Vyšší pokuty, rychlejší spoje. Startuje největší změna v pražské příměstské dopravě za poslední roky

Kloubový autobus SOR na lince PID 300. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaKloubový autobus SOR na lince PID 300. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Povolení nástupu do autobusů všemi dveřmi bude hlavně o důvěře. Režim se může kdykoliv ukončit.

Od pátku startuje největší změna v provozu pražské příměstské a regionální dopravy za posledních několik let. Do autobusů bude nově možné nastupovat všemi dveřmi, stejně jako je tomu v MHD. Dosud to bylo možné jen těmi prvními u řidiče, který kontroloval zakoupení jízdného.

Opatření by mělo zjednodušit nástup a zrychlit linky, na vytížených trasách totiž často stály před nástupem do autobusu dlouhé fronty, což způsobovalo zpoždění.

Kontrolu jízdenek budou mít na svých bedrech hlavně revizoři, organizátor dopravy Středočeského kraje IDSK v souvislosti s tím spustil náborovou kampaň. Jak práce revizora vypadá si mohli přečíst čtenáři Zdopravy.cz v nedávné reportáži.

Den s revizory na Kladensku: Maminka v slzách, seniorka na zhroucení, apely na lidskost i policie

Pilotní provoz nástupu všemi dveřmi bude však podle představitelů IDSK založen hlavně na důvěře. Pokud se příjmy z jízdného prudce propadnou, vrátí se starý systém. Zkušební režim poběží zatím do konce roku 2026, zrušen však může být i dříve.

Jakých linek se režim týká

Rozšíření režimu nástupu všemi dveřmi se bude týkat dalších 99 denních a 10 nočních linek PID. Nový režim navazuje na dosavadní testovací provoz u 9 regionálních linek ve Středočeském kraji a týká se hlavně linek z Prahy do okolních obcí, které mají více zastávek v hlavním městě.

Revizorem za 75 tisíc. Kraj na poslední chvíli zvyšuje nabídku, kvalita uchazečů není optimální

Možnost koupě jízdenky u řidiče bude nadále zachována, musí však proběhnout hned při nástupu. PID si od změny kromě zrychlení linek slibuje i oslovení nových cestujících, pro které bude nově cestování příjemnější.

Přehled: Konec front. Na těchto příměstských linkách Praha schválila nástup všemi dveřmi

Změna se konkrétně týká denních příměstských linek 300–429 (s výjimkou linek 305, 315, 345, 389, 392, 393, 395, 400–407, 410, 412, 413, 415–417, 420–428). Již dříve se začalo v tomto režimu nastupovat do regionálních linek 481, 484, 519, 705, 785, 801, 805, 823, 858. Opatření zahrnuje i noční linky 951–961.

Autobusy na těchto linkách budou označeny cedulkou za čelním oknem a z boku u dveří s informací o režimu nástupu všemi dveřmi.

Spolu s novým režimem se však zvyšují i pokuty pro ty, kteří budou cestovat bez jízdenky. Na území Středočeského kraje se výrazně zvýší přirážky za jízdu na černo. Revizoři budou nově požadovat pokutu 1 500 Kč na místě, 2 000 Kč do 15 dnů převodem na účet nebo v doplatkové pokladně, případně 2 500 Kč po uplynutí této lhůty. Na území Prahy budou přirážky k jízdnému zatím ve stejné výši jako dosud.

Nástup do autobusů všemi dveřmi bude hlavně o důvěře. Revizorů má IDSK zatím jen 13

Opatření se samozřejmě týká i těch, kdo si jízdenku koupí v aplikaci Lítačka. Do vozidla jde však nastoupit pouze s již platným jízdním dokladem po uplynutí jeho ochranné doby.

Pro rozšíření systému i na další linky zatím není podle IDSK a Ropidu dostatek revizorů. „Vybrány byly příměstské linky z Prahy do regionu, které mají hodně zastávek, tvořily se na nich největší fronty, a tudíž na těchto linkách očekáváme největší efekt. Z příměstských linek byly vyjmuty ty, které mají v Praze jen jednu nebo dvě zastávky a zároveň je na nich dlouhý úsek bez zastávek (typicky linky s expresním charakterem s menším počtem zastávek),“ vysvětluje IDSK a Ropid.

Tagy IDSK nástup všemi dveřmi PID ropid
92 komentářů