VUZ měl loni rekordní výnosy, zisk snížila nehoda na okruhu. Celý poputuje k mateřským ČD

Jednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Foto: Jan SůraJednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Foto: Jan Sůra

Jedinou jistotou pro budoucnost je nejistota, říká šéf Výzkumného ústavu železničního Martin Bělčík.

Výzkumný ústav železniční (VUZ), který patří do skupiny Českých drah, ohlásil za loňský rok rekordní výnosy ve výši 861 milionů korun. Vůbec poprvé tak překonal hranici 800 milionů, předloni výnosy činily 709 milionů. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou VUZ zveřejnil na svých stránkách.

Zisk na úrovni EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) i čistý zisk ovšem fakticky stagnovaly. Ukazatel EBITDA činil 389 milionů (předloni 395 mil.), čistý zisk byl 278 milionů (předloni 273 mil.). Náklady loni vzrostly ze 436 milionů na 582 milionů korun.

„Zisk samozřejmě negativně ovlivnily dopady mimořádné události z července loňského roku,“ sdělil deníku Zdopravy.cz šéf VUZ Martin Bělčík. Při posunu na zkušebním okruhu v Cerhenicích u Velimi tehdy došlo k poškození jednotky Stadler KISS pro ZSSK, posunovací lokomotivy řady 794 a lokomotivy TRAXX MS3.

Podle výroční zprávy vytvořil VUZ v souvislosti s touto mimořádnou událostí rezervy na náhrady škod obchodním partnerům (nad rámec plnění pojišťovny), na spoluúčast a na navýšení pojistného požadované pojišťovnou ve výši 70 milionů korun.

Společnost dnes rovněž oznámila, že za rok 2023 vyplatí mateřským Českým drahám dividendu ve výši 275 milionů korun, což je prakticky celý zisk. „Společnost je finančně silná a stabilní – výše dividendy tedy kopíruje dividendovou politiku z předchozích let a její výplata nám nečiní žádné komplikace,“ doplnil Bělčík.

Hlavní devizou VUZ je zkušební centrum v Cerhenicích u Velimi, které disponuje dvěma testovacími okruhy (13,3 km a 4 km). V roce 2023 přesáhl podíl služeb pro zahraniční zákazníky 70 %. Mezi nejvýznamnější klienty patřily společnosti Alstom Transport, Stadler Rail, CRRC, CAF a Tatravagonka. Z českých zákazníku to byly Škoda Group, VÚKV, AŽD Praha, CZ LOKO a česká pobočka Siemens Mobility.

„I přes ekonomické úspěchy jsme v roce 2023 s velkou pokorou začlenili do našeho podnikaní fakt, že jedinou jistotou pro budoucnost je nejistota. Naší cestou pro budoucnost je rozšiřovat produktové portfolio a inovovat stávající produkty s cílem zvýšit přidanou hodnotu pro zákazníky. Ze železnice se postupně stává jeden velký kybernetický prostor, který bude vysoce závislý na stabilním elektrickém příkonu, jenž pro svou bezpečnost bude více a více vyžadovat odolná kybernetická řešeni, a kde nejzranitelnějším bude, stejně jako v letecké dopravě, vlastní vozidlo. Je zřejmé, že právě důraz na bezpečnost, a to nejenom ETCS, bude v budoucích letech možná i skokově klast nové nároky na vozidla, a to nejenom pouze na nová vozidla,“ uzavřel Bělčík.

Testovací hala VUZ v Cerhenicích u Velimi. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRychlovlak TGV na okruhu VUZ v Cerhenicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraZkušební okruh v Cerhenicích. Pramen: VÚŽDrezína v reprezentačních prostorech VÚŽ v Cerhenicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSouprava motorového vozu 811 a přívěsného vozu 012 na okruhu v Cerhenicích. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czTestovací hala VUZ v Cerhenicích u Velimi. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSrážka drážních vozidel ve Velimi. Foto: Drážní inspekceJednotka Alstom Coradia Stream pro CFL. Foto: VUZZkušební okruh ve Velimi. Foto: VUZJednotka Sirius na zkušebním okruhu ve VelimiZkušební okruh ve Velimi. Foto: VUZ
Tagy vúž Výzkumný ústav železniční
18 komentářů