Výcvikový let s unaveným kapitánem řeší úřad, čeká na opatření Smartwings. Ve firmě proběhla kontrola

Letadlo Smartwings přistává na letišti v Českých Budějovicích. Pramen: JLČBLetadlo Smartwings přistává na letišti v Českých Budějovicích. Pramen: JLČB

ÚCL zatím čeká na reakci Smartwings na zjištění z kontroly.

Zářijový výcvikový let společnosti Smartwings, po kterém nahlásil kapitán letu únavu a „mentální nepřipravenost“, řeší Úřad pro civilní letectví (ÚCL). Na dotaz deníku Zdopravy.cz to potvrdil ředitel ÚCL David Jágr.

„Mohu potvrdit, že ÚCL se touto kauzou zabývá. Zkoumáme výstupy z opatření v rámci systému řízení bezpečnosti společnosti, výsledek nebudu předjímat, obecně mohu říci, že v případě nespokojenosti s řešením na úrovni společnosti jsme připraveni do procesu vstoupit,“ uvedl Jágr.

Z veřejně dostupného materiálu Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) vyplynulo, že výcvikový let nového pilota z Prahy do Košic proběhl v době, kdy byl kapitán letadla zodpovědný za celý let unaven.

„Kapitán byl unaven, nedostatečně mentálně připraven.“ Dokument popisuje problém letu Smartwings

Pilot ve výcviku přistával v Košicích s málo zvednutou přídí. Jde o situaci nazývanou v letectví jako flare. Nazývá se tak lehké zvednutí přední části letadla pro snížení rychlosti při přistávání a minimalizace rizika tvrdého přistání. „Letoun tvrdě dosedl na runway bez podrovnání, nebyl poškozen,“ uvedl ÚZPLN. Informaci publikoval v pravidelném čtvrtletním přehledu událostí, které pro bezpečnost letectví představují významné riziko. Smartwings událost oznámily samy.

Kontrola agendy únavy

Kapitán letu uvedl, že přestože byl zodpovědný za převzetí řízení, nebyl na to dostatečně mentálně připraven. „Kapitán zhodnotil náročnost jednotlivých sektorů výcvikového letu a dalších okolností a vyhodnotil, že hlavním faktorem, který se podílel na vlastní zpomalené reakci při přistání, byla únava. Ani jeden člen letové posádky neoznámil provozovateli únavu standardním způsobem,“ uvádí zpráva.

Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková na počátku týdne uvedla, že společnost se řídí pravidly pro řízení únavy posádky dle provozní příručky společnosti. Pravidelně vyhodnocuje potenciální kumulovanou únavu posádky predikovanou v systému BAM (The Boeing Alertness Model). „V případě, že by se podobná událost zopakovala, což je monitorováno, společnost přistoupí k dalším nápravným opatřením, aktuálně jde o první takový případ,“ dodala. Podle leteckých předpisů musí každým pilot sám zhodnotit, zda je dostatečně odpočatý. Pokud ne, musí to oznámit a neletět.

Podle Jágra je téma únavy jedním z klíčových. „Proto ÚCL provedl kontrolu této agendy u společnosti Smartwings. Auditní cyklus není ukončen a čekáme reakci společnosti na naše nálezy,“ dodal Jágr.

Tagy smartwings ÚCL únava pilotů Úřad pro civilní letectví
35 komentářů