Vysokorychlostní sny. Dopravci v čele s Deutsche Bahn tlačí novou studií na více peněz do rychlovlaků
Plány poprvé ukazují vysokorychlostní spojení z Norimberku do Prahy.
Deutsche Bahn (DB) představila velmi ambiciózní plány na rozšíření sítě vysokorychlostních tratí po celé Evropě. Podle studie takzvané Metropolitní sítě, kterou DB zpracovala společně s dalšími státními dopravci v Evropě včetně Českých drah, má dojít k boomu cestování na vzdálenosti 500–1000 kilometrů vlakem.
Výrazné rozšíření sítě vysokorychlostních tratí z 11 na 32 tisíc kilometrů do roku 2050 přinese podle DB zásadní snížení emisí CO2 z dopravy. Dojde současně k přesunu lidí z aut a letadel do vlaků. Zatímco dosud mají vlaky v přepravách na 500–1000 kilometrů podíl kolem 13 %, postupně se má zvýšit na 27 %
„V Evropě je možné ztrojnásobit počet cestujících ve vysokorychlostních vlacích. Pokud existuje infrastruktura, miliony lidí na kontinentu budou těžit z atraktivních spojení a kratších cestovních časů,“ řekl Michael Peterson, člen představenstva DB pro dálkovou osobní dopravu. Jako příklad dává země, kde již vysokorychlostní spojení existují.
32 tisíc kilometrů VRT do roku 2050
Plány DB počítají s tím, že má dojít k propojení všech 230 metropolitních regionů a velkých měst v Evropě sítí vysokorychlostních tratí v hodinovém taktu. Přes 60 procent obyvatel Evropy se tak dostane k vysokorychlostním tratím. Klíčem je rozšíření ze stávajících 11 300 kilometrů na 32 000 kilometrů do roku 2050. Síť by měla umožňovat rychlost 300 km/h. Taková podmínka je zejména v kontextu Německa zajímavá, velká část vysokorychlostních tratí v Německu tuto rychlost nezvládne. Kompletní mapa je k dispozici zde.
V případě Česka studie navrhuje postavit dvě vysokorychlostní tratě z Německa: z Drážďan a Norimberku. Do Polska mají vést dvě tratě: z Prahy do Vratislavi a z Ostravy do Katovic a dál na Varšavu. Oproti českému plánu vysokorychlostních tratí počítá s rychlým spojením z Prahy na Ostravu nejen přes Brno, ale i přes Českou Třebovou. Z Brna pak má pokračovat rychlovlak do Ostravy, Vídně a Bratislavy.
Studie má za cíl upozornit politiky v Evropské unii, že pokud chtějí plnit závazky z Green Dealu, musejí investovat do železnice podstatně více než dosud. „Dosavadní rozpočtový výhled není dostatečný k tomu, aby došlo ke zdvojnásobení počtu cestujících ve vysokorychlostních vlacích do roku 2020,“ uvádí zpráva