Výstavba továrny na Concorde budoucnosti pokračuje, linka finální montáže se blíží dokončení

Hala pro linku finální montáže nadzvukových letounů Overture společnosti Boom Supersonic. Zdroj: Boom SupersonicHala pro linku finální montáže nadzvukových letounů Overture společnosti Boom Supersonic. Zdroj: Boom Supersonic

Do komerčního provozu s pasažéry by měl nadzvukový letoun Overture společnosti Boom Supersonic vstoupit do roku 2030.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JGR

Diplomaticky řečeno, plány firmy jsou, vzhledem k termínu 2030 více než odvážné, uvážíme-li, že je hotov zatím jen jednomístný demostrátor, který ještě ani neletěl nadzvukovou rychlostí o finálním produktu, jeho zkouškách a minimálně dvouletém certifikačním procesu nemluvě

Y.K.

Člověk by jim i přál úspěch, ale způsob jakým se tahle firma prezentuje je dost nedůvěryhodný. 2030 komerční provoz, tedy za 5 a půl roku. Tak určitě. Když ještě dokonce nemají motor a rozhodli se ho zkunstruovat sami, protože všichni velcí výrobci to shledali krajně riskantní a vycouvali. Sotva začali zkoušet experinatální letoun s několikaletým zpožděním a ze skutečného prototypu není nic. Připadá mi, že PR a vedení téhle firmy si certifikaci představuje úplně stejně jako LeoExpress (se Siriusem, že to za půl roku zmáknou). Nadzvukový letoun a nový motor, to zabere klidně 10 let zkoušek od chvíle kdy nám… Číst vice »

Air Traveller

Nechcí být apriori negativní, proto jsem to nepsal, ale shodneme se.

IMHO je to klasickej startupovej „ne-podvod“ na investory.

Honza R.

Co mi to jen připomíná… Že by třeba slovenské lítající auto? Nebo revoluční baterie HE3DA? Nápady to asi nejsou špatné, ale jejich realizace pokulhává, to už i SŽ lépe dodržuje přislíbené termíny 😀

Primářek

Tím názvem továrny „Superfactory“ to dost připomíná Muskův styl (gigafactory, hypertrubka, atd.).

Jiří Kocurek

Jenže gigafactory stojí a vyrábí.

Y.K.

Zato hyperloop ne a provalila se k tomu některá nepěkná fakta. 🙂

Primářek

Tato hala také stojí a možná bude i vyrábět. Ale pointa zůstává, že marketingový název a celkově styl prezentace firmy je nápadně podobný Muskovi.

Air Traveller

Me zas vzdycky pokazdy jako prvni napadne ten startup ty holky, jak meli diagnostikovat z kapky krve vsechno … co existovalo (i neexistovalo)

Dejf

Tak ano, asi dle zkušeností nás obou to tak zhruba časově vychází. Ale zase doba se naprosto změnila, vemte si B21 raider, jak dlouho ho dostávali do vzduchu od doby, co oznámili kdo vyhrál zakázku na vývoj? 8 let? Hroznej kalup. Jasně, motor je očesaná f135, ale ohledně vývojové náročnosti bych tyhle mašiny postavil někam blízko sebe.

Y.K.

Nuto ovšem vzít v úvahu, že na rozdíl od armády, která prostě požaduje, aby to fungovalo a jinak moc nároků nemá, ani se jí zásadně netýkají hlukové a jiné limity, třeba sonický třesk, tohle jako civilní letoun musí plnit o dost přísnější regulace. Když se podíváme jak dlouho trvá certifikace 777X, nebo Max10 a 7 tak roky běží a jen to nabírá zpoždění. Pokud by si někdo myslel, že to je Boeingem (třeba ta 777x je zrovna značně zdržována novými motory), tak se můžeme podívat na A321XLR, kde taky roky běží (už 6 let) a přitom je to „jen dovybavení“… Číst vice »

Dejf

No nevím jestli je snadnější obstát před civilními orgány a certifikovat něco takového, nebo šťouravejm boys z usafu nějak vysvětlit, že hračka co obsahuje to nejlepší a nejtajnější ze skladu strýčka sama nežuchne na území nepřítele a nevydá tak všechna ta tajemství. Po sestřelu f117 v srbsku si dávají sakra pozor. Proti tomu je hrstka mrtvejch boháčů ještě levnej a postradatelnej náklad😇. Svým předchozím příspěvkem jsem hlavně chtěl říct, že se začaly možnosti v konstrukci dost zajímavě posouvat a že nás třeba překvapí jak rychle to bude ve vzduchu. Jenom si teda nedokážu představit, jakej motor do toho chtějí narvat,… Číst vice »

Y.K.

Já nijak nerozporuji možnosti konstrukcí jsou dnes rozsáhlé a možné je lecos. Moderní nadzvukový letoun se určitě dá vyrobit, proč by nešel, že. Ale asi se shodneme, že: 1) armáda je schopná valit trochu jiné prachy a většinou projekty financuje i daleko za deadline ztráty neztráty 2) problémy nadzvukového letadla nejsou v tom, že by nešlo vyrobit, ale že má daleko vyšší spotřebu a horší ekonomiku, hluk též. Boom slibuje zázraky, přitom tichý motor nemá a určitě to bude výzva, protože vysokoobtokový turbofan nejde u nadzvukového letu použít. Low boom experimentální letoun NASA teprve dodělává, vůbec není jasné, jestli to… Číst vice »

Air Traveller

Roku 2030 by se dalo věřit v situaci, kdy by ted meli hotovy, postaveny a rozlamany finalni letadlo ve skutecny velikosti, meli motory, a resili problemy vznikle pri testovacich letech. ale oni motor vůbec nemaj. neco si staví, a jenom ten motor, pokud treba za dva roky tak nejak dodelaj, tak predstava, ze ho za dalsi 2-3 roky dostanou do provozuschopnyho stavu a ocertifikujou, mi prijde uplne iluzorni – vemte si, jak se trapi GE nebo RR a podobni s novymi generacemi jinak osvedcenych a funkcnich motoru. co se trupu týká, tak maj „malej“ 18m modýlek, ktery dostali do vzduchu.… Číst vice »