mělo být instalované i na dálnicích :).

teddik

A nevíte prosím, kde jsou ty váhy, docela by mne to zajímalo, protože jsem o tom zatím neslyšel, no pokud jsou už instalované, alespoň pár kusů, tak je to opravdu dobře a doufám, že jich bude víc a zmizí ze silnic a dálnic přetížené kamiony. Bylo by dobré, kdyby vyšel zákon, že řidič kamionu, který odmítne vážení, tak by se to automaticky posuzovalo tak, jako kdyby měl přetěž 10 tun, i kdyby jeho přetěž byla ve skutečnosti jen např. 1 tuna, ale odmítl vážení, tak by měl prost smůlu. Někde jsem četl, nebo slyšel, že 1 přetížený kamion udělá na… Číst vice »

Roiman4

Jedna je hodně hodně let ve Zlíně. Směr Zlín z Otrokovic. Je u Malenovické pily. Ale nereaguji na těch 10 na dálnicích, to je výsměch jen 10 🤣

Lukas

Výsměch. Tam je určitě není potřeba, proč ji nedali třeba na tranzitní sinici už v Otrokách, aby se přetížený NA do gottwaldova nedostal vůbec a byl rovnou odchycen.

Kalanis

Jenom? Já bych je viděl na každé jedničce skrz krajskou hranici i hraniční přechod! Policajt pak dostane hlášku a chytne si hříšníka.
Ale nejlepší je na tohle rozbít ten systém Just-In-Time – prostě kamion zadrží na 5 a více dní. To firmy zabolí víc.

pamětník

Problémy s vytěžováním nákladních vozů vyšším než deklarovaným v nákladních listech bývaly i na železnici před už asi 20 a více roky (a sousední železnice odmítaly u nás naložené vozy s přetěží přebírat): jak je tomu teď, nevím, ale už tehdy přitom byly v nabídce různých výrobců váhy umožňující zjišťovat hmotnost vozidla (a i nápravové tlaky) i bez zastavení za jízdy nějakou nižší rychlostí, ale ani tehdy nebyl „politický“ zájem o jejich masivnější rozšíření – na silnicích je tomu zjevně podobně …

Zrzek

Vlastní zkušenost, lodní kontejner 20“, deklarovaná váha 21t+2t kontejner, váha skutečná 33t. Žulové desky z Číny, v té době nám ještě směli kluci na štekru říkat váhy, potom dostali zákaz, další např. v NSR je zákonná povinnost odesílatele nedopustit přeložení NV jeho nákladem. Výsledek vidíme na silnici denně dodávka o max. 3,5t s celkovou pohybující se běžně okolo 5t. Kamiony hlavně automotive, kde běžný náklad je do 10t tak často přeloženy nejsou. Dodávky různých distribučních firem taky jezdí běžně o hmotnosti okolo 4,5t.

666

Do kvalitně postavené a dobře udržované sinice se voda nedostane….

Frantisek

Většina našich silnic přeci původně nebyla stavěna na proudy těžkých kamionů. V rámci podpory přesunu nákladů na silnice se ovšem jaksi „zapomnělo“ na přestavbu celé silniční sítě, protože pak by ta legrace s rušením železnic nevyšla zdaleka tak levně.

666

Pletete se. Nikoliv „se“. Za stav dálnic a I. třídu zodopovídá ŘSD, za zbytek kraje.

Gwann

myslíte jako tu I/35? pretizenou snad i za bolševika a před 2 lety složité opravovanou?

ano, vyasfaltovana polnacka mezi horní a dolní lhotou…tam to platí. u hlavních silnic ne…