Výtluky? Zásadní zhoršení přinesla obleva po chladném lednu, říká šéf ŘSD
„V zimě nejsme schopni zabezpečit nějakou dlouhodobější opravu, protože nejdou obalovny,“ říká šéf ŘSD.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) čelí v posledních dnech kritice za hluboké výtluky, které se objevily na některých silnicích. „Lidi tam máme, intenzivně pracují, ale bohužel někdy se výtluky rychle obnoví. Ano, je to problém a do budoucna musíme zvážit i jiná řešení,“ říká šéf ŘSD Radek Mátl. Silničáři proto zkoušejí i novinku v podobě látání děr s pomocí mikrovlnné technologie.
V médiích se v posledních dnech objevily informace o hlubokých výmolech, které trápí řidiče na silnici I/35 v Pardubickém kraji. Upozornila na ně i policie. Řešíte tyhle problémy i jinde, a proč k nim dochází?
Nechci říkat, že by tato zima byla úplně výjimečná, ale je problematická. Střídají se prudce teploty a ty rozdíly teplot jsou výrazné. Máme velké mrazy, které následuje prudké oteplení. To vede k tomu, že v narušené vozovce vznikají rychle výtluky. Takhle to vypadá vždy, když se v zimě rychle střídají teploty, negativní dopad na vozovku pak je velký. Je to problém celorepublikový a netýká se to jen dálnic a silnic I. třídy. Výtluky tímto způsobem vznikají i na komunikacích, které jsou relativně nové. Jakmile se voda dostane někam do podloží, zmrzne, a pak se oteplí, tak je výtluk na světě.
Proč je to tak vidět zrovna na silnici I/35?
Tam jsou opravdu velké intenzity kamionů, které ten výtluk vymelou. My tam pak děláme opravy zimní směsí, jenže vzápětí se to vymele znovu. Situace se zhoršila v posledních dvou týdnech, předtím to docela fungovalo. Zásadní zhoršení přinesla obleva po chladném lednu. V zimě nejsme schopni zabezpečit nějakou dlouhodobější opravu, protože nejdou obalovny a my tak nemáme teplé směsi. Takže se to během zimy dělá provizorně a má to negativní dopady na provoz.
Je to někde podobně špatné?
Stejný problém řešíme například i na dálnici D1 u Ostrovačic a Měřína, což jsou úseky, kde ještě není hotová modernizace. Udělaly se tam velké výtluky, pohnuly se nám desky a my budeme muset na dva víkendy svést provoz do jednoho pruhu a tyto desky opravit. Je to ale celorepublikový problém, denně o tom dostávám informace. Nedá se s tím moc dělat, a nedá se tomu moc předcházet. Prostě když jsou takovéto teplotní výkyvy, musíme s tím počítat.
Je toho letos více, než je v zimě běžné?
Ano. Když to srovnám s minulou zimou, tak je to obrovský nárůst. Minulá zima byla teplotně nadprůměrná a prakticky nemrzlo, zima byla teplá a suchá. Letos mrzne a zároveň je velmi vlhko. Nechci říci, že letos máme nějakou extrémní zimu, ale teplotní výkyvy nám přidělávají starosti. V minulosti to bývalo podobné.
Vy to tedy v zimě látáte nějakou provizorní studenou směsí a pak na jaře to definitivně opravíte teplou balenou?
V zásadě ano, hledáme ale různé způsoby oprav. Teď zrovna na silnici I/35 o víkendu použijeme i mikrovlnný způsob opravy, to je novinka. Mikrovlnkou se směs ohřeje a výtluk se spraví teplou směsí. Je to v zásadě totéž, jako byste dal tu směs to mikrovlnné trouby a ohřál ji. Zároveň se zahřejí i okraje toho výtluku. To je horká novinka, na druhou stranu je ale relativně drahá. Oproti klasické opravě studenou směsí je výrazně dražší. Oprava studenou směsí vydrží krátkou dobu, u opravy mikrovlnou zatím výdrž nemáme ověřenou. Ale chceme to vyzkoušet a věříme, že to na I/35 zafunguje.
Nepodcenili jste tam trochu situaci?
Nepodcenili. Dokonce některé výtluky, na které dnes upozorňuje policie, už byly opravené, ale druhý den bohužel byly znovu vyjeté. Kamiony tu studenou směs rychle vyhrabaly. Lidi tam máme, intenzivně pracují, ale bohužel někdy se výtluky rychle obnoví. Ano, je to problém a do budoucna musíme zvážit i jiná řešení. Bylo by možná dobré, kdyby obalovny fungovaly v nějakém omezeném režimu i přes zimu, aby byla k dispozici teplá balená.
Problémem tedy není, že se v zimě nedá používat teplá balená směs, ale že prostě není k dispozici, protože obalovny jsou vypnuté?
Ano, obalovny v zimě nefungují. I proto budeme tu D1 nyní opravovat do betonu, i když je to dražší řešení. Čtyři měsíce po tom budeme jezdit a pak se to v rámci modernizace celé vybere a vymění povrch. V sezoně bychom to opravili asfaltem. Když je nad nulou, tak se s teplou balenou směsí dá normálně pracovat.
Máte už odhad nákladů na opravné práce po zimě?
Zatím takový odhad nemáme, ale bude to podle mého názoru výrazně více než před rokem.„“