Vysočina nemůže uzavřít výběr autobusových dopravců kvůli žalobě u soudu
Původní dlouhodobé smlouvy s dopravci skončily už loni.
Kraj Vysočina zatím nemůže uzavřít výběr autobusových dopravců kvůli žalobě u soudu. Výběrové řízení na firmy, které budou zajišťovat autobusové spoje dalších deset let, začalo podle věstníku veřejných zakázek loni v březnu. Nové smlouvy ale není možné uzavřít kvůli předběžnému opatření soudu. Kraj prostřednictvím své advokátní kanceláře usiluje o to, aby soud v této věci rozhodl co nejdříve, řekl novinářům hejtman Vítězslav Schrek (ODS a STO).
„To znamená, aby nám (soud) umožnil podepsat smlouvy nebo aby nějakým způsobem už v této věci rozhodl, abychom věděli, co s tím dál,“ uvedl hejtman. Ze tří žalob, které byly podané během řízení, podle něj zbývá dořešit jednu.
Před loňským zahájením výběrového řízení zástupci kraje uvedli, že se zakázka skládá z osmi částí s celkovými předpokládanými náklady za desetileté období okolo devíti miliard korun. Původní dlouhodobé smlouvy s autobusovými dopravci skončily loni v prosinci. Kraj pak domluvil zajištění jím objednávaných regionálních spojů do té doby, než budou uzavřené nové dlouhodobé smlouvy.
Radní kraje dnes projednali rozsah základní dopravní obslužnosti na příští rok. Podle náměstka hejtmana Miroslava Houšky (KDU-ČSL) klesne rozsah železniční dopravy o 166 000 kilometrů kvůli tomu, že kraj nebude objednávat vlaky na úzkokolejce. Provozovala je firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která je v úpadku.
Počet kilometrů, které kvůli výpadku těchto vlaků na Pelhřimovsku ujedou navíc autobusy, se příští rok zvýší o 135 000 kilometrů. Uvedla to mluvčí kraje Jitka Svatošová. Na autobusy kraj doplácí méně než na vlaky, platba tak v příštím roce klesne asi o devět milionů korun.
U regionálních spojů, které kraj objednává, hradí dopravcům ztráty. Na prokazatelné ztráty veřejné linkové dopravy Vysočina v příštím roce počítá s částkou do 804 milionů Kč. Tyto autobusy by měly v kraji najezdit 21,85 milionu kilometrů. Na provoz regionálních vlaků je kraj připravený dát v roce 2023 do 494,5 milionu Kč. Vlaky by měly na Vysočině najet 4,55 milionu kilometrů.
„V autobusové dopravě máme podepsány smlouvy se sedmi dopravci. V té železniční to donedávna bylo se třemi dopravci, v současné době to je se dvěma,“ uvedl Houška. Hlavním železničním přepravcem jsou České dráhy. Provoz trati mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí na Třebíčsku zajišťuje firma Railway Capital.
V rozpočtu schváleném pro letošek měl kraj na regionální autobusové spoje 625 milionů Kč a na vlaky 487 milionů Kč. Vyplývá to z údajů na krajském webu.