Vyrábí originální elektrokola a cargo vozíky. Stavíme na poctivé řemeslné tradici, říká zakladatel E-CAFE BIKE

Elektrokolo E-CAFE BIKE s cargo vozíkem. Pramen: E-CAFE BIKEElektrokolo E-CAFE BIKE s cargo vozíkem. Pramen: E-CAFE BIKE

V České republice se mikromobilita rozvíjí podstatně pomaleji než v západních zemích, jako je Benelux, Francie nebo Německo.

Spojení byznysu a kreativity – tato kombinace vyhrála startupu E-CAFE BIKE letošní ročník soutěže Creative Business Cup. E-CAFE BIKE začal s výrobou originálních elektrokol, ke kterým letos přidal také cargo vozíky. Auta mají velkou emisní stopu, zabírají mnoho místa a zhoršují kvalitu života ve městech. „Chceme pomoci obyvatelům měst, která trpí nadměrnou dopravou,“ říká Jan Malina, zakladatel a designér E-CAFE BIKE. Podrobná prezentace firmy je k dispozici v pdf.

Jak se rozvíjí mikromobilita podle vaší zkušenosti v ČR, případně ve srovnání s jinými trhy, kam míříte?

Jsme česká značka E-CAFE BIKE a vyrábíme prémiová městská elektrokola a cargo vozíky, kterými chceme ulevit městům od přetížení dopravy. Proč jsme se rozhodli vyrábět právě městská elektrokola a cargo vozíky? Protože svět se mění. Stejně jako my i další lidé přemýšlejí a začínají hledat alternativu k osobní dopravě. A to je i důvod proč jsme s manželkou před čtyřmi lety založili naši firmu. Začalo to jako osobní potřeba, ne jako business plán. Nebavilo nás soustavné dojíždění autem do práce a trávení času v dopravních špičkách a zácpách. Hledali jsme vhodnou alternativu, ale nic na trhu neodpovídalo naší představě o funkčnosti, designu, a hlavně šetrnosti k životnímu prostředí ve městě. Proto jsme se rozhodli vyrobit si své vlastní elektrokolo.

Přetížení dopravy je jednoznačné ve všech evropských metropolích a Česká republika není výjimkou. V České republice se i tak mikromobilita rozvíjí podstatně pomaleji než v západních zemích, jako je Benelux, Francie nebo Německo, kde je bicykl běžný dopravní prostředek a nedílnou součástí pro každodenní dojíždění. V České republice se ještě pořád setkáváme s názory, že bicykl se považuje za věc pro sport.

Chceme proto pomoci obyvatelům měst, která trpí nadměrnou dopravou. V současnosti již vyrábíme a prodáváme elektrokola, která svou spolehlivostí a provozní jednoduchostí jsou určena pro každodenní městský provoz. Přinášíme i pokroková řešení, jako jsou osvětlení z motocyklů, instalace blinkrů, široké pohodlné pláště, pro bezpečnou jízdu na jakémkoliv terénu nebo i cargo vozík pro přepravu nákladu.

Co Česku chybí, abychom tyto rozvinutější trhy dohnali?

Růst segmentu elektrokol a nákladních kol je způsoben hlavně rostoucími investicemi a také vládní podporou na zavádění ekologické formy přepravy. Například Německo již od roku 2018 poskytuje dotaci ve výši 2 500 eur na nákup nákladního elektrokola nebo vozíku a tento trend je běžný i v dalších zemích jako Rakousko, Švýcarsko, Francie, Itálie nebo Benelux. Česká republika bohužel v tomto trendu pořád zaostává. Doufáme, že se brzy zapojí.

Hlavním motorem pro růst trhu nákladních kol je jejich komerční využití. Až 50 % ze všech doručovacích a servisních jízd v centru města by tak mohlo být v blízké budoucnosti nahrazeno právě nákladními koly. V České republice jednoznačně chybí edukace a uvědomění, že cyklistika je nejdostupnější, nejudržitelnější a nejúčinnější způsob pohybu ve městě a nejinak je tomu u přepravy last-mile delivery. S tím souvisí také například budování mikrodep pro rozvozy a celkové infrastruktury. Počet zásilek distribuovaných přes mikrodepa v Praze sice meziročně vzrostl za 1. pololetí 2024 o 22 %, ale v zahraničí je běžný růst o 80 až 100 %, což zvyšuje efektivitu systému nákladních kol.

Evropa představuje téměř 70 % trhu s nákladními koly a jedná se o nejrychleji rostoucí kategorii zelené mobility a potenciál pro expanzi není zdaleka plně využit. Tento trend je poháněn hlavně e-commerce. Růst elektronického obchodu vedl k prudkému nárůstu poptávky po doručovacích službách last-mile delivery. Doručení do 90 minut od objednání nebo týž den nejčastěji preferuje Gen Z. A pro 75 % zákazníků v Česku je rychlost doručení tím nejdůležitějším rozhodujícím faktorem nákupu.

Jak se daří implementovat koncept cargo-biků v našich podmínkách, máme nějaké best practice příklady z domácího trhu?

Díky podpoře Technologické inkubace od CzechInvest jsme vyvinuli inovativní elektrické cargo vozíky s minimální uhlíkovou stopou. Počet aut ve městech stále roste, přitom silniční doprava nejvíce přispívá ke znečišťování ovzduší. Čtvrtinu škodlivých emisí skleníkových plynů v Evropě tvoří doprava obecně. Tři čtvrtiny těchto škodlivých emisí z dopravy tvoří právě silniční doprava. Díky našim elektrickým cargo vozíkům se snažíme tyto emise snížit až o 98 % a zlepšit tak nejen naše zdraví, ale i kvalitu života ve městech.

Jsme česká firma, která staví na základech poctivé řemeslné tradice. Proto maximálně využíváme tuzemských dodavatelů. Například i baterie vyrábíme v České republice a svou kvalitou jsou jedny z nejvýkonnějších na trhu. Naše cargo vozíky jsou kompatibilní se všemi koly na trhu, mohou se tedy rovnou zapojit i do stávající flotily cargo kol. Připojení k jakémukoliv kolu zabere pouze pár vteřin. Aktuálně máme naplánovaný pilotní provoz ve spolupráci s kurýrní společností v Brně, která outsourcuje last-mile delivery pro DHL a Dachser. Pro města a obce chceme využívat granty v rámci Smart Cities. Aktuálně již máme pojízdný infostánek ve městě Jihlava a hledáme další města pro testování, například také pro údržbářské služby nebo odvoz odpadu.

S městem Jihlava jsme spustili pilotní testovací projekt turistického elektrokola s vozíkem jako pojízdného infostánku na cyklostezkách, a to v rámci projektu na rozvoj cykloturistiky ve městě a jeho okolí. Jedná se o dynamickou a atraktivní formu mobilního infocentra.

Co vás nejvíce zaujalo na rozvinutých evropských trzích?

Kromě velkých přepravních a kurýrních firem v dnešní době nákladní kola v Evropě využívají většinou malé a střední podniky a 87 % z nich je využívají k přepravě zásob, rozvozu zboží, balíků a jídla. Kromě malých prodejců se jedná třeba i o řemeslníky, zahradníky, kominíky nebo občerstvení. Pro všechna tato odvětví jsme schopni naše vozíky přizpůsobit na míru a to i včetně převozu objemných zásilek, proto jsme ložnou plochu našich cargo vozíků připravili rovnou pro snadný převoz europalety. Nákladní elekrokola dokážou doručit zásilky až o 60 % rychleji než klasické dieselové dodávky v centru měst. Jsou také desetkrát levnější na provoz.

Velkým tématem v Evropě je ESG, také vidíme trend, že i velké firmy se snaží snižovat svou uhlíkovou stopu. Proto jsme se zaměřili také na firemní klientelu. Vyvíjíme flotilová řešení elektrokol a cargo vozíků pro korporátní společnosti v rámci programu udržitelné budoucnosti, abychom nahradili nebo doplnili firemní vozidla elektrokoly, ale zachovali jednoduchou správu vozového parku prostřednictvím jedné aplikace.

K čemu vám dopomohla inkubace v projektu Technologická inkubace?

Letos jsme z Technologické inkubace od CzechInvest získali dotace ve výši 4,6 milionu korun. Díky této podpoře jsme vyvinuli inovativní nákladní cargo vozík s vlastním elektrickým pohonem, aby měl co nejmenší uhlíkovou stopu na trhu. Naše cargo vozíky díky vlastnímu elektrickému pohonu umožňují přepravit těžké náklady až 250 kg bez jakékoli námahy a jako jediné na trhu jsou plně energeticky soběstačné. Na cargo vozíky jsme umístili solární panely, které dobíjejí akumulátor během jízdy a za ideálních slunečních podmínek to dokážou za pouhých 8 hodin, a snižují uhlíkovou stopu až o 50 % oproti ostatním nákladním kolům na trhu.

Díky Technologické inkubaci společně se Škoda X aktuálně spolupracujeme na řešení, jak využít recyklované baterie z automobilového průmyslu do našich cargo vozíků a udělat další krok na cestě v cirkulární ekonomice. Jako jediní na trhu máme i certifikaci i pro přepravu choulostivého materiálu – například farmaceutických produktů nebo jídla. Stejný materiál používá i česká armáda nebo červený kříž. V neposlední řadě máme digitální integraci do systémů provozovatelů. Naše mise je Zero emission delivery, proto naše elektrické cargo vozíky budou mít nejmenší uhlíkovou stopu při výrobě a jejich provozu na celosvětovém trhu, což nám dá v rámci ESG jednoznačnou konkurenční výhodu pro B2B a B2G segment zákazníků.

Úspěchy máte nejen v mobilitě, ale vyhráli jste i národní kolo Creative Business Cupu 2024. Co pro vás vítězství v tomto netradičním odvětví znamenalo?

Spojení byznysu a kreativity, právě tato kombinace nám pomohla vyhrát letošní ročník soutěže Creative Business Cup. Zakládáme si na výrobě v naší zemi a chceme tak zajistit co nejmenší uhlíkovou stopu našich cargo vozíků. Neplánujeme proto výrobu v nějaké odlehlé zemi, i když by třeba vyšla levněji. Právě důraz na tento ekologický přístup oslovil i porotu.

Je to pro nás zadostiučinění, že i s minimálním budgetem a rodinným financováním jde vybudovat krásnou značku, která může vyhrát prestižní soutěž a změřit síly v celosvětovém finále, kde jsme mohli prezentovat poctivou českou výrobu.

Elektrokolo E-CAFE BIKE vyrobené dle individuálních požadavků. Pramen: E-CAFE BIKEElektrokola E-CAFE BIKE vyrobená dle individuálních požadavků. Pramen: E-CAFE BIKEElektrokolo E-CAFE BIKE s cargo vozíkem. Pramen: E-CAFE BIKEElektrokolo E-CAFE BIKE. Pramen: E-CAFE BIKEHokejista Martin Ručinský na elektrokole E-CAFE BIKE. Pramen: E-CAFE BIKEElektrokolo E-CAFE BIKE s informačním vozíkem v Jihlavě. Pramen: E-CAFE BIKEElektrokolo E-CAFE BIKE s informačním vozíkem v Jihlavě. Pramen: E-CAFE BIKEElektrokolo E-CAFE BIKE s informačním vozíkem v Jihlavě. Pramen: E-CAFE BIKETým značky E-CAFE BIKE. Pramen: E-CAFE BIKECargo vozíky značky E-CAFE BIKE. Pramen: E-CAFE BIKEElektrokolo E-CAFE BIKE. Pramen: E-CAFE BIKEElektrokolo E-CAFE BIKE. Pramen: E-CAFE BIKE
Tagy E-CAFE BIKE elektrokola mikromobilita nákladní elektrokola
7 komentářů