Všechny ostravské Stadlery už chrání antikolizní systém, DPO jím vybaví i tramvaje Škoda 39T
Systém identifikuje překážku na koleji a pokud řidič nereaguje, tramvaj sám zabrzdí.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) osadil podobným antikolizním systémem již všech 39 tramvají Tango NF2 od Stadleru. Vybavení každého vozidla vyšlo na více než půl milionu korun. Projekt je spolufinancován EU, výše podpory činí 85 %.
Systém ochrany funguje ve třech krocích: nejdříve řidiče na nebezpečí upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec řídicí systém vozidla spustí brzdicí systémy.
„Systém se v praxi osvědčil. Jeden vůz má v průměru za měsíc sto záchytů překážky v kritické zóně. Během testování došlo k opravdu detailnímu ladění celého systému. Celá tramvajová síť se například několikrát projížděla v různých denních časech, aby citlivý systém odhalil falešná hlášení o překážce. Pro zajímavost, pracovalo se i se stíny kolem trati z rozvodných skříní a dalších objektů,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
DPO testoval antikolizní systém už od jara roku 2021. Konstrukční a vývojové práce na dvou prototypech tehdy vyšly na necelých pět milionů korun. Dodavatelem systému je společnost Stadler.
„Antikolizní systém byl pro specifické podmínky DPO poměrně dlouho vyvíjen. Na dodávce systému se podílela i naše dodavatelská firma BOSCH. Je to asistenční systém pro řidiče, který pomocí kamery a radaru dokáže identifikovat překážku na koleji před tramvají na vzdálenost až 80 metrů a až do maximální rychlosti tramvaje 80 km/h,“ dodal David Vojtasík, vedoucí servisního střediska Stadler Ostrava.
Antikolizní systémy jako standardní vybavení u všech nově pořizovaných tramvají, autobusů i trolejbusů
Firma Stadler také dokončila vývoj vlastního antikolizního systému, který je používán na jejích tramvajích i jinde v Evropě. Tam je společně se speciálně upravenou infrastrukturou použit už i k autonomnímu řízení dopravního prostředku.
DPO chce systém instalovat i do dalších vozů ostravské MHD, nejnověji do tramvají Škoda 39T. Díky využití lidaru namísto radaru má nabídnou ještě přesnější vidění překážek.
V autobusovém provozu používá DPO asistenční systémy, které podporují práci řidičů, ale nezasahují do jízdy vozidla. Měly by pomoci předejít zejména drobnějším kolizím. Podobně jako u tramvají se tento systém stal standardním vybavením, které požaduje dopravce v rámci aktuálních a připravovaných výběrových řízení na dodávky autobusů i trolejbusů.