VUZ pokračuje v expanzi na Slovensko. Nově může posuzovat shodu se slovenskými normami

Zkušební okruh v Cerhenicích. Pramen: VÚŽZkušební okruh v Cerhenicích. Pramen: VÚŽ

VUZ Slovakia bude moci certifikovat systémy údržby kolejových vozidel jako orgán ECM, čímž předčí i mateřskou firmu.

Výzkumný ústav železniční (VUZ), který je znám především jako provozovatel zkušebních okruhů v Cerhenicích, pokračuje ve snaze o plnohodnotné působení v zahraničí. Loni založená slovenská dcera VUZ Slovakia prošla akreditací, díky čemuž může rozšířit své služby o činnosti takzvané DeBo (designated body). Bude tedy orgánem, který vydává osvědčení o shodě pro výrobky určené výhradně k použití na Slovensku podle národní normy.

VUZ Slovakia zároveň bude moci certifikovat systémy údržby kolejových vozidel jako orgán ECM. Povinná certifikace systému údržby, která se dosud týkala pouze nákladních vozů, byla rozšířena IV. železničním balíčkem na všechna železniční vozidla, tedy i na lokomotivy, ucelené jednotky, osobní vozy a speciální vozidla. Povinnost mít certifikát ECM se týká firem, které v rejstříku vozidel figurují jako ECM, tedy subjekt odpovědný za údržbu vozidel (Entity in Charge of Maintenance). Nově tak certifikát musejí mít prakticky všichni osobní dopravci, neboť vesměs fungují i jako ECM.

VUZ Slovakia touto pravomocí předčí i mateřský Výzkumný ústav železniční, neboť v České republice zákonná úprava dala pravomoc certifikovat ECM pouze Drážnímu úřadu. „V oblasti ECM Česká republika nevyužila best practice z okolních států v rámci transpozice IV. železničního balíčku, kdy bylo možné předmětnou činností pověřit akreditovaný subjekt souběžně se státní entitou. V následujícím období lze očekávat další nárůst povinností při auditní činnosti v oblasti údržby právě s ohledem na narůstající požadavky na bezpečnost a zlepšující se monitoring příčin, které mohou nebo vedou k mimořádným událostem,“ řekl šéf VUZ Martin Bělčík. VUZ se nicméně může s touto službou do českých zemích dostat oklikou právě přes Slovensko, neboť VUZ Slovakia může tuto službu nabízet i českým zákazníkům.

VUZ je takzvanou notifikovanou osobou (NoBo) pro všechny železniční subsystémy (infrastrukturu, energii, traťové a palubní řízení a zabezpečení a kolejová vozidla) pro celou Evropskou unii. Po přezkoumání, zda výrobky pro železnici odpovídají evropským normám pro interoperabilitu TSI, tak může vydávat osvědčení o shodě. Společnost VUZ Slovakia poskytuje slovenským klientům především právě služby NoBo, nově ale může byznys rozšířit i o DeBo (tedy posuzování shody pouze na národní úrovni).

Zákazníky VUZ jsou výrobci kolejových vozidel a komponentů pro železniční systémy a drážní dopravu, vlastníci železniční infrastruktury, provozovatelé dráhy i drážní dopravy a státní instituce. VUZ sám sebe prezentuje jako evropského lídra v železničním zkušebnictví a certifikaci v železniční dopravě. Expanze na Slovensko má přitom být pouze prvním krokem v rozšiřování byznysu do zahraničí. VUZ nicméně zatím neuvádí, do jakých dalších států se chystá.

VUZ je zřejmě nejúspěšnější firmou ve skupině Českých drah. Tržby firmy loni meziročně stouply o 23 procent na 692,3 milionu korun, zisk před zdaněním se zvýšil z 259 milionů na 346 milionů korun. Šlo o nejvyšší zisk v padesátileté historii VUZ.

Tagy slovensko vúž VUZ Slovakia Výzkumný ústav železniční
1 komentář