Výstavba bulváru spojujícího nové brněnské nádraží s centrem začne v lednu, byl vybrán zhotovitel
Nový bulvár spojující centrum Brna s novým nádražím. Zdroj: Brněnské komunikace

Na obou stranách silnice budou široké chodníky i obousměrné cyklostezky.
Brněnské nádraží. Nádraží, které svět neviděl (a snad ani neuvidí :D)
Super, tak bulvár bude. Teď ještě to nádraží. https://www.idnes.cz/brno/zpravy/brno-hlavni-nadrazi-presun-sprava-zeleznic-finance-rozpocet.A251127_160250_brno-zpravy_icer
Tomuto projektu držím palce, snad vše bude klapat podle plánů. Některé osoby sice budou prskat, výsledek ale bude stát za to!
Za obousměrné cyklostezky po obou stranách velký plus! Bohužel je toto řešení dnes stále v mnoha dopravních stavbách ve městech sprosté slovo. Trochu zamrzí, že se na rohu Opuštěné a Bulváru uliční čára mírně zužuje kvůli původní historické budově a její přístavbě. Každopádně mám obavy, že celé území má těch náročných projektů tolik, že bude tlak dělat další kompromisy ve zvoleném řešení, tramvaj Plotní je toho důkazem.
Aby to nebyla cyklostezka odnikud nikam. Moc nevidím navazující trasy.
Existuje nějaký aktualizovaný projekt jak cestující z vlaků pojme MHD?
Řešení je vidět v Lískovci. Prostě se tam žádná MHD nezavede a cestující poraď si jak umíš.
Pojedete širglem na staró rolu a pak klasika.
Kdyby to ti, co chtějí nádraží v centru, neblokovali, mohlo nádraží dávno stát za evropské peníze. Tak se neustále řeší, že viadukty z roku 1839 a 1874 se musí stále opravovat a kolikrát už se půl roku muselo jezdit z dolního nádraží, kde by mělo stát nové nádraží. Hlavní problém byl, že se postavila Zvonařka a 40 let k ní nikdo nebyl schopen postavit šalinu. Pokud k novému nádraží bude doprava a bude to šalinou do štatlu 5 minut, proč ne?
Myslím, že jste si sám odpověděl, co je opravdovým problémem. Že 40 let nikdo nedokázal přivést k nádraží šalinu. Stejně jako neexistuje dodnes možnost přestupu na rozumnou MHD na skoro všech ostatních zastávkách v Brně – Židenice daleko, KrPole 1 linka šaliny, Lesná nic pořadnýho, Heršpice 🙂 Modřice šalina nic, Slatina nic, Starý Lískovec 🙂 Potřebné zastávky u Hornbachu nebo v Obřanech nebudou nikdy. Chiméra v podobě supernádraží to nespasí.
Posílení přestupních vazeb vlak-tramvaj samo o sobě nic nevyřeší, protože tramvajová síť je asi tak stejně přetížená jako ta železniční.
Přestavba ŽUB jako celek v sobě kombinuje navýšení kapacity železniční sítě, stavbu tangenciálních tramvajových tratí a k tomu z některých směrů (Černovice, Židenice) zlepšení přestupní vazby tramvaj-vlak.
Hodno podotknout, že v KrPoli se dá přestupovat na 7 autobusových linek MHD, jednu trolejbusovou a druhá šalinová je dostupná do 5 minut pěšky.
Myslíte to nádraží, u kterého by si teď odpovědní drbali hlavu nad nedostatečnou kapacitou?
Pak by zase „za evropské peníze“ neexistovala řada zrevitalizovaných tratí, které byly vybrány jako náhradní plnění za původní projekty z OPD1.
P. S. ta ironie, že brněnská soc. dem., která se (ač nebyla vítěznou stranou) dostala v Brně po roce 2006 k primátorskému křeslu, obrátila tehdy z postoje „nádraží v centru“ na postoj „odsun nádraží“ s argumentací, že jedině odsunutá poloha je připravená tak, aby stihla být dokončena do konce roku 2015 v rámci OPD1. 😀
Chápu to správně že na to aby se do „Bulváru“ mohla přivést TT od ulic Hybešova, Nádražní a Nové sady se bude muset zbourat železnice?
V kombinaci s tou snahou o hledání původního zbytků tratě Brno Vídeň mi to přijde jako další geniální investice.
Ano i ne. V první fázi je v plánu propojení, které využije současný podjezd pod, kterým vede ulice Úzká. V budoucím cílovém stavu se počítá s definitivním napojením do křižovatky Nádražní x Husova, které bude vyžadovat ukončení provozu stávajícího nádraží.
To nové nádrazí ještě ty blázny nepustilo?
Hlavně ať už proboha to nádraží v Brně rychle postavěj a přestanou s tím pořád otravovat.Jenom mi pořád nejde do hlavy kam přesunou ty bezďáky a socky ze starého nádru.
Markétce na náplavku.
Nebo je šoupněte té tetce do Malhostovic…
Nepustilo, ale zároveň na projektování nemá SŽ peníze a odsouvá termíny.
Já už jsem smířenej, že do konce svho života budu vystupovat na tom současném mizerném nádru, že náš impotentní stát nemá na nic lepšího. Ani na ten mizerný ODSun nádraží ne.
Tak hlavně se pochlubit titulem že. 😀
Nemůžu si pomoci, ale Ikdyž tam bude na brněnské poměry velkorysá cyklostezka, jednou snad i šalina nebo stromy, tak pořád semi urbanismus tohto řešení zdá dávno překonaný: Primární roli tady pořád hraje nová čtyřproudá, rychlá a široká silnice pro automobily. Taková ulice pořád zůstane relativně nepříjemná pro to pobývát tam jako pěší, ať už se jedná o místnícho obyvatele, nebo zákazníka místních podniků, nebo jen tak někoho na procházce. Nevím. Možná se pletu, ale nějak zvlášť se mi to řešení nelíbí.
Tak z pěší zóny v centru do pěší zóny před nádražím jedině autem ne? Obzvlášť když je hned vedle Dornych lol. Napsal bych i něco o Balkánu, ale nebudu urážet Balkán.
A nemáte těch čtyřproudých ulic pod nádražím málo, Antone Pavloviči?
Z obou stran oboustranné cyklostezky…? A co udělat další oboustrannou uprostřed, aby to nebylo málo… Sorry, ale tohle už je moc. Buď jedna oboustranná anebo po každé straně jedna jednosměrná…
U takto širokého bulváru, který není limitován stávajcí zástavbou se mi to jeví jako rozumné řešení.
No mají tam být i tramvaje a zřejmě celkem i provoz… A už vidím konce cyklostezek, jak budou skvěle navazovat na další…
V Brně někde navazují cyklostezky na sebe?
To bych rád viděl kde 🙂
A chodník máte radši na jedné straně obousměrnej nebo na každé straně jednosměrnej?
Chodník je něco naprosto jiného… Jednosměrné chodníky bývají snad pouze na obtížných stezkách v horách…
To je právě to, že není. I když si u nás bohužel často i projektanti a spol. myslí opak, kolo ve městě je v podstatě trochu rychlejší a méně únavná verze chůze a nikoli pomalejší auto/motorka. A tomu by měla odpovídat infrastruktura.
V minulém článku se psalo, že bus nádr, který měl být pod stanicí, bude nyní za ní. Ale v těch obrázcích nikde není, víte nekdo víc?
A Opuštěná půjde pod bulvárem spodem, nebo už zas ne? Nějak to z toho jasně nevyplývá.
Díky za info.
Bude v jižní části, na rampě v úrovni kolejí dostupný stejným podchodem.
Jo tak!
Jo, už to vidím, už jsem to našel na nějaké vizualizaci, děkuju.
Autobusová nástupiště budou ve stejné úrovni a pod stejnou střechou jako ta vlaková.
Zde je to hezky vidět:
https://kambrno.cz/wp-content/uploads/2025/03/B6_BRNO-Panels_PHASE-02_Stranka_5.jpg
Poslední odhady na nové nádraží jsou už dva roky 73 miliard.
Jinak bude bezva sledovat, jak věčně ucpaná část města přijme dalších 30.000 lidí denně a jestli se nakonec jednou nádraží přesune, tak to bude ještě divočejší.
Cože?! 73 mld? To si Brno chce zprivatizovat rozpočet pro sebe? Vyčůraní tam byli vždycky…
To nepostaví za rok.
Takže 73 miliard děleno několik let.
Do zhoršení. 🙂 Tak hlavně že kousek nivě tratě v nížině, řešící asi milion problémů dráhy (Poříčany – Pardubice) je někomu “moc drahý”.
Tak budeme počítat deset let a v průměru vezmeme cca 7 mld. Rozpočet SFDI budeme zjednodušeně počítat pro železnici cca 70 mld. Prostým výpočet dostaneme, že tahle akce na deset let pobere kolem 10% alokovaných peněz SFDI na železnici. Pokud bych uvažoval pouze o balíku investic nikoliv celku s balíkem na údržbu, tak to číslo bude ještě o dost vyšší…
Ano, přestavba železničního uzlu Brno bude stát dost peněz, ale současně se taky jedná o stavbu celorepublikového významu, která je nutnou podmínkou například pro rychlý spojení Praha-Brno-Ostrava. Stávající stav ŽUB by byl i dost značný omezení pro případnou kompletní dvoukolejku Brno-Přerov.
Brno nemá celorepublikový význam je to jedno z mnoha krajských měst…
Brno je historicky hlavním městem Moravského markrabství.Na stejné úrovni jako Florencie/Markrabstvi Toskánské/ případně Mnichov /Markrabstvi Nordgau/.
Brno má celorepublikový význam, který nemají všechna města krajská. Jde o druhé největší město Republiky, sídlí zde nejvyšší součásti justice, 6 velkých univerzit…
Nutnou podmínkou to rozhodne neni a celorepublikový význam Brna spočívá hlavně v tom, ze to doslova zkurvi přínosy, které by jinak VRT mohly mít.
Co Brno ve skutečnosti chce či nechce asi nejlépe ukazuje hlasování o aktuální variantě modernizace uzlu z roku 2016:
– „Brno chce“ 4,54 % oprávněných voličů
– „Brno nechce“ 19,29 % oprávněných voličů
– „Brnu je to jedno“ 76,17 % oprávněných voličů
Lid promluvil, lid zaplatí, lid bude sklízet plody. Taky jsem dvakrát hlasoval proti. Co už, hlavně zdraví…
Téměř nikdo v Brně tento odsun nechce.
Ale celková rekonstrukce brněnského uzlu, která by byla tak nebo tak nutna, by do desítek miliard šla ti bez odsunu. Je tam obrovské množství infrastruktury, které desítky let nikdo neopravoval.
Berte v úvahu, že rekonstrukce uzlu v České Třebové je uvažována na 50 miliard. Toto se sice staví v podstatě na „zelené louce“, ale s množstvím návazností, které v Třebové nejsou. Osobně bych naopak očekával, že těch 70 miliard není zdaleka konečný účet a celková cena se vyšplhá o dost výš.
Jakou si představujete za celou stavbu optimální cenu?
Financování ze SFDI max 40 mld. Tohle je úlet, který si nemůžeme dovolit.
Zrovna tady člověk nebude muset mít auto vůbec když bude všechno pár kroků z centra nebo pár zastávek tramvají.
Nutno dodat, že součástí této stavby není tramvajová trať
Ani nové nádraží. Budeme mít v Brně bulvár do Komárova.
V Práglu syslům postavili metro, my jim postavíme boulevard!
Spíš než do Komarova to je bulvár od nikud nikam. Vlastně je to náhrada ulice Uhelné mezi ulicemi Úzká a Opuštěná
Šak co, rozkopeme natřikrát. Vsadím se, že ani stromy nejsou součástí.
Nevíte proč? Vím, že provoz tramvají tam ještě nebude spuštěn, ale koleje tam položit mohli už rovnou.
Jako navrchu na Merhautové?