Vyrobeno pod Negrelliho viaduktem. NTM získalo vzácné auto Velox 8/10 HP z dob monarchie
Pražská továrna automobilů Velox si v roce 1906 pronajala dvanáct oblouků Negrelliho viaduktu v Karlíně.
Národní technické muzeum (NTM) tento týden oznámilo mimořádnou akvizici do svých automobilových sbírek. Konkrétně jde o vůz Velox 8/10 HP z produkce Pražské továrny automobilů Velox. Jde o druhý dochovaný vůz z produkce této automobilky, která fungovala před první světovou válkou v Karlíně.
„Kolik vyrobila v letech 1908 a 1909 Pražská továrna automobilů Velox vozů nevíme, dnes je známá existence dvou. Vzácně dochovaný vůz s uzavřenou karosérií coupé-landaulet, který je ve sbírkách NTM od roku 1949, nyní doplnil druhý dochovaný vůz,“ oznámilo muzeum.
Tento automobil se v roce 1956 zúčastnil natáčení filmu Dědeček automobil a krátce poté byl vyvezen do Rakouska. V dalších desetiletích měnil majitele, až skončil u Marcuse Zehndera ve švýcarském Wil. Ten požádal své tři syny, aby po jeho smrti automobil předali Národnímu technickému muzeu.
Pražská továrna automobilů Velox si v roce 1906 pronajala dvanáct oblouků Negrelliho viaduktu v Karlíně a oznámila svůj záměr zřídit zde rozsáhlé dílny na výrobu automobilů. Několik automobilů vystavila na VI. Pražském automobilním salonu v dubnu 1909. Šlo o vozy s jednoválcovým motorem, na jejichž výrobu získala úřední osvědčení v červenci 1908. Pravděpodobně pro nedostatek investičního kapitálu se ale firmě rozsáhlejší automobilovou výrobu vůbec nepodařilo zahájit. Odhaduje se, že vyrobila maximálně deset vozidel, dodnes jsou s největší pravděpodobností dochovány pouze dva vozy.
Vůz s uzavřenou karosérií coupé-landaulet daroval neznámý dárce v roce 1949 do sbírek Národního technického muzea. Druhý dochovaný vůz má otevřenou čtyřsedadlovou karoserii, vše však podle muzea nasvědčuje tomu, že původně šlo o vůz dvousedadlový, který byl někdy v prvních dvou desetiletích své existence dodatečně přestavěn na čtyřsedadlový.