Výcvikový let s unaveným kapitánem řeší úřad, čeká na opatření Smartwings. Ve firmě proběhla kontrola

Letadlo Smartwings přistává na letišti v Českých Budějovicích. Pramen: JLČBLetadlo Smartwings přistává na letišti v Českých Budějovicích. Pramen: JLČB

ÚCL zatím čeká na reakci Smartwings na zjištění z kontroly.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Juwin

Zajímalo by mě, co to bylo za přistání že se to takto řeší. Ve výcviku se ročně jen u SW stanou desítky tvrdých přistání (myšleno nad 2g).
Asi jde o to, že se kapitán chtěl krýt, napsal fatigue report a ten se automaticky musí poskytnout EASE. A někdo se v tom začal šťourat. 🙂 Unavených kapitánů, neschopných převzít řízení, létá mnoho. Ono při flaru je takeover celkem náročná věc, která občas situaci jen zhorší.

Joter

Taky si myslím – kapitán se šťoural v nose a zapínal mobil a najednou bum a byli na zemi. To se mu přiznat nechtělo…

Esperanto

Tuší někdo kolik letů udělá SW z rok? Prej něco kolem 27tisíc ale to se mi zdá nějak moc.

Brownspa

Ano to cca souhlasí.

Esperanto

Díky. Pak je teda otázka jestli několik jednotek letů kde se stane incident stojí za linč letecké společnosti. Protože ten počet uskutečněných letů za rok je doopravdy obří číslo.

Filip

Lynč si nezaslouží, důsledný kartáč a vyhazov nadutých vedoucích pracovníků zcela bez diskuse. Počkejte až vyplavou na veřejnost jejich nedávné close-calls, proti kterým je tento popisovaný případ zcela o ničem. To bychom ovšem museli mít na svém místě Úřad, který není jen odkladištěm neúspěšných a skladištěm ovlivnitelných.

Air Traveller

Tak ono to nenií zas tak uplne tezky si to spocitat .. 🙂

V sezone maji kolem 40 letadel (neco pres), kazdy z nich udela kolem 4-6 letů denně, takze mame rekneme koelm 200 – 220 / den za celou spolecnost

Jenom v hlavni sezone – cerven – srpen to pak udela nejakych 18 000.

9 000 za bylych devet mesicu pak mimo sezonu nalitate s prstem v nose .)

Luko

A s Air Travellerem v kapse.

Luko

Nekteří FO neumi ani otevrit dvere do kokpitu, to nejen v indii.

Juwin

Možná by je to mohl někdo naučit dřív, než v line trainingu.

Dali

Kultura u společnosti Smartwinks je všeobecně nízká,co si mám myslet o letecké společnosti kde šéfpilot letí přes půlku Evropy na jeden motor a to je šéfpilot který má vychovávat a přezkušovat ostatní piloty.Nejhorší na všem je,že nadále létá a je uklizen u té samé společnosti. !!!! Co si mám myslet o ÚCL který šetří tuto novou událost a ani nedošetřil tu kauzu z jednomotorovým pilotem??Tak jak asi vyšetří tuto???Pan Jágr je tak trošku ve vleku někoho a koho asi???

Bubu

Já naprosto nechápu mlčení v téhle kauze. Vyšetřování trvá už dva roky, co se na tom šetří? Byl na palubě pacient pro transplantaci, že bylo nezbytně nutné doletět až do čech?

Asi se to nechá „vymlčet“!!!

Juwin

Už je to několik let vyřešené a uzavřené. UZPLN vydalo závěrečnou zprávu a soud neproběhl, protože dle znalce nebylo žádné nebezpečí. Kapitán létá Vesele dál.
https://www.airways.cz/zprava/uzpln-zverejnil-zaverecnou-zpravu-o-letu-smartwings-na-jeden-motor-kapitan-letadla-ignoroval-a-porusil-radu-povinnosti/

Kamil Novotný

No věřím že u SW bude ještě dobrá. Horší bude třeba v Indii, kde letectví zažívá obrovský růst a kvalita personálu začíná být pochybná. U jednoho incidentu na AV se nějaký kapitán rozepsal, že již ani druhým pilotům nechce svěřit řízení, protože to jsou děti bohatých Indů, kteří si dělají hlavně selfíčka, ale disciplína a znalosti mizerné.
Myslím že naše SW jsou ještě zlaté.

filias

Standardy v Evropě a řadě rozvíjejících se států v JV Asii jsou někde jinde. A utěšovat se, že s SW to není ještě tak špatné jako s nějakou Indickou nízkonákladovoku není moc optimistické.

Petr Stück

Vy si přečtete internetovou diskuzi a hodláte na základě toho hodnotit celý letecký průmysl v Indii? To před Vámi smekám.

Petr

Můžeme se rovněž uklidňovat, že i když by se u nás najednou 5x zvýšila novorozenecká úmrtnost, tak bude pořád poloviční oproti Indii…

MartinS.

To, že ÚCL řeší souběžně několik různých událostí je celkem normální. Při každém šetření probíhají nějaké procesní úkony, čeká se na nejrůznější vyjádření a mezitím se vyšetřovatelé věnují jiným událostem. Osobně si myslím, že šetření letu na jeden motor se táhne proto, že ÚCL musí o vyjádření požádat úřady všech zainteresovaných zemí, přes které to letadlo letělo, musí mít potvrzeno, která letiště bylo nebo nebylo možné použít k přistání, jestli tam byly podmínky atd… No a protože to letadlo letělo přes Balkán, tak bych si nedělal iluze, že tamní partnerské úřady odpovídají včas nebo v nějakých přijatelných termínech. A ÚCL… Číst vice »

Luko

Vymluvy, Veselej mel jit okamzite pryc i bez vysetrovani, nejlip nekam ke kosteti.

Pepe

Jasně, a ještě mu useknout ruku a uříznout nohu, to byste nechtěl?
Pochybil, není za hrdinu, špatné rozhodnutí může udělat každý.
Zkuste se vžít do kůže kapitána letadla se všemi právy a povinnostmi. Pak někoho vyhazujte.
P.S. s panem Veselým se neznám, toto je můj soukromý názor.
A věřte tomu, že UCL dělá co má. Narozdíl od jiných úřadů, které jsou díky softwarovým změnám pomalu v rozkladu…

Juwin

Můžu se do něj vžít celkem dobře, a proto nechápu, proč nedivertoval. Vůbec nic by se mu nestalo. Akorát by byl doma až druhý den. Nikdo oboru znalý toto nechápe.

Petr

zatajil složkám ATC jednotlivých států průletu pravou povahu závady, a to až po hranice FIR LKAA, prováděl postupy NNC neobvykle rychlým způsobem komunikace, a tím snížil F/O možnost efektivní křížové kontroly správnosti jejich provádění, neprováděl s F/O diskuzi o bezpečnostních aspektech vyplývajících z povahy situace, a tím neumožnil vytvořit v posádce reálnou a společnou strategii pro bezpečné dokončení letu, nepostupoval dle zásad CRM, aby efektivně řešil technické a netechnické problémy, oznamoval F/O svá vlastní rozhodnutí s vysokým velitelským gradientem jako fakt, Kromě ostatních pochybení by v normální společnosti toto na vyhazov stačilo. Bezpečnost letecké dopravy se dostala tam, kde je… Číst vice »

Filip

Amen

Bubu

> musí mít potvrzeno, která letiště bylo nebo nebylo možné použít k přistání, jestli tam byly podmínky atd…

To je hezký, ale aby se řešilo nouzové přistání, je napřed třeba vyhlásit stav nouze!!!

Air Traveller

Hele, a víte o tom, že totéž už řešilo UZPLN s celkem jednoznačným výsledkem?

tohle není o odbornících v diskusích.

a ne, není to ani „o balkánu“ .. po cestě bylo několik letist, které jsou normálními mezinárodními letišti se vším všudy.

Luko

Neni to o tobe? Jelikoz si odbornik v diskusich 🤓

Juwin

Naopak. Soudní znalec na základě dostupnosti vhodných letišť na dokluzu (v případě selhání druhého motoru), smetl ze stolu trestní řízení. Vhodná letiště tam prokazatelné dostupná jsou. A „Balkán“ je, co se týče letectví, normální oblast, srovnatelná se zbytkem EU.

Petr

Pan Jágr asi jezdí na dovolenou s Canaria Travel.

lvy

Pro všechny doporučuji přečíst si text i jiném incidentu:
https://www.avherald.com/h?article=52052cb1&opt=0

Vůbec se nedivím, že se tyto případy stávají a budou stávat, bohužel.

Lukáš F.

Na tom je krásně vidět, na jak vysoké úrovni je kultura bezpečnosti v letectví. Technici pochybili, piloti pochybili, ale stejně se to vyřešilo a nikomu se nic nestalo.

lvy

Bylo to docela štěstí, protože ve výšce FL140 už moc kyslíku není. Sám mám zkušenost z pobytu ve výšce 5000m a není to úplně příjemné v této výšce třeba řídit auto. Mě spíš zaráží, že varování přišlo až tak pozdě a že si sami nevšimli změny tlaku.

PetrZ

A to si představte, jen pro upřesnění, že ve FL140 je stejné množstvi kyslíku (cca 21%) jako na hladině moře či třeba v FL350 😉

lvy

A to si představte, že se v tomto případě nehraje na procenta. Ale to každý ví, tedy asi až na vás.

PetrZ

Tak vy píšete že v “FL140 už kyslíku moc není”, přitom je ho tam stále stejně 😉

MajsterN

https://avherald.com/h?article=451572e0

Němci v Air Berlin se jednou tak zřídili, že s tím ani nedokázali přistát a museli použít cat3 autoland. Někde je snad i video, kde jim skoro ani není rozumět.