Vyjedou u nás vlaky na vodík? Zvažuje je už druhý kraj, Moravskoslezský už vymýšlí dopravní model
Nizozemsko je další zemí, kde minulý týden došlo k otestování provozu vlaku na vodík. Myšlenkami na provoz takových vlaků se
Nizozemsko je další zemí, kde minulý týden došlo k otestování provozu vlaku na vodík. Myšlenkami na provoz takových vlaků se po Moravskoslezském kraji zabývá nově už i Ústecký kraj.
V Ústeckém kraji zatím řeší, na které tratě by vodíkový pohon mohl nasadit a jak je takový provoz reálný. „Oslovil nás dodavatel plnících stanic, zda o takovou technologii máme zájem,“ potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek. Podle něj jsou jednání teprve na začátku. Kraj se chystá oslovit dopravce, zda jsou schopni takové vlaky zajistit. V Ústeckém kraji řeší přechod na vodík ústecký dopravní podnik, který by jím chtěl pohánět část autobusů.
Kraj přitom spoléhá na to, že půjde o technologii, která bude zejména na počátku dotovaná. „Je jasné, že provoz bez dotací by byl v tuto chvíli vzhledem ke stavu této technologie a rozšíření výrazně dražší než konvenční vlaky na naftu,“ dodal Komínek. Kraj má aktuálně provoz na neelektrizovaných tratích vysoutěžen až na deset let, poptává ale i další výkony. „Stále platí, že bychom rádi zavedli spěšné vlaky Louny – Lovosice – Ústí nad Labem. Bohužel, nikdo z dopravců pro ně nemá vhodná vozidla,“ dodal Komínek.
O vlacích na vodík v Česku jako první začal mluvit Moravskoslezský kraj. „Zpracováváme dopravní model, zatím pro trasy Opava – Bruntál – Olomouc a Frýdek-Místek – Český Těšín,“ řekl náměstek pro dopravu Jakub Unucka. Podle něj je reálné, že by vlaky na tento pohon mohly vyjet v roce 2027, dříve by se v kraji měly objevit autobusy na vodík. „Soutěž na ně vyhlásíme ještě letos,“ dodal Unucka.
Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka je odklon od dieselových vozidel patrný u všech velkých dopravců v západní Evropě. „S ohledem k rozsahu elektrifikace a provázanosti elektrifikovaných a neelektrifikovaných tratí v Česku i k délce vozebních ramen na neelektrifikovaných tratí se jeví pro naši síť jako optimální hybridní vozidla trolej/baterie, která nejsou žádnou novinkou,“ řekl Joklík.
Nasazení vodíkových vlaků zejména v Německu podle něj České dráhy sledují. „U tohoto typu energie je však třeba vzít v úvahu potřeba výstavby celé nové infrastruktury k výrobě, distribuci, skladování a zásobování vozidel vodíkem, což se může vyplatit především u rozsáhlých neelektrifikovaných systémů,“ dodal Joklík. „Pořízení hybridních nebo vodíkových vozidel při dnešních cenách vykazuje výhodnost z hlediska celoživotních nákladů a teď je potřeba, aby stát a kraje vytvořily pro nákup a rozšíření těchto bezemisních vozidel podmínky, ať už jde o vodíkové vlaky nebo vozidla bateriová. Příkladem podpory mohou být dotace na nákup bezemisních vozidel nebo dostatečně dlouhé smlouvy na dopravní obslužnost, které zajistí ekonomickou návratnost hybridních a bezemisních vozidel. Tady musí spolupracovat výrobci, dopravci, ale především jejich pořízení musí chtít objednavatelé dopravy,“ upřesnil Joklík.